Käsitöitä ja itsetehtyä vauvoille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ostin tänään Lankamaalilmasta myssylangat! Yhden rullan vaaleanviolettia M&K:n (Marks&Kattens) "Alpaca silkiä". Baby alpacaa 70% ja silkkiä 30%. Tosi ihanan pehmyttä! Ja sitten toiseen myssyyn rullan luonnonvalkoista Du storen "Baby silkiä", siinä baby alpacaa 80% ja silkkiä 20%. Saa nähdä syntyykö jotain :)

Mä toivon et mun pikkusisko tekee myssyn meidänkin vauvalle... Kun teki mun siskon muksullekin!! Mun käsityötaidot riitti siihen peittoon.

Ihana myssy, Rosalina!

Mä taidan ottaa tekeleen mukaan tänään et äiti saa auttaa niissä lisäyksissä. Mä en saa niitä omasta mielestä tarpeeks kauniisti siihen tehtyä

Mulla anoppi tehny tommoiset myssyt vauvoille ja ne oli tosi pikkuset ja suloset. Itse meinasin tehä täällä maatessa ihan vain perus pipot millä voi suojata pienien päätä kun siihen pisteeseen päästään. :)

Mä neuloin syksyllä muutaman parin keskovauvan sukkia ja vein ne nyt rakenneultraan mennessä kätilölle. Oli tosi otettu. ♡ :) Niitäkään kun ei sairaalassa ole kierrossa niin kuin täysaikaisten vauvojen vaatteita on, vaan usein hoitajat neuloo niitä omatoimisesti tai vanhemmat tuo omalle pikkuiselleen.

Millaisella ohjeella teit rosalina ne keskosvauvan sukat ja miten pienet ne lopulta oli? :) kiinnostas tehä ihan vaikka vaan omaksi iloksi joa ei käyttöön tuliskaan. :)

Mä en nyt löytänyt enää sitä ohjetta (fb kestovaipparyhmässä oli se), mutta tein 16 aloitussilmukkaa, löysällä käsialalla varret jotta on helpompi pukea (esim johtojen takia), varren lopussa lisäsin 4s (jos tekee viidellä puikolla niin joka puikolle yksi) ja neuloin yhden kerroksen sen jälkeen ennen kuin aloitin kantapään (ettei uudet silmukat pääse karkuun niin helposti). 6 kerrosta kantalappuun. Terän pituuden arvioin silmämääräisesti. :)

Sovitinkin tuota pipoa baby born- nukelle, joka on samaa koko luokkaa keskiverto vastasyntyneen kanssa (py 33cm) ja toi pipohan on ihan passeli :)
Huom. Tuo mun käyttämä lanka on aika paksua, joten siksi lienee hyvän kokoinen noilla silmukkamäärillä. Nyt rupesin jo kolmatta puikottamaan ja ohuemmasta langasta, tästä taitaa ohjeen mittojen mukaan tulla vastasyntyneelle sopiva.

(Tuo vauvan paita nuken päällä on muuten mun vanha! Mä oon hei mahtunut tuohon, tuntuu niin hullunkuriselta! :D )

Liitteet

• 1425288136913.jpg
    1425288136913.jpg
    558.6 KB · Katsottu: 68
Muokattu viimeksi:
Me annettiin esikoiselle Baby Born nukke lahjaksi kun tuotiin hänen pikkusiskonsa laitokselta kotiin. Hän sai sitten hoidella mun kanssa omaa vauvaansa :) Muistan että vertailin nukkea ja vastasyntynyttä ja aika saman kokoisia olivat! Vauva oli hentoisempi ja pienipäisempi kuin nukke, mutta muuten suht samaa kokoluokkaa :)

Mä ajattelin nytten ostaa myös nuoremmalle tytölle samanlaisen nuken kun vauva syntyy ja sitten voisi käydä vähän jotain nuken hoito tavaroitakin ostelemassa :)

Mä oon pähkäillyt et mitä ihmettä neuloisin vauvalle kun mulla on muutama ylimääräinen kerä Dropsin Muskat -lankaa (on siis 100% puuvillaa). Mietinkin et onnistuuko tuo myssy puuvillalangalla? Siis ajattelin et olis vähän kevyempi kesäksi :D

Projektit etenee hitaasti mutta varmasti... Nyt on langat peittoa varten on hankittu ja mallikin valittu. Sitte kun saan lastenhuoneen verhot ommeltua kankaasta jonka ostin veeme keväänä:oops: niin pistän puikot heilumaan! Ite ajattelin tuon myssyn tehdä villasilkkisekoitteesta. Kokemuksia siitä ei ole mutta eikös silkki yleensä ole aika hyvin lämpötilaan mukautuva materiaali...

Dodii, toukkapussi alkaa olemaan nyt siinä mallissa et leukapäättelyt on edessä.

Eli se ilmeisesti tulee puoleen väliin noista reunoista, joissa ne lisäykset ovat? Ja jatka tasoneuleena, eli ymmärrän sen vielä. Sitten "päättele kummassakin reunassa ensin 8 silmukkaa ja sitten 4 silmukkaa" ymmärretty.

Mut miten kun teen kahdesta eri langasta raidallista niin jätänkö sen langanvaihtokohdan samaan kohtaan? :-D

Langan vaihdon pitäisi olla yleensä takana. :)

Ehkä helpoin kuitenkin, jos saat sen tasoneuleen reunaan.

Apua, mulla se langanvaihtokohta on nyt sivussa.

Eli tuleeko se nyt kun oon tuon leuan kohdan karsinut niin niistä toiseen reunaan?

Anteeks että mä kyselen mut mielummin kysyn tyhmiä kuin teen eka ja puran puolet :S

Timantti, mutta eikös se siinä sivussa ole juuri hyvässä kohdassa? Tarvittaessa katkaiset langan ja aloitat tasoneuleen sivusta uuden kerroksen. :)

Murmeli, ohje on Novitan ohje, jota muokkailin hivenen. Ohjeessa neule on siis pelkkää sileää, mutta minä inhoan sileän neulomista, joten lisäsin pitsikuvion. Toisen teen vielä enemmän muokatulla ohjeella, kun inhoan myös palojen ompelua yhteen ja tuon ohjeen voi toteuttaa ihan hyvin yhtenä kappaleena hihoihin asti, jonka jälkeen neuloo hihat reglankavennuksiin asti ja sen jälkeen liittää hihat mukaan neuleeseen ja jatkaa reglankavennukset loppuun. Tällöin jää ommeltavaa vain kainaloihin pienen pienet pätkät. :) Myös kauluksen muokkasin ja tein eri tavalla kuin ohjeessa, kun tuo ohjeen kaulus on ihan tyhmästi toteutettu. Jos ei ole kovin näppärä muokkaamaan ohjetta, saa tuolla varmasti ihan hyvin tehtyä ja mielestäni oli melkoisen helppo neule tehdä. Eli mikään superkäsityötaituri ei tarvitse olla. :)

http://www.novita.fi/cms.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=1491

Tuossa vielä linkkinä. Lankana itselläni on Kotiväki, joten tein hieman isomman koon mukaan, kun ohjeessa on Wool. Mallitilkkua suosittelen, vaikka itse en niitä käytäkään. :D

Takaisin