Kantovälineet ja kestovaipat

Jos haluaa täyskestoilla niin 15 vaippaa/vauva vois olla passeli (tai siis minimi). Siis jos sisävaippoja tai taskuja käyttää. Tietty jos kuivausrumpu löytyy niin vaipat saa nopeammin kuiviksi, sitten riittäisi vähempikin.
Jos käyttää harsoja niin nehän kuivuu nopeasti. Kymmenellä harsolla vois pärjätä, toki pyykkikone saa sit pyöriä tiuhaan. Edit. Tai no ei ehkä 10 harsoa mihinkään riitä, jos vastasyntyneen vaippa vaihdetaan tyyliin 10 kertaa vuorokaudessa.:D

Sitten kun vauva kasvaa ja pissausväli pitenee niin ei tarvi niin montaa vaippaa, imuja vaan täytyy laittaa enemmän/paremmin imeviä.

Mulla on nb-s kokoa varmaan ainakin 30-40vaippaa+monet villikset, oon vähän innostunut... :rolleyes:
 
Tässä on meidän vaipat (osa puuttuu, nb-flanelletet ja muutama muu vaippa vielä kaverilla lainassa). Pyykkikorissa nb-s-m-kokoiset ja toisessa korissa l-kokoiset +osa imuista. Aika läjä...:rolleyes:
 

Liitteet

  • 1421170808273.jpg
    1421170808273.jpg
    734.8 KB · Katsottu: 33
Nb=newborn. Useimmilla toi pienin koko menee max 2-4vko, isoimmilla vauvoilla saa aloittaa jo s-koosta. :P
 
Mun tekis mieli hankkia lisää vaippoja! Ainakin isompia että sais enemmän kestoiltua esikoisenkin kanssa.

Manduca tuli postista!! Vaikuttas aika passelilta mulle. Viellä ku sais säädetyä sopivaksi. Osaako joku sanoa vaikuttaako raskaus kantamiseen mitenkään? Onko rajoitteita?
 
Käsittääkseni raskausaikana voi kantaa niin kauan kuin se itsestä tuntuu hyvältä. :)
 
Freyja86, kyllä ne imut aika nopsaan oppii, meillä ainakin ihan kokeilun kautta, mikä yhdistelmä toimi ja vaippa ei falskannut ja mikä yhistelmä taas ei toiminu ja vaippa falskas, vanhoista pyyhkeistä saa imuja ihan vaan leikkelemällä niitä palasiks :) Toiset saumuroi/ompelee reunat, mutta jos ei ulkonäöllisesti oo itelle väliä niin ne voi vaan leikata paloiks ja sit taitella vaipan sisään. Ja kantovälineestä suosittelen trikooliinaa ihan pienelle, ite ainakin tykkäsin siitä ja sit taas isommalla näppärämmäks oon kokenu kantorepun, itelle sopiva on ollu Ergo, Manducakin löytyy mutten saanut säätöjä sopimaan itelle, joten se on nyt miehen käytössä (JEP, oon saanu myös miehen käyttämään sitä vaikka sekin oli alkuun listalla "En koske ikinä") :D

Moonflower ja tietty muutkin, tää on kanssa hyvä sivusto mihin kannattaa tutustua ! http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=135

Murmeli, sanoisin että mielummin paljon kun liian vähän, niitähän voi sitte myydä pois kun se itselle sopiva määrä vakiintuu, ja alkuunhan sitä on kivempi keskittyä lepäämiseen ja vauvoihin, kuin vaippahuoltoon :wink Tosin jos taloudellinen tilanne ei salli hirveetä hamstraamista, niin hankkii alkuun erilaisia yhdistelmiä vähän kaikkia ja sit se mikä on teille sopivin, niin hankkii sit niitä lisää. Itse tykkäsin tosiaan harsoista ihan pienellä (+kuori), myös se uusi oranssi totsbots menee kivasti pienelle ! Ne omat imut siinä ei vaan välttämättä riitä vähänkään enemmän pissaavalle :p
 
Mä oon ainaki vielä kantanu, tosin sit kun maha tosta kasvaa niin täytynee opetella kantamaan selässä :wink Hyvinhan se reppureissulainen sit tasapainottaa sitä etupainotteisuutta :D
 
Ja tosiaan vaippalainaamoitakin on, jos ei halua ostaa vaippoja itselleen ns. sokkona. Sieltä voi pientä korvausta vastaan lainata ja testata millainen vaippa istuu ja toimii, ja ostaa vasta sitten omia. :)
 
Alkuun kannattaa hommata erilaisia vaippoja ja melko vähän kun ei tiedä mitkä sopii juuri teille. Sit vähitellen shoppaa lisää niitä joista tykkää. Toisaalta käytetyt varsinkin vähän käytetyt saa myytyä ihan näppärästi eteenpäinkin.

Muks. Mulla siis tää osakestoilijan vinkki kun tilaa on aika vähän!!!
 
^ tuo on totta, että ei kannata hommata läjäpäin vaippoja ennen kuin saa niitä testattua. Vauvat on erimallisia, joten eri vauvoille istuu erilaiset vaipat. Ja mistä sit ite tykkää, jos joku vaippa ei tunnukaan omalta jutulta niin eteenpäin ja parempaa tilalle.
 
Onko joku kuullu et onko se nykysen äitiyspakkauksen oranssi vaippa hyvä? Sehän on vissiin taskuvaippa?
 
Se jakaa mielipiteitä paljon. Osa tykkää, että se on paras vaippa ja toiset ei tykkää sitten yhtään. Mulla on niitä kaksi tuolla odottamassa tulokasta, löysin kirpparilta 0,5€ kpl. Aiemmilla lapsilla on ollu niitä edellisvuosien pakkausten myllymuksuja. Ne on ollu hyviä, mutta etenkin vihreissä on ollu tosi paljon laadunvaihtelua. Osa on ihan kakkoslaatuisia.:eek: Lila oli muuten hyvä, mutten niin kauheasti tykkää AIOista kun ne kuivuu hitaasti.
 
Ihailen kyllä teitä, jotka jaksatte kestoilla :) . Onhan se ekologisempaa ja ajan saatossa säästää pitkän pennin. Mä vaan esikoisen kanssa luovuin siitä ajatuksesta, kun pitkään joka vaipassa oli kakat. Sitä kakkaa oli siis vähintään sen 7 vaippaa päivässä. Nytkin useimmiten vielä kaks kertaa päivässä kakkailee, kun taas jotkut lapset ei välttämättä ees joka päivä kakkaa. Meillä ois kyllä suoranainen ihme, jos ois kokonainen päivä ilman kakkaa :D .
 
Kestoilu vaatii varmaan tietynlaista päättäväisyyttä ja tahtoa. Mä en kahen aiemman kanssa täyskestoillut kuin ajoittain juuri siitä syystä, että kakkojen peseminen alkoi tympiä. Kumpikin vielä taipuvaisia löysempiin jätöksiin, niitä ei vaan kipata pönttöön ja that's it.
Nyt yritän täyskestoilua, kun on alkanu kertsien kemikaalit ilettää niin paljon.:hungover:

Tässä hommassa on hyvä olla armollinen itelleen ja mennä omien tuntemusten ja jaksamisen mukaan. :)
 
Mä sain vihdoin viimein perehdyttyä hieman noihin kestoilun saloihin. Alkoi kiinnostamaan et miten toimisi pelkät harsot plus sit villahousut päälle? Toki harsoihin vois laittaa sit lisäimua vanhoista froteepyyhkeistä.

Tuo kuulostaisi vaan tosi yksinkertaiselta toteuttaa. Harsoa kun saa ostettua helposti ja villapöksyt varmasti valmistuu itseltä nopeasti. Mut käytäntö on varmaan ihan eri asia :D
 
Moni tykkää just tuosta yhdistelmästä etenkin vastasyntyneen kanssa :) netistä löytyy hyviä ohjeita harson taitteluun kun googlettaa!!
 
Voikohan harsoja käyttää imsevimsen nb-kuorien kanssa, entä mio kuoren kanssa?? Pitääkö aina olla samaa sarjaa sisä- ja ulkovaippa ettei falskaa???? Käykö lisäimut kaikkiin vaippoihin, ostin niitäkin paketillisen...
 
Periaatteessa voi käyttää joo. Voi vain vaatia harjoittelua, että saa harson sopivasti taiteltua niin, että menee kokonaan kuoren alle piiloon. :)

eikä tarvi olla saman merkkisiä. Kun vaan mahtuu sisään niin avot. :) Imujakin on tosin eri kokoisia (kokomerkitty s-m-l). L-koon imua ei kannata koittaa tunkea väkisin s-koon vaippaan, mutta mulla on s/m-koon bambubuusterit menneen hyvin L-koon vaipassa jonkun ison taittoimun välissä.
 
Harson taittelua voi harjoitella etukäteen. Ja kannattaakin! Sit sommittelee kuoren sisään ja katsoo asettuuko se sinne.

Ja kun sopiva taittelu on löytynyt niin harsopinon voi vaikka valmiiksi taitella hoitopöydälle vauvaa odottamaan (ja toivoa, että ne istuu vauvan päälle:rolleyes:).

Mä ajattelin aloitella imse vimsen flanelletteilla, nalle nöttösillä ja kokeilen muutamalla pikkutaskulla. Villikset sisävaippojen päälle. Ja öiksi on jotain paksumpia yövaippoja sekalainen kokoelma.
 
Takaisin
Top