kauneudenhoito (hiusten värjääminen, meikkaaminen, ripsien pidennykset ym.)

tintti11

Oman äänensä löytänyt
Toteutatteko näitä samalla tavalla raskaanakin? Nämä on näitä ikuisuuskysymyksiä mut aina sillon tällön tupsahtaa tutkimustuloksia jopa meikkaamisesta poikalasten kivesten (vai minkä lie olikaan) kehitykselle jne. Esikoista odottaessa valitsin kampaajalla kevyt värin, muuten meikkasin ihan normisti. Mut kyllä se aina himpun mietityttää kun tuo tyvikasvu kaipais taas väriä...
 
Viimeraskaudessa vähensin hiustenvärjäämistä. Värjäsin kyllä, mutten niin tiheään entä normaalisti. Meikkaan tosi harvoin, kotiäiti ku olen, ja hajuvesiä käytän vielä harvemmin! Mä oon sitä mieltä et maalaisjärjellä tämänkin asian suhteen! :)

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä käytän kyllä ihan normaalin määrän meikkiä ja ihan päivittäin meikkaan, paitsi vapaapäivinä en aina. hajuvettä suihkaisen silloin tällöin (en joka päivä). hiuksia koitan värjätä harvemmin kuitenkin.. :)
 
Mä mietin myös näiden rakennekynsien kanssa, imeytyyköhän näistä jtn? Hiukset on oman väriset, oon antanut niiden kasvaa vuoden verran omanaan, latvoja leikkuuttanut silloin tällöin. Meikkiä ja hajuvettä käytän päivittäin.
 
värjään kampaajalla n. 1,5kk välein ja meikkaan ja käytän hajuvettä aina töihin mennessä tai jos lähden isommille kaupoille. kotona ollessa en käytä meikkiä tms. tervepä tuo munki tyttö on :) mulla tyttöä odottaessa ei tarttunut kaupan hiusväri, joten aloin värjää kampaajalla.
 
En itse meikkaa paljonkaan, ja hiukeset värjään kampaajalla, raskauden aikana tulee ehkä 2-3 krt värjätty. En ole raskauden aikana siis muuttanut tapojani.
 
Meikkaan normaalisti lähes päivittäin, mutta hajuvesien käyttämisen olen päättänyt jättää kokonaan väliin nyt raskausaikana. Hiusten värjäämisen kanssa olen vähän kahden vaiheilla, mutta taidan kuitenkin lykätä sitä ensimmäisen kolmanneksen yli, vaikka juurikasvu alkaa olla aika hälyttävä. :)
 
Noita geelikynsiä itsekin mietin, kun otin ne itseltäni irti nyt tässä hetki sitten, enkä ainakaan vielä oo viittinyt tehdä uusia. Mä teen niitä kavereille ja mietin jo niitä voimakkaita geelien yms hajuja että tekeekö hyvää... :eek:
 
Tein kans just itelleni kynsihuollon ja sit vasta tuli mieleen, et mitäs jos näistä tulee jtn.. mulla on kyllä noi kaikki hajuttomia.. mutta josko näistä luovun kun kasvavat hiukan :)
 
Huikkaan tuolta kesäkuisten puolelta (en muuten kurki, mutta tämä asia on sydäntä lähellä, kirjaimellisesti :) ).

Jokainen totta kai omalla vastuullaan, mutta kannattaa vähintään tarkistaa kosmetiikkansa esim. http://www.ewg.org/skindeep/

"Perinteisessä" kosmetiikassa (joka on kyllä hauska termi, koska tämä iso osa aineista ovat korkeintaan muutamia vuosikymmeniä vanhoja kosmetiikkakäytössä) on erittäin paljon sekä ihmiselle haitallisia että ympäristöllemme vahingollisia ainesosia, mutta myös tutkitusti ns. hormonihäiritsijöitä, eli potentiaalisesti sikiölle hyvinkin vaarallisia tekijöitä. Näitä on määrällisesti eniten hajuvesissä, mutta myös rakennekynsiin ja kestoripsien kiinnittämiseen käytettävissä aineissa sekä kynsilakoissa. Peruskempparikamoista löytyy lähes kaikista jotain, joka ei ole hyväksi, oli raskaana tai ei. Toisista enemmän ja toisista vähän vähemmän.

En tupakoi, en juo alkoholia enkä sivele kehoni suurinta elintä, eli ihoa, ihmiskäyttöön kelpaamattomilla aineilla.
 
Itse käytän meikkiä päivittäin enkä ajatellut olla huolissani siitä. Hajuveden käyttöä olen vähentänyt ja hiuksia ajattelin värjätä seuraavan kerran ensimmäisen kolmanneksen jälkeen :) Turha se on kaikesta murehtia, paremmin kaikki menee kun jättää turhan stressaamisen pois ja nauttii! :)
 
Samaa mieltä, mile123, ja juuri siksi käytänkin suoraan luomukosmetiikkaa, niin ei tarvitse miettiä ja turhaan stressata :)

Kun oikein laiskotuttaa, haen shampoot, hoitoaineet ja välillä kosmetiikankin suoraan esim Viherjuuresta tai tilaan Ekolosta. Ei tarvitse tihrustaa pienellä präntättyä, kun asiantuntevat ovat sen tehneet jo puolesta. Ihan kaikki em. kauppojenkaan valikoimassa ei läpäise kaikkein tarkimpien seulaa, mutta itselleni ovat "riittävän luonnonmukaisia".

Meikeissä suosin mineraalimeikkejä (olen ollut kauan uskollinen Alima Pure -fani, mutta nyt jenkeistä asti tilaaminen on käynyt niin kalliiksi - puhumattakaan hiilijalanjäljestäni *krhm* :oops: - että olen miettinyt merkin vaihtamista. Bare Mineralsia tuntuu saavan jo ihan valtavirtakaupoistakin ja esim. Lily Loloa voi tilata vähän lähempää (UK). Eli vaihtoehtoja onneksi on.

En ole muuttanut kosmetiikkatapojani raskauden aikana tai sen takia, mutta veikkaan, että jos en jo käyttäisi luonnonmukaisempia aineita, varmaankin tässä vaiheessa viimeistään olisin asiasta kiinnostunut.

Tähän hätään ei osunut käden ulottuville kovinkaan laadukkaita lähteitä laughing7 Mutta molemmat jutut tiivistävät ihan hyvin sen, mistä on lopulta kyse:

http://www.huffingtonpost.com/2013/08/09/makeup-harmful_n_3733000.html


http://www.dailymail.co.uk/health/article-108549/Danger-hides-make-up.html
 
Heippa, heinäkuisista kuikuilen kiinnostavaa aihetta :)

Kannattaa luonnonkosmetiikkaa käyttäessä muistaa, että niissä on usein käytetty eteerisiä öljyjä (kun synteettiset on kiellettyjä), ja aika monet eteeriset öljyt kuuluvat raskausaikana vältettävien listalle, sillä ne voivat aiheuttaa komplikaatioita raskauteen, sikiövaurioita, sekä ihoreaktioita. Lisää aiheesta mm:

http://www.varjojenkirja.com/luonnonnoituus-artikkelit/70-haitalliset-eteeriset-oljyt.html

http://www.ruohonjuuri.fi/blogi/2011/2222011-raskausajan-kauneudenhoito/

http://www.olehyvaluonnontuote.fi/useinkysyttya.html


Eli välttämättä luonnonkosmetiikka ei ole raskausaikana sen parempi vaihtoehto kuin totuttu ns. peruskosmetiikkakaan. Muulloin kuin raskausaikana toki luonnonkosmetiikka on periaatteessa turvallisempaa.

Niin ja p.s. apteekin tuotteet nyt ei ainakaan ole sen "turvallisempia" kuin peruskosmetiikka. Samaa tavaraa ne on muuten, mutta ilman hajusteita. Yhtä lailla niissä on käytetty mineraaliöljyjä (teollisuuden jämätuote) yms.
 
Ihan tottahan tuo, Martuti, ei mikään ole absoluuttisesti hyvää tai huonoa, ja pakko tässä on silmät välillä aukikin pitää :)

Olen kuitenkin vuosien varrella huomannut, että luonnonkosmetiikan kanssa 'aivan kaameita' ainesosalistoja tulee harvemmin vastaan kuin kempparikamoissa, myös nyt raskausaikana.

Ja vaikka höpötin aiemmassa postauksessa Viherjuuresta (miten onkin jäänyt toi versio päähän, entinen mies jatkuvasti nimitti kauppaa siksi :grin ), niin käykää nyt kiinnostuneet kuitenkin vaikka esim. Ruohonjuuressa juttelemassa aiheesta asiaa tuntevien kanssa :)

Eteerisiä öljyjä muuten on useimmissa "hyllytavaroissa" luomupuolellakin niin vähän, ettei määrä vaikuta ihmiseen, ei edes sikiöön. Eri asia on sitten ne itse sekoitettavat luomukamat, joiden kanssa saa olla tosissaan varovainen. Tieto lisää tuskaa, mutta pitää myös terveenä.
 
Itse lopetin meikkaamisen arkena kokonaan, harvoihin juhliin mitä tänä aikana saattaa tulla niin meikkaan kyllä. Hiusten värjäämisenkin pistin tauolle, saa nähdä kuinka hieno liukuvärjäys loppukesästä onkaan. :D Deodorantin ja rasvan vaihdoin parempiin, mutta muuten pesuaineissa jne en jaksa niin hysteerinen olla. Kohtuus siis kaikessa. :)
 
Kävin juuri eilen kampaajalla. Mietin ennen kampaajalle menoa, että onneksi vatsa ei vielä näy. Voiko kampaaja kieltäytyä värjäämästä möhömahan? Meikkaan lähes päivittäin ja hajuvesiä on nyt ihana käyttää kun on lopettanut tupakanpolton. Jouluna söin graavilohta.
 
Meikkaan muutenkin tosi harvoin, en värjää hiuksia, käytä kosteusvoiteita, hajuvettä tms, niin raskautumisen takia ei oo tarvinnut tehdä mitään erityisratkaisuja. Syötävistä aineista oon ite sekoitellut jotain "kosmetiikkaa" jo aikaisemmin.
 
kerroin itse edellisessä raskaudessa jo melko varhaisessa vaiheessa mun kampaajalle raskaudesta eikä hän ainakaan kieltäytynyt värjäämästä mun lettiä. mulla on vähän sama kuin sulla Terhi et kun en enää polta, on ihana ja (mulla ainakin) pakottava tarve tuoksua hyvälle, joten käytän hajuvettä aina töissä ollessa. deodorantin hain apteekista, kun kaupan ei riittänyt pitämään hienhajua kurissa.
 
Mä olen kans jatkanut ihan normisti meikkaamista ja hiusten värjäämistä (joka tosin oli ennen raskautta vuosia tauolla, mutta raskauden myötä kaipasin jotain uutta ja vaihdoin jälleen väriä pitkästä aikaa sen kummemmin asiaa edes ajattelematta). Toisaalta, en mä nyt ihan hirveästi meikkaa muutenkaan, töihin tottakai ja jos kaupungille lähden mutta vapaapäivinä ja lomalla ( kuten nyt) en jaksa meikata. Onhan maailmassa paljon vaarallisia aineita, mutta niille altistuu ihan väistämättä enkä mä ainakaan koe kovin paljon kosmetiikkatottumuksillani tätä kuormaa lisäävän :)
 
Takaisin
Top