Kätilöopisto suljetaan

Perjantain Hesarissa/Metrolehdessä juttua siitä, kuinka Jorvissakin tutkitaan sisäilmaongelmia, kun sielläkin on henkilökunta oireillut. Tosin tiedot työntekijöiden oireiluista eivät olleet HUSin vahvistamia, vaan työntekijöiltä kuultua. Toivotaan ettei sieltäkin löydy jotain ettei mene ihan farssiksi tämä pk-seudun ja etelä-Suomen synnytykset.​

No kyllä siellä jotain pientä ainakin on. Mä olin Jorvissa kirurgisella vuodeosastolla harjoittelussa syksyllä 6 viikkoa ja reagoin sisäilmaan mm. silmien kuivumisella, iho-ongelmien pahenemisella (oon atoopikko) ja siellä oli useiden mielestä ylipäätään huono sisäilma. Kyselin hoitajilta ja sanoivat, että monet hoitajat myös eri osastoilta sanoneet huomanneensa samaa, siis ei välttämättä pahoja oireita mutta sisäilman laadun heikkenemistä joka tapauksessa. Jotkut esim. Meilahteen tai Töölöön siirtyneet tai sieltä siirtyneet sanoneet että eron huomaa. Jännää kyllä seurata mitä tapahtuu...
 
Itse en synnyttäisi enää Kotkassa jos olisi muita vaihtoehtoja lähellä. KOKSiin meillä kuitenkin lyhin matka, joten ei viitsi muuallekkaan lähteä ajelemaan. Jäi niin huono kokemus edellisestä synnytyksestä et vähän jänskättää tää seuraava kerta. Mutta ei auta, mennään sinne taas tuijottelemaan vihreitä kaakeleita synnytyssaliin :D
 
Itse en synnyttäisi enää Kotkassa jos olisi muita vaihtoehtoja lähellä. KOKSiin meillä kuitenkin lyhin matka, joten ei viitsi muuallekkaan lähteä ajelemaan. Jäi niin huono kokemus edellisestä synnytyksestä et vähän jänskättää tää seuraava kerta. Mutta ei auta, mennään sinne taas tuijottelemaan vihreitä kaakeleita synnytyssaliin :D

Kerro ihmeessä lisää, meillä yhtenä vaihtoehtona Kotka parin muun rinnalla. :)
 
Siis siellä on synnyttänyt moni tuttu ja sieltä pistetty sektionkin jälkeen pihalle vaan normaalisti vaikkei haava näyttäisi hyvältä ja takaisin sitten joutunut muutama mennä kun onkin käynyt keräämään mätää se haava ja sit pahoiteltu kun ei vaan huomattu et haava ei ollu kunnossa eikä kotiin olisikaan pitänyt päästää. Sitten onkin vauva arki alkanut useamman viikon kotisairaanhoidon käynneillä tai osastolla makaamalla taas kun pitänyt mennä takaisin. Huonosti siis ollut tutuilla nuo haavojen hoidot.

Itsellä oli vähän erilaisempi kun selvisi vasta synnytyssalissa et lapsi on perätilassa, joten olisvat tietty halunneet leikata. Noh siinä ei sitten minua enää kuuneltukkaan vaan lähinnä puolipakolla kyljelle et olisvat saaneet epiduraalin laitettua, vaan tulipa supistukset koko ajan ettei paikallaan pystynyt enää olemaan kun auki niin paljon jo et supisteli koko ajan. Siinä sit väkipakolla yrittivät pitää minua aloillaan kyljellään eikä sitten onnistunut sitä laittamaan. Tämän jälkeen tekivät sisätutkimuksen uudestaan ja tajusivat ettei edes kerkeä leikata kun auki on jo ja sitten seuraavaksi väkipakolla jalat niihin telineisiin. Ihan fine, mutta tosiaan ne telineet oli ihan liian korkealla mun jaloille kun pylly nousi ylös sängystä ja väärissä asennoissa et olisi jalat luonnollisesti niissä olleet. Joten ei mulla jalat pysyneet niissä ja porukalla sitten pitivät väkisin mun jalkoja niissä painamalla sääriluiden päältä. Kyllä muuten sattui jalkoihinkin se väärä asento ku tuntui et jalat vääntyy ja liian korkealla telineet. Itsehän siis sanoin ja melkein huusin siinä et säätäkää ne kohdilleen ne telineet, mutta ei mitään reaktiota ja jatkoivat vaan niin kauan kunnes muksu oli pihalla. Teki mieli vain potkaista niitä kaikkia kätilöitä kun vihdoin päästivät yli 20 min jälkeen irti jaloistani. Mustelmia sain jalkoihin tästä tapahtumasta kaupan päällisinä.
Osastolla taas ei ainakaan omalle kohdalle sattuneet mitkään mukavimmat hoitajat, koin lähinnä olevani taakka ja parempi olla hiljaa ellei ole hätätilanne ja vaikka vauva lopettaisi hengittämisen. Yöhoitajat niin nyrpeitä mitä sattui kohdalle et pois alta ja se kuka näytti navan puhdistusta jne, niin lähinnä nyrpeili naamallaan ja ihmetteli miksen osannut tehdä suoraan itse. Niin, olihan se esikoiseni kenet synnytin.

Ihan vain näiden kannalta kiertäisin koko paikan kaukaa, muttei auta nyt. Toivon tosiaan et tällä kertaa on koko henkilökunta vaihtunut viime kerrasta :D
 
Cocoa no ymmärrän kyllä kantasi tuollaisen kokemuksen jälkeen! Itse ajattelin että kun on pienempi synnäri, niin jotenkin ilmapiiri ja kaikki toiminta on ihmisläheisempää kun isoilla osastoilla, joissa ei välttämättä ole aikaakaan hoitaa synnyttäjiä kun liukuhihnalla vain.

Toivotaan että olisi ollut tapauskohtaista nuo sinun synnytyskokemukset ja henkilökunta olisi vaihtunut tässä välissä. Minä niin tiedän mitä tarkoitat noilla nyrpeillä, työhönsä ja varmaan elämäänsäkin kyllästyneillä kätilöillä ja hoitajilla, iso ero niihin, jotka ovat suorastaan innoissaan joka vauvasta ja vaipanvaihdon opetuksesta :D

Millaiset tilat siellä on?
 
Juu ja vähän jänskättää et jos jostain syystä joutuisi sektioon, niin miten sille haavalle käy, kun monella tutulla mennyt penkin alle sekin homma siellä...
Sentään esikoisen syntymästä sitten joku 4,5 vuotta kun tarvitsee Koksiin taas mennä, et toivon tosiaan et on henkilökunta vähän vaihtunut tai sattuisi toisia ihmisiä kohdalle :D

Osasto oli silloin ainakin ihan miellyttävä ja mukavan rauhallinen kun ei ole mikään jätti iso. Toki perhehuoneita siellä ei montaa ole ja samassa huoneessa siis yleensä se 2 vai 3 jos paikat täynnä. Vieressä sängyssä oli esikoinen aikoinaan koko ajan, paitsi kun lähti aamupalalle/iltapalalle niin siihen vauvasänkyyn et sai kuljetettua ja otettua aamupalaa.
Muuten mulla ei mitään valitettavaa kuin juuri tuo henkilökunta mikä omalle kohdalle sattunut ja tuttujen sektiohaavoista miinusta :) Muita tiloja en kerennyt katsastamaan tai tiedä mitä välineitä siellä on kivunlievitykseen tms kun itellä tuli niin kiirellä lapsi ulos ja kipuja koettiin jo kotona ja autossa ja suoraan synnytyssaliin pusaamaan :D
 
Okei, no aika samalta tilojen puolesta kuulostaa kuin Porvoon vanha synnäri. Siellä ei tosin ollut perhehuoneita ollenkaan, vaan perhehuone tehtiin monen hengen huoneesta jos osastolla oli tilaa. Nyt meille se perhehuone saattaakin olla kynnyskysymys sairaalan valinnassa, kun joudutaan sen verran kaukaa lähteä synnyttämään, valittiin me mikä sairaala tahansa. Kilsoja kertyy reilu 70 joka sairaalaan mikä meille annettu vaihtoehdoksi.

Tiedätkö onko siellä ammeita? Mulla oli esikoisen kohdalla pelastus se amme avautumisvaiheessa :)

Ja toivotaan että tässä reilu neljässä vuodessa on hieman henkilökunta vaihtunut! Siinä on itse niin herkillä ja oudossa tilanteessa ettei todellakaan kaipaa työhönsä kyllästyneitä tiuskijoita ympärille...
 
Näin ainakin muistelen et perhehuoneita olis ollu muutama tai just tekemällä tehty useamman hengen huoneesta. Sen verta aikaa ettei ihan tarkkaan muista :) Meilläkin matkaa n.50km, mutta toiseen sairaalaan olisi vielä pidempi, joten ei houkuttele sekään vaihtoehto. Tuo 50km menee vielä edes takaisin ajellen vaikka menisi normaaliin huoneeseenkin, kuten viimeksikin olin :)

En muista yhtään onko ammeita, jotenkin olisi mielikuva et yksi ainakin olisi :)
 
Muokattu viimeksi:
Kotkan sairaala alkaa kuulostaa kuutenkin houkuttekevalta vaihtoehdolta. Olis varmaan nopeampi matkakin tästä meiltä. Ykkösenä oli tosiaan kättäri sit naistenklinikka ja sit jorvi. Voi ei. Täytyy alkaa tutustumaan tosissaan vaihtoehtoihin.
 
Millaisethan kosteusvauriot tuonne Jorviin tulee :/ Hyvä siinä Koksissa se et isoa tietä pitkin pääsee tosi pitkälle, eli jos on oikeasti kiire sairaalaan niin ohituskaistaa löytyy. Ja motarilta käännyttäessä ei sitten olekkaan kuin muutama kilometri pientä tietä ja on perillä :) Toki täältä meiltä päin tullessa ei ihan noin mene, mut reippaasti pääsee silti.
 
Tää on kyllä aika jännää, meillä ei oo autoo eli jos naistenklinikkalle tai Jorviin ei päästä ( jonne vielä siedettävä taksimatka ) niin pitääkö varautua lähtemään pidemmälle? Eli pitäisköhän mun sit hälyttää vanhemmat autonkanssa kytikselle :) jos vaikka pitäski lähtee esim. Hyvinkäälle? Mites ne sulut toimii, eli jos esim Naistenklinikalla sulku ni tietääkö ne siellä minne kannattaa soittaa vai soitanko ite vaan sairaala kerrallaan läpi että minne pääsis? Onko kellään kokemusta? Nimim. esikoinen tulossa enkä tiiä mitään :)
 
Meillä muuttui odotus rakenneultrassa riskiraskaudeksi niin ei oo enää vaihtoehtoja vaan "joudutaan" mennä Naistenklinikalle..
 
Mulla on se käsitys, että synnärit on aika hyvin tietoisia toistensa paikkatilanteista ja ohjailee kyllä eteenpäin. Mut kyllä, Hyvinkäällekin voi joutua jos muualla on täyttä :/
 
HUSsin sairaaloilla on nykyään se puhelinkätilö jolke pitää soittaa. Eli enäö ei soiteta sairaalaan vaan kaikkien sairaaloiden puhelinkätilölle. Se kertoo mihin mahtuu. Me saatiin neuvolasta se numero. Terkka kirjoitti sen neuvolakorttiin ja rakenneultrassa töti muistutti siitä myös.
 
Miten multa on mennyt ihan ohi tuollainen puhelinkätilö? :O Oon koko ajan ollut siinä käsityksessä, että nimenomaan soittaisin Jorviin, jos tulee jotain. Tarvii vissiin kysellä maanantaina neuvolassa vähän tarkemmin tuoreimmista käytännöistä :)
 
Puhelinkätilö? Hmm.. :shy:

Ja kylläpäs on hulppeat oltavat jos ihan hotelliin pääsee. :p Harmi että muutettiin juuri pois!
 
Kyllä kelpaisi hotellihuoneessa sijoittuminen, voisi mieskin yöpyä kuten artikkelissa annettiin ymmärtää! Olisi jotenkin kodinomaisempi ympäristö kuin se täyteen ahdettu sairaalahuone, tykkään tästä ja paljon!
Me ei olla vieläkään päätetty synnytyskaupunkia tai sairaalaa.... Vaihtoehtoja on monta ja kaikki sairaalat vieraita ja millään vaihtoehtoisista paikkakunnista ei olisi hoitajaa pojalle. :/
 
Tampereellahan on myös mahdollisuus yöpyä potilashotellissa olevassa Perheonni-yksikössä TAYS:n vieressä. Jos kaikki on hyvin, niin sinne voi siirtyä melko pian synnytyksen jälkeen.

Mulle tuosta hotellista ei kukaan kertonut mitään, kun sattui niin, että olin menossa leikkaukseen tiistaina, ja esikäynti oli maanantaina. Silloin kerrottiin, että olisin voinut maksutta jäädä sinne hotelliin yöksi, kun ti-aamuna piti olla klo 7 valmistautumassa jo leikkuriin. En sitten ollut varautunut tarpeeksi jäämään yöksi, joten sitten kukonlaulun aikaan tuli kela-taksi hakemaan kotoa silloin ti-aamuna :dead: Matkaa on sen verran, että ajoon pitää varata vähintään tunti, mutta silloin ei saa olla yhtään viivytystä matkalla. Mieluiten 1,5 tuntia ennen jo lähtee liikenteeseen, ettei tarvitse kaasu pohjassa ajella.
 
Takaisin
Top