Joulumassut, syyskuun höpinät

Paljon onnea Tuik tulevillekin vuosille [:)] Niitähän riittää.
Meillä olisi kanssa merkkipäivä tulossa. Viime vuonna kihloihin mennessä täysikuu oli 15.9. ja mieheni oli aivan varma, että hukkaan sormuksen ennen kuin vuosi tulee täyteen. Piti laittaa veto pystyyn siitä sitten. Veto käsittää sen, että jos minulla on vielä vuoden päästä sormus tallella, saan valita kaupungin ja ravintolan minne mies vie minut syömään. Tässä sitten tuumaillaan minne jaksetaan lähteä [:)] Vähän ajateltiin jotain yönyli reissua, mutta saas nähdä. On tuossa lähikaupungissakin hyvä kasvisravintola, josta varmasti ainakin saa mieleistään sapuskaa. No joo, nähtäväksi jää.

Pululle virkeää päivää opintojen parissa!

Aamu on kaunis ja kuulaan raikas, joten kohta puoliin olisi kävelylle lähteminen.
Iloista alkanutta viikkoa joka iikalle. Huomenna on taas neuvola, joten sitten viimeistään raportoin ne samat taas; kaikki hyvin ja sf-mitta huikea [:D]

Di diii!!!

Aurinkohan se siellä paistaa. Mies lähti kaupunkiin rahaa tienaamaan. Minä tyttö lipittelen aamukahveja kuistilla. Ovet auki tupaan asti syksyn pökkeröisille ampiaisille ja auringolle. Sieni/marja ämpäri tuossa oottaa saappaiden vieressä metsään pääsyä.... puolukat on kuulema vallanneet nuo alapihan mättäät. Sinne siis kohta.

Tuikille paljon onnea hääpäivän johdosta! Juustokakku vuoteessa kuulosti kiusoittelevan herkulliselta. Nam. Ja  ja sitten Pranametri sormushomma. Meillä mies hukannut omansa jo useaan kertaan.Aina se on sitten löytynyt kummallisista paikoista. Viimeisen hukutuksen jälkeen ei taida löytyä enää. TARINA: tää istuu yön pimeydessä puutarhatuolissa lepoasennossa. Polttelee sikaria konjakkilasi kädessä ja ihailee sinimustaa täydellistä tähtitaivasta haaveeissaan. Metsä huojuu vieressä äänettömänä. Kuuluu kultainen kilahdus kiveä vasten. Nimetön on valahtanut tyhjäksi. Tulevana aamuna haravoimme alapihaa tuloksetta. Harmittaa, paljon.

Niin ja piti jo aiemmin sanoa noista edellisten palstojen synnyttäjistä. Sielähän minäkin päivittäin kuikuilen uteliaana lähteviä ja tulevia. Ihan kuin lentokentän sähköisiä ilmoitustauluja. Nyt jännään tota "raskaus yli puolen välin" Riinaa joka läks lapsivesien mentyä eilen viikoilla 35+jotain. Täytyy varmaan alkaa itsekin laittamaan paikkoja kuntoon, jos tämäkin vauveli innostuu noin aikaisin ilmoille.

Jep. Nyt ulos valoon. Minulla onkin seuraa tänään ihanasta aikuisesta tyttärestäni. Ehkäpä pistämme päivällä marjapiirakat uuniin.

moi kaikille

Mulla vaan väsymys pysyy vaikka aika kauan jo rautaa syöny. Torstaina olis neuvola niin katotaa oisko hemppa noussu silti. Päiväuniakin oon ruvennu nyt nukkumaan ku tuntuu ettei millään jaksa muuten iltaan asti. Meidän taloilla oli pihakirppis lauantaina ja sitä varten tuli pengottua kaappeja, perjantaina menin sitten yksin kellarivarastoa penkomaan ja taisin nostella vähän liian painavia. On sen jälkeen ollu selkä kipeä ja supistuksia oon selvästi tuntenu jo torstaista. en kivuliaita kylläkään paitsi juuri silloin torstaina kun järjestin vaatekaappia. Täytyy ottaa puheeksi neuvolassa supistukset, vähän kyll pelottanu ettei vaan lähde liian aikaisin vauva syntymään. Nyt kyllä ottanu tosi rauhassa tuon kirppiksen jälkeen, perhana ku siellä kävi kuitenki niin vähän porukkaa ett suurin osa tavaroista jäi myymättä. Ihan kunnolla lepoon ei kyll onnistu mulla kun oon esikoisen kanssa kotona ja mies töissä, kotiäidillä ei sairaslomaa ole... Mun äiti asuu 100km päässä niin ei viitsi häntä tänne jatkuvasti pyytää, ens viikon sokerirasitus-kokeen ajaksi jo kyllä luvannut tulla tyttöä katsomaan, tulee kyll jo edellisenä iltana meille ja jää yöksi :) Anoppiin menis mulla hermot niin en tänne pyydä, hermostuminen vaan pahentais supistuksia. Onneks mies sentäs aika ajoissa töistä tulee, kahden-kolmen välillä yleensä. Kuuteen aamulla kyll menee jo mutt me likan kanssa heräillään vasta 8-9 aikoihin [:)]

moi!!

Voi mikä pahaolo tänään on ollut...onneksi ne nykyään menee päivässä ohi..ja alkuraskauden kamala pahoinvointi on kuin muisto vain.

Tässä me kaikki odottajat ollaan jo näinkin pitkällä, huh. Joskus lueskelen noita alkuaikojen viestejä kun oltiin kaikki enemmän tai vähemmän paniikissa ja osa sitten tippuikin kyydistä, valitettavasti [:(]
Tämä palsta on ollut kyllä koko raskauden ajna minulle tuki ja turva..sanoinkuvaamattoman ihanaa lueskella muidenkin raskauskokemuksista..joskus itkien..yleensä nauraen[:D] Tuntuu vaan niin pirun hyvältä tietää ettei ole yksin vaivojensa ja ihmetyksiensä kanssa. Kiitos ihan hirveästi kaikille teille pallomahaisille ihanille naisille!

Mulla asuu varmaan sirkusapina mahassa..ihan tässä muutaman päivän sisällä on mahassa käynyt sellainen hyörintä ja pyörintä..vaikka ihanaahan se on, että meidän pikkuinen tyttö siellä pyörii. Isikin on vihdoin saanut osansa potkuista..

Tekemisen puute kun ei enää ole töitä..toisaalta mukavaa..voi vaan olla ja möllöttää..

Mulla selkäkivut ihan vähän hellittää...tilalle on tullut uusia kipuja...onks nää nyt niitä liitoskipuja kun koskee tohon alapäähän...tavallaan siitä mistä jalka alkaa..siis ihan siitä luun juurelta..melkein pimpistä..ylösnouseminen on yhtä tuskaa..

Tissit -ei mitään vuotoja tai töhniä täällä...liekö kannut toimi ollenkaan..

Ihanaa syksyistä viikon alkua kaikille!!

Heip!

Millä ihmeellä te jotkut olittekaan taistelleet suonenvetoja vastaan? Sukilla? Mulla on nykyään yöt ihan hirveitä ja toissayönä olin kuolla kivusta, kun oikeaa pohjetta+jalkapohjaa jäyti niiiiiiiin hirveä suonenveto, että oikeasti itkin! Sukeltajana oon tottunut, räpylät noita usein aiheuttaa, mut ne saa "nollattua" kun saa painettua jalkaa lattiaa/muuta kovaa vasten. Tää ei vaan lähtenytkään! Muistelen myös, että magnesium kai auttaisi? Vaikka hiljalleen kai se on avattava tuo raskausvitamiinipurkki, minkä pari viikkoa sitten ostin... olin vaan päättänyt, että ainakin kesän yli mennään ihan luomuna! (ja tänki jälkeen otan ku muistan, eli en ehkä kovin usein :D)

Tänään se hetki sitten koitti, kun totesin, ettei mun oo järkeä olla töissä puolkuntosena. Meinasin pyörtyä aamulla vaikka kuinka monta kertaa asiakkaiden luona, joten päätin puolessa välissä päivää pistää pillit pussiin ja soittaa pomolle, että koti kutsuu. Suretti vaan, kun aamuvuorosta oli TAAS yks toinenkin poissa, niin paha mieli niiden 3 jäljelle jäävän puolesta, kun tietää kuinka kiire heille sitten tulee... Vaan ei auttanut, soitin omalle äidilleni ja pyysin hakemaan mut töistä ja heittämään himaan, ja sitä sit tossa vielä pohdiskelin: mä haluan kanssa olla äiti, johon lapset tietävät, että voivat aina turvata. En mä henkistä turvaa äidiltäni suurimpaan osaan asioistani saa, mutta kipeenä ollessa on äiti edelleen se paras apu. Se jaksaa hoivata, vie kauppaan ja paapoo! Kun flunssa kunnolla iskee, niin äidin luona oon tähän asti aina ollut toipilaana! Ja joo, oon kohta 24v :D Täällä miehen kanssa asuessa en oo vielä ehtinyt koskaan sairastaa kunnolla, saas nähdä kuinka kova itku sitten tuleekaan, kun ei oo äiti hoivaamassa!

Tulipa siitä sekavaa, mutta syytän unipöhnää. Vedin päikkärit kotiin päästyäni, ja äsken niiltä heräsin. Nyt on olokin taas jo ihan hyvä, taidan jopa olla työkykyinen jo huomenna! Tais heikotukset mennä alhasen verenpaineen piikkiin, aamulla mittasin pohjalukemat: 92/66 (normaali mulla on n. 116/82). Nyt pitäisi vielä jotain suuhunsa saada, niin elämä voittaa :)

Moi vaan kaikille pitkästä aikaa! Miten ehdittekin kirjoittaa näin paljon?!!! Jännä, kun kirjoittamisessa ja lukemisessa oli taukoa vajaa viikko, niin se on sitten jo "pitkästä aikaa". [:D]

Flunssahan se sitten iski tännekin! Viime tiistaina meni kurkku parin tunnin aikana tosi kipeäksi ja heti nousikin lämpöä. Kuumetta ei, mutta lämpöä. Kahteen yöhön en nukkunut oikeastaan yhtään, kun toisena yönä oli kurkku niin kipeä ja toisena sai niistää koko ajan. Hiukan oli nuutunut olo koko loppuviikon... [&o]

Nyt on onneksi jo parempi olo ja enää hiukan nenä vuotaa ja silloin tällöin yskittää. Jotenkin tuo yskiminenkin tuntuu niin tukalalta, kun maha alkaa olla niin iso, että pallea ei pääse vapaasti laajenemaan. [:@]

SannaKoolle vaippakommenteista ja toiminimen perustamisesta vaan sellaista, että sain kyllä vähäksi aikaa tarpeekseni noiden ompelusta. [:D] Mies kyllä vitsaili, että mahtaa ompelukone olla mammalomalla lujilla. Mutta jospa sitten keskittyisi tekemään jotain muuta. Vaippojen ompelu muille voisi leipäännyttää aika nopeasti. Surautin loput leikatut vaipat kasaan sairasloman aikana ja nyt niitä taitaa olla 19.

Ailime kyselit kestovaippakaavojen perään ja Pranametri taisikin jo vastailla. Lisäisin vielä sen verran, että Kestovaippayhdistykseltä saa kaavat ja lisäksi minulla oli Ottobren kaava. On noita kaavoja julkaistu monissa käsityölehdissäkin ja voihan niitä ostaakin netin kautta. Ottobren kaavoista huomasin, että ne on aika isoa kokoa, eli siis koot ei ihan vastaa ilmoitettuja. Jos meinasit itse ommella vaippoja, niin kannattaa tehdä täytöllisiä, ei kiinteillä imuilla, niin kuivavat pesun jälkeen nopeammin. Ja kosteussulkukangasta kannattaa käydä ostamassa ihan tavan kangaskaupasta, kun netissä ovat niin tuhottoman kalliita. Tietysti valikoimaa on vähemmän... [8|]

"Meijeröitymiseen" sen verran, että minulla ei ole tapahtunut kyllä vielä mitään. Siis sen lisäksi, että kuppikoko on kasvanut yhdellä. Ei mitään nesteitä - kirkkaita tai valkoisia - ole ollut havaittavissa. Liekö nuo utareet edes toimivat...

Kipuilua ei ole onneksi ihmeemmin ollut missään päin kroppaa *koputtaa puuta*. Liitoskipuja on silloin tällöin ollut taas havaittavissa, mutta ei kummempaa. Polvikaan ei ole enää kipeä! Ihmettelen vaan, että miten tämä minun nahkani oikein riittää, kun nyt on maha jo ihan pinkeä. Vielä pitäisi kuitenkin tallustella reilu kolme kuukautta. [;)] Mies kyllä saa hyvät naurut seuratessaan ihan arkipäiväisiä askareita. Hirveä ähinä ja puhina! Ja maha aina pallottaa paljaana, kun paidat tuppaa nousemaan yli. [:D]

Synnytystä on täällä käsitelty vasta ajatusasteella. Mies on pari kertaa kauhistellut, että miten se vaavi voi IKINÄ mahtua ulos niin pienestä reiästä. [:D] Itse olen ajatellut, että käytän alussa ammetta, jos sellainen on vapaana ja yritän pysyä mahdollisimman rentona. Neuvolan tätskä sanoi, että kun synnytys on aluillaan, niin jos vointi vaan antaa periksi, niin laittaa saunan lämpenemään ja nauttii kotona olosta. Lämpöhän edesauttaa aukeamisvaiheessa. Serkulleni, jolla on kuukausi laskettuun aikaan, oli kätilö neuvonut, että voimia pitää yrittää säästää loppuvaiheeseen mahdollisimman paljon, jolloin yleensä vältytään imukupilta. Jos jännittyneenä punnertaa koko alku- ja keskivaiheen, voi voimat olla melko vähissä silloin, kun niitä oikeasti tarvittaisiin. Mutta luontohan sen muuten hoitaa. Ja hengittää on pakko - tavalla tai toisella. [:)]

Tomaattien kypsymiseen vinkki: faktaa on se, että tomaatit kypsyvät etyleenin vaikutuksesta, jota erittyy kypsyvistä tomaateista. Laita siis raakojen tomaattien viereen kypsiä tomaatteja, niin pitäisi alkaa tapahtua ihan parin päivän sisällä. [;)]

Jäi juttu vielä kesken Kelan osalta, mutta pitää lähteä, kun mies tuolla huutelee. [:)]

Aurinkoista maanantaita koko lössille!

Apua, apua!

Tultiin hetki sitten metsästä saaliina pari ämpäriä sekasieniä, kolme litraa puolukoita ja mustikat pariin peltipiirakkaan. Olipas antoisaa.

Mutta SITTEN : tuossa portailla ihailtiin saalista kahvikupit kädessä ja AMPIAINEN sujahti mun villapaidan hiasta sisään. Se pirulainen pääsi pistämään kunnolla. Nyt kirvelee ja punottaa. Googlasin ja vastauksena oli että raskaana olevat HETI LÄÄKÄRIIN.Soitin hätäpäissäni myrkytystietokeskukseen ja siellä neuvoivat soittamaan aamulla yhdeksän jälkeen johonkin toiseen numeroon. V¤¤ttu. No sitten omassa terveyskeskuksessa vastattiin lopulta, että ei mitään hätää, jos ei ole allerginen.Muutenkin voi ottaa antihistamiinia ja kortisonivoidetta pistokohtaan huoletta. Onneksi oli tuo tyttö täällä kotona.Muuten olisin panikoinut itselleni hengenahdistus-ja supistelukohtaukset. Mies tuo tullessaan sitä LÄÄKETTÄ.

Jaaha.Tissiasiaa. Ei tirise eikä kiristä täällä. Iltasella vähän asentojomotusta, mutta siinä kaikki.

SannaKoo, suonenveto. Viimeyönä se ylläti. Kesken unien heittäydyin tuskissani sängystä lattiaa polkemaan. Koko vasen jalka totaalisen karampissa. Lihakset pullottivat selvinä kimpaleina, niinkuin sadanmetrin pikajuoksijalla. Ulvoin tuskasta ja herätin siinä miehenkin, joka luuli että synnytys alkaa. Mangesiumia olen kyllä popsinut tupala-annokset, kun  pitkillä matkoilla autossa tuo kramppaus on yleensä
ollut tavallista.Tää yöhomma oli ihan uutta. Unodhinkin aamulla mainita ja kysäistä teiltä muilta. En tiedä mikä tollaseen super-krampiin auttaa.Jos joku tosiaan tietää, niin kertokaa ihmeessä!!!

Jatkuu...

Heippa kaikille!

Paljoa en ole vielä ehtinyt tänne kirjoitella mutta lukenut olen juttuja sitäkin aktiivisemmin[:)] On kiva kun löytyy muitakin samassa tilanteessa olevia...jännittävää aikaa.

Mäkin heräsin yksi yö aivan hirveään kramppiin, reisi- ja pohjelihas vääntyivät ruttuun ja tuntui, että luutkin murskaantuu samalla.Tuli ihan itku, kun sattui niin paljon. Venyttäminen ei auttanut mutta veden juominen helpotti. Mulla on nykyisin vesipullo sängynvieressä, ja jos vähänkään meinaa lihakset krampata, hörppään vähän vettä. Yleensä ennen nukkumaan menoakin juon lasillisen vettä, eikä ole lihaskrampit oikeastaan öisin enää vaivanneet.

Nyt alkaa olla tuleva lastenhuone lähes valmis. Ompelin verhoja, leikkityynyjä ja parit lakanatkin pikkuiselle. Hoitopöytä pitäisi vielä hankkiä ja vähän jotain pientä tilpehööriä. Ei jaksaisi enää odottaa joulukuuhun.

Tosiaan sympatiat maariselle ja Jeillekin noista krampeista! Itse en oo löytänyt siihen mitään kunnolla auttavaa... mulla se tulee nimenomaan nukkuessa, tänäänkin päikkäreiden jälkeen on ollut pohje ihan kovana. Tuntuu siltä, et ois vähintään käyny vetää liian monet maitohappo(lihas)treenit ja ylikunto ois iskenyt, edelliset kerrat on meinaan aina liittynyt niihin tilanteisiin tällaiset krampit!
Tästä nyt tulikin mieleen, et kenties tämä sitten on elimistön keino pitää huolta mun lihaksista, kun ei treenaamaan oo kyenny puoleen vuoteen ;)

Amppu, itse oon kans repeillyt joskus toimistotöitä vääntäessä asiakkaan sanoessa tuon saman numerosarjan ruotsiksi. On se vaan niin hauskaa, etenkin suomenruotsia puhuvan suusta, jolloin se tosiaan tulee niin hölmösti. Ja niin, oot varmaan ymmärtänytkin olla onnellinen, jos oot säästynyt näiltä kolotuksilta ja vaivoilta! Itse oon ihan valmis luopumaan niistä jo vaikka ennen jouluakin, vauva vaan saisi jäädä kasvamaan kypsäksi asti!

Ja kiitos taas tomaattivinkeistä, mä kokeilen mielelläni vaikka kaikkia ja raportoin sitten. Tällä hetkellä voin kertoa näin: 4kpl nökäreitä ollut nyt tossa keittiön pöydällä avonaisessa kupposessa päivänpaahteessa n. 2-3vkoa, YKSI niistä on alkanut muuttua vähän oranssiksi! :D Vielä täytyy siis kokeilla sitä pimeää kaappia, paperiin käärimistä ja tota kypsän tomaatin vierihoitoa :) Olen ollut saamaton asian suhteen, ja tuolla noi edelleen röllää pihassa puskissaan! Kooltaan mun pensastomaatit ovat suuria; normitomaatin kokoisia ja suurimmat lähentelee jopa pihvitomaattien luokkaa! :O

Hello siskot,

Noista krampeista kärsiville (kärsin niistä siis itsekkin yöllä) niin kannattaa muistaa juoda tarpeeksi, nestehukka monesti aiheuttaa kramppeja ja suonenvetoja ja lisäksi voi käyttää magnesiumia 350 mg päivässä. itse otan magnesiumiun ennen nukkumaanmenoa. Kramppaaminen on ihan syvältä ja mulla ainakin pohje saattaa olla monta päivää ellei jopa viikon tosi kipee kunnon krampin jälkeen. Kissa yks yö säikähti hulluna kun meikä huutaa huutaa kurkku suorana ja yritin sillekkin kiljua että auta nyt ees vähän...[:D]

Mä oon ollu tänään jotenkin tosi väsyny ja selkä on taas kivistelly. No johtunee kiireisestä viikonlopusta, kun  ystäväni meni naimisiin ja olin häissä kaasona. Koko viikonloppu meni järjestelyissä ja juhlahumussa ja tietty lauantaina piti koko päivä urheesti aina 2.30 yöllä hillua korkkarit jalassa[:D] Noh nyt siitä saa vähän maksaa kun univelkaa tuli jonkun verran mutta hauskaa oli, ja sain taisteltua itselleni morsiuskimpun...[;)]

Eilen jäi vielä kertomatta siitä Kela hommasta, joten jatkan sen loppuun. Ja muuten, eilen oli posti tuonut samaiselta putiikilta päätöksen äippäpakkauksen myöntämisestä! Nyt jo!!! Laitoin paperit viime viikolla postiin, vai olikohan se edellisen viikon loppu... Kuitenkin lapun päivämäärien mukaan käsittely oli kestänyt VAIN neljä päivää! [:-] Kahden viikon kuluessa pitäisi paketin olla siis jo haettavissa. Jee!!! Täälläkin päästään hypistelemään vauvatavaroita. [:)]

Niin siitä Kela hommasta, jolla tarkoitan nyt äippärahan hakemista. Selvisi, että meillä työpaikalta lähetetään AINA jonkinlainen palkkaselvitys Kelaan ja lisäksi, että työnantaja sitten kuitenkin maksaa jonkin aikaa äippäloman alusta palkkaa. Onneksi tulin kysyneeksi meidän henkilöstöosastolta. No toisaalta laitoin kopiot niistä palkkanauhoista turhaan Kelalle, mutta ehkä se ei ole niin suuri virhe... [8|]

Pitänee jatkaa töitä. Ja omenan nassutusta. [:D]

Täällä täyttyy tänään 25. viikko. Enää noin kolmannes jäljellä! [X(]

Huhhuijaa mikä viikon alotus.
väsyttää väsyttää väsyttää, ei muuta.
Ei auta vaikka nukkuis miljoona tuntia niin väsyttää!!
Hempat oli viimeksi ok joten ei ainakaan siitä johdu....
Normaalisti hakisin saikkua tähän voimattomuuteen, kiukkuun ja sairaalloiseen väsymykseen mutta kun
on perheyrityksessä töissä nii täällä pitää kärvistellä 8h ja piste.
Järkyttävä haloo tuli siitäki ku sanoin et alan tekemään lokakuun lopusta lyhennettyä päivää, muuten en jaksa...

Jotenki tuntuu et hormonitki vielä enemmän sekasi ku koskaan.
Joka päivä on pitäny jotain vollottaa... Jos mies ei heti halua seksiä niin itku tulee ja eilen muutenki otettiin matsia
niin itkin hysteerisenä koko illan. Eikä ukko tajua lohduttaa yhtään vaan on vaan!
Emmää normaalisti vollota tolleen!

Noni, sainpas avautua....

Suonenvetoihin auttaa muuten öisin ku kipristää varpaita itseä kohden, eli venyttää rajusti pohjetta.
Sain vinkin toiselta odottavalta äipältä joka terveydenhoitaja ja nyt ei tartte enää öisin pomppia ylös sängystä, senku kipristelee varpuloita. Mullakin monesti koko seuraavan päivänki pohje kipeä jos oikeen kunnon suonikas ollu yöllä [:@]

Tuik: meilläkin tulossa ensimmäinen hääpäivä ens kuussa ja mietin kuumeisesti mitä tehtäis.
Haluaisin jonnekki kylpylälomalle viikonlopuksi mutta miehen mielestä liian kallista. Hemmetti oon säästäny sen yhen 250e
pelkästään ku en oo juopotellu ainaku mies on!! Jonku 100e voi helposti juoda kurkusta alas mutku vaimon kans pitäis lähtä ehkä viimeiselle yhteiselle reissulle pitkään aikaan ni on liian kallista! sorry taas avautuminen [&o]

Saparo: mä en pysty enää olleskaa korkkareita käyttämään, välittömästi turpoaa nilkat tennispalloiksi [:D]

24 täynnä, 16 jälellä... niin se aika vaan menee!
Aijoo! Mulla on tullu 2 supistusta jo!
Kaupassa oltiin viikonloppuna ja sen vaan heti tiesi että tää on supistus. Täytyy sanoa etten ois aikasemmin osannu kuvitella
miltä se tuntuu ku ne neuvolassa aina kyselee et joko tullu... Eilen tuli sitten toinen.
Musta tuntuu et vauva potkii vähemmän ku normaalisti [:(]
Ei enää liiku ja möngerrä silleen ku ennen ja tosiaan potkut paljon vaimeampia ja vähemmän...
Sydänäänet kummiski kuuluu dopplerilla ja kuullostaa normilta. Millonhan mun pitää huolestua?!
29.päivä on neuvolalääkäri, pitää jutella sen kans sitte tai sitten tolta kamulta vaan alkaa loppumaan tila...

Noh, päästän teidän piinasta ja meen tekemään töitä... eli jotai lorvimaan tonne  --->

Heippa pallomahat, täällä taas tämä pallomahainen kuokkavieras, jonka varsinainen LA tammikuun alussa :) Kiitos kovasti kaikista vastauksista noihin mun nivuskipuihin sun muihin tilityksiin.

Mä olenkin tässä ootellut Ailimen sf-mittaa, kun lupasi jo kaivella mittanauhaa esiin. Itse olen hävittänyt mittanauhan mut mennään käymään Ikeassa pikapuoliin, joten otan sieltä sellasen paperisen [:D] ja lähetän teille sitte vertailtavaks - kiitti vaan SannaKoo vinkistä! Lääkärikin tosin on ens viikolla, joten saa nähdä, otetaanko täällä moisia mittoja lainkaan vai meneekö kotihommiks. Ailimen mainitsema kotiavustaja kuulostaa aivan ihanalta, mulla täällä nyt selvästi nouseva huoli on myös se, että mitäs synnytyksen jälkeen, opetetaanko pesemään ja hoitamaan uutta tulokasta? Entä imetys? Mulla on paljon kysyttävää lääkäriltä ens kerralla...

Mulla muuten kans kipukävelyt jatkuu mut jos vaan hidastan sopivasti niin kipu katoo suht nopeesti. Mut nivuskivut on helpottaneet, kiitti Saparo82 vinkistä, bongasin täältä "maharintsikoista" käyvät alushousut, jossa tiukka vatsatuki joko alapuolella tai koko vatsan peittäen. Saa ite valita. Ja hinta oli suorastaan naurettavat 6 euroa!!! Olin ihan varma et kaikki tällanen maksaa tuhottomasti, mut ei ainakaan nämä pöksyt. On muuten seksikkyys näistä pökistä kaukana, onneks sentään löyty valkosena mammapuuterivärin lisäks...

Tuota rentoutumista olen minäkin ymmärtänyt tärkeimmäksi synnytysvalmentautumiseksi Pranametri. Olen vähän netissä selaillut ja olet ihan oikeassa, kaikenlaista opastusta ja ohjetta löytyy. Kaipaisin kuitenkin ihmisen ohjausta ja jotenkin fyysisempää meininkiä, joten kysäisin Pulu77 neuvosi mukaan joogasta kaveriltani, joka käy täällä paikallisella joogasalilla ja on ollut tosi tyytyväinen. Siellä kuulemma on mamajoogaa tarjolla, joten aion itsekin mennä koittamaan! Huono puoli on se, että tuo siippa puhuu tätä paikallista kieltä paljon meikäläistä vähemmän, sillä kun on työtahti ollut ihan erilainen kuin mulla, joka sitte oon käyttäny vapaa-aikaa kielenopiskeluun. Tää joogakoulu menee paikallisella kielellä, joten sen mahdollisen yhteisen synnytysluennon anti kyllä missataan. Mut luulen, että kulta saa tarpeeks tietoa mun välityksellä ja (yllätyksekseni) jo nyt lukemalla kaikenlaisia synnytysopuksia. Taitaa häntäkin vähän jännittää, oma kulta.

Krampeista vielä sen verran, että olen onneks säästynyt!! Viimesimmät kramppimuistot on joidenkin hirveiden krapuloiden ajalta [:'(] ja niitähän ei tietty nyt oo viimeaikoina ollu. Nestehukasta minäkin oon tulkinnu kramppien aiheutuvan ja täällä nyt muutenkin on pakko juoda niin hemmetisti kun on kuuma, että oisko siinä mun "salaisuus". No mut kaikkihan ei kaikkia oireita koekaan, mulla oirekavalkadi muuten on ollut aika täydellinen...

Nyt ois sitte aika lähteä sokerirasitukseen ja muihin kokeisiin. Jännittää kyllä, että kuinka karsea olo tuleekaan. Nyt jo alkaa ällöttää jo pelkästään syömättömyydestä. Mulla tää on jatkunut alkuraskaudesta saakka, vähintään 2-3 tunnin välein on syötävä, muuten tulee hirvee olo. Oma äitini on kuulemma ollut samanlainen. Yllättäen mun painontulo on kyllä tasaantunut, kun nyt ei ole kun 8 kiloo vaikka jo viikkoja sitte oli 6 kiloo tullut. Oon tyytyväinen, voisi olla kyllä tällä syömätahdilla ja köpöttelyvauhdilla ihan eri lukemat...

Hei muuten yks kysymys: Kuinka paljon te tunnette liikkeitä? Tai siis oon kuvauksista jonkin verran kärryilläkin mut välillä tuntuu, että teillä ois liikkeet paljon voimakkaampia ja tuntisitte ne tiheemmin. Ja tietysti oon alkanu huolehtia... Entä välipäiviä, muistatteko tuliko noin 24. viikolla niitä enää ollenkaan? Mulla just sunnuntaina ei tuntunu liikkeitä lainkaan mut sit eilen kyllä olikin melkoinen riehapäivä. Mut mulle esim. toi sinänsä loistovertaus haavissa olevaan kalaan ei oikein toimi, en koe läheskään niin voimakkaina liikkeitä, pikemminkin voimakkaan ilmavaivan tasoa [8|] Ja mahakin on paisuillut vain kerran pari, ainakin nähteni. Verrata ei kai kovasti pitäis mut minkäs teet, kun on niin helposti näistä asioista huoli päällä...

Vielä pieni sääkatsaus ja sitte menoks: täällä on megahelteet vihdoin päättyneet ukkosmyrskyyn ja sateeseen, nyt ilma on raikas ja "vain" 24 astetta lämmintä. Kummasti sitä kroppa sopeutuu paikallisiin lämpötiloihin, tää tuntuu jo niin viileeltä et on pakko olla pitkähihainen päällä. Ihanaa [:)]

Voikaa hyvin ja kirjotelkaa edelleen, tää palsta on päivän parasta ajanvietettä!

JEEEEEE!!!! TÄNÄÄNTÄNÄÄNTÄNÄÄNTÄNÄÄN!!! JEEEE!!!!

Joo-o, sekosin! Aamulla heräsin ihanaan ajatukseen, että enää 100 päivää jäljellä! Päivän ihanuus vielä parani sillä, kun postista kolahti lappunen, että ÄITIYSPAKKAUKSEMME ON HAETTAVISSA! Mulla on ennestäänkin Postista haettavissa oleva se Pientenparhaaksi nettikaupan saalis (rintsikat, farkut ja tukivyö), ja nyt saan sitten vielä ton pakkauksenkin samalla kertaa kotiin! Mulla on NIIIIIIIIIN joulu!

Nyt vain oottelen, että mies tulee kotiin, ja päästään hurauttamaan Postiin. Läheltä jo piti, etten soittanut taksia, kun tuo saapumisilmoitus tuli :)

Ja krampeista vielä; ei auta juominen (juon vettä vähintään 2 litraa päivässä, päälle vielä puolisen litraa maitoa ja mehua), tai ainakaan enempään juomiseen en vaan pysty...Myöskään toi varpaiden venyttely ei oo auttanut näiden kramppien kanssa. Täytyy varmaan opetella nukkumaan sukat jalassa, jos siitä vaikka vahingossa ois apua :)

Marianna, älä sorru liikaa vertailuihin. Liikkeiden tunteminen kun voi olla ihan mitä vaan :) Mun mielestä pääasia on, että jotain poikkeavaa tuntuu ja vatsa kasvaa! Mulla oli jossain välissä tauko liikkeiden tuntumisessa, mutta muistaakseni tais olla vkolla 22 (alko tuntumaan rv 19), ja sen jälkeen kai on tuntunut päivittäin. Eli koita olla stressaamatta ja nauttia siitä olosta, ettei vielä ole kylkiluut hellinä ;)

Moikka

Neuvola oli ja kaikki hyvin. SF-mitta 24 cm. Vatsan kasvu menee just eikä melkein siinä keskiviivalla tällä hetkellä. Painoa on tullut edelleen kiihtyvään tahtiin noin 700 g viikossa [8|] Mihinkähän loppupainoon tässä vielä päädytään? Mieheni tuossa paluumatkalla laskeskeli, että yksinkertaisella matikalla laskien se 70 kg menee vielä rikki ennen kuin poikamme syntyy. Kuulostaa hurjalta, 20 kg lähtöpainosta. Johan se hyvänen aika ottaa niveliin ja joka paikkaan! Nyt jo tuntuu. Sydänääniä kuunnellessa mukula potkaisi siihen mikä se nyt on joka laitetaan vatsaa vasten. Hemoglobiini oli taas vähän tipahtanut, mutta vielä näillä lukemilla pystyssä pysyy. Sikainfluenssasta ei neuvolassa ollut edelleenkään mitään uutta kerrottavaa. Rokotteita odotellaan, että ehtiikö meidän raskauden ajaksi vai ei. Seuraava aika onkin jo kolmen viikon päästä.

Marianna. Niin kuin sanoitkin jo, ei pitäisi vertailla, mutta minkäs teet, se on niin inhimillistä. Muistelisin että noilla viikoilla liikkeet just alkoivat voimistumaan ja saattoivat olla vielä epäsäännöllisiä. Jos istukkasi on takaseinässä, selkää vasten, et välttämättä tunne niitä sisäänpäin osuvia potkuja ollenkaan kuten esim minä tunnen, koska istukka on edessä. Itselläni taas nuo vatsanahkaan osuvat odottivat pitkään tosi hentoina, koska en tuntenut niitä. Nyt on jo ihan sama mihin osuu, aina tuntuu [:D] Oottelepa vain. On teillä siellä lämmintä!

Diza, miehelläni on sinunkin tilanteeseesi osuva lausahdus: Älä ota majurin murheita itsellesi. Tarkoitan, että jos oikeasti tuntuu siltä, ettet pääse sängystä ylös ja töihin, niin ei ole sinun murheesi, jos hommat kaatuu siihen. Onhan se ikävää eikä mielellään kukaan joutuisi siihen tilanteeseen, mutta sinulla on pikkuinen nyt, josta pitää huolta itsesi lisäksi [:)] Oma jaksaminen etusijalle, oli työ mikä hyvänsä. Pikkufirmoissa on se paha puoli, että on vaikeampi saada ketään paikkaamaan, mutta ystävä hyvä, se ei ole sinun ongelmasi. Kaikella hyvällä tämän sanon, koska itse olen ihan samoja tunteita käynyt läpi, koska työyhteisömme on pieni ja jokaista osaavaa tarvittaisi kipeästi. Kummastipa vain ovat tulleet ilman minuakin, kun on pakko. Ja hyvän sijaisen ovatkin löytäneet, joka todennäköisesti jatkaa äitiyslomani ajan. Väsymys lisää kaikkia mahdollisia raskauden oireita, joten mietipä vielä.

Omiin oireisiini on nyt tullut selkäkivut lisäksi. Pitikin kysyä,(koska en jaksa etsiä aiemmilta sivuilta tietoa) mikä se nettipaikka oli, josta esim SannaKoo, sinä tilasit sen tekstiilisen tuubin taikka tukivyön, miksi sitä kutsutaan? Jokuhan sen vinkin täällä antoi, mutta kun muisti on ihan olematon nykyään ja laiskuuskin iskee... Tuntuu että tulisi tarpeeseen jo, jos nyt ei koko päiväisesti käyttäisikään, niin ainakin iltaa kohden vatsa alkaa painamaan ja kävelyllä uskoisin sen olevan hyväksi myös.
Alaselkä ja SI-nivel ovat pitkästä aikaa alkaneet oireilla.

Liikkeistä vielä lisäksi sen verran, että on tosi hauska katsella kun vatsa pomppii puolelta toiselle. Vauva potkaisee johonkin suuntaan ja vatsa menee sen mukana ja sitten palaa takaisin. Tosi huvittavaa katseltavaa kun oma keho elää ihan omaa elämäänsä [:D]

Keitto kiehuu hellalla ja hirveä nälkä. Leppoisaa eloa

Pranametri, oisko se ollu sit just toi pientenparhaaksi se nettikauppa? Mä en oo omaani vielä ehtinyt kokeilla, mutta miehen pitäisi tulla ihan näillä näppäimillä kotiin koulusta, ja sitten päästään postiin. Tiddidiii! Tulen varmasti vielä illalla hehkuttamaan, toivottavasti jaksan tutustua myös sen oman pakettini sisältöön, enkä vaan tutkailla vauvanjuttuja ;)

Tervehdys piiitkästä aikaa..multa jäi melkein koko elokuu väliin. Pari kertaa oon kerenny käydä lukemassa juttuja, mutta tuntuu että aika menee siivillä. [:)]
Oon ollu hirveesti iltavuorossa eikä aamupäivällä ehdi paljo nettiin ja töitten jälkeen illalla ei enää jaksa. Vapaapäiviä meidän rakas pomomme ei tunnu suovan kun yhden perättäin ja olo on sen mukainenkin. Saas nähdä kuinka kauan vielä jaksaa.

Äitiyspakkausta odotellaan myös..laitoin paperit vasta viikko sitten joten taitaa mennä vielä aikaa ennen ku pääsee hypistelemään..

Mulla on vointi ollu muuten hyvä, mutta 2vk kärsin kamalasta päänsärystä. Johtuu kuulemma luultavasti hormooneista, kun ei mitään raskausmyrkytysoireitakaan ole. Verenpaine ok ja virtsa puhdas. Enkä nyt niin tavattoman paljon ole turvoksissakaan. Aina mulla vähän on turvotusta ollut, mut ei mitään kovin pahaa.
Kiukkunen musta on tullut. En ymmärrä ku olo on ku ampiaisella. Kiukuttaa joka asia ja hermostuttaa välillä ihan kaikki. Ei niin kiva juttu kun on kaks pientä lasta ja asiakaspalvelussa töissä. Kumpikin vaatii pitkää pinnaa. [:)]

Odotan ihan kauheasti että pääsis jo äitiyslomalle..ajatukset pyörii vaan vauvassa ja synnytyksessä yms. Välillä on tosi vaikeaa keskittyä mihinkään. Pitäis varmaan relata ja yrittää ajatella jotain muuta, mutta aina ne ajatukset jotenki kulkeutuu tähän raskauteen. Pelkään välillä olevani tylsää seuraa muille kun tekis mieli vaan puhua raskaudesta ja kaikesta siihen liittyvästä. Tietenkin olen kiinnostunut paljon muustakin, mutta en tahdo jaksaa keskittyä. Onkohan muilla samanlaisia ongelmia?

Oon huomannu ilokseni että mieskin on alkanu väilillä (kuiteki aika harvon) huomioimaan tätä mun raskautta. Yhtäkkiä saattaa silittää ohimennen mahaa. Se tuntuu joka kerta hyvältä. Meillä kun toi muu läheinen kanssa käyminen on jääny hiukan vähiin. Pari kertaa on puhuttu asiasta ja ollaan jotenki molemmat jätetty väliin kun on aina niin väsyny. Silti kuitekin halaillaan ja pusutellan välillä. Ei oteta paineita. Kumpikin on kuitekin ihan tyytyväinen, se on pääasia. [:)]

Vauva potkii kovasti. Välillä tunnen kun se möyrii toisin päin ja sitte potkut ei tunnu niin selviltä, mutta taas kun kääntyy mahaan päin potkimaan niin johan tuntuu..ihanaa seurata liikkeitä. Ei tarvii olla niin huolissaan enää kun mahassa käy sellanen elämä. [:)]

Mutta tämmöstä tänne, hyvää odotuksen jatkoa, sekä syksyä kaikille! [:)]

Heippa rallaa!

Terveisiä näin ihan ekaks tuolta masuasukilta. Hän on ollut hyvinkin aktiivinen kaks päivää. Ihmettelen vain, että missä välissä hää oikee nukkuu..:D No yöllä hää oli aika rauhassa.:)

Tässä lakkailen kynsiä samalla ko kirjottelen. Samaan aikaan tuola vauvan pyykki pyörii..:) Äippäpakkauksen aattelin pesasta valmiiks, sain muuten kestovaipoille käyttäjän ko en ite käytä..

Ihanaa ko näinkin pitkällä ollaan odotuksessa. Enää aika vähä aikaa..! Aatelkaapa tytöt hei! jotai 11 vko jälkellä.. mulla siis..:) Huhhuh.. nopeeta menny aika..:) vaikka välillä tuntuukin ihan päinvastaiselta..

Sape83: mulla on vähän samaa vikaa ko sulla. Hulluna mietin vauvaa ja siihen liittyvää. Synnytys pyörii paljon mielessä, eilen muuten miehen sisko sai pojan..:D mut siis tuntuu hullulta, et minä just lähden jossain vaiheessa synnyttään.. Ja et tosiaa toi vauveli ei tuu ulos muuten ko synnyttämällä tai leikkaamalla.. Huhhuh.. Eihän sua pelota synnytys? Mun ajatukset synnytyksestä ei oo onneks pelottavia, eikä sillee synnytys yhtää pelota.. Tottakai se jännittää, luulempa että kaikkia jännittää vaikka olis viides lapsi..:) Mut aina ne lapset on maailmaan päästetty nii päästetään meki:)

Mt mukavaa syysäivää kaikille! vielä ehtii mustikoitaki poimia, minä kävin päivällä poimimassa nimittäin!:D

Nyt on paketteja tutkittu ja hutkittu! Hauskaa, kun miehelle tuli eräs hänen odottamansa lähetyksen saapumisilmoitus tekstarina just, ku oltiin Postin parkkiksella. Kipaisi siis vielä sisään hakemaan itselleenkin paketin, ja niin meidän perheen minijoulu alkoi! :)

Minä tosin jouduin karvaasti pettymään, olin tilannut ton saman tukivyön, mitä Diza hehkutti. Ei sopinut mulle, enempi ahisti kuin että olisin kokenut sen tukevaksi. Mies koitti lohduttaa, että kokeilisin nyt, josko siitä kuitenkin jotain apua on, mutta mä pakkasin sen takas ja saa kusti polkea sen toiseenkin suuntaan. Myös tilamaani farkut ei ollenkaan toimineet, jäivät takaosasta niin matalalle, että duunarihan vilkkui jo vähänkin kumartuessa. Rintsikoillakin sama kohtalo, eivät vaan istuneet mulle, vaikka periaatteessa vaikuttivat ihan laadukkailta. Harmittaa, että pitää olla näin tyhmän mallinen nainen, koskaan ei ikinä mikään muiden kehuma passaa!

No mutta onneks oli jotain iloa, kun istuskelin syynäämässä äipppaketin sisältöä! Siellähän oli vaikka ja mitä! Ja ilo oli tosiaan huomata, että systeemit ovat kotimaisia ja vaikuttivat todella laadukkailta! Väriensä puolelta tosiaan ihan passeleita, ehkä mun silmään näyttivät enempi tyttömäisiltä, mutta toisaalta kyllä varmasti meidän muksulla tullaan käyttämään! Ja haalari miellytti mun silmää ainaskin kovinkovin paljon! Täytyy kyllä sanoa, että on se upeaa, että Suomessa tollaiseen settiin on mahdollisuus!

Takaisin