kauneudenhoito (hiusten värjääminen, meikkaaminen, ripsien pidennykset ym.)

Edelleen heinäkuisista hyppään mukaan keskusteluun... :rolleyes:

Niin siis vaikka tuolla aiemmassa viestissäni varoittelin, että luonnonkosmetiikka ei välttämättä ole raskausaikana eteeristen öljyjen vuoksi sen turvallisempaa kuin tavis kosmetiikkakaan, en tarkoittanut sillä sitä että itse en käyttäisi kosmetiikkaa ollenkaan.

Ihan normaalisti teen kevyen meikin töihin joka päivä, ja käytän kosteusvoiteet ja puhdistusaineet.
Hiuksia on nyt raskausaikana värjätty kerran tekemällä vain vaaleita raitoja, jolloin aineet ei pääse imeytymään verenkiertoon. Värjäyksessä niitä myrkkyjä meinaan piisaa, samoin hajuvesissä joita en käytä juuri ollenkaan tällä hetkellä. Osittain myös siksi, että kaikki hajut ja tuoksut tekee pahaa...

Kohtuus kaikessa, se on mun motto tässä kosmetiikka-asiassa.

Heips! Mä oon tinkinyt aspartaameja ja panadolia myöten ihan kaikki pois tän raskauden takia, mutta meikkaamisesta tai ripsienpidennyksistä en luovu :) Hiuslakan ja dödön kanssa yritän olla varovainen, etten hengittäisi niitä paljoa. Mistään ei voi varmaksi tietää onko turvallista vai ei, joten jätän pois ne mitkä liikaa kärsimättä pystyn :D
Hei Martuti, nyt vasta kun puhuit hajuvedestä tajusin että mullekkin on tullu joka kerta hajuveden laittamisen jälkeen vähäksi aikaa paha olo, ehkä niitä täytyy alkaa karsimaan :)

Nyt oli pakko värjätä kun tyvikasvu oli 6cm x.x seuraavaks värjään toukokuussa ylioppilasjuhliin. Kylhän se vähäh niin on et jos kampaajatkin saa terveitä lapsia (mm. Minä olen kampaajan tytär) niin ei muutama värjäyskerta haittaa. Toki onhan se aina parempi vähentää nekin minimiin esim 1-3 kertaa raskauden aikana värjäis :)

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

^ Tosi monet kampaajat värjätessään toisten hiuksia käyttävät hansikkaita, jolloin heidän verenkiertoonsa väriaineet eivät imeydy. Toki he joutuvat niitä huuruja hengittelemään...

Hei elokuiset, täällä yksi syyskuinen, jota tämä keskustelunne kiinnosti kovasti!

Olen parturi-kampaaja. Ammatillisen tietämykseni perusteella voin kertoa, että tuo Main linkin takana olevan jutun erityisesti viimeinen kappale on asian ydin. Eli että kaikki kosmetiikka sisältää enemmän tai vähemmän haitallisia kemikaaleja, ja siten käyttömäärä ratkaisee. Meikeissä ja hiusväreissä voi sanoa olevan saman verran haitallisia aineita.
Miettikääpä tätä: Hiusväri on iholla puolituntia-tunnin kerran kahdessa kuukaudessa, meikki on yhtä suurella ihoalalla (kasvoissa monta kertaa ohuempi iho kuin hiuspohja) noin 12 tuntia vähintään viitenä päivänä viikossa, kun meikkaa töihin. Kummasta ehtii imeytyä enemmän kemikaaleja ihoon?
Tietenkin meikistä. Tämän takia kampaajat eivät kieltäydy värjäämästä möhömahoja, mitä joku täällä mietiskeli. :D
Hiusten värjäämisessä suurin haitta raskausaikana on todennäköisesti hajuhaitta! Vaalennusaine, millä raitoja tehdään, voi kyllä jostain syystä reagoida raskaushormonien kanssa hiuksessa lämpenemällä normaalia enemmän, ja tietenkin yksittäistapauksia löytyy, kun joku saakin allergisen reaktion samasta väristä millä ennen raskautta on värjännyt oireetta. Mutta ne ovat harvinaisia! En siis rohkaise värjäämään enempää kuin ennen raskautta, mutta olen varma ettei siitä ole enempää haittaa kuni meikkaamisesta.
Hanskoja kampaajat käyttävät lähinnä suojatakseen käsiä värjäytymiseltä, ja pitääkseen kädet kuivana. Jatkuva peseminen ja märkien hiusten käsittely nimittäin kuivattavat käsien ihoa! Tietenkin "tuoreemman polven" kampaajana itse ajattelen myös kemikaaleja hanskoja käyttäessä, mutta se on vain yksi syy kolmesta.

Itse värjään omat hiukseni noin 6 viikon välein 90% kasvipohjaisella ja hajuttomalla värillä, meikkaan noin kolmena päivänä viikossa (ihan perus marketti-meikeillä) ja hajuvettä käytän noin kerran viikossa. Siinäkin on mielestäni eroa, suihkauttaako tuoksun vaatteet päällä vai nakuna. vaatteiden läpihän se ei ihoon imeydy sen enempää kuin pyykinpesu- ja huuhteluaineen hajusteet.

tämän kirjoituksen tarkoitus vain kertoa oma mielipiteeni kampaajana ja aika rennosti asiat ottavana 11kk terveen pikkusmurffin äitinä ja nyt toista lasta odottavana herkistelijänä. :D

Onnellista ja stressitöntä odotusta teille elokuisille! !

Jep, kohtuus kaikessa! Itse värjään ripset ja kulmat tarvittaessa ja joskus on pidempikin väli (jopa puoli vuotta, jos laikottaa)! Hiukset värjään itse kaupan myrkyillä (ruskealla nyt viimeksi) noin kolmen neljän kuukauden välein, riippuu vähän siitä kuinka paljon alkaa juurikasvu pistään omaan silmään! Saattaa joskus mennä pidempikin aika, mutta en ole stressanut siitä nyt raskaus aikana sen enempää kuin normaalistikaan! :)

mun kaveri (parturikampaaja) värjää huomenna mun tukan nyt ekaa kertaa raskauden aikana. sekin sanoi että se on oikeastaan melko turhaa stressiä mitä siitä ottaa, kohtuus kaikessa. tavoite olis selviä 2-3 vörjöyksellä tän raskauden aika niin eiköhän se ole ihan kohtuullista :)

En kirjoita tätä pahalla, mutta ei kaikki kampaajat itsekään ole aina kovin tietoisia kemikaalien haitoista, kouluaikana sellaisia asioita opetetaan hyvin vähän... Eli jos kampaaja ei sitten myöhemmin silkasta omasta mielenkiinnosta ota asioista selvää, ei myöskään välttämättä tiedä kauheasti kemian puolesta työstään.

Täällä on jatkettu menoa sen mukaan miten olen elänyt ennen raskauttakin. Tänä päivänä ei saisi mitään tehdä, syödä tai laittaa iholle jos elää tulleiden tietojen mukaan. Maalaisjärki kaikessa. Mä en vaan usko, että jollain yhdellä jutulla on niin suurta merkitystä, vaan se jos jotakin käy niin on kaiken yhteen summa. Kampaajan kanssa juuri juteltiin siitä, että heilläkin viimesin äipplomalle jäänyt kampaaja värjäili hiuksiaan normaalisti ja hoiti työt loppuun saakka ja terve on vastasyntynyt vauva.

Värjään itse hiukset n. 1 kerran/2 kk. aikana ja meikkiä käytän säännöllisesti 5-7 kertaan vkossa. Toki jätän pois kaiken mitä ei ole pakko käyttää!

...ei sitä aina voi tietää sitä terveyttä vastasyntyneestä, joillain asioilla voi olla kauaskantoisempia seurauksia. Mutta totta, maalaisjärki ja kohtuus kaikessa, ei mitään täyskieltoja kannata monenkaan asian kohdalla pitää. Mutta ei myöskään yltiökäyttää sellaisia asioita, joita ei suositella :)

juu ei varmasti nuo parturikampaajat tiedäkään paremmin kuin me muut jotka muualta oomme tutkineet :) mutta siis itse ihan omasta halusta värjättiin mun tukka mutta hän sanoi vain että paljon käy asiakkaita, että ei oo missään määrin harvinaista että raskaana oleva värjää. harvinaisempaa että joku lakkaa käymästä raskausaikana :)

Täällä normaalisti meikkaan max. 3 krt viikossa, yleensä en ollenkaan, mutta kaupungille lähtiessä tulee peitettyä silmänalusia ja ripsaria hieman laitettua..
Hiuksia en värjää, oma väri ollut päässä aina :)
Ennen olin hajuvesien himokäyttäjä, tykkäsin tuoksua hyvälle, mutta nyt raskaana ei ole tullut käytettyä kuin kerran, kun lähdimme käymään vierailulla vanhojen ystävien luona.. Jotenkin ei vain pysty, tulee huono olo siitä hajusta.. Pelkkä hajuvesipurnukan näkeminen saa voimaan pahoin :D
Hiuslakkaa tulee sillointällöin vähän suhautettua, muttei sekään ole niinkuin ennen..

En jaksa lukea kaikkia edellisiä kommentteja nyt, mutta ehkä näissäkin asioissa voi käyttää maalaisjärkeä :) Jos meikkaaminen, hiusten värjäys, kynsien lakkaus, deodorantin, hajuveden ym. käyttö olisi kiellettyjen listalla niin kyllä siitä neuvolassa mainittaisiin aivan varmasti.

Kyllä minä ainakin omasta hygieniasta ja ulkonäöstä huolehdin myös raskauden aikana, kyllä sitä itsekkin voi silloin paljon paremmin :) Mutta kukin tavallaan..

Lilyee, en mä tarkoittanutkaan dissata parturi-kampaajia, tarkoitin sitä että eivät hekään KAIKKI ole riskeistä ja raaka-aineista tietoisia. Ja esimerkiksi kemianalalla työskentelevät ihmiset, jotka ovat erikoistuneet kosmetiikkaan, saattaavat tietää jonkin verran enemmän kuin jotkut parturi-kampaajista.

Ja varmasti on totta että on enemmän niitä, jotka käyttävät kosmetiikkaa ja värjäävät hiuksiaan samalla lailla kuin aina ennenkin, kuin niitä jotka rajoittavat käyttöä raskauden aikana.

Huh, olen pahoillani, ei ollut tarkoitus loukata ketään.

En jaksa lukea kaikkia edellisiä kommentteja nyt, mutta ehkä näissäkin asioissa voi käyttää maalaisjärkeä :) Jos meikkaaminen, hiusten värjäys, kynsien lakkaus, deodorantin, hajuveden ym. käyttö olisi kiellettyjen listalla niin kyllä siitä neuvolassa mainittaisiin aivan varmasti.

Kyllä minä ainakin omasta hygieniasta ja ulkonäöstä huolehdin myös raskauden aikana, kyllä sitä itsekkin voi silloin paljon paremmin :) Mutta kukin tavallaan..

No ei täälläkään nyt haista sentään. Ihminen ei tarvitse markettikemikaaleja pysyäkseen puhtaana, ihan normaalisti pesen itseäni, hiuksiani ja vatteitani, mutta ilman kemianteollisuuden puuttumista asiaan :) Meikkaan myös päivittäin, mutta aineilla, jotka eivät imeytyessäänkään ole ruoka-aineita kummempia keholle. Parempi naama, parempi mieli.

Tuohon "jos olisivat kiellettyjen listalla, niin mainittaisiin" sen verran, että monet (monet!) aineet ovat aikanaan olleet sallittujen ja osa suositeltujenkin listalla, ennen kuin on saatu lisää tietoa ja huomattu niiden haitallisuus. Näitä on ihmisen historia pullollaan. Ja lähes aina se pieni vähemmistö on tiennyt ja varoitellut asiasta jopa vuosikymmeniä aiemmin, mutta juuri tällä 'jos se olisi vaarallista, niin kyllä hallitus kieltäisi' -logiikalla torpattuna asian saaminen kaikkien tietouteen on kestänyt kauan.

Yhtenä esimerkkinä voisi ottaa lyijyn. Vuonna 2007 tehdyssä tutkimuksessa oli löydetty lyijyä 61% huulipunista. Ihan tavallisia merkkejä kaikki, myynnissä ympäri maailmaa. Lyijyä käytettiin paljonkin kauneudenhoidossa 1800-luvulla, mutta sittemmin olemme viisastuneet ja tiedämme sen olevan ihmiselle myrkyllistä. Tai siis... Luulimme viisastuneemme, sillä harva edes tietää huulipunien edelleen sisältävän sitä em. mittakaavassa :confused: Kaikessa ei kannata eikä voi luottaa siihen, että joku muu kyllä kertoo, jos joku on pielessä.

Silti olen sitä mieltä, että kaikki tavallaan. Toivon vain, että jos asia yhtään kiinnostaa, eikä ole vielä ehtinyt selvitellä sitä enempää ennen raskautta, voisivat kiinnostuneet löytää lisätietoa - esim tällaisten keskusteluketjujen kautta :)

Noiden jo aiemmin laittamieni linkkien lisäksi voisin lisätä vielä yhden: http://safecosmetics.org/section.php?id=33
Ja tämä siis vain niille, joita haluavat lukea lisää, muut voivat ohittaa olankohautuksella ;)

^ Esimerkkinä voisi neuvolassa annettujen "Kiellettyjen ja sallittujen" -listoista mainita, että ei ole montaa vuotta kun inkivääriä vielä suositeltiin raskaana oleville. Nyt se on ehdottomasti kielletty, koska siitä on saattanut seurata pysyviä haittoja lapsille. Sitä ei ole tutkittu tarpeeksi, ja nyt se onkin siis ehdoton EI kieltolistoilla.

Onneks mää en meikkaile :) Tukkaa kyllä värjään mutta aika harvoin. Ja seuraavaks ku meen kampaajalle niin otan vaan raidat että tukka saa rauhassa kasvaa eikä tuleva juurikasvu sit niin julmetusti näy :D

^ Juu raidat on parempi tapa värjätä tukkaa, silloin aineet eivät imeydy verenkiertoon kun eivät kosketa päänahkaa :) Ja tyvikasvu ei ole niin armoton...

Takaisin