Käsitöitä ja itsetehtyä vauvoille

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hehaheha, miä oon kyl ihan kädetön näis käsityhommissa:D jospa sitä joskus jaksais opetella. Tai sit tyydyn ostamaan, sormet on ku nippu kyrpiä ku pitäs alkaa jotain jollaa puikoilla vääntään. Ei onnistu ei.

Ihania juttuja olette tehneet pikkuisille!

Mä kyllä tykkään käsitöistä, mutta niitä ei ole vaan tullut harrastettua vuosikausiin. Esikoisen kanssa on vähän pitänyt nyt ryhdistäytyä :) Toinen juttu mitä olen ruvennut vasta näillä vuosilla harjoittelemaan, on leipominen. Tänä vuonna meinaan tehdä ensimmäistä kertaa itse täytekakun lapsen synttäreille. Harjoituskappale on jo tehty ja siitä tuli tosi onnistunut, joten uskaltaudun nyt parin viikon päästä tarjoilemaan omaa tekelettä myös vieraille :smug:

Ihanan näköinen tuo Elaffyn neule! Mä en oo mikään keltaisen fani mut toi näyttää hyvältä :)

Ja toi Rosalinan toukkapussi... Ah, se on upea! Minä oon koittanut ettiä netistä helppoa (!!) ohjetta toukkapussiin, mut onks sulla Rosalina vinkata joku hyvä ja heleppo :)

Mä oon nyt tuommosta vilttiä tehny aina oikein neuleena, siitä Onni-langasta. Se on aika plääh enkä ite tykkää yhtään. Mut pakko se on tehdä kun aloittanut.

Ps. Hyvä ketju!

Sain eilen sen viltin valmiiksi. Päädyin tekemään reunoille kerroksen pylvässilmukoita virkaten. Vielä on vähän auki et tekiskö / ompelisko toiselle puolelle tuommoisen harmaan fleece-palan.

Tänään sitten kapalon kimppuun. :smug:Apua, mä katoinkin et on semmosta villalankaa jossa 3,5 puikoilla pitäis tehdä ja semmoset mulla myös on. Miten siis tulkitsen noita nelosen puikkojen ohjeita? :oops:

Jos langassa on paljon eroa (ettei voi tehdä 4:lla) tai ei saa muuten tiheyttä kuntoon, niin lisäisin muutaman silmukan, riippuu tiheydestä, että montako. Itsellä on sen verran tiukka käsiala, että joihinkin kannattaa suoraan valita isommat puikot kuin langat suositus, jotta tulee mukavan pehmeä lopputulos.

Tai sit neuloo suosiolla mallikappaleen ja laskee itse tarvittavan silmukkamäärän. Muistaakseni Punomon nettisivuilla oli hyvä ohje silmukoiden määrän laskemiseen.

Mä nimittäin kerran neuloin tunikaa juuri ohjeen mukaan (siis ohjeen mukainen lanka ja puikot ja silmukat ohjeen mukaan) mutta koko oli lähes kaksinkertainen alkuperäiseen verrattuna. Olikin sitten kiva purkaa työ ja laskea silmukkamäärä uudelleen...

Rosaline just tuon ohjeen meinasin anopille antaa :) Harmittaa ku itellä olis intoa vaikka mitä neuoloa niin ei aikaa oikein ole. Mulla on tuo kaverin nalleki ihan kesken. Iltasin saa neulottua mutta kädet kipeytyy ettei joka ilta pysty :/
Meinasin tilata toukkapussiin alpakka lankaa tai sitte sekote langan missä oli merinovillaa, alpakkaa ja jotain silkkiä.. pitäs vaan nyt päättää kumpi ois mukavampi. Lankakauppaan olis päästävä hypistelee.

Mä aloitin myssyn neulomisen tuolla Himputin linkkaamalla ohjeella. Lankana Dropsin Big Merino luonnonvalkeana. Saas nähä osaanko... :grin

Edit: Edistyy...!!!!:smiley-bounce012

Liitteet

• 1425067357166.jpg
    1425067357166.jpg
    716.3 KB · Katsottu: 68
Muokattu viimeksi:
Apua.

Mä aloin tekee sitä toukkapussia. Käsitin et putkilona on sama kuin yhteen putkeen kaikki eli näin kuin kuvassa.

Mut sit ruvetaankin työn sivuille lisäämään silmukoita ni olisko se pitänyt sittenkin tehdä sillä toisella tavalla? Eli et reunat yhdistetään lopuksi?

Mä oon äärettömän laiska ja huono noissa päättelyssä ja yhdistelyissä et kai se näinkin onnistuu?? :D ImageUploadedByVau Foorumi1425113916.688868.jpg

Mä tein putkineuleena. :) tein ne silmukanlisäykset aina siihen kohtaan mistä uusi kerros alkaa (=eli missä aloituslanka roikkuu). En muista nyt tota ohjetta ulkoa oliko siinä niin, että jokaisen neljän puikon alkuun olis tullu niitä lisäyksiä vai miten, mä tein ne kahteen kohtaan kahdet lisäykset vierekkäin (tykkäsin, että näyttää kivemmalta). Ja tein ne pussin "sivuille" eli valmiissa pussissa ne on laidoissa, etteivät näy niin silmiinpistävästi.

Tässä on et työn sivuille eli kahdesta kohtaa ilmeisesti. No eiköhän se paikka suurinpiirtein löydy :p

Timantti, laita jokin merkki lisäyskohtaan (esim hakaneula tai muu) ja tee lisäykset aina merkin molemmin puolin ohjeen mukaan. :) Hyvin olet alkuun päässyt jo!

Siinä se ♡♡
Olipas helppo tehä!! :)

Toinen on jo työn alla, ohjeesta sovellettuna koitan tehä pienemmän, notta menis vastasyntyneelle ♡
En tiedä millä ohjeella sinä teit, mutta olen tehnyt noita sekä Woolista, että Bambinosta vastaavilla ohjeilla. Ensin on se epäusko, että miten nää lisäykset ja kavennukset muistaa - ja sitten se yhtäkkiä onkin jo valmis :joyful: Kummastakin tuli kyllä muistaakseni aika isoja, varsinkin Bambinon "pikkumyssy" tuntui olevan ihan valtava... Ehkä käsialakysymys, ehkä lehden käännösvirhe "vastavalle langalle", ei olisi ensimmäinen kerta.

Joo, mäkin epäuskoisena tihrustin sitä ohjetta että WTF... mutta siinä olikin simppelit kuviot :) tosi näpsäkkä ohje!!

Tuo pipa on niin iso, että menee lähemmäs vuosikkaalle (ehkä jo puolivuotiaalle, riippuu kuupan koosta). Mulla on aika keskiverto käsiala - ei tiukkaa eikä löysää. :)

Nyt teen ton toisen pipon 26 aloitussilmukalla ja ne sarjat siitä eteenpäin 20-20-12-12-20-20. Katotaan tuleeko passeli :p jos tulee hassu niin menee nukelle! :)

Muokattu viimeksi:
Takaisin