Kasvu ja kehitys

Meillä olis kova hinku eteenpäin mut ei osata vielä ryömiä. Nostaa kans peppua ylös ja vie jalkoja alle. Ei tajua käyttää käsiä eteenpäin menemiseen. Pyörii kyllä mahallaan napansa ympäri ja pääsee jonkun verran liikkumaan kitkuttelemalla, tai pyörimällä selältä vatsalleen ja takaisin.

Vatsalihaksia treenataan kovasti. Nostelee ylävartaloaansa kun on selällään tai esim tissillä. Välillä syöttäminen onkin hieman hankalaa :D. Ei istu ilman tukea. Tykkää kovasti soseista ja haluais aina itse tarttua lusikkaan. Iltapuurokin on alotettu mutta ei oo ainakaan viä yöt rauhottunu. Herää yöllä kolme kertaa tissille.... Ikää reilu 5 kk.
 
Meillä ei kiinteiden aloittaminen ole muuten vaikuttanut öihin millään muotoa. Ei edes se iltapuuro, vaikka sitä toivoin. :grin
 
Salmiakkilakritsi: tuon olisin voinut itse kirjoittaa, ihan sama meininki täällä :D vielä ei tosin treenailla noita vatsoja, sylissä vähän mutta muuten ei juurikaan...
Soseet maistuu, omasta kädestä maistanut kurkkua, parsakaalia ja maissinaksuja. Tänään tuli itku kun ruoka loppui :D
 
Meillä ei mitään vaikutusta uniin kiinteillä. :) enkä odottanutkaan että olisi ollut. Nyt menee n. 4 ateriaa päivässä. Aamulla ja illalla puuro, välipalana hedelmäsosetta ja päivällisellä kasvissosetta. Vähän turhankin hyvällä ruokahalulla, melkein aina tulee itku kun ruoka loppuu. Suu aukee edelleen, vaikkei mitään enää tule ja sit alkaa itkuhuuto kun tajuaa että loppui. :sad001 raukkaparka. Aika isoja annoksiakin syö jo, varsinkin iltapuuroa.
 
Meillä on alkanu meneen yöt ihan leikkimiseksi :angry1 Ollu jo pitemmän aikaa. Siis nukkuu edelleen koko yön syömättä semmosen 10-12 tuntia, mutta yöstä riippuen 3-10 kertaa kääntyy vattalleen ja sitte alkaa kiukku, käännät takas selälleen niin nukahtaa uuestaan. Sängyssä toisella puolella semmonen iso jääkarhupehmo ja toisella puolella peitto mytyssä, mutta silti aina onnistuu väkisin vänkäämään ittensä mahalleen. Väliin on kyllä nukkunuki mahallaan, mutta yleensä se on sitä, että hermo menee ko ei mihkään pääse.
 
Poika kääntyi tänään päikkäreillä ensimmäistä kertaa unissaan mahalleen. Nousi sitten ihmeissään käsiensä varaan ja huusi. Millään ei meinannut pysyä enää selällään tai kyljellään, pari kertaa kääntyi uudelleen. Voi pientä höppänää! :)
 
Vauva tuntuu kasvaneen lyhyessä ajassa paljon. Nyt 5,5 kk iässä menee hyvin nukkumaan itsekseen pinnasänkyyn päiväunille, tuntuu ymmärtävän joitakin sanoja, itkeskelee vähemmän, on kiinnostunut kaikesta ympärillään, nukkuu vainuissa pitkiä päikkäreitä (aikaisemmin ei viihtynyt lainkaan) jne. Liikkuminen junnaa samassa lentäjäasennossa, mitä nyt jalkoja vetää pyllyn alle enemmän, mutta aika harvoin. Aamukahvit saa siis edelleen juoda rauhassa :)
 
Argh, meillä on yöt menneet mahdottomiksi siitä asti, kun herra oppi ryömimään. Herää siis yöllä 1,5 tunnin ajaksi ryömimään ja pyörimään ympäriinsä. Pakko ottaa omaan sänkyyn silloin, tai tän pää osuu pinnoihin ja hermo menee. Alkoi siis 5,5 kk iässä tää touhu, samana päivänä kun alkoi ryömiä. Muutenkin meillä on kitinää ja kätinää ollut öisin, kun ensin oli flunssa, sitten tuli pari hammasta ja sitten kiinteistä vatsakipua. Eli vähän levotonta meininkiä. Mutta toisaalta, on tää niin ihanaa, kun toinen on samaan aikaan niin pieni ja jo niin iso! Aloitettiin pari päivää sitten potattelu aamuin illoin ja unien jälkeen, kun jaksetaan, että saatais siitä mahdollisimman nopeesti rutiinia luotua itselle. Poitsulle tuli hyväkin rutiini, kun nykyään pissaa pottaan oikeastaan joka kerta. On vissiin sellainen sopiva se asento, koska ei jäbällä itellä vielä oo selkeästikään vielä ideaa siitä, että tän jutun pitäiski tapahtua. :D
 
Argh, meillä on yöt menneet mahdottomiksi siitä asti, kun herra oppi ryömimään. Herää siis yöllä 1,5 tunnin ajaksi ryömimään ja pyörimään ympäriinsä. Pakko ottaa omaan sänkyyn silloin, tai tän pää osuu pinnoihin ja hermo menee. Alkoi siis 5,5 kk iässä tää touhu, samana päivänä kun alkoi ryömiä. Muutenkin meillä on kitinää ja kätinää ollut öisin, kun ensin oli flunssa, sitten tuli pari hammasta ja sitten kiinteistä vatsakipua. Eli vähän levotonta meininkiä. Mutta toisaalta, on tää niin ihanaa, kun toinen on samaan aikaan niin pieni ja jo niin iso! Aloitettiin pari päivää sitten potattelu aamuin illoin ja unien jälkeen, kun jaksetaan, että saatais siitä mahdollisimman nopeesti rutiinia luotua itselle. Poitsulle tuli hyväkin rutiini, kun nykyään pissaa pottaan oikeastaan joka kerta. On vissiin sellainen sopiva se asento, koska ei jäbällä itellä vielä oo selkeästikään vielä ideaa siitä, että tän jutun pitäiski tapahtua. :D

Huippua että olette jo potattelun aloittanut! Täytyy itsekin ruveta neitiä potatteleen että tulisi itsellekin rutiiniksi ja lapsi oppisi :)
 
Ei oo meilläkään eikä oo ees tullu koko pottailu vielä mieleen. Tuntuu niin omituiselta, kun nää kasvaa nii nopeasti..että joko se tyttö pitäis potalle istuttaa. :D Mutta eiköhän tässä kohta sitten kans lähetä pottakaupoille.. :)
 
Juuri luin jostain erään lääkärin mielipiteen, että pottailu tulisi aloittaa jo ennen kun lapsi kävelee. Meille ei ole tullut pottailut vielä mieleenkään. Ehkä sitten vuoden iässä?
 
Juuri luin jostain erään lääkärin mielipiteen, että pottailu tulisi aloittaa jo ennen kun lapsi kävelee. Meille ei ole tullut pottailut vielä mieleenkään. Ehkä sitten vuoden iässä?

Minä luin taas tällaisen ja mietin, että täytyy vielä vähän perehtyä tarkemmin asiaan. Mutu-tuntumalla vuosi kuulostaisi hyvältä, mutta todennäköisesti menen vähän sen mukaan miten lapsi osoittaa itse kiinnostusta pottaa kohtaan.

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/K...1-3-v/Varhain-aloitettu-pottailu-haitallista/
 
Muokattu viimeksi:
Minä luin taas tällaisen ja mietin, että täytyy vielä vähän perehtyä tarkemmin asiaan. Mutu-tuntumalla vuosi kuulostaisi hyvältä, mutta todennäköisesti menen vähän sen mukaan miten lapsi osoittaa itse kiinnostusta pottaa kohtaan.

http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/K...1-3-v/Varhain-aloitettu-pottailu-haitallista/

Näinpä juuri, ammattilaisillakin on jokaisella mielipiteensä. :D Tärkeää näissä uuden opetteluissa olisi kai se herkkyyskausi. Eli onnistua ajoittamaan vaikka se potalle opettelu samaan aikaan lapsen mielenkiinnon kanssa. Sekään ei tietysti ole välttämätöntä. Lapset kai oppisivat itsestäänkin kuiviksi siinä 4-vuotiaina viimeistään (muistelen jostain kuulleeni/lukeneeni).

Kulttuurisia eroja on myös paljon. Esim. Kiinassahan ei vaippoja käytetä vaan halkiohousuja, Venäjällä ja Itä-Euroopassa vaipat on kalliita ja vauvat opetetaan potalle varhain. Länsimaissakin eroja.
 
Meillä on kans hiljattain aloitettu tutustumaan pottaan. Tosiaankaan ei oo tarkoitus että tässä ihan lähiaikoina tosiaankaan oppisi kuivaksi vaan nimenomaan se että potta tulisi tutuksi. Ite oon ollut 8 vuotta perheissä lastenhoitajana ja tullut useampi reilu 3 vuotias vastaan jotka osaavat jo pidättää ,eivät käytä vaippoja, mutta potta on niin pelottava paikka että sinne ei voi mennä. Vaippa pyydetään päälle siinä kohtaa kun on hätä, tehdään pissat/kakkat ja sit halutaan vaippa pois. Näille lapsille mä oon saanut 2 viikossa sitten potan tutuksi ja turvalliseksi ja sit on pärjätty kokonaan ilman vaippoja. En halua että oma lapsi kokee potan jotenkin ahdistavana ja pelottavana paikkana, joten siksi tutustutaan hyvissä ajoin ja siinä istutaan just sen aikaa kun vauvaa kiinnostaa. Samalla katsellaan kirjoja. Jos sinne jotain vahingossa tulee niin hienoa.

Mutta jokainen tyylillään :)
 
Meillä tosiaan käytetään potalla aamut, illat ja unien jälkeen, kun jaksetaan. Voisi sanoa, että yli 90% ajasta pissa tulee pottaan, ihan vaan koska unien jälkeen vauvat yleensäkin pissaa. :D Ei siis ole missään mielessä tarkoituksellista, eikä me siihen pyritäkään, vaan ihan just siihen, että potta tulee tutuksi vauvalle ja vähitellen osaksi omaa rutiinia. Oon nimittäin itsekin ollut Misu91:n tavoin lastenhoitajana perheissä, joissa potta on suuri vihollinen, ja tätä yritän itse vältellä. Tällä hetkellä Ötö "istuu" potalla ehkä maks. 30 sek ja tykkää siitä ihan hirveästi.

Tietysti olisi kiva saada ihan tieteellistä tietoa siitä, mikä on "oikea" aika aloittaa, mutta pikaisella googlauksella ei löytynyt mitään definitiivistä. Tämä artikkeli: https://www.sciencenews.org/blog/growth-curve/almost-non-existent-science-potty-training tuo esille kulttuuriset erot ja sen, että 1½-vuotias on usein kehittynyt tarpeeksi aloittamaan tietoisen kuivaksiopettelun. Eli ei tosiaan kellään mitään kiirettä tähän hommaan! Me vaan on koettu meille käteväksi tavaksi tuoda uusia rutiineja vähitellen kuvioihin, koska poitsumme rytmit ovat tarkat ja hänen päivänsä on helposti pilalla, jos rutiinit muuttuvat äkillisesti.
 
Takaisin
Top