Kasvu ja kehitys

Meilläki opittiin nyt tuo pyllyn nostaminen, joten nyt kiukuttaa kahta kauheammin kun eteenpäin ei pääse. Tää on kyllä nii järkyttävää kuinka nopealla tahdilla tulee kaikkia uusia taitoja.. :)

Tääl on pojalla kauhee tarve vaan istua :oops: ei suostu enää olla makaavassa tai edes puoli-istuvassa asennossa sylissä ollessa, vaan vetää ittensä väkisin pystyyn (paitsi syödessä). Sitterissäkin koittaa vaan vetää itteensä ylös ja alkaa huutaa ku ei pääse.

Meillä o ihan samaa! Istua pitäisi aina. Tai seistä! Vielä kun oppisi ensin kunnolla kääntymään ja liikkumaan itse. :D Meillä tämä pieni varmaan tekee saman kuin isoveljensä, joka makaili tyytyväisenä vaikka kuinka pitkään ja sitten 6 kk iässä nousi seisomaan ja juuri ennen 10 kk ikää lähti kävelemään. Eikä ole sen jälkeen pysähtynyt... :D

Meilläkin halutaan istua. Punkee koko ajan vatsalihaksilla ylöspäin jos on sitterissä tai sylissä. En sit tiiä kuinka paljon istuttamista pitäis varoa, ettei tuu liian aikaisin painetta selkärankaan..

Meillä ainakin alkaa kauhee karjuminen, jos ei pääse istumaan. :D On yritetty silti varoa oikeaa istuttamista ja pitää muuten pystyssä.

Jelppis, meillä oli esikoisen kans sama homma. Poika oli 7 kk, eikä liikkunut oikeastaan mitenkään. Yks kaunis päivä nousi seisomaan ja vajaa 10 kk käveli. :)

Meillä on kohta jo kuukauden haluttu istua. Neuvolan täti anto luvan kuhan tukee kainaloista(tämä siis 2kk neuvolassa)

Mä olen kans miettinyt tota istuttamista, mutta oon ymmärtänyt, että jos vauvan paino on esim vanhempaa vasten ja/tai tuetaan kainaloista, on ok. Että lähinnä ei saisi olla koko paino vauvan oman rangan päällä (istuuhan vauva sitterissä tai kaukalossakin samalla tavalla vasten jotain), ettei tule ongelmia. Meillä pungetaan ja tungetaan kans ylös, haluaisi seistä (kainaloista roikottaen) ja on hirveä vauhti liikkeelle. Sitten iskee raivari, kun ei vielä pääse mihinkään, jää joskus vatsan varaan "kellumaan" jalat ja kädet ilmassa. :grin

Noin muuten on tällä viikolla helistänyt helistintä, mutta kaikkiin helistimiin ei kyllä haulua tarttua tai tartu. Varpaita yrittää saada suuhun ja koko ajan kädet ja jalat viuhtovat, tarttuu lelukaaren joihinkin leluihin ym.

Ei vieläkään kuitenkaan käänny (tosin jos ottaa kädestä kiinni ja vetää ympäri, pääsee nätisti ja toinen käsikin lähtee alta pois), mutta jos pistää mahalleen, pitää päätä ylhäällä jo aika hyvin. Ei myöskään kurottele esineiden perään, jos on mahallaan, mutta selällään kyllä kaikkea yläpuolella roikkuvaa.

Seuraa katseella tosi hyvin ja juttelee, on tullut myös erilaisia ääniä ja äänteitä käyttöön.

Oon ehkä vähän tyhmä mut kysynpähän silti :grin Kun puhutte, että vauva haluaa istumaan ja punkeaa ylös niin mitä tarkoitatte käytännössä? Meillä siis on nyt ehkä vajaan viikon tehnyt sellasta et ihan jatkuvasti vetää itseään kaarelle makuullaan siten, että vaan takaraivo ja peppu on maassa, jalat ojentuu tikkusuoriksi ja kädet on levällään. Ja on sillon tosi tyytymättömän oloinen. Vetää kyllä tollain kaarelle monesti myös sylissä, sitä on tehnyt varmaan syntymästään asti ja olen sen yhdistäny maidon takasinnousuun. Samoin nyt kun niitä maitotuotteita kokeilin niin edelleen välillä poika nieleskelee vaikka maidotonta uudestaan jo yli viikko takana niin ajattelin josko tuo kaarelle veto johtuu siitä et nyt vaan on pahempana yhtäkkiä kun tekee tota niin paljon selinmakuulla ja todella voimakkaasti..

Kuullostas moro reaktiolle. Meillä välillä varsinkin kun väsyneempi niin yks kaks kädet menee leveelleen ja jännittää ittensä. Menee ohi / helpottaa kun kädet taittaa syliin ristiin ja hytkyttää. Istumaan punkeeminen näyttää oikeestaan samalle kun itse tekis vatsalihas likkeen.

Sitä moroakin pohdittiin, mut miten se voi yhtäkkiä alkaa ihan jatkuvalla syötöllä 3,5kk iässä kun eikös sen pitäis jo alkaa hävitä nyt viimeistään..? Paitsi tietysti, jos lapsi ei oo terve.. No joka tapauksessa tästä aiotaan puhua 4kk lääkärineuvolassa, mut sinnekin on vielä pari viikkoa aikaa :sour::sad001

Eikö toi moro tule enemmän esim. säikähtäessä, siis sellanen äkillinen "kädet ja jalat levälleen"-juttu? Jos ymmärsin oikein Yösateen, niin meillä on välillä kesken syöttöä vähän tollasta, yleensä tarkoittaa, että pitää röyhtäyttää. Kiemurtelee just noin, että jännittää itsensä kaarelle ym, ja heti kun on päästänyt oikein merimiesröyhtäisyn, voi syömistä jatkaa. Välillä auttaa, jos lähtee kävelemään ja syöttää liikkeessä, jos alkaa tehdä tollasta. Meillä ei puklailla, eikä ole muutenkaan erityisiä vatsaongelmia, että yleensä toi "selkäuinnin alkuasento" on vaan sitä, että epämukava olo ja röyhtäisy.

Istumaan punkeminen on sit just toi vatsalihasliike. :D

Aah, mä mietinki mitä tää vauveli säikähtelee niin paljon välillä ku vaihdetaan vaippaa ja nakuillaan :D

Se liike on äkillinen kyllä, mutta musta ne kädet heilahtaa hallitummin, kun mitä sillon ihan pienenä kun morotti kunnolla.. 3kk neuvolassa ilmeisesti heijaste ei kyllä vielä ollut kadonnut kokonaan, mut terkka puhui pienestä pelästymisestä ja kun ite oon pari kertaa kokeillut niin se liike on kyllä ihan minimaalinen, jos sen tekee tuolla tavoin kun videossa esitettiin. Eli enemmän itekin uskoisin johtuvan epämukavuudesta, mut saa vielä lääkäri kattoa tosiaan sit neuvolassa!

Nii ja nyt kun tarkemmin mietin niin ei ne kädet edes heilahda joka kerralla..

Muokattu viimeksi:
Meillä tyttö on 4.5kk ja muutaman yksittäisen kerran kierähtänyt mahalleen. Jatkuvasti pyörii kyljeltä toiselle ja sillai kihnuttaa ittensä viltiltä pois. Istumaan hänkin haluaa myös kaiken aikaa ja seisominen on tosi jees!

Meillä esikoinen kans makas selällään ekat 6kk tosin halusi sylissä aina seisoa. Sitte ku käänty 6kk iässä vatsalleen niin kehitys oliki nopeaa ja istumaan ja seisaalleen nousi tosi äkkiä ja 11kk käveli. Liekkö olis samaa tiedossa pienemmän kanssa.ei ollu koskaan semmosta raivoamista mahallaan ollessa ku mitä monesti pienemnillä kääntyjillä on kun sitä raskadta päätä ei vielä oikein jaksa pitkään kannatella..

Meijän pojun lempiliike on jo pari kuukautta ollut istumaan nousu äidin sormista kiinni pitäen. Nyt jatkaa samaa liikettä eteenpäin (pehmeällä alustalla) ja nousee seisomaan. Siinä sit pomppii pari kertaa kyykkyyn ylös kunnes lasken hänet alas vaikka halua jatkaa selkeesti olis. Mua vaan pelottaa, et mitä toi seisominen voi tehdä sääriluiden kasvulle tjms kun toinen on vielä niin pieni. Mut annan tehdä tuota kuitenkin pari kertaa päivässä kun se selkeesti on pojalle hyvin mieluista, riemun kiljahduksiata päätellen. Seisoo myös pyllynpesulla altaassa, niin, et pepun peseminen on lähes mahdotonta XD saa nähdä milloin nousee ilman äidin apua seisomaan, meidän keskimmäinen nousi 6,5kk ikäisenä seisomaan ja lähti kaks viikkoa myöhemmin kävelemään 7kk iässä.

Takaisin