Kantamisen apuvälineet

elämän ihmeitä

Sukkela juttelija
Heinämammat 2016
Heinämammat 2018
Tänne keskustelua ja mietteitä kantamisen apuvälineistä (liinoista, repuista, rinkoista ja mitä niitä onkaan). Millaisia käytätte? Kuinka toimii minkäkin ikäisellä/painoisella/ pituisella? Miten sidotte liinoja? Missä tilanteissa käytätte ja miten lapset ovat apuvälineet ottaneet omiksen?
 
Ostin käytettynä kotimaisen trikooliinan. Käytin jo heti osastolla kietaisuristi2-sidonnalla niin että vauva oli sikiöasennossa jalat kippurassa. Tykkää olla siellä mutta sisällä kanniskellessa tulee ongelma: Kuumaaah! Muksu ja mamma molemmat hiki päässä vähän ajan jälkeen. Toimi kätevästi kyllä raskaustakin kanssa niin että vaavia ei tarvinnut juuri pukea kun mahtui takin sisään. Nyt kun on kasvanut niin ei oikein mahdu enää takin sisään ja lonkat on auennut niin voi kantaa jo sammakkona. Mutta liinailu esim kaupungilla on jäänyt haaveeksi kun ei näin talviaikaan ole kovin näppärää pakata itteään ja muksua talvivaatteisiin ja sitten koittaa purkaa sitä pakettia imetystä tai vaipan vaihtoa varten. Kantoreppu (Baby Björn - myös käytettynä) on odottamassa ja pääsee testiin kunhan pään kannattelu on vähän paremmalla tolalla.
 
Täällä myös trikoinen kantoliina. Vielä harjoitellaan käyttöä. Sikiöasennossa kerran tykkäsi, toisen kerran ei. Pystyasentoon pitäisi nyt yrittää saada.
Kotona pääsisi hyvin ihokontaktiin vauvaan ton liinan kanssa, kun pitää olla vähissä vaatteissa ettei sula.

Manducan kantoreppuun olen nyt kallistumassa lisäksi, tosin voi olla että vaihdetaan vielä johonkin muuhun, tai sitten ostetaan 6 kk iässä suoraan Ospreyn kantorinkka, joka suunnitelmissa hankkia. On vaan ihan eri luokan kantovehje kuin Manduca, joten voi olla että lopulta haluttais molemmat...
 
Mulla MaM eco hamppu/luomupuuvillainen kantoliina. On siis trikooliina, mutta normaalia trikoista hieman jämäkämpi eli voi kantaa vielä 18 kiloistaki siinä. On myös pehmeä, mutta epätasaista materiaalia eli pysyy hyvin paikoillaan. Ajattelin testata 2-vuotiaan esikoisen kanssa.

Tässä just muistelin sitomista ja sieltä se kietaisuristi 2 muistui mieleen. On tosi hyvä sidonta ja etuna se, että voi sitoa aamulla valmiiksi ja pitää päivän. Poitsu nukahti liinaan heti ja sain juoda aamukahvin rauhassa. Käytin oikeastaan vain tuota sidontaa esikoisen kanssa. Muuntuu buddhaksi, jossa kannoim isompana. Rakasti katsella kunnolla ympärilleen.
Lisäys: meinasin ostaa Manducan, ku se ois reissussa kätevämpi, mutta myyjä haukkui sen. Meinasi, että kantajalle kaikkea muuta kuin ergonominen, etenki ku lapsi kasvas ja isolle miehelle ei esim. säädöt riitä. Esitteli sitten muita, mutta en muista sopiko ne vastasyntyneelle ja kuinka pitkään menee. Ainaki liinailijat aina haukkuu nuo reput, ettei niissä tuota manducaa lukuun ottamatta ole lapsella hyvä asento. Kesälomareissua ajatellen joku kantoreppu ois kiva. Kuumahan se toki tulee kantaessa vauvaa iholla.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on trikooliina jossa ollaan muutaman kerran kannettu poikaa. Näytti viihtyvän. Liina pitää sitoa tosi tiukalle jottei lapsi luisu alaspäin. Ei olla vielä kokeiltu sitä ulkona kun en jaksa alkaa säätää pukeutumisen kanssa.
Facebookissa on muuten hyvä ryhmä kantamiseen liittyen. Suosittelen liittymään, oppii aika paljon uutta kantovälineistä. Ilmeisesti baby björnit ovat ergonomialta tosi huonot.. Me varmaan palautetaan kaverilta lainattu BB ja ostetaan joku toinen ratkaisu kesäreissua varten..
 
Meillä on liinana Tricot-slen sekä kavereilta lainassa Manduca. Paksu trikooliina on aika pirun kuuma enkä saa sitä vastasyntyneelle passelia sidontaa onnistumaan millään, aina jää liinan reunat löpsöttämään ihmeellisesti, vaikka kuinka koittaisi saada tarpeeksi tiukalle... Eikä sitä paitsi ohjeissa tai videoissa kerrota koskaan miten sidonta luonnistuu naama punaisena huutavan vauvan kanssa. :joyful: Voisin tosin joku päivä muistaa kokeilla myös sitä kietaisuristi II:sta. Manduca on siis tuntunut huomattavasti kätevämmältä, säädöt kun on valmiina niin pari minuuttia ja bebe on kyydissä. Joku kantoreppu varmaankin hommataan omaksi, Tulaa kans kovasti kehutaan mutta melkeen tarttis saada kokeilla ensin.
 
Meilläkin trikooliina ja pystyssä kannan jalat liinan sisällä "mytyssä" kun ei oo lonkat vielä auenneet. Ihan joka päivä en kanna sillä kuitenkaan, mekin vasta harjoitellaan koko touhua. Kietaisuristi II on meidän sidonta, ei oikein muita oo tullu kokeiltua. Se vaan on niin helppo kun kerran tekee niin liinan voi vain "unohtaa" loppupäiväksi päälle ja on aina valmis käyttöön.

Sidonnan kireyden kanssa on ongelmia, yleensä smokkivyön yläreuna jää löysäksi eikä liina tue vauvan päätä. Tarpeeksi kireänä taas poitsu raivostuu liinassa... Pusuttelukorkeudella hän on silti ja se riittäköön, tuen aina toisella kädellä päätä. Ensin totutellaan liinailuun näin, ehkä joskus kokeneempina osataan liinailu "oikein"? :)
 
Meillä on kans tollanen tricot-slen liina, johon oon tehny kietaisuristi 2:n. Ylihuomenna haen kavereilta lainaan tulan repun ja niillä on siihen myös se vauvatuki, niin päästään sitäkin heti testaamaan. Tänään imuroin vauvan kanssa liina päällä ja vaikka alla oli pelkkä imetystoppi niin tuli ihan hullu hiki...
 
Minä tuen vauvan pään jommankumman ristikkäisen olalle menevän kaistaleen sisään. Tosin jos tyttö on hereillä niin hän usein haluaa kattella ympärilleen eikä suostu pitään päätään liinan sisällä. Sillon ei auta muu kun tukea päätä kädellä.
 
Juuri noin meilläkin, nukkuessa pään saa ristiin menevän liinan alle ja se tukee juuri ja juuri tarpeeksi, mutta hereillä poitsu työntää käsillä itseään kauemmas musta ja katselee tosi vilkkaasti ympärilleen. Ei siedä kireää ja tukevaa sidontaa... Mut on sekin helpompi kantotapa kun saa edes sen toisen käden vapaaksi :)
 
Mulla on hug a bub -trikooliina ja mam trikooliina sekä manduca. Liinassa oon oitäny vuelä vaan sikiö/kehtoasennossa, eikä viihdy niin hyvin kuin manducassa. Manduca on toki paljon nopeampi ja helpomoi pukea päälle, mutten oikeen osaa käyttää sitä kotona. Lähinnä kun vien roskia ulos niin tyttö on siinä ja sit viihty siinä esim. kun oltiin kattomassa apassionata hartwallilla.

Toivoisin että oppisi olemaan liinassakin. Varmaan eri sitten kun jaksaa ksnnstella päätään ja voi olla eri asennoissa.
 
Mulla on nyt päällä eka kertaa Tulan kantoreppu vauvatuen kanssa, ja tuntuu kyllä tosi kivalta! Tää oli superhelppo pukea ja säätää sopivaksi ja neitikin näyttää viihtyvän, nukahti melkein heti... :)

Ipanaisesta saa näitä 10€/viikko lainaan jos haluaa testata ennen ostopäätöstä. Manducaan verrattuna tässä on paljon vähemmän säätöjä, mut ite sain ainakin tän tosi helposti sopimaan hyvin päälle ja kaikkia säätöjä pystyy muokkaan repun ollessa päällä ja vauva kyydissä, mikä ei käsittääkseni manducan kanssa onnistu. Liinaan verrattuna plussaa on helppous ja tää ei oo ihan niin kuuma kun selän puolella ei oo niin paljoo kangasta. Liina on toki vähän sirompi ja huomaamattomampi päällä, joten varmasti tulee jatkossa molempia käytettyä.

Suosittelen siis ehdottomasti muillekin!
 
Mulla Tula ja trikooliina. Tula on toiminut hyvin nyt kotona käsien vapauttajana ja vauva simahtaa heti melkein kyydissä! :) Ulkona ei olla käyty sen kanssa kun pukeminen on mälsää näin talvella. Ehkä kesällä sit näppärä just kauppareissuilla. Liinaa oon kerran kokeillut ja tykkään enemmän kantorepusta sen nopeuden takia. Muuten, Baby Björn on rintareppu ja tosi huono kapistus. Sekin on kaapissa mut en oo koskaan käyttäny sitä.
 
Mulla on Hug A bub -trikooliina. Muutamia kertoja olen siinä kantanu, kerran kauppakeskuksessa. Aika vaivalloinen laittaa päälle, mutta vauva pysyy hyvin ja napakasti kyydissä. Oon pitäny aina pystyasennossa ja joka kerta poitsu nukahtaa siihen. Kaapissa odottaa myös kaikkien parjaama baby Björn kantoreppu. Esikoisella oli käytössä jonkin verran ja musta se oli ihan ok. Toki ei ole mitään mihin verrata..
 
Onko Tomy merkkisistä kanto-/rintarepuista (?) kokemuksia tai tietoa? Saisin sellaisen lainaan ja kokeiltavaksi, vaikkakin tekisi mieli koittaa metsästää Manduca käytettynä halvemmalla, mutta kun tuntuu ettei tällä lapsella toimi kikat jotka toimivat monella muulla niin ei kamalan suuret odotukset, että rauhoittuisi rintareppuunkaan, niin soveltuisiko tuo Tomy testaamiseen vai onko isommalle lapselle
 
Meillä on Boba-kantoreppu ja oon kyllä tykänny. Ilmeisesti hyvin samantapanen ton Manducan kanssa, mutta taisin päätyä Bobaan parempien säätöjen (ja kivan kuosin) takia. Meillä muutaman kokeilun jälkee tyttö tykästy repussa olemiseen, vaikka alkuun tuntu että ei tykkää ollenkaan
 
Ostettiin eilen Manduca.. Mutta miten te joilla kaksi käyttäjää? Säädättekö aina itsellenne sopivaksi vai pysyykö päällä kun kiristää vain niistä kiristyssysteemeistä vaikka itselle olisikin vähän löysä? Ja kuuluuko olkahihnojen mennä niistä hiukan kaksinkerroin & kiristyshihna miten sattuu pois hihnan päältä? Vielä ei sen paremmin olla saatu koitettua kun tyttö pitää kiireisenä eikä eilen vatsakivuissaan repussa ainakaan kyllä edes viihtynyt..
 
Sain kaverilta testiin manducan ja vaikuttaa hyvältä, neiti viihtyy, nukahti heti. Lähinnä ajattelin että voisi toimia hyvin koirien pissatuslenkillä jo ihan tässä alkuvaiheessa, ei aina tarvitsisi vaunujen kanssa pikku pissatuksillekin lähteä. Mies reissuhommissa, joten mun niiden ja vauvan kans on mentävä. Lapsen kasvaessa vois mieskin innostua käyttämään kaupunkireissuilla tai lomareissuilla. Tuskin jatkuvasti kotona sisällä tulisi käytettyä mutta luulen että hankitaan kyllä oma.
 
Odotan kanssa kaverilta omaa manducaani. Ostettiin se itse uutena, käytettiin ehkä pari kertaa eikä saatu siihen kunnon otetta esikoisen kanssa. Lainattiin se kaverille joka on nyt käyttänyt sitä kaksi vuotta.. missäköhän kunnossa tulee takaisin... toivottavasti edes pestynä. Harmittaa vähän.
 
Takaisin
Top