Kauneudenhoito raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pipa*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pipa*

Silmät suurina ihmettelijä
Vältättekö jotain tiettyjä kemikaaleja tai kauneudenhoitotuotteita raskausajallanne? Itse painiskelen kovastsi hiusten värjäämisen kanssa. Monessa paikkaa sanotaan, että epäsäännöllinen hiustenvärjääminen kestoväreillä ei haittaa, silti itseä mietityttää, koska ne ovat aika vahvoja kemikaaleja. Itselläni on punainen tukka ja alkaa jo hieman ahdistamaan tätä 13 vkon hiustenvärjäämättömyys ja juurikasvu. Mitä muita mahdollisuuksia on ylläpitää punaista väriä kuin kestovärit? :)

Kuinka moni on värjännyt hiuksiaan ja kuinka usein raskauden aikana? Itselläni on ennen tätä ollut tapana kerran 1-3 kk värjätä hiukset.

Mulla on vaaleita raitoja, ja aion todellakin laittaa raskausaikana niitä. Kesällä mun ei niinkään tarvitse, kun aurinko värjää luonnostaan kivasti, mutta syksyllä en aio kärvistellä juurikasvun kanssa.

Mulla on tummanruskeaksi värjätty tukka. Oikea väri on ihan blondi, joten todellakin aion värjätä. Kerran olenkin jo värjännyt. Olen jo aiemmin siirtynyt kestoväreistä kevytväreihin, en kyllä tiedä onko ne sen terveellisempiä. Ja ihan päivittäistavarakaupan väreillä värjään kotona. Noin 1,5-2kk välein.

Edit: Enkä aio välttää muitakaan kemikaleja, hiustököttejä käytän muutenkin ehkä kahdesti vuodessa ja normaalit meikit käytössä lähes päivittäin.

Mullakin on normaalit meikit käytössä. Eräs kampaaja sano, että hiuslakkaa kuulemma pitäisi vältellä raskausaikana. Mietin, että mitenköhän ne kampaajina pystyis välttelemään, jos itse tulisivat raskaaksi.

Käyttääkö kukaan mitään öljyjä/voiteita, jotka ehkäisisivät raskausarpien tulemista?

Minulla kävi niin että olin päivää ennen juuri käynyt värjäyttämässä hiukset kun sain tietää raskaudesta. THL:n sivuilta muistelen sitten lukeneeni että hiusten värjääminen satunnaisesti ei haittaisi. Mikä sitten on satunnaista on tietysti suhteellista. Olen myös kuullut tuon raidoittamisen olevan parempi vaihtoehto. Sen jälkeen en ole värjännyt ja olen 14+2 viikolla. Toisaalta minulle se on helppoa kun oma väri on niin lähellä sävyä jota käytän joten tyvikasvua ei juurikaan tule. Olen löytänyt aivan mahtavan sävyttävän hoitoaineen joka myös auttaa pitämään värjäyskerrat vähissä. Tuote on KC:n hairmask ja sävyjä on ihan laidasta laitaan. Aion kyllä varmaan kerran vielä käydä värjäämässä tän kuontaloni ennen lapsen tuloa.

Niin ja meikkiä olen normaalisti myös käyttänyt. Ajattelin hankkia tuota Bio-oilia raskausarpien ehkäisyyn. En tiedä paljon niihin voi itse vaikuttaa mutta olen kuullut positiivista palautetta siitä. Olen myös kuullut että kookosöljy olisi hyvä tuote. Pidän kyllä itse kookoksen tuoksusta valtavasti mutta olen sen kuullut olevan todella vahva aromista.Niin ehkä muita kanssaihmisiä jotka eivät kookoksesta pidä ajatellen taidan jättää välistä.

Aha. Hyvä tietää. En ole itse haistellut joten pitää kyllä kokeilla. Kun sitähän saa ihan joka marketista. Miten sen säilytys, kun sitä käyttää vain ulkoisesti? Tarviiko avaamisen jälkeen laittaa jääkaappiin?

Meikkejä minäkin käytän ihan normaalisti. Lakkaa tai muita hiustuotteita en käytä muutenkaan juurikaan. Kynnet ajattelin lakata pihalla sen hajun vuoksi. Niin kyllä teen muutenkin usein kesällä.

15+2

Aha. Hyvä tietää. En ole itse haistellut joten pitää kyllä kokeilla. Kun sitähän saa ihan joka marketista. Miten sen säilytys, kun sitä käyttää vain ulkoisesti? Tarviiko avaamisen jälkeen laittaa jääkaappiin?

Juu kokeile ihmeessä :) Itse oon tykänny säilyttää suht lämpimässä paikassa niin se pysyy pehmeänä ja hyvin levittyvänä! Jääkaapissa jähmettyis niin et olis käyttö hankalaa. Eli ei tarvii laittaa jääkaappiin. :)

Meikkiä en käytä kun tuulettumaan lähtiessä, kesäisin en ollenkaan allergioiden ja hikoilun takia, joten menee vaarmaan meikittä tämä raskaus :)

Raskausarpia ehkäisemään käytän kookosöljyä, se menee myös naamarasvana ja aftershavena ja millon missäkin. Jossain toisessa ketjussa mainitsinkin, että kahdessa raskaudessa raskausarvet välttänyt rasvatuilla alueilla kookosöljyllä, mutta ekassa raskaudessa en tissejä tajunnu rasvata ja kamalat arvet. Tokihan sitä sanotaan, ettei arpiin juurikaan voi itse vaikuttaa, mutta eipä tuosta rasvailusta haittaakaan ole ja kookosöljy kun muutennkin on terveellistä :)

Hiuksia en ole nyt värjäillyt, normaalisti tulee värjättyä paljonkin ja väreinä ollut millon mitäkin, viimeisimpänä oli sininen, sitä ennen punaista ja valkoista ainakin ollut. Mitä itse lueskellut niin sillä värissä olevan hapetteen vahvuudella se suurin merkitys ja harvoissa kotiväreissä sitä missään ilmoitetaan, ellei ole niitä itse sekoitettavia, joihin hapete ostetaan erikseen. Suoravärejä käyttäisin itse muuten, mutta vaativat aina vaalennuksen niin olen nekin jättänyt nyt raskausaikana. Kesällä mulle ihan sama miltä tukka näyttää, kun kuitenkin aina kodin ulkopuolella on joku hattu päässä. Aivan karmeahan tukka on tällä hetkellä, kun normaalisti oon vaan sivut leikelly 5 milliseks, mutta melkeen heti plussan jälkeen vedin muunkin tukan jollain 2cm terällä niin kasvaa oma väri takasin. Mulla älyttömät pyörteet päässä ja kunnon mömmöillä vaan saa ojennukseen. Kerran oon tukkani laittanu raskausaikana ja laitan varmaan vaan jos jotain erityisempää tapahtumaa tulee :) Hiuslakat kai voi poikasikiön siittiöihin vaikuttaa ja yleensäkin raskausaikana käytetyt "myrkyt" kai vaikuttaa syntyvän lapsen hedelmällisyyteen. En ole nyt paljon nuista jaksanut lueskella, koska ei tosiaan tule käytettyä mömmöjä...

Se kookosöljy imeytyy mun mielestä tosi hyvin ihoon eikä mitään tuoksua jää 'leijumaan' :) Ei ainakaan kukaan mun kanssaeläjistä oo koskaan moittinut :)

Ja mun mielestä taas kookosöljystä jäi niin voimakas haju, ettei mistään! Sen kookoksen olisin voinut vielä sietää (ehkä), mutta iholla se haju jotenkin muuttui. Haisi härskiltä ja pahalta hyvin nopeasti (siis heti seuraavalla vessareissulla), vaikken hikoillut tai mitään siinä välissä. Pakko oli käydä suihkussa ja pistää vaatteet pesuun.

Mistä olette sitä kookosöljyä ostaneet? Paljon olen kuullut siitä, mutta ikinä en ole tullut ostaneeksi :) Kyllähän se rasvailu on hyväksi, mutta itse en ole vakuuttunut siitä, että pitäis arvet täysin poissa. Mahaani olen rasvaillut aina, kun omistan kuivan ihon ja ekassa tulivat loppuvaiheessa arvet. Eli omasta mielestäni ihotyypilllä tähän vaikutusta :)

Hiuksiani olen värjännyt muistaakseni aivan alkuraskaudessa ja nyt tällä viikolla (15+) ajattelin värjätä, kun juuri ihan eri värinen kuin latva. Itseäni häiritsee kamalasti. Jatkossakin ajattelin kaupan väreillä värjäillä aina kun siltä tuntuu (en useasti, mutta ainakin noin 2kk välein).

Hiuslakoistapa en ole ennen kuullut, että olis haittaa :O aina oppii kuitenkin jotain uutta. Hajuvesien käytöstä olen kuullut raskausaikana, että saattavat vaikuttaa varsinkin poikasikiöiden hedelmällisyyteen.

Hiuksia en ole vielä tämän ensimmäisen kolmanneksen aikana värjännyt, mutta jossain vaiheessa käyn raitoja taas ottamassa. Helppoa olla nyt värjäämättä kun muutenkin vain raidoilla häivyttänyt juurikasvua kun oman värin kasvatus menossa. Ensimmäisessä raskaudessa värjäsin hiukset kolme kertaa eli yrittänyt mahdollisimman harvoin värjätä. Meikkejä käyttänyt normaalisti, tosin sekin nykyään melko vähäistä kun esikoisen kanssa kotona niin ei tarvitse tälläytyä kuten töihin.

Sen verran vielä, että itse yritän käyttää nyt luonnonkosmetiikkaa eli kasvojen puhdistusaine, suihkusaippua, vartalovoide yms päivittäiset tuotteet. Ja joku raskausajan öljykin on jolla öljyän ihoa, esikoisen aikaan käytin bio oilia eikä tullut yhtään arpea mutta joillekin arpia tulee vaikka kuinka rasvaa ja öljyää.

Minä en ole ikinä käyttänyt mitään rasvaa tai öljyä raskausarpiin eikä ole ikinä yhtään raskausarpea ollut. Kolme lasta siis jo maailmaan synnyttänyt :happy:.

Hiusten värjäyksen kanssa tuskailin pitkään, mutta asioita selviteltyäni tulin siihen tulokseen, että uskallan värjätä normaaliin tapaan. Värjään tyven tummanruskealla ammoniakittomalla ja hajusteettomalla Four Reasonsin värillä n. 6 viikon välein. Olen käyttänyt kyseistä tuotetta jo monen vuoden ajan. Vaalea juurikasvu näyttää aivan kamalalle tummassa tukassa. Mulle tulee sellainen pälvikaljun näköinen laikku takaraivolle jos oon värjäämättä pari kuukautta :D

Meikkejä käytän entiseen tapaan. Hajusteita todella harvoin. Merkittävin kemikaali mistä olen nyt luopunut on Veetin ihonkarvanpoistoaine.

Pitää varmaan perehtyä ja etsiä, että olisiko joku turvallinen väriaine kaupasta hyvä vai pitääkö sitten maksaa itsensä kipeäksi, että voi jotain kampaamon luomuvärejä kokeilla. Tosin olen kuullut, että niitä on vähemmän tutkittu eikä ne välttämättä ole turvallisempia kuin ns. tavalliset värit. Pitääpä kokeilla tuota kookosöljyä jos vain hajun puolesta sitä kestäisi :)

Mä esikoisen aikaan värjäsin tukkaa, muistaakseni kolme kertaa sen raskauden aikana (eli ihan normaalilla tahdilla :D ) mutta sitten se vaan jäi ja jäi ku ei ollu aikaa mukamas lutrata väreillä. lopulta totesin että omavärini on niin lähellä sitä värjättyä väriä että annoin oman värin kasvaa. nyt onkin sitten lapaluihin yltyvät tummanruskeet kutrit, tykkään :)

Muuten en kauheesti oo rajottanu tököttien käyttöä, käytän niin harvoin muutenkin.

Tulipahan eilen omaa lookkia päivitettyä ihan kunnolla! Cybershopissa oli tarjouksessa sinimustaa kuiturastaa, niin tulipa sit semmoset tilattua ja eilen väkersin viis tuntia niitä päähäni :D Onneks on noi sivut ajeltuna, varmaan ois yli tuplasti menny aikaa jos koko päähän ois joutunu laittamaan. Muuttui kyllä ulkonäkö kertaheitolla, kenen mielestä parempaan ;), mulla kun oma tukka semmosta viiden sentin mittasta. Saapahan nähdä miten pysyvät päässä :)

Mä en oo värjänny hiuksia yli puoleen vuoteen.....vai onko siitä jo vuosi? Lopetin,kun päänahkaan alko tulla näppylöitä parin värjäyskerran jälkeen. Vaihdoin myös shampoot ja hoitoaineet xz merkkiin. Päänahka on voinnut paremmin. Kampaajani ei edes suostu värjäämään raskaanaolevien hiuksia tyvestä lähtien. Olen ajatellut, että voisin värjätä, mutta vain latvat tai tai laittaa raitoja, mutta en tyvestä alkaen.
Meikkiä käytän ihan samanlailla ku aijemminkin. Kasvoihin oon käyttänyt muutenkin herkänihon tuotteita ja jstkan niitä edelleen. Masuun ja rintoihin käytän apteekista ostettua bepanthenin rasvaa, kun oli tarjouksessa. Raskausarpia ei ole vielä tullut.

Takaisin