Joulujoulujoulu! Se on parhautta!
Mä olen aina rakastanut joulua! Itse olen syntynyt 29.12. joten oon suureen osaan ikätovereitani yhden joulun "tappiolla". Tätä tappiota on koettu sitten kursia ;)
Meidän pojalla oli LA 17.12. ja minä kuvittelin (kaikkien lääkäreidenkin mielipiteistä johtuen) että pojan ensimmäisenä jouluna hän on vielä ihan pikkuriikkisen pieni! Toisin kävi, kun herra päätti saapua maailmaan vasta 30.12. - mutta saanpahan opettaa tämän saman jouluhössötyksen samalla tekosyyllä myös hänelle!
Vuosi sitten oli meidän perheen ensimmäinen oma joulu, joka tosin vietettiin vähän kahdessa paikassa... Ei miehen kanssa kumpikaan olla oltu näiden yhteisien vuosien aikana valmiita tinkimään oman perheemme joulusta, joten jouluaattoaamu ollaan vietetty yhdessä, sitten omien vanhempiemme luona ja ilta taas saman katon alla. Viime jouluna mies vei mut ja pojan aattona puolilta päivin mun äidin luokse, poistui itse omien vanhempiensa luokse ja saapui mun äidille lahjojen avaamiseen, jonka jälkeen ajoimme vielä kaikki kolme miehen vanhempien luokse avaamaan uudet lahjat siellä. Tänä vuonna ei ole vieläkään tietoa ajanvietosta, sillä mun äitini tekee muuttojuttuja talostaan, joten siellä ei ehkä olisi joulutunnelma ylimmillään... Muutoin haluisin sekä mun perheen että miehen vanhemmat meille, mutta eipä taida tilat riittää. Mies myös (vihaa on vahva sana...) inhoaa joulua, joten hän ei tästä innostuisi myöskään. Nyt sitten vaan kauhulla odotan, että mitä se joulu tuo tullessaan...
Jouluruoat ei ole mulle oikeastaan ollenkaan tärkeä asia, koska mä en niitä hirveästi syö. Kunhan on kattilassa tehty riisipuuro ja kalapöytä, niin mä olen onnellinen. Suklaata ja colaa nautiskelen ihan överisti myös! ;)
Mäkin haluaisin tänä vuonna joulupukin, ja olin jo ajatellut, että voisin pyytää oman isäni (vanhemmat eronneet) joulupukiksi, jotta hänkin näkisi ainoaa lapsenlastaan aattona. Mutta ennenkuin ehdin tätä ehdottaa, niin hän kertoi, että ovat joulun Pärnussa, joten se siitä. Tosin tämä tarkoittaa myös sitä, että meillä ei ole tapaninpäivänä jouluvastaanottoa isäni luona, jossa ollaan tässä nämä 6 vuotta tapaninpäivät vietetty (eli vanhempieni eron jälkeen).
Joulukuusi ja koristeet on kotiin saatava! Isänpäivänä laitoin parvekkeelle pihavalot, tänä vuonna mies painostaa mua tyytymään feikkikuuseen, joten jos sellainen tulee, niin varmaan viimeistään 20. päivä sen tahdon kotiimme pystyttää! Kynttilöitä, glögiä, suklaata... ostin jopa piparimuotit, jotta voidaan pojan kanssa leipoa, vaikka pipareita meillä ei (aikuisista...) kukaan oikeastaan syö!
Jälkkäripöytää meillä perheessä ei oo koskaan virallisesti ollut, koska kaikki muut ovat vetäneet ähkyt jouluruoilla! :D Illan hämärtyessä ja lahjojen avauduttua on ollut slyyrinkiä kermavaahdolla, mutta itse en sitäkään syö... Parina vuonna olen tehnyt anopille vietäväksi glögijuustotortun, se on hyvää! Rommihalosta oisin minäkin kiinnostunut, ja suklaasalami kuulosti myös hyvältä!