Kaste-/nimenantojuhla

Me ollaan takuuvarmasti viimeisiä kastetilaisuuden järkkääjiä, kaste on 8.7 :grin Tuttu pappi jolla rento ote ja tietää sanomattakin että vaan pakolliset jessekuviot höpöttää..todella ihanan rento ja sai meidän vihkimisestäkin persoonallisen.
Meidän neidille on nimi ollut jo syntymästä kaikkien tiedossa ja kasteessa paljastetaan toiset nimet. Kastemekoksi tehdään mun hääpuvusta pitsinen juhlamekko tytölle. Kutsut lähetin whatsappilla.
 
Enkä aio stressata tarjoilusta koska sitä varten on palveluita tarjolla. Pitopalvelu hoitakoon tarjoilun, niin ite saan keskittyä muuhun. Arvostan omaa aikaa ja säästän hermojani kun tilaan tarjoilun pitopalvelusta. Ja heinäkuussa en jaksa miettiä et meneekö joku pilalle lämmön takia ja vieraat saa ruokamyrkytyksen..jääköön toisten huoleksi:rolleyes:
 
Meillä on huomenna ristiäiset, jotka pidetään miehen äidin luona isomman tilan takia. Kastetilaisuus yksinkertainen, jossa pappi puhuu suurimman osan ja mun sisko yhden pätkän sekä kummeista yksi yhden. Tarjoilut yksinkertaiset paitsi kakkuun vähän panostin enempi :happy: väriteema vaaleanpunaista ja violettia neidille :hilarious: kastemekko on miehen suvusta, johon kirjailtu kastettujen nimet ja vuosiluku. On ollut miehellä ja miehen isällä. Juhlamekko taas sit mun ja mun siskolla ollut :joyful: eniten jännittää vetääkö neiti huutoshown :wideyed:
 
Meillä oli kastejuhla viime vkl. Olen sen sortin emäntä jotta kun juhlat on kotona ni teen kaiken ite :) menihän siihen aikaa kun teki suolaiset piirakat, pikkuleivät ja kakut.. Ja talon siivosin kauttaaltaan. Täytekakku oli elämäni ensimmäinen, ulkoisesti varsin lapsekas mutta maultaan aivan mahtava, kiitos Kinuskikissan ohjeen! Juhlat oli kyllä ihanat, pappi todella välitön ja ilmapiiri muutenkin rento. Vauvakin nukkui makoisasti koko iltapäivän. Kastemekkona meillä oli kirpparilta löytynyt ihana helmineulemekko :) Tässä vielä kuvaa tarjoiluista ImageUploadedByVau Foorumi1454089682.920562.jpg
 
Meillä levis sit kastejuhla käsistä jo ennen ku on ees päivämäärää tiedossa :O eka piti olla tulossa vaan 5 henkee miehen suvusta ja 5 henkee mun suvusta mut nyt koko mun "iso" suku haluaa nähä pikku neitin ja mun suvusta onki tulossa 15 henkee!!! :O mitenkä sanoo kohteliaasti että eivät tulis?
 
Ounou. Toi on kyllä vähän paha, kun ihmiset "kutsuu" itse itsensä! :D Älä paljasta päivämäärää etukäteen muutaku niille ketkä haluatte ja pyydä heitäkin etteivät eteenpäin juoruais... Tai sitten vaan piätte isommat kestit. Meillä kastehomma vasta onki levinny käsistä!
 
Meillä tulee ortodoksinen kaste. Isä siis ortodoksi ja itsellä ei mitään hajua kuin seremonia menee. Mutta halusin ehdottomasti että näin. Tiedätkö Nim.merkillä Metsäläinen enemän kaavasta?
 
mindiS, ikävää, että tuppautuvat kutsumatta juhliin. Mutta ovat kaiketi niin innoissaan sun pikkuisesta :) Entä jos samalla kun selität pienistä juhlista ja siitä etteivät nyt tällä kertaa pääse mukaan, niin lupaat niille myöhemmin järjestää jonkun oman hetken, milloin pääsevät vauvaa katsomaan?
 
Kyfi, kiva että löytyy toisetkin ortodoksijuhlat :) En tiedä minäkään tarkkaa kaavaa, mutta Helsingin ort. srk:n sivuilta oon lueskellut vähän. Ensin on nimenantorukoukset (ellei niitä ole luettu jo aiemmin niinkuin meillä), sitten kasteosuus ja viimeisenä mirhallavoitelun osuus. Käsitykseni mukaan pappi noudattaa ainakin meillä vain palveluskaavaa eikä ala höppiseen vapaammin. Ei ole ainakaan meiltä mitään erityisiä kysellyt.
 
Meillä myöskin kastettiin poika ortodoksiksi. Kaste meni niinkun metsäläinen kertoi ja kesto kasteella oli n. 30min. Sen jälkeen sitten kahviteltiin. Pappi selitti ääneen kasteessa mitä oli tekemässä , jotta muutkin kuin ortodoksit pysyy kärryllä mitä milloinkin tapahtuu. Ja tosiaan meillä kastettiin niinsanotusti upottamalla ei sivelemällä
 
Meillä ristiäiset oli eilen. Onneks on stressi nyt ohi. Muuten meni kivasti mut harmi kun päällimmäisenä asiana jäi itsellä mieleen että appiukko ei muistanut vauvaa minkäänlaisella lahjalla :sad001 meinas mennä yöunet kun asia niin vaivas. Mulle olis ollut ihan sama mitä se sitten olisi ollut, mutta edes JOTAIN. Ja siis joulunakaan vauva ei saanut häneltä mitään.
 
Nuppu onpa kurjaa :/ onko se muuten mukana asiassa, jos se vaan ei oo lahjojenostajatyyppi?

Meillä kanssa ristiäiset onnellisesti ohi, oli niin ihanaa kaikkien läheisten kanssa ja pappikin oli paras ikinä. Nyt olis sit hirveesti ruokaa ja herkkuja rääppiäisiin, onneks on pikkasen plussalla, niin saa partsille :D ens viikolla sit kavereita kylään toivottavasti ja loput pakkaseen mitä mahtuu. Huh että stressasin asiaa. Nyt on niin rento olo ja koliikkikin alkaa helpottaa ja vauva oppi hymyileen :Heartred Josko nyt alkaisi se mukava vauva-arki?
 
Meillä oli eilen ristiäiset ja hyvin meni kokonaisuudessaan :) ei ollut huutoshowta kuin kotona illasta vähän. Neiti nukkui melkein koko tilaisuuden ja heräsi, kun vieraat lähti :hilarious: Neidin nimeksi tuli Venla Jessica :)
 

Liitteet

  • 2016-01-31 13.19.37.jpg
    2016-01-31 13.19.37.jpg
    255.4 KB · Katsottu: 54
No kun ollaan kylässä niin käy se vauvaa katsomassa ja pitää sylissä kun laittaa mutta ei itse kyllä kysy saisiko pitää yms. En tiedä.. Outo juttu vaan koko lahjaepisodi..
 
Kaunis nimi Hansu ja ihana kakku ollut teillä! :)

Meillä olis huomenna ristiäiset ja tekemistä vielä vaikka millä mitalla :O Hirvittää ihan ku mies on suurimman osan viikosta ollu iltavuorossa, tänäänkin menee päivävuoroon töihin ja ite alan olla ihan finaalissa kun nii kovasti järkänny kaikkea x_X Onneksi saan tänne tänää anopin leikittään tota isompaa nii jospa nuo kakutki valmistuis vielä! Ihana ku on jotai järkättävää ja ootan juhlia innolla, mut kieltämättä väsy alkaa tän järjestelyn keskellä jo painaa...
 
Tsemppiä poodle, toivottavasti siellä on tähän aikaan jo hommat melko lailla paketissa :happy:


Meillä viikon päästä sunnuntaina ristiäiset ja pari pientä ratkaisematonta juttua tässä vielä olisi mielessä:

-Tahtoisin keksiä vielä yhden makean, mahdollisimman helposti tehtävän herkun tarjoilupöytään. Olisiko ideoita? Makeista tarjottavista kakkua ja suklaa"torttua" on jo suunnitteilla, mutta sellaisia "pikkunaposteltavaa" vielä kaipaisin. Joku sellainen resepti, jonka voisi huoletta tehdä edellisenä päivänä, oisko teillä idiksiä? :) Haeskelen tyyliin siis kaneli-ässien tyyppistä, helppoa ja nopeaa pikkuherkkua, mutta jotain vähän tuoreempaa reseptiä.

-Toinen, mihin voisin kysyä teidän ideoita olisi seuraavanlainen juttu: Meidän pojalla on ollut jo alkuraskauden ajoilta "työnimi", jota ollaan aktiivisesti käytetty ja johon lähipiirikin on niin tottunut, että kaikki tässä ollaan vähän mietitty puolivitsinä, että meinaako se nimi jäädä ihan pysyväksi. Noh, ei meinaa.. parempi on jo löytynyt :grin Nimijuhlien takia ei ole mitään kasteseremoniaa ja siksi olenkin miettinyt, että yhtenä ohjelmanumerona voisi olla tämän työnimen hyvästely. Mulla oli mielessä siis, että se nimi kirjoitettaisiin esimerkiksi paperille ja kiinnitettäisiin se heliumpalloon ja siten se nimi lähtisi pallon mukana maailmalle. Noh, pakkaskeleillä ei taida pallot korkealle nousta kun nehän tyhjenevät kylmässä? Joten tuo on aika säästäriippuvainen ja siksi epävarma juttu. Mielessä oli myös nimen lähettäminen ilotulitteen mukana (juhlien ollessa valoisaan aikaan on hieman ankea vaihtoehto), taikka sitten esimerkiksi sellaisen kiinalaisen lentävän lyhdyn lähettäminen (noh, tääkin olisi hieno illalla, ja näillä on pikagoogletuksen mukaan myyntikielto Suomessa).

Arvon äitiystäväiseni, tulisiko teillä mieleen mitään kivaa tapaa, miten saisin tuon nimijutun toteutettua? Se olisi musta jollain tapaa tosi tärkeä ohjelmanumero (kun se työnimi on niin iskostunut kaikkien mieliin, niin olisi kiva "jättää se virallisesti taakse"), kunhan vain keksisin sopivan toteuttamistavan. :)
 
Onko takkaa tai kynttilää, jotenkin polttamalla? Niin ettei kämppä pala:wink

Kuulin myös idean aikakapselista vauvalle nimiäisjuhliin eli jokaista vierasta pyydettiin tuomaan jokin ajankohtainen asia, esine mitä vaan oikeastaan ja ne sitten suljetaan laatikkoon tms. kunnes lapsi on 18v. ja saa sen itselleen. Sinnehän vois sujauttaa tuon työnimen lapulla ja tarinan sen takaa "kun sinua odotettiin...".
 
Takaisin
Top