Joulun valmistelut

Täältä tulee tyhmä (?) kysymys, mitä on piparkakkumauste?? Ja mitä tuorejuustoa tuohon jälkimmäiseen jälkiruokaan tulee? Ihan maustamatontako? Ihanan yksinkertaiselta kuulostaa tuo resepti ja varmasti herkullista! Ei aina viitsis vieraille tarjota sitä perinteistä glögiä ja pipareita. Tuo vois olla hyvä vaihtoehto, mutta jouluinen kuitenkin.

Meillä jää varmaan tänä jouluna kortit lähettämättä, kun itse en nyt jaksa uhrata ajatusta asialle (sen verran kiireisenä mut pitää edelleen aika huonosti nukkuva ja nykyään myös tahtovauva) ja kun miehelle sanoin noista joulukorteista, niin ei kuulemma hänen mielestään tarvitse lähettää :O Eli toisin sanoen ei vaan viitsinyt ottaa asiakseen ;) Vähän hävettää, mutta en vaan pysty nyt repeämään joka paikkaan.

Margeliini, kaupan maustehyllyltä löytyy valmis mausteseos nimeltä "piparkakkumauste", joka on meille laiskoille jotka ei jaksa ostaa erikseen inkivääriä, neilikkaa, pomeranssinkuorta sun muuta kummallista :D Ja tuorejuusto on ihan maustamatonta.

me laitettii koirat vierekkäin istuun ja poika eteen istuimeen ja tilattii siitä otetusta kuvasta joulukortteja :) ja eilen tein iha alusta asti ton piparkakkutaikinan josta sitte tänää tein ne piparit...

jotenki se joulumieli on vaa tarttunu...

Mä oon nyt oikeestaan ekaa kertaa elämässäni koittanu tehdä JOULUSIIVOUSTA, siis omassa huushollissa.  Mä oon siis semmonen ylläpitosiivouksen harrastaja enkä niinkään tee suursiivouksia.  Nyt kun meidän miesväki on mummolassa niin on kerrankin pystyny JYNSSÄÄMÄÄN rauhassa!  Ihanaa!  Mulla vaan loppuu aika kesken...

Piparit on leivottu, huomenna olis torttujen vuoro.  Ja ehkä vois koota piparkakkutalon. 

Hirveesti löytyis jouluhommaa kyllä.  Parasta on fiilistellä sen glögimukin ääressä ja kuunnella jouluradiota tai enkelikellon kilinää.

Joulukortit on tehty lasten kuvilla ja lähetetty ja olemassa olevat joululahjat paketoitu.  Pientä joulumieltä tänne kaatosateen keskelle :D

minäki jynssäsin lattiat ekaa kertaa polvilteni seinät ja kaikki vedin iha kunnolla mut nyt sitte ostettii tollane höyrymoppi joten iha turhaa jynssäsin kauheella vaivalla...

Oi parahin Malin.... ja sinun höyrymoppisi! Eikös se ole semmoinen jolla voi silittää verhotkin, vaikka suoraan ikkunaan? Ja rassata kylppärin kaakeleiden saumat....

Ihan hassua... minä aloin heti vilkuilemaan ympärilleni silläsilmällä. että missä meillä mahtaa olla näkymätönät pölyä. Onhan tuota... nuo ovien karmilistat!

Mikään himosiivoja en ole ollenkaan, mutta jännästi se aina rupeaa tälleen katteluttamaan. Ja kotihan pitää tuoksua puhtaalta, jouluna. Eli mäntyneste-saippuaa ostin kaupasta! Ainakin eteisen ja vessan matot pitää pestä sillä, ihan pelkästään tuoksun vuoksi!

Kait mä sitte kuitenin jotain joulusiivousta tässä ole kokoajan huomaamattani tekemässä! Glögiä kyllä tuntuu menevän ja se jouluradio siivittää mukavasti tunnelmaa!

Se vähä, mitä olen joulun eteen tehnyt (että siis näyttäisi erilaiselta kuin normaalisti) on nuo jouluvalot kolmessa huoneessa ja tuommonen pyramidikynttilävalokoriste keittiössä. Mulle riittää nää ja tyttö on ihastuksissaan. Pyytää aina laittamaan valot päälle, jos ovat pimeinä, ja kattovalot samantien pois päältä että näkee värit paremmin. Fiksu tyttö. Mies sano, että mun pitäs leipoo tytön kanssa pipareita. Nii, pitäs...mut vielä ei tyttö sellaista osaa vaatia, joten jäänee ens vuoteen tai seuraavaan.

ei ny iha sellanen höyrymoppi ku tää oli gigantissa missä pelkkä moppi eli pelkästää lattiat vedän sillä mut onhan meillä sitte viel erillinen pienempi tollanen höyryjuttu millä voi vetää ikkunat  verhot sun muut pikkuasiat ja sohvat raikastaa todella kätevästi... :)

Mäpäs eksyin välillä tännekin puolelle ja ajattelin kirjoitella omista joulujutuista, sillä olen myös pahimman laatuinen jouluhörhö!

Meillä kun ei lapsia vielä ole (yritystä tosin sitäkin enemmän on ollut jo vuoden päivät), joten meidän joulujutut pyörii vielä aikuisten juttujen ympärillä. Iltaisin askartelen joulukortit, havukranssit yms. kuuntelen joululauluja, koristelen asuntoa ja polttelen kynttilöitä :) Lisäksi valmistamme joka vuosi appivanhempien kanssa joulumakkaroita omin kätösin (- kyllä ihan massasta ja suolesta saakka) ja niistä tulee aivan hirveän hyviä. Tänä vuonna on valmistunut jo lammasmakkaroita yksi erä ja vielä toinen pitäisi tehdä hirvestä.

Meidän yksi parhaimmista jouluperinteistä lienee se, että oman perheeni kanssa vietämme jouluaaton ja anoppilaan menemme vasta 25.12. Mieheni ja hänen sisaruksensa viettävät siis jouluaaton anoppilassa. Ajatus tähän tuli itseasiassa anopilta, joka kyllästyi jatkuvaan kiireeseen ja siihen "syödään vaan vähän kun pitää syödä toisessakin paikassa"-asenteeseen. Näin ollen meiltä on joulukiireet loppuneet! Aamu aloitettaan saunomalla, sitten riisipuuroa ja sen jälkeen käymme isäni ja isoisäni haudalla, lumiukko on nähtävä jossain välissä ja koirat lenkitettävä lumisessa metsässä, sen jälkeen hiljennytään illan viettoon. Joku saa aina lahjaksi lautapelin, jota sitten porukalla pelataan glögiä nauttien yömyöhään.

Koska minun isäni ei enää ole keskuudessamme papoistani puhumattakaan, niin haluaisin muistuttaa kaikkia arvostamaan vanhempiaan ja isovanhempiaan näin jouluna! Heidän läsnäolonsa ei ole ikuista, josta tuleekin mieleeni yksi rakkaimmista joululauluistani Lapsuusjoulut (Suvi Teräsniskan versio). Tämän lisäksi erityisesti Tonttu saa minut joulumielelle.

Lisäksi jakaisin teidän kanssanne yhden parhaimmista resepteistäni, joka minun pitää tosin tulla kirjoittamaan myöhemmin ylös sillä sitä ei nyt tässä (töissä) satu olemaan! Kyseessä siis valkosuklaa tuorejuustokakku, jonka pohja tehdään piparimuruista. Päälle tulee karpaloita ja niiden päälle kiille glögistä. Ehdoton suosikkimme joulupöydän jälkiruuaksi!

Mukavaa joulun odotusta teille kaikille! Oli mukava lukea teidän jouluperinteistänne!

joulu sädehtii.... Tällä ihanalla kappaleella minä taas virittelen tunnelmia! Taisi olla ensimmäinen uusi joululaulu ja  minun ja mieheni myöskin ensimmäiseen jouluumme. Aina tuosta tulee mieleen ne erityisen hienot jouluvalot ja lumiset puut ja kahden aikuisen eirlaiset joulunviettotavat... Jotka jo ovat sitten hitsautuneen kovin samannäköisiksi!

Ja TONTTU, myöskin.. ilman sitä ei tunnu juuri miltään. Nyt tuo Venlakin jo osaa siitä kolme ensimmäistä säkeistöä. Se lauletaan unilauluksi! Että olen siirtänyt ainakin yhden jouluperinteen lapselle. Varmasti!

Nuska! Sinä, taidat olle todellinen jouluihminen kanssa! Reseptiä odotellessa :D Ihanalle kuulostaa teidänkin meneet -ja tuleva joulu!  Ja kovasti kovasti sinne niitä toisenlaisia, tuhisevia "pehmeitä paketteja" toivon.... jonain päivänä sekin aika koittaa, usko vaan!

Meidän perheen oma jouluihmeen tarina, (kahden vuoden takaa) luettavissa www.ilopalapeili.vuodatus.net

Voi että noiden teidän jouluherkkujen kanssa!  Vähänkö tekis mieli!  Ja niin, mulla tulee nyt maidoton joulu tytön allergian takia (täysimetys siis).  Justiinsa.  Ja kun olin niin riemuissani oottanu tän joulun mässäilyjä oltuani kaksi edellistä joulua raskaana :D

Onneksi sitä joulumieltä saa muinkin keinoin kuin syömällä vaikka mulle ne jouluruuat iso ja tärkeä osa joulua onkin :)

Moon, luulis, että jostain löytyis sullekin maidottomia versioita näistä jouluherkuista! Ja moni leivonnaisista ainaskin on sitten kaura/soija/riisimaitotuotteilla korvattavissa?

Nuska, teidän jouluperinteet kuulostaa hyvin samalta, kuin mitä meillä oli ennen tuota lasta. Eipä sillä, ei ne kauheasti ole vieläkään siitä muuttuneet, mitä nyt mentävä sitten vähän lapsentahtisemmin ja kynttilöitä ei voi asetella ihan niin laajaksi mereksi ympärilleen... Kaunis ja oman perheen tyylinen joulu on kyllä parasta. Me ollaan tuota "kahteen paikkaan" jakautumista harrastettu myös lapsen kanssa (tai siis vain yksi jouluhan meillä vasta lapsen kanssa on, toissajouluna olin ihan viimeisilläni ja jo liki ylikypsänä lasketun ohittaneena), ja se vaan on meidän juttu. Ihanaahan se voisi olla, jos saisi sellaisen Mummo Ankkamaisen joulun, johon saisi vaikka molempienkin suvut yhdistettyä (meillä molemmilla todella pienet lähisuvut!) ja saataisiin nauttia yhteisestä joulusta... Mutta ei ole sitä riittävän isoa tölliä kuitenkaan, nämä kaupunkilaisten asumukset kun on vähän turhan pikkuruisia sellaiseen ;)

Mun mielestä on jännää leikitellä ajatuksilla erilaisista joulunviettotavoista! Nyt vielä on aika helppo sopia, kun miehellä ei ole sisaruksia ja vanhempansa ovat edelleen yhdessä, myöskään isovanhempia ei miehellä enää ole elossa. Mulla on mun mummit ja 2 sisarusta, sekä äitini (vanhempani ovat eronneet, isäni on saanut nauttia meistä sitten tapaninpäivänä), joten tämän köörin mahduttaminen voisi olla vielä ihan iisiä. Mun sisaruksilla ei ole av(i)opuolisoita saati lapsia, joten heidänkään puolelta ongelmia ei olisi vielä. Eli JOS meidän kotiin mahtuisi, tai siis olisi riittävän iso ruokapöytä, niin mä haluisin ehdottomasti kaikki tänne meille! (Tosin voi olla, että sen joulun jälkeen mies lähtisi lätkimään, se ei voi sietää hössötystä ja isoja juhlia).
Kaikista kurjimmalta musta silti tuntuisi viettää joulua vain tämän oman tän hetkisen perheeni kanssa, eli minä+mies+poika. Se ei ehkä tuntuisi joululta ollenkaan!

Tämän joulun kuvioista ei vieläkään ole tietoa, ja mua kyllä alkaa hiljaksiin jo vähän "pelottaa" - haluan joulusta ihanan, joten hiljaksiin haluaisin jotain suunnitelmiakin valmiiksi!

Mitenkäs minulla on sellainen muistikuva joulukakkujen (kuivien sellaisten) teosta, että ne voi hyvin tehdä kolme viikkoakin etukäteen ja säilyvät hyvin ja parantuvat vanhetessaan...Jokin tuossa ohjeessa ei oikein istu mun päähän. Meillähän ei mikään kakku säily pari päivää kauempaa, koskemattomana ees puolta tuntia. Voi kun joskus sais maistaa vanhaa kakkua ni tietäs, mikä taika siinä on. Että jos sitä joulukakkua haluais pöytään, ni kyllä se pitää samana päivänä loihtia. Omaksi onnekseni meillä ei ole minkäänlaista jouluhössöä, että ehtii vaikka kaks kakkua paistaa (tai kolme). Onneksi tytöllä ei ole vertailupohjaa muitten joulunviettotapaihin, ni ei vielä ala kyseenalaistamaan, miksei meidän perheessä tehdä niin ja näin.

Nuska tuossa mainitsi lautapeleistä, joita jouluna pelataan. Kun olin pieni, meillä lautapelejä suositumpia olivat palapelit. Niitä tuli joka vuosi lahjaksi, ja onneksi oltiin kaikki innokkaita niiden kokoamisessa. Aattona toki ei mitään pelailtu, mutta joulupäivänä ne maratoonit alkoivat. Kerran kilpailtiin isosiskon kanssa, kumpi on kauemmin yöpuku päällä joulun aikoihin. Nökötettiin yötamineissa palapeliä kooten muistaakseni kolme päivää (ja sisko myös yötä) ja sitten äiti pakotti minut lähtemään ulkoilemaan. Kyllä harmitti. Täysikäinen sisko sai jäädä sisälle. Yhtenä jouluna sain pelin "Alias". Mä oisin siitä tykännyt, mutta vain muutaman kerran sitä pelattiin. Pelikaveria ei ole löytynyt edes aikuisiällä ja yksin se on aikas tylsää (tosin hyvällä mielikuvituksella mahdollista).

meilläki pelailtii saatuja pelejä aina aattona ainakin ku vielä himas asuin nyt ei oo vielä omaa perinnettä tullu ku vasta pari vuotta sitte muutin kotoo pois mutta ehkäpä teidän kertomuksista sais jonkunlaisen kuvan siitä miten ite haluis viettä perheen kesken joulua, poika vasta 4 kk ni eihän se vielä muista mitää joulusta mutta ois hyvä saada joku perinne ennen ku poika alkaa todella ymmärtää joulun päälle eikä vaa mennä minne sattuu jouluna...

toi joulutonttujen löytyminen kerran päivässä nii meinaan ite alkaan käyttää ku en haluais käyttää noit suklaakalentereita pienelle lapselle..

Noniin... PARAHIN "VauvaGoogle"... etsin tässä sitä kaikkein parasta TAATELIKAAKKU-reseptiä! Onko kenenkään laatkossa sellaista?

Ajattelin monen vuoden jälkeen, että meidän joulupäytään pitää sellainen saada. Ja täällä kun puhuttiin, että vois tehdä viikkoja etukäteen,niin nyt olis aika! Ja E`HEI; eikös se ole MAIDOTON!!!?!!!

Joulun odotuksesta vielä sananen. KAUNEIMMAT JOULULAULUT! Siellä käytiin eilen. Ei kirkossa, vaan pastori tuli soittajan kanssa kyläyhdistyksen talolle! Ja minä tyttö valutin tunteita kappaleelle "Taivas sylissäni.." Kotiitn sitä itelleni vielä hijaa kotona laulaa, mutta itkuksi meni. Nyt se on sitten tullut, se aito joulunodotuksen tunne! Sietämättömän IHANAA!

Maarinen, tiedä sitten millainen on kaikkein paras taatelikakku, mutta tällaisella reseptillä minä sitä teen:

TAATELIKAKKU

2 dl sokeria
paketti taatelia (muistaakseni 250 g)
3 dl vettä
(nämä keitetään kunnes taatelit on pehmeitä ja seos mössöä, annetaan hieman jäähtyä)
3 munaa
4-5 dl jauhoja (riippuu päivästä ja jauhoista)
1 tl soodaa
1 tl leivinjauhetta
1-2 tl vanilliinisokeria
200 g voita (minä käytän 1,5 dl öljyä)

175'C 45-60 min

Aika makeaa, mutta eipähän tuu hotkastua kerralla niin kuin paholaiskakulle voi käydä.

Voi ihanaa että muistutitte noista lautapeleistä!  Meillä on ollu mun lapsuudenperheen kanssa kyllä joulupäivänä tapana pelailla mutta tuolla anoppilassa ei tällaista perinnettä ole.  Pitääkin jollekulle sinne hommata peli joululahjaksi niin pääsee sitten sen kanssa ilottelemaan!  Ihanaa!

Minun on pakko myös kirjoittaa tänne, niin ihanilta kuulostaa teidän toisten jouluperinteet ja tavat viettää jouluaikaa.

Itselläni ei ole vielä lapsia, sunnitelmissa kyllä ja se onkin suurin toive tällä hetkellä.
Olen syntynyt 10.12. ja epäilen, että syntymä joulun alla on luonut minusta varsinaisen joulusta sekaisin menevän ihmisen. Rakastan joulua! Hössötys tosin ei kuulu lempijuttuihini ja omass kodissa pyrin sitä välttelemään. Kotona vanhempieni luona joulun alusaika on aina ollut yhtä kiirettä ja vilskettä, aattona paikasta toiseen menemistä. Mutta nyt meidän sisarusten ollessa jo isompia, on kotona vanhempienkin luona pyritty jouluna rauhoittumaan ja pysymään omassa kodissa. Joulupäivänä aina välipäiviin saakka olemme sitten saattaneet vierailla sukulaisten tai muiden perhetuttujen luona.
Jouluperinteisiin on aina kuulunut taivaallisen herkulliset ruoat, haudoilla käynti ja jo syksyllä alkanut kynttilöiden polttelu. Joulukuusi haettu sulamaan jo ennen aattoa (olen aina lapsesta asti ollut metsässä mukana kuusen kaadossa) ja aattoaamu alkanut kuusenkoristelulla, sekä joulupuurolla. Siitä on aatto sitten vierinyt hissuksiin eteenpäin ja alku illasta haudoilla käynnin jälkeen olemme hiljentyneet perheen kesken ruokapöytään herkkujen äärelle taustalla joulumusiikin soiden. Myöhemmin illalla olemme viettäneet laatuaikaa perheen kanssa saunoen, glögiä juoden, lahjoja availlen ja pelejä pelaten.

Itse olen ollut viisi vuotta putkeen jouluisin töissä, mutta tänä vuonna en ole! Ihanaa! Olen jo ehtinyt hankkia lahjat kaikessa rauhassa lähimmille ihmisille, kynttilät palavat joka päivä. Myös ikkunoissa muutama jouluvalo ja siellä täällä itse tekemiäni joulukukka-asetelmia ja muutama muu joulukoriste. Myös joulumaahan Mäntsälään aion mennä, sekin on yksi perheemme perinne. Voi sitä taianomaista tunnelmaa! Ja kauneimmat joululaulut kuuluvat tapoihimme myös.

Salaa jossain syvällä toivon että tulisi se aika, kun joulupukki tulee meillekin. Se aika ehkä koittaa sitten, kun minulla tai siskollani on omia lapsia... sitä odotellessa! :)
Rauhaisaa ja lämmintä joulunaikaa teille kaikille!

Täälläkin yksi jouluihminen :) Joulu vaan vietetään anoppilassa niin ei kannata itse paljon laitella, mutta kyllä sitä joulutunnelmiin pääsee muutenkin. Tänä vuonna on mun hommana leipasta perinteiset karjalanpiirakat joulupöytään ja ehkä jotain ihanaa leipomusta myös. Kavereille ajattelin joulunameja valmistaa itse.

Lähdin tänne kirjoittelemaan ihan sellaisella asialla kun nuo kauneimmat joululaulut! Eli te joilla on jo taaperoikäisiä (ja kyllä muutkin saa kommentoida) niin uskaltaako sinne lähteä taaperon kanssa? Kamalasti tekisi mieli käydä ainakin kokeilemassa, kun meidän poika rakastaa musiikkia niin saattaisi tykätä. On muutenkin suht rauhallinen tapaus. Oliko teillä maarinen lapsi mukana?

Heippa taasen herkuttelijat!

Tässäpä teille sen valkosuklaisen karpalo/glögikakun ohje jonka lupailin aikaisemmin. Ihan helppo tehdä ja maistuu järjettömän hyvältä! Ohje poimittu muistaakseni kotiliedestä jokunen vuosi sitten.

Valkosuklainen karpalokakku

POHJA:
180 g piparkakkuja (tai niin paksun pohjan kuin itse haluaa!)
75 g sulatettua margariinia (3/4 dl)

TÄYTE:
2 dl kuohukermaa
250 g maitorahkaa
130 g valkoista suklaata
1/2 dl sokeria
3 liivatelehteä
2 rkl kiehuvaa vettä
(3 rkl siirappia)

KORISTELUUN:
5 dl jäisiä karpaloita tai puolukoita
3 dl punaista glögiä
(1 dl glögiä tai mehutiivistettä, 2 dl vettä)
2 dl hyytelösokeria
(n. 100 g kukanmuotoisia piparkakkuja)

1. Vuoraa pyöreän halkaisijaltaan 24 cm, irtopohjavuoan pohja ja reunat leivinpaperilla.
2. Hienonna piparkakut. Lisää sula margariini ja painele seos vuoan pohjalle. Laita vuoka jääkaappiin täytteen valmistamisen ajaksi.
3. Pane liivatelehdet kylmään veteen likoamaan.
4. Vaahdota kerma. Sulata valkosuklaa ja sekoita se hieman jäähtyneenä kermavaahdon joukkoon. Lisää maitorahka ja sokeri.
5. Purista pehmenneet liivatelehdet vedestä ja liota ne tilkkaan kiehuvaa vettä. Kaada liivateseos ohuena nauhana täytteen joukkoon. Sekoita hyvin.
6. Levitä täyte vuokaan. Anna hyytyä jääkaapissa vähintään pari tuntia, mieluiten seuraavaan päivään.
(7. Valuta kakun pinnalle ohut kerros siirappia, jonka ei tarvitse peittää koko pintaa.)
8. Kiehauta glögi kattilassa. Lisää hyytelösokeri kiehuvaan nesteeseen. Kuumenna uudelleen ja siirrä pois levyltä.
9. Levitä jäiset marjat kakun pinnalle. Lusikoi glögikiille marjojen päälle tasaiseksi kerrokseksi.
10. Anna hyytyä jääkaapissa puolisen tuntia.
11. Poista varovasti vuoan reunat, pohja ja leivinpaperi kakun ympäriltä. Koristele halutessasi painamalla kokonaisia tai puolitettuja kukkapipareita kakun ympärille.

Mekin piipahdimme kauneimmissa joululauluissa sunnuntaina. Meidän vanha kirkko se vaan on tunnelmallinen! Uskomatonta, että aattoon on vain vähän yli viikko!

Maarinen: Joo todellinen jouluhörhö tosiaankin! Hirveästi pitää aina itse värkätä kaikkea ja joulu tulee askartelemalla. Mikäs sen parempaa kuin askarrella vaikka kortteja ystävän kanssa glögipullon ääressä...

Madie: Kyllähän sitä kauneimmissa joululauiluissa voi taaperonkin kanssa käydä. Samaa aikaa oli meidänkin kanssa kirkossa monta. Se vähän riippuu seurakunnasta, että mitä ovat päättäneet sinä vuonna laulaa, mutta meillä ainkin laulettiin mm. Joulukirkkoon (kello löi jo viisi), pieni liekki, onkos tullut kesä yms. jotka ovat "menevämpiä" emoticon Kyllä siellä muutama viritteli äänijänteitäkin, mutta tuskinpa se ketään niin haittasi!

Muru: Hienoa että olet tänä jouluna vapaalla! Mukava päästä jouluna nauttimaan kiireettömyydestä!

Mietin tässä juuri, että jos joskus vietettäisiin erilainen joulu, niin todennäköisesti menisi meidän suvun mökille Lappiin viettämään joulua. Rauhoittumaan sinne hankien keskelle. Mutta kyllä tuntuisi joulu laimealta, ilman omaa äitiä ja sisaruksia! Pitää vuokrata toinen mökki vierestä ja lähteä koko suvulla sinne!

Takaisin