Joulun valmistelut

Oon kans jouluihminen mutta..... Nyt on kadonnu fiilis ihan kokonaan :/
Ehkä toi ankea ei-jouluinen sää tekee sen että ei tunnu yhtään joululta.
Kovasti yritän laittaa joulukoristeita sun muuta mut ei vaan sytytä.
Lahjojakin yrittäny miettiä mut tuntuu et sekään ei suju. Ehkä toi meidän pikkunen tyttönen on niin suuri lahja et tommonen materian tarve on kadonnu :D  Vaikka kylhän sitä pitää muutamat paketit kai hommata, sisäinen lapsi niitä kyl vaatii :D
Mutta voi, jos joulumieli tälle joululle vielä jostain löytyis :)

Oi oi ja oi! NUSKA tuommoinen herkku taitaa olla meidän JOULUPÄIVÄN jälkiruoka! Ehkä? Ehdottomasti! Kiitos reseptistä!!!! Ja tuota tuota.... sitä glögiä on meillä perinteisesti lipitetty myös PIPARIKAKKUTALO-talkoiden merkeissä! Siskon kanssa kokoonnuttu taikainan ja glögisammion ympärille jo parikynnemtä vuotta! Siinä on syntynyt muutama ihan mallikelpoinen piparitalo...

Madie, kyllä meillä oli tuo tyttö mukana. IHan mukavasti se siellä "käyttäytyi". Alkuajan tökötti meidän välissä oman lauluvihkonsa kanssa ja lauloi mukana oudoilla sanoilla. Sitten se tajusi, että eteisen puolella oli jonniinmoinne tenava lauma ja kirmaisi sinne joukon jatkoksi. Meillä kun on semmoinen "etu", että on pieni kylä ja melkeen kaikki tuntee toisensa. Ja pappikin siinä puheessaan soperteli, että "sallikaa lasten tulla minun tyköni", kun eteisen mekkala lähenteli puuttumisen rajoja. Sitten se meni ite sinne ja haki mukulat laulamaan eteen "joulupuu on rakennettu"... lopuksi Venla kumarsi niin syvään, että pylskähti kuperkeikan kautta mahalleen... hineo esitys ja hieno tilaisuus. Suosittelen!

mayday! Kuule... lupaan sinulle, että se joulmieli pujahtaa jostakin puseronhiasta sisään. Yllättäen! Varsinkin, jos olet jouluihminen muutenkin, et voi siltä välttyä! Se voi tulla vaikka tapanin pääivänä ja sitten muistat sen nimenomaisen hetken monta vuotta!
Mulle itelle kävi näin, kun edellistä kotia viimeiseen asti remontoitin luovutus kuntoon. Maalasin keittiön vanhanaikaisa peiliovia paksulla kalustemaalilla itku kurkussa. Ylihuomena olis joulu ja kaikki päin ..sitä! Radiossa kävi kiivaana keskustelu kinkunpaistosta ja minä pyyhyn pettyneenä kyyneleitä, että mulla ei ole OMAA joulumieltä ollenkaan... Ja sitten se tuli! SIIHEN HETKEEN!Aurinko laski Helsingin edustalla ja valonsäde pyyhkäisi minun maalisiveltimen edellä ja radiossa helähti "tähti, tähdistä kirkkain..." Olipa mukava maalata ovet loppuun! Luovuttaa asunto seuraavallle ja matkata kohti maaseutua!

Mä en kyllä uskaltaisi omaa taaperoistani viedä joululauluja laulamaan.  Jo sen verran mitä avoimessa päiväkodissa laulettiin piirissä oli ylivoimaista, piti päästä juoksemaan ja leikkimään.  En mä kyllä vauvankaan kanssa menisi, se on myös melko öh laulavainen tapaus :)  Oma mieli kyllä palaisi joululauluja laulamaan, täytyy katsoa josko viikonloppuna pääsisi jos mies olisi lasten kanssa.  Nuo vaan tuppaa olemaan just semmoseen aikaan kun pitäisi olla lapsia nukuttamassa <:)

mä oon jo aika monta vuotta tehny piparkakkutalon mutta sen jälkeen ku omille muutin niin se on jääny ku toi koira vetää kaiken naamaansa minkä käsiks pääsee eikä sitä piparkakkutaloo viittis tehä jos lojuis vaa kaapissa piilossa... mut onneks mutsi päätti tehä piparkakkutalon ja sattumoisin piipahdin kahville niinn sainpaha vähäse auttaa.. :)

glögiä ollaa juotu jo kuukauden alusta aina ku molemmat on ollu illan kotona...
mun mielest toi kaupan glögi on parempaa ku nois alkon glögeis maistuu liikaa toi alkoholi ni ei oo mun makuun...

Täytyy tulla tänne huutelemaan, Madie millaisias nameja ajattelit tehdä?
Aloitinkin kyllä aiheesta ketjun mutta aikas hiljainen on ollut...

Kiitoksia taaperon kanssa joululauluihin-mielipiteistä! Päätettiin käydä ainakin kokeilemassa ja jos pojalla menee hermot niin saa lähteä isänsä kanssa seurakuntatalon pihalle leikkimään siksi aikaa kun lauleskelen laulut loppuun. Aivan mahtavalta kuulosti tuo maarisen Venlan joululauluesitys :)

sanko, mä en ole edes päättänyt vielä tarkalleen mitä namuja teen tänä vuonna. Ajattelin kokeilla paria tupperwaren vihkosessa olevaa perusreseptiä alkuun. Kinuskikissan blogissa oli myös aivan ihania reseptejä, joista pitää varmaan myös koittaa muutamaa :D Tämä viikonloppu olisi aikaa kokeilla erilaisia reseptejä ja sitten viikolla teen parhaita niistä.

Voin huomenna laittaa nuo tupperwaren reseptit, jos niistä tulee maistuvia! Tähän voisin kyllä laittaa reseptin Baileys fudgeen, jota tein viime vuonna. Helppoa ja hyvää. Sain tämän reseptin viime vuonna tällä foorumilla tweetyltä. (joka toivottavasti ei suutu, että jakelen sitä edelleen eteenpäin ;) )  Baileysin voi korvata 150g pistaasipähkinöitä, jos ei likööristä tykkää.

Baileys fudge

Purkki kondensoitua maitoa
n.50g voita
350g tummaa suklaata (maitosuklaalla tms tulee liian makeeta)

Kaikki kattilaan ja sulatetaan miedolla lämmöllä, ei tarvitse kiehua, sekoitetaan sillä suklaa palaa helposti. Lisätään 1dl baileysia ja sekoitetaan tasaiseksi. 

Mä kaadoin tuollaiseen suurinpiirtein 20x25cm vuokaan jossa leivinpaperi jäähtymään. (mä öljysin leivinpaperin kevyesti, että varmasti irtosi jäähtyneenä. Kannattaa antaa jäähtyä tarpeeksi kauan viileässä, on sitten helpompi leikata.

Meidän paikkakunnalla on erikseen Kauneimmat joululaulut ja sitten Perheiden kauneimmat joululaulut, joista jälkimmäisiin oltaisi vauvan kanssa täräytetty jos ei olisi tullut just kutsua anoppilaan. Mutta jos niitä ei olisi eritelty, niin olisin varmasti tunkenut ihan "normaaleihin" joululauluihin, ja poistunut vaikka tarvittaessa aulan puolelle...

Viime vuonna olin veljentyttöjen kanssa, 3,5v ja 1,5v, mut sekin varmaan oli tuo Perheiden kauneimmat joululaulut. Mut edelleen, olisin kyllä tunkenut tuonne normiversioonkin, ja sit vaan paetaan paikalta tarvittaessa :D

Kirkko kuuluu KAIKILLE! (Ainakin meillä noi on kirkon tilaisuuksia?)

En minäkään osaa kuvitella, etten voisi mennä kirkkoon laulamaan joululauluja, vaikka en sinne kuulukaan! Onhan me jo muksusta asti äyty koulun joulukirkossa. Ja sitte vastaavasti suvivirsi veisattiin siellä koulun päättäjäisissä! Tuolla se on selkäytimessä.

Miehen kanssa muutes eilem muisteltiin sattumalta omia lapsuus jouluja! Muistin, että meillä alkoi joulun aika siitä, kun isi osti SUUREN laatikon TANSKALAISIA omenoita sängyn alle "piiloon"! Samoihin aikoihin  käytiin siskon kanssa yöpaidoissa kylmäkaapissa kurkkimassa kattilankannen alle. Siellä oli piparikaakutaikinaa.... muutamat kolot sinne kaivettiin. eikä äiti vissiin tiennyt mitään.... (koska selkäsaunaa ei tullut!) hahha!

Mies muisti sen enkelikellon äidin pöydällä....ja kuusehakureissun yhtiön metsästä isänsä kanssa! Miehen äiti tekikin muutama joulu sitten eväät taivasmatkalle ja isä seurasi sinne valkoisella veneellä pari vuotta myöhemmin. Kyllä isä meidän savumuikuille varmasti hymyilee ja äiti kallistaa korvansa enkelikellon kilinälle....

JA sädetikkuja tuli satavarmasti joka joulu! Sen tiesi jo kuusen alle katsoessa, että kaikille lapsille oli omat nimikoidut pitkulaiset paketit! Ne oli oltava! Ja sittemmin siirsin tuon isän perinteen meillekin. Itseasiassa juuri tänään hain Venlalle sädetikkuja! Vaan empäs nyt jaksa odottaa sitä "tuoksua "  jouluun saakka... päivällä jo ensimmäiset tähtisateet suhautettiin lumisateeseen! Olipa tyttö innoissaan! Pitäsköhän niille isoille lapsillekin tähtisadeta vaarin näköiseen pakettiin laittaa?

no niin.. nyt olenki niin herkällä päällä, että vosin alkaa niitä pipareita leipomaan!

Kuulostipa hyvältä noi Baileys karkit Madie!! Saatanpas noita pyöräyttää jos aika sallii. Tykkään tehdä myös noita "normaaleja" joulun suklaakarkkeja. Niihin mulla ei tosin ole mitään erityistä reseptiä, sillä kokeilen joka joulu vähän eri juttuja. Yleensä kuitenkin koristelen saksanpähkinöillä, ne on minusta niin herkullisia!

Täällä meilläpäin perheille järjestetään myös kerhotiloissa kauneimmat joululaulut tilaisuuksia. Siellä on sitten varmasti naperoita tupa pullolaan ja meininki vapaampaa.

Jouluostoksilla tuli pyrähdettyä tänään ja kylläpäs oli kaupungilla porukkaa liikkeessä!
Mukavia juttuja löysin miehen siskon lapsille ja miehelle semmoisen yllätyslahjan että se ei ikään arvaa saavansa KARVALAKKIA Se on siitä puhunut kun edellinen meni rikki, mutta se ei ikinä hoksaa että minä voisin sen ostaa sille, kun pidin sitä edellistä niin kamalana reuhkana. Miehen siskolle löysin ihanan kietaisuhuivin ja ostin kranssitarpeet johon kiinnitän pitsiä ja enkelinsiivet. Onneksi muiden lahjoja ei tarvitse paljon stressata, kun olemme arponeet kuka ostaa kenellekin.

Meidän yhteinen, se paras joululahja, "toimitettiin" tänään emoticon Eli ehkä yksi joulutoive olisi sitten ne tarrasukat, että pysyisi matkassa tällä kertaa!

maarinen, oi miten ihana hetki sulla on ollu.
Ja jos kerta lupaat et se fiilis tulee ni uskon :)

Sainpa vihdoin lahja-asiat kuntoon (mikä kumma siinä on et pitää jättää ne aina niin myöhäiseksi?!?!?) joten siltä osin "joulustressi" helpotti ja ehkä alkaa pieni jouluolo nostaa päätään.

Nuskalle onnittelut plussasta! Ihana joululahja :) Itsekin plussasin tarkalleen 2 vuotta sitten ensimmäisen kerran. Ja tuolla se plussa nyt syö iltapuuroa! Tarrasukkia matkaan teille!

Ihania lapsuusmuistoja maarisella :) Minä muistan vaan sen kamalan jännityksen ja jännityksestä aiheutuvan kuumeen ja vuosi toisen perään nousi sopivasti aattoaamuna!

Täällä on nyt joululaulut laulettu ja poika oli kuin enkeli. Oikein ihmeteltiin, kun puolet ajasta istui vaan isänsä sylissä hiiren hiljaa ja ihmetteli. Tunnelmaa pilasi vähän huonot joululauluvalinnat (kaikki tuntemattomat laulut vihosta mukana) ja selkään potkiva pikkulapsi. Mutta oli sitä tunnelmaa siltikin :)

Huomenna viimeisten joululahjojen haku ja sitten alkaakin joululahjaleivonnaisten tehtailu. Joulumieli vaan kasvaa ja torstaina päästäänkin jo anoppilaan auttamaan viimeisissä jouluvalmisteluissa.

Me käytiin tänään perinteisesti joulukuusimetsällä! Löydettiin kuusi vielä ihan omasta metsästä, niin ei tarvinnut "hairahtua" naapurin puolelle Normaalisti mennään kyllä myöhemmin, mutta ensi viikolla on vielä yhtä sun toista työjuttua, niin ei päästä päivännäöllä metsään. Jos menee pimeässä valkkaamaan joulukuusen, niin sieltä raahataan aina joku muotopuoli...

Madie: Kiitos onnitteluista! Jostain syystä mua vainoaa selkänojaan potkivat lapset!! Kärsin niistä AINA lentokoneessa, junassa ja yleisissä tilaisuuksissa kuten kirkossa, konserteissa jopa valmistujaisjuhlissa! En tiiä mikä juttu siinä on, mutta ne sattuu aina mun kohdalle emoticon

Meillä on nyt kauhee arpominen et oikea kuusi vai muovinen...
Tietty siis oikea kuusi on se juttu mutta...
Voi ku olis joku metsä mistä vois ihan luvan kanssa mennä kaatamaan.
Onhan muovisessa se hyvä puoli et ei tarvi sit neulasia keräillä joka paikasta mut niitten keräily kans kuuluu siihen jouluun :)
Onneks täs on vielä aikaa miettiä totakin juttua.
Mut sit kun toi meidän neiti on isompi ja tajuu tästä jouluhömpästä jotain niin sit meillä kyl on aina oikea kuusi, se on varma :D

Ooooooh! Mikä jouluinen plussapallo, vaikka kuuseen!!!! Onnea vaan matkaan, Nuska! Virallienn jouluhössöttäijen ensimmäinen plussa! " joulu sädehtii suoraan sydämiin.."

Minä mennä paukaisin ja osti tytölle IKIOMAN joulukuusen sen huoneeseen! Tuossa se on nyt sitä kovasti koristellut ja toivon, että ennen OIKEAA kuusta sen koristelu-into laantuu!

Saunatuvalle sain eilen taiottua oikeanlaisen joulutunnelman. Levittelin vielä viimeiseksi lattian täyteen räsymattoja, ristiin rastiin. Seinille kynttilöitä.... Isäntä lupasi tänään järjestää sinne sen "pitkän" lankkupöydän saunaherkkujen syöminkejä varten... (katotaan ehtiikö) Ite asettelin vanhat pirtinpenkit odottamaan  olemattoman pöydän ympärille :) Saunottiin pitkään tytön kannssa ja tanssittiin joulululujen tahtiin! 

Hyvä mayday! Sieltä se joulumieli tulla hipsuttaa!

Oma ukkonikin eilen murjotti partaansa, että ei sillä oikeen ala mielet tulemaan... lohdutin, että kato ympärilles ja rauhotu! Täällä on talo täynnä akan käden tekemää joulua. Istuu siihen alas ja kuuntelee! Mut tuo mun ukko on semmonen murjake, että sen pitää päästä jotain ite tekemään. (sotkemaan keittiötä) ennekuin se omasta mielestää saa tunnelmaan tarttua! höh! Ja ette usko.. hän ehotti eilen illalla, että voisi maalata meidän porras-aulan.... käääääääk Nyt just kun mä oon saanu sinne kaikki ihanat joulutavarat aseteltua! Verhoja vielä tänään ompelen...... Kilisee taas, kulkuset!

huoh mä oon ny toisen kerran leiponu piparkakkuja ku mies kerkes syömää sen ekan satsin.. aika rankkaa ku en ite syö piparkakkuja mut sainpaha kokeiltuu toista piparkakkureseptiä...

jotenki ei tunnu joululta ku ei oo lunta missään... :( toivottavasti se lumi kerkeis tulla ennen jouluu...

Nonni, nyt se sit jysähti!

Siivoamisen, perinteisen joulumaton laittamisen ja piparkakkutalon kasaamisen jälkeen se sit paukahti päälle - joulufiilis :)

Nyt oikeen innolla ootan lahjojen paketointia ja päässä soi joululaulut koko ajan.

Ha haaaa!!!! Mayday, mayday,mayday! Sillalailla! Niin sitä pitää! :)

Tää äiti täällä kanssa vetäisi aamusta heti matot pihalle ennen aamupalaa.... siihen semmonen viiden tunnin reipas siivous täpinä! Ja nyt on kuulkaas siistiä!

Sopivasti satoi uudet lumet tienoolle, kun vimesiä nurkkia luuttusin! Oli suloinen näky, kun tyttö oli kiivennyt leluarkun päälle olohuoneen ikkunan ääreen. Seisoi siinä ponihäntä sotkuisena kiharoista. Paljain varpain, mekko päällä (oli justiin pissannut ITE hiukan ohi potan..) Siinä se hiljaa, haltoituneena tuijotti ulos taivaan äärettömyyteen, lumisateeseen.

Ja sitten piti itkeä tirauttaa lounaspöydässä....Talitintti lensi kurkkimaan omenapuusta keittiön ikkunaan. Venla sanoi, että ottaisin sen syliin ja silittäisin! Minä kuulen itseni vastaavan, että "kuule, lintuset ovat luotu lentämään, niitä ei voi ottaa syliin ja halata..." Ja siinä tulin lähettäneeksi pikku huokauksen niille toisille "lintusille" joita ei voinut ottaa syliin. 

Noniin, tää äiti näköjään alkaa jo herkistelemään.... Täytyy laittaa tipetipet soimaan ja kääriä lisää paketteja vaatekaapin hyllylle "piiloon"!!!!! 

Meillä ei ole vielä mitään yhteisiä jouluperinteitä, koska tämä on ensimmäinen joulu samassa kodissa. Mieheni ei oikein ymmärrä sitäkään, että jouluna pitäisi vierailla kaikkien sukulaisten luona ja että hänetkin on automaattisesti kutsuttu joka paikkaan. Ennemminkin loukkaantuvat, jos molemmat eivät tule. Heille ei ole perhe ja suku niin tärkeitä ja aattona mies on yleensä ollut pari tuntia äitinsä luona, jossa ei oikeastaan mun mittapuulla edes ole mitään kunnon joulua. Siellä on miehen lisäksi ollut vain hänen kotona asuva veljensä. Miehen siskot viettävät lapsineen joulua omissa kodeissaan.
Itse tykkään ostaa läheisille ainakin jotkut pienet lahjat yllätykseksi, vaikka ei mitään sen kummempaa olisikaan. Tänä vuonna en ole kauheasti jaksanut juosta lahjaostoksilla, kun alkaa sen verran tää vauvamaha painamaan. Ja muutenkin nyt on enemmän odotukset siellä joulun jälkeisessä ajassa eli en ole tänä vuonna oikein henkisestikään jouluun valmistautunut :)

Tilasin siskon perheelle joululahjaksi lahjakortit, kullekin omansa. Toimituspäivä 21.12 ja maksoin kolme viikkoa etukäteen. 19.12 soittivat, että yhtä lahjakorttia heillä ei ole että toimitetaanko muut nyt ja se yks myöhemmin, kun niitä tulee. Raivostuin, että kyllä ne pitää toimittaa kaikki yhdessä ja ennen joulua. Mun piti sit vaihtaa se yks uupuva lahjakortti toiseen, ja kyllä harmitti. Olin tarkkaan katsonut, että voivat shoppailla omassa kotikaupungissaan, vaan nyt pitää siskontytön matkustaa toisaalle. Toivottavasti hänellä tulee muutakin asiaa pääkaupunkiin, muuten jää kortti käyttämättä. Pitää taas todeta, että nykypäivänä ei saa haluamaansa edes rahalla.

Meillä on aina annettu paljon lahjoja. Mies ei katso hintaa, vaan ostaa mitä sattuu ja mua hieman nolottaa, koska mun antamat lahjat eivät ole arvokkaita mutta käytönnöllisiä. Mies on usein opastanut mua, että mitä voi antaa ja mitä ei vaan minäpä en ole siitä välittänyt. Sama juttu, kun hän kysyy, mitä haluaisin lahjaksi, niin mun toiveet ei kelpaa, koska ei TUOLLAISIA voi antaa. En enää viitsi siis toiveitani kertoa, sillä kuuroille korville menevät. Oon laittanu tytölle pakettiin parit alushousut ja sukkahousut, niistä kun se tykkää. Sit hankin vielä pienen rikkalapiosetin, koska tyttö tykkää harjata joka paikassa. Mies mietti tässä, että pitäskö tytölle hankkia lumikola. Sanoin että joo, laita pakettiin, niin heti oli siinä pilaamassa mun mieltä että EI SELLAISTA VOI ANTAA. Telkkarissa tuli vasta pätkä perheestä, jonka perinteisiin ei kuulu joululahjat. Se saattas olla ihan helpottava juttu, mut kun siitä ei muut ole kiinnostuneita, niin kasvakoot tyttö lahjaisiin jouluihin. Tuskin hän siitä sen pilemmalle menee kuin minäkään.

Maarinen: Juu kunnon plussapallo pärähti meidän kuuseen!  Teidän joulu kuulostaa jo nyt aivan ihanalta! Ihana tunnelmallinen saunakamarikin!

Meillä on täällä tänään joulusiivouspäivä. Matot pihalle ja kaikki pölyt pois nurkista! Welcome Christmas! Ihanaa että muillakin on se joulufiilis jo alkanut löytyä.

Täällä on lahjatkin hommattu ja eiköhän se tästä. Huomenna jos pääsisi rauhoittumaan.

Takaisin