Jutteluketju

Tosi hauskaa että vaikka jouluun on vielä reilusti aikaa niin täällä on pelien kysymykset ja keskustelu kääntymässä vahvasti jouluun. 🎄 Vieläköhän jaksetaan miettiä joulua vielä ihan jouluun asti 😂 Laitatteko yleensä kaikki joulukoristeet kerralla vai vähän kerrassaan, tai säästättekö mitään ihan vain aatolle? Tykkään siitä ajatuksesta että ihan loppu koristeet laitetaan vasta aattona (esim kuusen koristeet) ja niitä sitten fiilistellään paljolti vain hengaillen ja elämästä nauttien siinä välipäivillä ja ihan sinne loppiaiseen asti..
Mä laitan kotiin koristeet kertarykäyksellä, mut aattoa ja pyhiä vietetään mun vanhempien luona ja aaton ohjelmaan kuuluu keskeisenä osana kuusen koristelu viimeistään heti joulurauhanjulistuksen jälkeen (ja sen yhteydessä tietyn 70-luvun joululevyn kuuntelu, johon rituaaliin kuuluu myös että se levy (lp) jumittuu tietyssä kohtaa ja kaikki tietää kun se kohta on tulossa 😂)

Joskus on vähän harmittanut ettei kuusesta saa nauttia kuin sen muutaman päivän kun ei kuitenkaan viikkokausiksi muuteta vanhemmille, mutta nyt kun ei töihin tarvitse rynnätä heti joulun jälkeen niin ihaillaan sitä senkin edestä 🎄

Mulla jäi tuo Rauma lempipaikkakuntana vaivaamaan. Olen asunut usealla paikkakunnalla Oulusta Helsinkiin ja matkustellut jonkun verran, mutta Turun ja Vaasan väli sekä Kuopio-Kajaani-Joensuu ovat jääneet täysin näkemättä(Turun seutu on kyllä tuttu mutta siitä sitten 300km rannikko ylöspäin ei). Olisikohan tässä kotimaanmatkailun paikka?

PS. Eilen keksin kuunnella ensimmäisiä joululauluja. Yleensä töissäollessani se on tullut mieleen jo lokakuussa.

Mulla jäi tuo Rauma lempipaikkakuntana vaivaamaan. Olen asunut usealla paikkakunnalla Oulusta Helsinkiin ja matkustellut jonkun verran, mutta Turun ja Vaasan väli sekä Kuopio-Kajaani-Joensuu ovat jääneet täysin näkemättä(Turun seutu on kyllä tuttu mutta siitä sitten 300km rannikko ylöspäin ei). Olisikohan tässä kotimaanmatkailun paikka?
Ei ole siis tullut vuosiin käytyä, mutta ainakin aikanaan se oli nätti ja eläväinen pikkukaupunki. Ehkä joku raumalainen osaa tulla kertomaan asioiden nykytolasta. 😄

Se vaan tuli mieleen, kun mietin, että missä voisin asua, jos ei olisi työn tai muunkaan tuomia rajoitteita. 😅 Ainakin siellä oli aikanaan aina kiva käydä. 😊

Nyt on vähän toisenlainen aihe kuin joulutus ja kotimaanmatkailu, mutta jutteluketju kuin jutteluketju. Huomasin just äsken instassa, että erään ex-ystäväni, jonka kanssa en ole ollut tekemisissä kevään 2018 jälkeen, profiili on julkinen ja menin katsomaan, mitä hänelle sen perusteella kuuluu.

Meidän ”ero” oli aika äkillinen ja paljolti sen tulosta, että hän vielä melkein kolmekymppisenä eli ikuisia teinivuosia (hyvin kosteissa merkeissä) kun taas mulla oli pitkän eksyilyn jälkeen opiskelupaikka ja jonkinlainen suunta elämälle (ehkä hänelläkin oli, mutta mä en sitä suuntaa oikein kyennyt näkemään). Hän oli myös menossa naimisiin ja muuttamassa ulkomaille kertarysäyksellä, mihin liittyi kaikenlaista draamaa, ja mä olen aina ollut huono sietämään draamaa.

Oon silloin tällöin miettinyt, mitä hänelle kuuluu. Meidän, mutta varsinkin hänen, alkoholinkäyttö oli sillä tasolla etten valitettavasti olis yllättynyt jos hänelle ei olisi kuulunut kovin hyvää. Mut hän asuu edelleen ulkomailla, samassa valtiossa mutta eri paikassa kuin minne muutti, on edelleen saman tyypin kanssa naimisissa, ja hänellä on ammatti ja työ. Eli kaikki aika hyvin sikäli kun nyt ig-postauksista mitään voi päätellä. Huomasin tosin myös että profiilista on poistettu kaikki noin vuotta vanhempi sisältö, vaikka tiedän että profiili on ollut olemassa vuosikausia.

Jännä fiilis tuli tästä. Mukava tietää, että hänellä on asiat kunnossa, mutta yhtään ei oikeastaan edelleenkään ole häntä ikävä, enkä tiedä millainen uusi suhde me edes pystyttäisiin rakentamaan, kun välit katkesi niin kuin katkesi ja elämät on menneet aika eri suuntiin. Toisaalta ehkä seitsemän vuotta on aika lyhyt aika, mut jos vaikka 17 vuoden kuluttua jossain törmätään… 🤔

@syllogismi itse olen miettinyt tuota samaa, kun välit katkesivat joitain vuosia sitten yhden ystävän kanssa. Sitä, että voisiko siitä rakentaa enää mitään.
Tilanteessa oli tosi outoja piirteitä ja minua alentava käytös oli jatkunut jo muutaman vuoden ajan niin olisi todella vaikeaa rakentaa välejä uudelleen, vaikka hän pyytäisi anteeksi.
Ehkä karuinta oli tajuta, että hän uskoi omiin väitteisiinsä, joiden mukaan olin tehnyt asioita, joiden pystyin jopa todistamaan menneen toisin kuin hän väitti. Mietin, että mistä kumpusi niin suuri inho minua kohtaan, että hänen piti valehdella sellaista itselleen.
Ehkä hänelläkin oli jotain omia ongelmiaan.

Eli jos summaan oman ajatuksen vähän vastaavasta tilanteesta niin itse ajattelen, että vaatisi ainakin todella paljon työtä, että voisin luottaa taas siihen ihmiseen, enkä oikein tiedä olisiko se vaivan väärti.

Toki, jos teillä ainoa syy eroon on ollut toisen draama, ettei ole sinuun suoraan kohdistettu mitään, niin tuossa on kuitenkin mahdollisuuksia jo paljon enemmän uuden yhteyden rakentamiselle. 🤔

@Pilkki24 Ei tosiaan ollut mitään suoraan minuun kohdistuvaa kyseenalaista käytöstä, enemmänkin niin että minä olin alkanut kokea meidän suhteen rasitteena (monien asioiden, mutta etupäässä alkoholinkäytön takia) ja hänen ulkomaille muuttonsa oli jotakuinkin luonteva ”exit”. Hän lähetti joskus ehkä muutama vuosi myöhemmin ködenojennusviestin, mutta en vastannut siihen mitään, asia oli silloin vielä sen verran tuore.

En usko että mitään suhdetta syntyy ainakaan niin kauan kuin hän ei asu Suomessa, mutta huomasin että muutamat yhteiset ystävät seuraa häntä edelleen instassa, täytyypä ehkä ainakin heiltä kysyä pitävätkö mitenkään yhteyttä muuten 🤫

No tuossahan on @syllogismi jo ihan eri lähtökohdat. Toisaalta miten toinen sitten näkee sinun häipymisen hänen elämästään on toinen juttu.
Mutta miusta on ihan ok, etteivät kaikki ihmiset seuraa läpi elämän mukana, vaikka ei olisikaan mitään draamaa. Jotkut heistä saattavat tulla tiiviimmin takaisin elämään tilanteiden taas muututtua. Joidenkin ystävien kanssa minulla on ollut vuosien taukoja yvteydenpidossa, mutta juttu on jatkunut aina siitä mihin se on jäänyt. 😊

Nää on näitä. Elämä jatkuu ja aina kaikki ei vain pysy matkassa. Olen miettinyt niin monessa asiassa että mitä jos..... Ja ehkä nää ystävyysjutut on vähän näitä että voisi olla erilailla, mutta kun ei ole 🤷🏼‍♀️ Tapasin pari vuotta sitten varhaisen teini-iän parhaan ystäväni ehkä 15v täyden tauon jälkeen. Meillä oli hiljaisia hetkiä ja välillä taas tuli olo että oli kiva ja nähdään uudestaan, no ei nähty, eikä juuri kirjoiteltu. Elämä oli kai meitä muovannut niin eri suuntiin ettei se vanha ystävyys kantanut yhtä tapaamista pidemmälle vaikka asutaan aika lähekkäin.

Tuo on kyllä niin jännä miten osan kanssa ihmisistä tulee lämmin olo ja juttu jatkuu helposti vuosienkin tauon jälkeen ja joidenkin kanssa on sellainen kiusallinen tunnelma.

Oli vaikea tuossa pudotella kotieläimiä. Olen ensimmäiseltä ammatiltani maaseutuyrittäjä ja tein lomittajan töitä silloin nuorena aikuisena. Kaikissa eläimissä on puolensa, toiset ehkä ovat vähän enemmän symppiksiä. 🤎

Harvasta pidotuspelistä itsellä on lopulta kovin vahvoja mielipiteitä ja siksi vähän vaikea valita mitä tiputtaa tai nostaa. Joskus vaan huvikseen valitsee jotain niin että saa jännittää voittaako oma valinta 🤷🏼‍♀️

Tai sitten on vaan kiva sekottaa pakkaa. 😁 Joko pientä tasottelua tai joku takin kääntäminen viime hetkellä. 😈 En tiedä mitä tämä kertoo minusta. 😅😂

Suunnistuksen olen löytänyt ihan viimevuosina ja se on kyllä tosi kivaa! Maastossa olen mennyt tänävuonna kävellen lapsi selässä kantorinkassa. Kerran pääsin menemään ilman lasta kun oli vuorossa korttelisuunnistus ja ihan hölmö tunne oli kun maasto oli helppo ja reitit meni täysin päivittäisillä reiteillä. Rasteja oli yritetty piilottaa, mutta ei aiheuttanut mitään ongelmaa kun tunsin joka kulman hyvin. Silloin oli pakko juosta että saisi jotain haastetta.

Suunnistuksesta tuli mieleen toinen uudehko havainto. Nimittäin pesäpallo on tosi mielenkiintoista seurata kun katsoo jotain oikein tasokasta peliä! Varmaan pelaaminenkin olisi kivaa jos osuisi palloon ja olisi varaa miettiä mihin halua lyönnin tähdätä 😂

Mitäs muita hauskoja juttuja näin aikuisiällä voisi keksiä kokeilla?

Inhokkiketjuun näyttää olevan erityinen into vastata ja tuli mieleen, että ehkä ihmisille on vaan luontaisempaa ajatella negatiivisesti 🫣

Oikeasti tulin jakamaan pro-tipin tähän väliin, voisin jakaa tuonne julkisemmallekin puolelle, mutta ei paljasteta liian laajasti ettei vanhemmuus muutu liian helpoksi 😜 Meidän lapsonen on aina nukkunut aaltoäänet päällä, mikä itsessään on pro-tip. Ja kun olin saanut hyvän unirytmin päälle, mutta alkoi yhtäkkiä herätä aikaisemmin, otin herätyskellon käyttöön aaltoäänilaitteeseen. Nukkuu aina klo 20-8. Tiedättekö sen tunteen ilman herätyskelloa kun "varalta" pitää aamuyöstä alkaa kuikuilemaan kelloa? Luulen että lapselle tapahtuu sama, nukkuu rauhallisemmin kun tietää että kyllä ne linnut sitten visertää kun on aamu(lintuääni herätyksen). Päikkärit saa nukkua niin pitkään kun haluaa, jos jäisi jotain univelkaa, tai max 3h. Ja väitän ettei mun lapsi ole luontaisesti hyvä nukkuja! Otin tuon herätyskellon ensin siihen aikaisempaan herätyksen ja siirsin sitä aina päivässä 15min tuohon kasiin asti, mikä sopi itselle 😬 Ja saman tein muuten kellojen siirron kanssa, herätyskellon kanssa neljänä päivänä säädin 15min herätysaikaa. Ei ollut mitään ongelmia reilu 1,5v:n rytminvaihdoksessa.

Mie oon miettinyt tuota enemmän niin, että kaikista asioista ei ole ehdotonta lempparia, mutta inhokeista on helppo valita edes joku. 😅 Mie oon vaan kranttu. 😂

Tuosta lapsen nukkumishommasta, niin mie en oo halunnut oikein opettaa mihinkään ääniin. Hailakka valo meillä on, kun pelkää pimeää. Meillä lapsi on tosin nukkunut ilman mitään sen kummempia kommervenkkejä. Ihan vauvana oli jo surkea nukkumaan päikkäreitä eikä nuku vieläkään kuin vain satunnaisesti päiväkodissa (minkä jälkeen nukkumaanmeno venyy puolille öin 🙄), mutta yöunet on meillä olleet aina priimaa (joitain satunnaisia lyhyitä kausia lukuun ottamatta).

Tuli muuten päiväkotiärsytyksestä mieleen (mitenkään @Selah niihin negatiivisiin asioihin hjomiota kiinnittämättä 🤣), että en ollut tajunnut, että lähettävät kakkaan tuhraantuneet vaatteet sellaisinaan pussissa... Eivät siis huuhtele sitä kakkaa pois. Ärsyttää joko liotella sata vuotta tai hinkata juoksevan veden alla kuivahtanutta kakkaa, kun se olisi heti märkänä huuhtaisemalla lähtenyt helposti. En viitsi kökkäreisinä laittaa pesukoneeseen.

Jotain positiivistakin. Tänään olisi tarkoitus leipoa pipareita. 🤭

Takaisin