Kantovälineet ja kestovaipat

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Laitan näille jutuille oman keskustelun näille. :)

Täällä yksi satunnaisesti kanniskeleva liinailija/reppuilija + täyskestoilua suunnitteleva. :smiley-bounce012
Kahta aiempaa lasta oon vaihtelevasti kestovaipattanut.
Tieto lisää tuskaa, kertakäyttövaippojen sisältämät kemikaalit sun muut nostaa mun niskavillat pystyyn, joten motivaatiota kestoiluun on.
 
Oon aiemminkin puhunu, mut aiotaan kestovaippailla kokeilla, saadaan tutuilta kestovaippoja, muutaman oon ostanu tarjouksesta ja kirppikseltä ja äitiyspakkauksessakin tais vaippa olla... Mut ihan vastasyntyneille ainakin ostan paketin vastasyntyneen tavallisia vaippoja, liinailua tai reppuilua en oo vielä miettinytkään. Lähinnä pelkään et sidon liinan väärin ja vauva putoo tai helteessä läkähdytään...

Mitään stressiä en vaippailusta ota jos ei onnistu tai sovi meille...
 
Oon tätä kestovaippailua miettinyt ja toistaiseksi päätynyt tulokseen, että ei kokeilla. Mennään kertakäyttösillä vaikka huomattavasti kalliimmaksi tuleekin.
 
Mua kans kestoilu kiinnostaa :) Vielä en oo vaan jaksanut perehtyä tarkemmin tuohon. Ehkä mä jossain vaiheessa otan sen projektiksi.

Liinailua/kantoreppusysteemiä oon myös miettinyt, kun olis varmaan kätevämpää kun koiriakin ulkoiluttaa. Se vaan et noissakin on valikoimaa ja hintahaarukkaa ihan liikaa näin ensikertalaiselle.
 
Vinkkinä muuten että fb:ssa on hyviä kantoväline- ja kestovaippakirppiksiä! Vaippoja ei kannatakaan lähteä ostamaan uusina (ainakaan kaikkia siis) koska käytettyjä saa edullisesti ja tosi hyvä kuntoisina + säästyy lukuisilta käyttöönottopesuilta, jotka uusille vaipoille täytyy tehdä. :)

Edit: Kannattaa muuten tutustua paikalliseen kestovaippa-/kantovälinevuokraamoon mikäli haluaa asiantuntevaa neuvontaa tai haluaa testailla erilaisia kantovälineitä tai kokeilla kestovaippoja ilman pelkoa, että ne ei olekaan oma juttu!!
 
Muokattu viimeksi:
Minä haluaisin kokeilla kestoilua, mutta jännittää vähän, miten kahden kanssa onnistuu. Varmaan osittain mennään kestoilla ja osittain sitten kertiksillä. Kokeillaan ainakin, miten kestoilun kanssa lähtee sujumaan! Pyykkivuori voi olla kyllä muutenkin niin valtava, että jossain asiassa haluaisi päästää itsensä vähän helpommalla. Toisaalta taloudellisuus ja ennen kaikkea ekologisuus ovat todella isoja porkkanoita.

Liinaa ajattelin myös kokeilla ainakin kotioloissa. Etenkin sitten, kun mies palaa töihin, saa toisen vauvan liinaan ja toisen kainaloon ja jää vielä yksi käsi vapaaksi. Myös koiran lenkitys metsässä kiinnostaisi, mutta silloin varmaan tarvitsen kyllä miehen mukaan kantamaan toista vauvaa. Yksin ei taida molempia saada yhtäaikaa järkevästi ilman vaunuja mukaan mihinkään.. :)
 
Hei jes mikä ketju ! :Heartred Meillä ollaan siis esikoisen kanssa täyskestoilijoita ja toisestakin uumoillaan kestopeppua ^^ Oon siis ihan hurahtanu koko touhuun, just laskeskelin vaippoja täytellessäni että tällä hetkellä kierrossa on n. 60 vaippaa (meillä+mummolassa jossa vieraillaan usein, helpottaa ettei tarvi mukana kanniskella eestaas), HUPS :D Ja siis noiden lisäksi on jo esikoiselle pieneksi jääneet, tätä kesäkuista odottavat, sekä vielä isomman kokoset. Mut jos joku harkitsee edes kokeilemista (tai vaikka ei vielä harkitsiskaan), niin suosittelen lämpimästi ! Meillä otettiin siis ihan rennosti tuon ekan kanssa et synnärillä mentiin kertseillä ja alkuaika kotona, sit kun hyvältä tuntu niin käytettiin kestoja ja koska ne toimi meillä hyvin, niin sille tielle jäätiin ! Eipä sitä kovin montaa kertakäyttövaippaa oo tullu kyllä käytettyä, tosin itseä etoo jo se haju mikä niistä lähtee.. :/

Kantamista suosittelen myös, ja varsinkin koiratalouksille, meilläkin on yllättävän näppärää laittaa lapsi kantoreppuun ja lähteä lenkille, ei tarvi vaunuja eriksee hakea alakerrasta parin oven takaa.. Alkuun pienellä oli käytössä trikooliina joita nyttemmin löytyy meiltä pari kipaletta, sekä myöhemmin hankittuina Manduca, Ergo (nämä siis kantpreppuja) ja Rengasliina :)
 
Muakin etoo se kertsien haju :yuck: sitä ei haistanutkaan kunnolla ennen kuin oli jonkin aikaa täyskestoillut.
 
Muokattu viimeksi:
Mä liputan kantoliinailun puolesta ja omistankin kolme erilaista kantoliinaa. Oli tosi kiva kantaa tyttöä. Pitäis kai kokeilla vieläkö onnistuu. Löytyy meillä kantoreppukin.
 
Mä oon vähän miettinyt tän tokan kanssa, että opettelisin sen kantoliinailun. Esikoisen kanssa en sitä niin miettinyt ja se sitten vaan jäi, vaikka ois kyllä ollut ihan kotonakin hyvä, kun tuo esikoinen oli niin läheisriippuvainen pienenä ja halusi olla äidissä kiinni iiiihan koko ajan :) .
 
Nyt viikonlopulla saatiin iso kasa kestoja niin pesin ne äsken koneessa niin mies ihmettelee et eihän nää oo sun vaatteita, kerron mitä ne on niin tää ihmettelee et eiks me ostetakaan kaupasta sille tavallisia vaippoja. Sanoin et ostetaan mut mä haluun kokeilla kankaisiakin!!
 
Suosittelen tosiaan edes kokeilemaan Mira83 ! Meilläkin mies alkuun vaan hymähteli partaansa että hänhän ei sitten noita käytä, mutta kuinkas kävikään, nyt sitä ollaan tällä tiellä ja mies osaa jo täyttää vaippoja omatoimisesti (tietää hitaat ja nopeat imut suurpiirteisesti, sekä on tarkka vaippojen suhteen muutenkin, "näissä on huonot tarrat, pistä eteenpäin", "tää on huonon mallinen vaihda johonkin muuhun") sekä suostuu laittamaan käytetyt pesuun ja jopa tyhjätä kakkavaipat pönttöön :happy: Mä oon vielä malttanu mieleni etten oo hamstrannu minikokosia lisää, jotenkin sitä odottaa ru:ta ja sen jälkeen taas mielessä konkretisoituu koko vauva ! Esikoisella todettiin hyväks harsot ja IVn flanelletit, joten niitä varmaan lähen metsästelemään lisää, kun tosiaan vaan kokeilumielessä otettiin esikoisen kanssa alkuaika, niin ei niitä pienimpiä vaippoja oo kovin paljoa meillä.. :)
 
Mä oon edelleen pihalla noista eri imuista ja materiaaleista. Suuri Käsityö -lehdessä oli pari ohjetta et vois tehdä itse noita vaippoja. Mua kiinnostais käyttää tyyliin vanhoja pyyhkeitä ja muita niihin jos itse tekis, mut mitenköhän ne toimii :D
Pitää siis vielä perehtyä tarkemmin aiheeseen.

Kantovälinettä edelleen mietin et hankkisko liinan vaiko repun. Mies vähän epäili liinaa et mitä jos solmut pettää tms. Liina kun taitaa olla hieman edullisempi.
 
Meillä oli Manduca nuoremmalla käytössä. Ihan tyytyväinen siihen olin, vaikkei sitä nyt ihan hirveästi tullut käytettyä. Sen pukeminen ei ole mun mielestä super helppoa, se vaatii harjoittelua :) mutta siitä oli paljon apua ihan vauva aikana kun tartti saada kotitöitä tehtyä eikä pikkuinen suostunut olemaan itsekseen! Monta kertaa vauva nukahtikin sinne pussiin, oli niin suloinen kun tuhisi siellä kenguru pussissaan :Heartpink
 
Onko tosta kestovaippailusta mitään oikeesti hyvää sivua mistä ummikkokin saa jotain irti? Ajatuksena koko ideahan on itselle kaukainen, mutta toisaalta kiinnostais kokeilla.

Tällä hetkellä meen aika varmalla fiiliksellä, että mennään kertiksillä, mutta eihän sitä tiedä jos innostuukin kokeilemaan.
 
Kestovaippainfo.fi (ohjautuu oikealle sivulle, sivun nimi on vaihtunut) :) sieltä löytyy KAIKKI tarpeellinen!!
 
Ok kiitos! Täytyy käydä oikein ajatuksella lukemassa jossakin välissä ja katsoo sitten oonko vieläkin sitä mieltä ettei kokeilla. :)
 
Esikoisen kanssa osakestoiltu. Sen verran kestoja että riittänyt viikossa n. 2päivää... nyt vaan alkaa osa olla pieniä :/ arvelin tän toisenkin kanssa ainakin noin toteuttaa, kuhan saa arjen pyörimään 1,5taaperon ja vastasyntyneen kanssa. Jos sais miehenkin asiasta innostuu, niin saattas alkaa onnistuu täyskestoilukin. Se vain ei tähän päivään mennessä ole suostunut kestovaippoihin koskemaan, eikä oikein innostu niiden ostamisesta...
Kantoliina ei meillä jostain syystä pelittäny. Vaikka pojalla olikin valtava sylin tarve , eikä oikeastaan enne liikkeelle lähtemistä olis suostunu olemaan muualla ku sylissä niin ei viihtyny liinassa.. Enne joulua ostin rengasliinan ja siinä nyt viihtys. Alkaa vain olla liian iso siihen. Odotan innolla manducan tuloa! Löyty alennuksella netistä ja sain viimein luvan ostaa sen! Sitä kun oppis nyt käyttää niin sais kantoon isomman tai pienemmän tarpeen mukaan , varsinkin kun mies palaa töihin isyyslomien jälkeen.
 
Mä aattelin alkaa kestoileen ja mietin tässä että kuinkahan paljon vaippoja pitäis hankkia? Mulla siis kaksoset tulossa :)
 
Takaisin
Top