Joulun valmistelut

maarinen

Sukkela juttelija
Joulu tulee! Miten se tulee? Tehdäänkö teillä jotain erityistä? Onko jollakulla jokin aivan käsittämättömän ihana jouluinen resepti.... Mitä? Mitä? Muuttuiko joulunodotus lapsen myötä? Ketä se herkistä, kuka haluaisi juosta karkuun? Mikä se paras/kamalin joululaulu olikaan?
 
Itselle kävi niin, että kun tämä kuopus ilmoitti tulostaan juuri joulukuulle, niin koko kyseinen kuukausi sai uuden merkityksen. Ja minun "jouluhulluus" syveni! Ja perinteet, nekin joita olen lapsuudesta kantanut mukanani, tulivat taas tärkeiksi!

Lauluna "jouluyö, juhlayö" saa tämän äidin parkumaan salaa ja milloin mitenkin!
Joulupöydän porkkanlaatikko on oltava! Se kermalla höystetty! Ja suolasienisalaatti...

Uusioperheemme uusiopöytään on tullut herkkujen herkkuna rommilla höystetty JOULUHALKO! Ja mihen on saatava taikoa omasta kodistaan tuttua savukala"tahnaa"!

Ja hassua, että kuusenkoristelaatikkoa pitää käydä kurkkimassa tuo tuosta... siellähän ne kaikki ihanuudet näyttivät olevan paikoillaan..

Mutta se siivous-perinne lapsuudesta, sitä ei tänne kotiin.....
 
Mä olen ollut jouluihminen aina :)  Jotenkin lasten myötä joulun merkitys kuitenkin vielä korostuu, ehkäpä se johtuu siitä että noiden lasten kautta pääsee vähän myötäelämään sitä taianomaisuutta mikä niihin omiin lapsuuden jouluihin liittyi!

Ihanilta kuulostaa maarinen sekä jouluhalko että savukalatahna!  Meidän perheen perinneruoka eli mummoni pula-ajansalaatti ei kyllä valitettavasti ujuttaudu mun joulupöytääni.  Harmi sinällään että perinneruoka "katoaa" sitten kun oma äitini ei sitä enää laita.  Se on siis eräänlainen perunasalaatti lauantaimakkaralla ja sellerillä ja ties millä höystettynä ja koko komeuden kruununa kermasmetanapäällys.  En tykkää ite kyllä :D

Mun jouluuni kuuluu ehdottomasti joulukuusi ja vaikka meidän perhe viettää joulunsa mummoloissa vuorojouluina niin omaan kotiinkin se kuusi on väkisin saatava samoin kuin läjäpäin hyasintteja!  Ja en malta odottaa sitä että lapset alkaa ymmärtää joulupukin päälle :)

Mun ikiomiin jouluperinteisiin kuuluu ehdottomasti Helsingin joulukatu ja seimet, hautausmaakierros ja joulurauhan julistuksen seuraaminen telkkarista.
 
ainiiin.... tuon Helsingin joulukadun olin tyystin jo unohtanut! Siellä asuessa piti aina isompien lasten kanssa tehdä retki vartavasten katsomaan Stockmannin jouluikkunaa! Kävellä läpi se...mikä se tuomiokirkon vastapäätä on se käsityöläistalo!

Ja keittiön valtasivat pikkuruiset tontut! Lapset saivat joka joulukuun aamu, kalenterin avaamisen lisäksi, ihmetellä mihin mahtoi uusin tonttu olla puikahtanut! Tuon perinteen yritän saada tällä iltatähdelläkin pysymään. Se on niin jännää.... joku tonttu istuu verhotangolla, toinen iskee silmää savupellinpäällä, yksi kurkkii maustehyllyn kulmalta.. Ja jouluaattona niitä pitäisi olla kaikki kaksikymmentä neljä!

Joulupukista me on sepitetty semmoinen TOSI juttu, että jouluna aikuiset ja lapset leikkivät yhdessä "joulupukkia!" Ja että silloin se on totta! Sadun taikaa! Joulun taikaa!

Let it snow!
 
Meillä tämä joulu eroaa aikaisemmistä varmaan ainakin siinä, että se joka kaapin nurkan jynssäys saa jäädä sovinnolla :D Aattona vieraillaan anoppilassa ja mun vanhemmilla, ja siinä välissä kirkossa, kuten niin monena jouluna ennenkin. Nyt toki enemmän vauvan ehdoilla. Odotan, että osaakohan viisikuinen innostua joululahjoista, tulisiko sieltä joku kiva lelu, helistin tms. :)

Jouluvalmistelut on meikäläisittäin hyvällä tolalla. Kortit ovat olleet jo tovin valmiina postitusta odottelemassa, ja viimeisen lahjan ostan huomenna. Tykkään nauttia joulukuusta ilmaan yhtään pakkoa.

Joulun jälkkäriksi on tiedossa perinteinen piparkakkujäädyke, ohjeenkin voin laittaa jos joku oikeasti kaipaa.
 
Joulu tuntui taas joululta, kun esikoinen syntyi. Viime jouluna hän tosin oli vielä niin pieni, mutta silti joulu tuntui taasen juhlalta.

Kynttilät kuuluu ehdottomasti meidän jouluun, mutta nyt niiden sijaintia pitää hiukkasen enemmän miettiä.

Jouluruoka on perinteistä, ehdoton suosikki on kylmäsavu siika. Jouluherkuista teen ja vien kaikille tuliaiseksi suklaasalamia:
http://www.mtv3.fi/helmi/minisaitit/artikkeli.shtml/2011/03/1287867?koyhat_ritarit/reseptit Suht helppo ja nopea tehdä, kun on lapsi, mutta itse tehty herkku kuitenkin ja reseptiä on helppo muunnella oman mielensä mukaan.

Viime viikonloppuna oltiin kuuntelemassa lasten kauneimpia joululauluja kirkossa ja näin raskaana ollessa oli tippa koko ajan linssissä. Ehkä ensi vuonna neiti jo malttaa hetken kuunnellakin :D

Ja helsingissä mennään tuomaan markkinoille, jotka taitaa tänä vuonna olla senaatintorilla. Stokkan ikkunaa ollaan jo käyty katsomassa, neiti ei oikein osannut päättää oliko se pelottava vai käsittämättömän hieno.

Aattoon kuuluu, aamupalaksi riisipuuroa, sitten lumiukko ja joulurauhan julistus, hautausmaakierros, jonka jälkeen jouluruokaa pitkän kaavan mukaan ja sitten lahjoja, kahvittelua ja glögiä ja yhdessä oloa..
 
Ihanaa, joulu emoticon

Lumiukko on mulle ihan ehdoton, ilman sitä ei jouluaatto kunnolla ala! Otin sen joskus muinoin videollekin ihan sitä varten, että jos se ei joku joulu tulekaan. Me vietetään aatto aina jossain muualla, yleensä mun äidin luona. Aamu alkaa kuitenkin omassa kodissa riisipuurolla, taustalla Joulupukin kuuma linja. Tästä syystä myös joulukuusi kuuluu meidän kotiin, samoin kynttilät heti syksystä lähtien ja etenkin adventtikynttelikkö. 

Koirat pyritään lenkittämään aattopäivänä jotenkin spesiaalisti, metsään tai pellolle mennään ja saavat juosta vapaina. Yleensä koirat kyläilevät meidän mukana, mutta jouluna on hässäkkää aina sen verran, että saavat jäädä luiden kanssa kotiin.

Äiti tekee maailman parhaat jouluruuat ja nykypäivänä taitaa kalat olla mun lemppareita. Mäti paahtoleivän päällä smetanan ja sipulin kera, NAM! Ja samoin sienisalaatti, itse suolaan äidille sienet syksyllä joulun salaattia varten. Toki sitä kinkkuakin on saatava, mutta sen merkitys on jotenkin vähentynyt sitten lapsivuosien.

Mielenkiinnolla odotan, miten perinteet ja tavat muuttuvat tämän viimeisen "kahdenkeskeisen" joulun jälkeen. Ollaanko jatkossa meillä kotona, kera isovanhempien? Ainakin jo tänä jouluna isä päätti hyväksyä äidin kutsun ja vietämme aattoa kaikki yhdessä ekaa kertaa kymmeneen vuoteen. Nestorillekin on tulossa pieni paketti, vaikka onkin vielä masuasukki tuolloin (toivottavasti!): tuleva vaari saa avata paketin, josta paljastuu vaaleansiniset Reino-tossut kokoa 20. Toki saamme vielä tovin odotella, ennen kuin ovat sopivat, mutta oli niin suloiset että oli pakko ostaa...

Kaiken kaikkiaan taidan olla aika jouluihminen...onneksi jouluradio aloitti jo nettilähetyksetkin, joten hyvin pääsee tunnelmaan! emoticon
 
Mä en ole oikein koskaan ollut jouluihminen ja mua on aina rasittanut se, kun on täytynyt jouluaattona juosta kusi sukassa paikasta toiseen. Mun suvussa lähes kaikki on eronneet ja kaikkien luona tietysti täytyis käydä. Koskaan ei ehtinyt oikeesti rauhoittua jouluaattona.

Nyt ollaan onneksi tehty miehen kanssa niin, että ollaan vuoronperään joulut joko hänen vanhemmilla tai mun äidillä. Ja viime joulu oli elämäni paras joulu! :) Oltiin meidän yhteisessä kodissa ja meillä kävi sitten vieraat. Ihan ilman kommelluksia se ei sujunut; riisipuuro paloi pohjaan, perunalaatikko ei imeltynyt, jonotimme aatonaattona kauppahallissa kalaa toista tuntia ennen kuin luovutimme... Mutta oli siinä se oma hauskuus. Välipäivinä katseltiin leffoja ja pelailtiin, käveltiin kauheassa myrskyssä kauppaan ja todettiin, että se oli mennyt jo kiinni. Mun masussa potki pikkuinen vauva <3

Ihana tuo maarisen tonttuperinne! Taidan sen kopioida meillekin, kunhan tyttö on sen verran iso, että ymmärtää tonttujen päälle. Minkälaisia ne tontut ovat? Jotain itse askarreltuja?  Ja kiitos Thilduska tuosta linkistä. Kuulostaa herkulliselta :) Ajateltiin tänä jouluna toteuttaa älä osta mitään -joulua, mutta jotain olisi kiva olla viemisiksi, kun kyläillään. Taidan tehdä tuollaisia nameja.

Omassa lapsuudenkodissa kun jouluperinteet on olleet mitä on, niin haluan kyllä tälle mun ja mieheni yhteiselle perheelle luoda ihan omat perinteet.
 
IHANNIA joulutarinoita... tää mamma herkistyy taas! Tasapaksu hormoonivirta vissiin!

MArgeliini.
Ne tontut ovat kaikkia kummallisa tapuksia, mitä on vuosien varrella tullut ostettua sieltä ja täältä. Osa on itse tekemiä... koitan kaivaa jostain kuvan viime joululta.

Minttuliina! Laita vaan reseptiä jakoon! Eikös täällä voisi niitäkin jakaa? Mä voisin koittaa tuon rommipötkön ohjeen kanssa jossainvaiheessa kaivaa esiin!

Lisää!

edit: viimejoulun tonttuparvesta
 
mulla ei oo sit yhtää joulu mieltä... esikoinan vasta 4 kk niin eihän se vielä muista ekasta joulustaan mitään joten en aijo mitää koristeit alkaa ostaan.. hankitaa sitte ku poika ymmärtää jotai joulun päälle ja ehkä sitte se joulu jotenki tulee tärkeemmäks...
 
Joulu on aivan ihanaa aikaa.. olen siitä aina tykännyt, mutta nyt kun olen asunnut mieheni kanssa yhdessä 4 vuotta niin siitä on tullut entistä tärkeempi kun äitini ei koskaan hössöttänyt joulua minä olen aina hössöttänyt. Nyt saa laittaa kotini ihanaan kuntoon ja koristeita on paljon ;) nyt on parvekkeella ollut jo valot pari viikkoa ja kuusi tulee varmaan heti joulukuun alusta ja kynttilöitä kuluu..Ihanaa tehdä pipareita ja tortuja. Tämä joulu voi olla väliin tippuja niin sanotusti kun meidän vaavi on sillon vielä pieni ja masussa kun tottakai haluasin sen heti viettään joulua. No on sit viimenen joulu kun meidän koiramme on se huomion keskipiste ja viimenen joulu kun mieheni hössöttää joululahjoja munulle.. sit ensi jouluna on jo pieni ihme meillä. Nyt rv 12+4 :)
 
Veikeitä tonttuja! Täytyykin alkaa hyvissä ajoin työstämään niitä, että saadaan ens jouluks ;) Kyllä varmaan 1,5 vee jo ymmärtää idean. Savukalatahnan ohjetta tännekin, kiitos! Kuulostaa niin hyvältä.

Mulle tuli ihme päähänpisto, että tytölle on pakko järjestää joulupukki. Vaikka pienet lapsethan yleensä pelkäävät pukkia, mutta jos sillä pukilla olis vaikka iskän ääni... ;)
 
Kyllä minä pelkäsin pukkia, vaikka sillä oli yhtenä vuonna isän etusormi ja toisena vuonna naapurin miehen silmät. Mies haluu meille pukin, minä en. Saa hän itse lähtee aattona sitä pukkia soittamaan puhelinkioskista...
 
noni ny meilläki sitte joulu vaikken joulusta kauheesti välitäkkää... pikkusisko kävi vähä järkkää ku ilmeisesti pojal pitää olla kotona joulutunnelmaa.. :D
 
Niitä joulukuvia on lapsen mukava kattoa jälkikäteen vaikkei vielä joulusta ymmärtäiskään.  Ainakin ite pienenä tuli siskon kanssa ihailtua joulu- ja synttärikuvia suurella hartaudella, myös niitä vauva-aikasia mistä ei mitään muistikuvia luonnollisesti ollutkaan.

Joo toi maarisen tonttuperinne on mieletön!  Ja just asiaa, hiiteen kaikki romu- ja karkkikalenterit, tommosessa on sitä OIKEETA joulufiilistä!  (ja aiheen vierestä, meillä oli pääsiäisperinteenä piilotetut pääsiäismunat joita etsittiin joko kartan kanssa tai äidin kirjoittamien vihjerunojen perusteella)
 
Jep... ihanaa ku tulee joulu. Oon jo suurimman osan lahjoista ostanu ja paketoinu. Enää 4 päivää opiskelujakin jäljellä ennen välivuotta ja sit pääseekin katteleen kauppoihin ihania koristeita ja laittaan kämppää joulukuntoon =)

Oikeastaan tätä joulua enemmän odotan ensi vuoden joulua, koska silloin meitin pikkuinen on jo syntynyt ja on ihana katsella häntä ja hänen jouluisia touhujaan!!

Oikein ihanaa joulun odotusta kaikille!!!
 
Joulujoulujoulu! Se on parhautta!

Mä olen aina rakastanut joulua! Itse olen syntynyt 29.12. joten oon suureen osaan ikätovereitani yhden joulun "tappiolla". Tätä tappiota on koettu sitten kursia ;)

Meidän pojalla oli LA 17.12. ja minä kuvittelin (kaikkien lääkäreidenkin mielipiteistä johtuen) että pojan ensimmäisenä jouluna hän on vielä ihan pikkuriikkisen pieni! Toisin kävi, kun herra päätti saapua maailmaan vasta 30.12. - mutta saanpahan opettaa tämän saman jouluhössötyksen samalla tekosyyllä myös hänelle!

Vuosi sitten oli meidän perheen ensimmäinen oma joulu, joka tosin vietettiin vähän kahdessa paikassa... Ei miehen kanssa kumpikaan olla oltu näiden yhteisien vuosien aikana valmiita tinkimään oman perheemme joulusta, joten jouluaattoaamu ollaan vietetty yhdessä, sitten omien vanhempiemme luona ja ilta taas saman katon alla. Viime jouluna mies vei mut ja pojan aattona puolilta päivin mun äidin luokse, poistui itse omien vanhempiensa luokse ja saapui mun äidille lahjojen avaamiseen, jonka jälkeen ajoimme vielä kaikki kolme miehen vanhempien luokse avaamaan uudet lahjat siellä. Tänä vuonna ei ole vieläkään tietoa ajanvietosta, sillä mun äitini tekee muuttojuttuja talostaan, joten siellä ei ehkä olisi joulutunnelma ylimmillään... Muutoin haluisin sekä mun perheen että miehen vanhemmat meille, mutta eipä taida tilat riittää. Mies myös (vihaa on vahva sana...) inhoaa joulua, joten hän ei tästä innostuisi myöskään. Nyt sitten vaan kauhulla odotan, että mitä se joulu tuo tullessaan...

Jouluruoat ei ole mulle oikeastaan ollenkaan tärkeä asia, koska mä en niitä hirveästi syö. Kunhan on kattilassa tehty riisipuuro ja kalapöytä, niin mä olen onnellinen. Suklaata ja colaa nautiskelen ihan överisti myös! ;)

Mäkin haluaisin tänä vuonna joulupukin, ja olin jo ajatellut, että voisin pyytää oman isäni (vanhemmat eronneet) joulupukiksi, jotta hänkin näkisi ainoaa lapsenlastaan aattona. Mutta ennenkuin ehdin tätä ehdottaa, niin hän kertoi, että ovat joulun Pärnussa, joten se siitä. Tosin tämä tarkoittaa myös sitä, että meillä ei ole tapaninpäivänä jouluvastaanottoa isäni luona, jossa ollaan tässä nämä 6 vuotta tapaninpäivät vietetty (eli vanhempieni eron jälkeen).

Joulukuusi ja koristeet on kotiin saatava! Isänpäivänä laitoin parvekkeelle pihavalot, tänä vuonna mies painostaa mua tyytymään feikkikuuseen, joten jos sellainen tulee, niin varmaan viimeistään 20. päivä sen tahdon kotiimme pystyttää! Kynttilöitä, glögiä, suklaata... ostin jopa piparimuotit, jotta voidaan pojan kanssa leipoa, vaikka pipareita meillä ei (aikuisista...) kukaan oikeastaan syö!

Jälkkäripöytää meillä perheessä ei oo koskaan virallisesti ollut, koska kaikki muut ovat vetäneet ähkyt jouluruoilla! :D Illan hämärtyessä ja lahjojen avauduttua on ollut slyyrinkiä kermavaahdolla, mutta itse en sitäkään syö... Parina vuonna olen tehnyt anopille vietäväksi glögijuustotortun, se on hyvää! Rommihalosta oisin minäkin kiinnostunut, ja suklaasalami kuulosti myös hyvältä!
 
ROMMIHALKO

Kääretorttu:
4           kanamunaa
1,5dl     sokeria
3/4dl     vehnäjauhoa
1/2 dl    perunajauhoa
1/2 dl    kaakaojauhetta
1 tl        leivinjauhetta

Täyte:
2dl rusinoita
1/2dl rommia/punssia/konjakkia
1 prk mascarponejuustoa
1/2 dl sokeria
1-2til vaniljasokeria
100g tummaa suklaata
2dl kuohukermaa
4 liivatelehteä (+1/4dl vettä)

Kuorrutus:
2dl kermaa
1rkl pikakahvijauhetta
1rkl sokeria
1rkl kaakaojauhetta

Pinnalle siivilöityä kaakaojauhetta.

* Tee kääretorttu normaaliin tapaan. Munat ja sokerit vaahdoksi ja kuivat aineet sekaan....
paista pellillä paperin päällä 200 n 10 min.

'* Rusinat marinoidaan rommissa parin tunnin ajan. Liivatteet liotellaan ihjeen mukaan. Juuston joukkoon lisätään rommirusinat, loppurommi mausteet ja lopuksi vaahdotettu kerma sekä liivateliemi. Täytä torttu ja kääri rullalle. jätä yöksi jääkaappiin kelmuun käärittynä.
* Huomena teet kahvi-kaakao kermavaahdon ja kuorrutat tortun. Pinnalle siivilöidään kaakaojauhetta.....ja vuoleskellaan suklaalastuja. NAM!
Ja tää on SIKA HYVÄÄ!!!!!
                              ------------ ohje on alunperin PIRKKA 12/1997 -----------------

SAVUKALATAHNA

Mies tekee sen aina omasta päästän, jotenkin näin:

Smetanaa purkki
Kermaviiliä purkki
Savumuikkuja n.semmonen litran pänikkä (muikut pitää olla ite verkosta nostettu ja savustettu Keiteleeltä keskisuomesta.. mutta siis kalahallin savulahnakin käy-...)
Yksi sipuli
Suolaa
Valkopippuria (en tiiä tuleeko muuta...)

Sitten se ruotii ne kalat ja pilkkoo yhdessä sipulin kanssa pikku-pikku palasiksi. nimen omaan siis samaan aikaan sipulin kanssa. Sitte nuo sotkotetaan smetanaan ja kermaviiliin ja maustaa. Maistelee ja maiskuttelee ja lisää aina jotakin! tää on niin perus hyvää, että sitä on pakko olla aina! ja muikku nimeen omaan maistuu parhaalle, kun siinä on paksu rantasavu. SAvulahnasta tuli viimes sellainen... "mitäänsanomaton"... Muikussa on niin mahtava kalanmaku!

nälkähän tässä tuli....


 
Jäädyke
4 dl kuohukerma
2 kananmunaa
1,25 dl sokeria
3 tl vaniljasokeria

Maku: piparkakkumaustetta (2tl) ja/tai murskattuja pipareita TAI 2-5dl marjoja soseena.

Vatkaa munat ja sokerit vaahdoksi. Vatkaa kermavaahto. Yhdistä vaahdot varovaisesti tasaiseksi, lisää samalla maku.

Valele (rengas)kakkuvuoka kylmällä vedellä, ravistele kuivaksi. Täytä seoksella ja peitä kelmulla. Pakasta vähintään 6h (voi siis tehdä vaikka viikkoja etukäteen). Käytä vuokaa nopeasti kuumassa vedessä (siis tietysti niin ettei vuokan mene vettä) jotta saat jäädykkeen kumottua vuoasta tarjoiluastialle, anna pehmetä hetki ennen tarjoilua.

*****

Itse en ole tuota tehnyt vielä koskaan, mut meidän äiti on tehnyt tuolla kymmeniäja kymmeniä pipari- ja vadelmajäädykkeitä, ja hyvin on toiminut. Herkkua! Mutta jos jäädykkeen pitää kestää yhtään pidempi tarjoilu tai jos haluat että viimeinenkin pala on täydellisen muotoinen niin kannattaa jatkaa etsintöjä, koska niin herkkua kuin tuo onkin niin loppuillasta tarjoilulautasella on lätäkkö.

*****

Toinen simppeli mutta maukas jälkkäri-idea on siskoltani: Flora creme vanilla ja tuorejuusto vaahdoksi, vaahtoa ja piparimuruja kerroksittain jälkiruoka-astioihin. Makuasia, haluaako murujen pehmenevän (eli tekeekö hyvissä ajoin) vai tahtooko murunsa rapeina (eli kokoaa annokset ennen tarjoilua), mutta kumma miten noin yksinkertainen voikaan olla hyvää... kuohuviinilasista tarjoiltuna juhlava ja sopivan kokoinen, vaikka vähän suklaalastuja koristeeksi!
 

Hei! Tää menen hiukan reseptien vaidoksi..mutta nami nami?!? Tohon Minttuliinan siskon jälkkäriin saa erilaisen muodon, kun tekee keksimuruista kakkupohjan. (paketillinnen keksejä muruiksi ja n.50g voita sulana+ joku maku,jos haluu) Tää johonkin vuoan tapaiseen liukasti paineltuna ja flooracreme/juusto seokseen sopiava liivate annos.... siihen päälle kakuksi!

****
Kerran (pääsioäisenä) tein pohjan suklaapisara-kekseistä ja juustomassan päälle siivilöin kaakojauhetta... Tuli semmoinen "tiramisu"!

****
Yks ihana asia, jonka haluaisin joulu-aattoon, olisi se, että vois tehdä pihalle lumilyhtyjä! Paljon, monta. Asetella ne silleen, että aina kun katsoo ikkunasta ulos, niin näkyisi joku lumilyhty. Siihen liittyy semmoine "satu", että metsäneläimllä ja pihatontuilla on kanssa joulu....

 
Takaisin
Top