Joulumassut, Elokuun pölinät

Huomenta!

Onpas meistä tullu oikeen aamutorkkuja kun on ollu kohta 3vk iltavuorossa..lapsetki heräs vasta äsken. [:)]

SANNAKOO: Juu onneksi soitin, niin sen jälkeen on ollu ihan hyvä olo. Asutaan aika pienellä paikkakunnalla ja yleensä ultran tekee asiaan erikoistunu terveyskeskuslääkäri, mutta nyt käytäntö on kuulemma muuttunut ja sitä ultraa ei saa enää tehä ku henkilö joka tekee niitä tietyn verran vuodessa. Eli se oli sitte oikein erikoislääkäri. Se toinen paikalla ollut oli mun oma neuvolan "täti". En tiedä onko se vaan täällä näin vai toimitaanko muualla samallatavalla?

PIUKKU81: Mulla kans edellisistä raskauksista oli kotiseuranta. Lukemat oli kuiteki ihan normaaleja. Nyt ei tarvinu alkaa seurantaan, mutta toinen rasitus täytyy vielä tehdä. Hassua sinänsä että mun paastoarvo oli korkein ku aiemmin, mutta ne on kuulemma nostanu sitä rajaa jolloin joutuu seurantaan. Oon kuiteki yrittäny syödä terveellisesti ettei tulis iso vauva. Toi jäätelö vaan on mun heikkouteni!![:)]

Amppu: Aivan ihana juttu toi sun miehen lahja!! Toi on just niitä huomion osotuksia mitä raskaana oleva tarvitsee. Vaikka tietää että tottakai mies on kaikessa mukana, mutta jotenki kun sen tollai viä näyttää ni tulee sellanen varmuus että mies on täysillä mukana! [:)]

Mulla on n.95% ajasta onnellinen ja hyvä olo tästä raskaudesta, mutta sitte yhtäkkiä joku ilta saattaa tulla kumma paniikki koko asiasta..synnytyksestä ja kolmen lapsen kanssa selviämisestä ja ties mistä. Kyllä nää hormoonit on hassuja välillä! [:D]

Eilen käytii tutustumassa pojan eskariin. Aivan ihana paikka ja mukava opettaja. Ihan innostuin kaikesta mitä ne aikoo tehdä vuoden aikana. Kivointa oli must just se että niillä ei ole mikään pakko opetella kaikkia kirjaimia yms. vaan tärkeintä on että oppii toimimaan itsenäisesti koulussa ja rauhottumaan tunneille. Niillä on tiedossa kivoja luontoretkiä. Aikovat tehdä puukäsitöitäkin ja mikä hassuinta että siellä oli sauna ja pieni uima-allas johon mahtuu 3-4 lasta kerrallaan. Pitävät kuulemma muutaman sauna-uima päivän vuodessa. Sitte siellä leivotaan, pelataan ja kaikkea mitä 6-vuotias vaan saattaa toivoa! Tosi hyvä vaikutelma jäi. Se vanha eskari mihin poika ois joutunu, jos sitä ei ois suljettu olis ollu sellanen tyhmä pakko oppimis paikka vaan. Oon kuullu et ne ei mee ees ulos jos niillä on tehtävät vielä kesken..on niitä kans erilaisia! Sori ku tuli näin pitkä sepostus vaik ei tää edes oikein kuulu tälle palstalle, mut oli ny pakko innoissaan kertoa! [:D]

Eilen alko 20. raskausviikko!! Mitenköhän juhlis ku puoliväli täyttyy ensviikolla! [:)] Ihanaa!
 
Piukku81: Sä olitki ehtiny kirjottaa tossa välissä. Pikaista paranemista sinulle! Toivotaan että ei mee enää pahemmaksi!
 
Heipparallaa ja terveisiä ultrasta!!!!!
 
Muakin jännitti ihan hirmusesti ennen ultraa ja meinas tulla odottaessa ripulikakka housuun kun oon sellain mahalla jännittäjä...mutta mutta..kaikkihan oli vauvelilla hyvin..kovasti liikkui ja venkoili[:D] Ja tykkäsi kovasti sormiaan imeskellä...eri ultraaja oli kun eka kerralla, mutta ihan mukava tämäkin. Vauva oli hyvin kasvanut ja kuulemma ihanteellisesti käyrien mukaan. Ja istukka oli kohdun takaosassa. Tajusin lähtiessä, että jos kaikki menee hyvin, niin seuraavan kerran mennäänkin sitten naistenklinikalla synnyttämään..hui!!!!
 
Kiva juttu hennas, että teidänkin ultra meni mukavasti ja vauva oli terve. Eiköhän se Pranametrikin hyviä uutisia tuo tullessaan.
 
Niin ja siitä lapsen sukupuolesta....kysyttiin ja hyvin näkyi että meille on tulossa pieni TYTTÖ..ihanaa..mies on aivan onnesta soikeana..ja kyllä minäkin. Ihana päivä, ihana olo ja ihana raskaus!!!!!!!!!!!!
 
Heimoi mamit ja dädit!

Piukku81, nyt paranemisia sitten sinne vain! Pidähän huoli itsestäsi :)

Sape83
, me käydään ultrat (synnytyssairaalassa) ja neuvolat (neuvola- eli lastentalossa) eri paikoissa, niin jos teillä ne kaikki tehdään terveyskeskuksessa, niin siitä tämäkin ero vois johtua. Ihmettelin vain, et miks teillä oli ihan lääkäri ja ei meillä :D Eipä silti, hyvin (ellei paremminkin välillä!) nuo kätilöt hommat hoitaa, ovat yleensä ainakin empaattisempia :)
Teidän esikoisen eskaripaikka kuulostaa kyllä ihan unelmalta! Itse työskennellessäni pari vuotta sitten koulukäyntiavustajana erityisluokalla, niin käytettiin aika paljon sen koulun tiloissa ollutta sauna- ja uimatiloja. Itsellä kun on uimaopettajan pätevyys, niin saatiin ryhmälle enemmän vuoroja sinne, muutoin kun henkilökunnassa ainoastaan kahdella oli pätevyys. Oli erityisesti noille "adhd"-lapsille (siellä oli siis käytös- ja neurologisia häiriöitä muksuilla) tosi loistava keino, kun tykkäsivät kovasti.
Itse oon sitä mieltä, et on melkein huonompi homma, jos osaa lukea ennen 1. koululuokkaa. Itse osasin, ja turhauduin ihan kovasti! Onneksi mulle sattu opettaja, joka osasi huomioida meidät jo osaavat, ja saatiin sitten omaa kehitystä vastaavia tehtäviä. Pikkusiskolla ei käyny näin hyvä tuuri, ja sille koko peruskoulu oli tosi vaikeeta, kun laiskotteli pari ekaa luokkaa ja sitten menikin ihan pepulleen kaikki aineet... Tietty nää on vaan ääripäitä, ja nyt 17v siskonikin on löytänyt oman juttunsa ja opiskelee ihan innolla taas vuosien jälkeen :)

Hennas ja terhituuli, paljon onnea "läpäistyistä" ultrista! Huippua, että sielläkin kaikki oli ookoo!

Mä oon nauttinut vapaapäivästäni lekotellen monta tuntia sängyllä, treenaten vähän jumppapallolla ja syöden jätskiä. Kohtahan sitä voisi käydä vaikka nauttimassa vähäsen aurinkoa, kun taitaa olla taas ihan törkysen lämmin päivä!
 
Heippa sitten minultakin!

Ultra tosiaan meidänkin kohdalta läpäisty ja vauva on kaikinpuolin terve. Eläväinen myös ja jostain syystä lähes koko ajan ihan mutkalla, linkussa. Söpöjä asentoja ja eleitä teki. Olimme ihan muikeina. Muksu oli myös ikäisekseen pitkäkinttuinen ja isomahainen mötkö, painoarvio tällä hetkellä 575 g. Lapsi teki ensimmäinen ennätyksensä, kätilön mukaan veti enkat painossa tänään ultratuilla! [:D] Kätilö kysyi vauvan vatsanympärystä mitatessaan, että mitkäs ne viikot nyt sitten oikein olikaan.. Ja meille ei kyllä jäänyt  ollenkaan epäselväksi kumpi on tulossa; ihan selvä pippeli ja lähikuvassa vielä kätilö näytti kiveksetkin! [:)] Siinä ne tyttöuneni sitten olivat... Isältä tuli itku ja itsekin hiukan kyynelehdin. Lapsi tuntuu todellisemmalta meille, kun tiedämme että se on poika, eikä tarvitse pähkäillä enää sitäkään. Tuleva isi tuolla sohvalla tekee suunnitelmia ja on ihan niin onnellinen kuin vain voi olla pojastaan. Niin minäkin olen<3

Terhituuli ja hennas, kovasti onnea teillekin terveistä mukeloista ja terhituulille tytöntylleröstä.

Sape kuulostaa ihan unelmaeskarilta! Tuollaisia niiden pitäisikin olla, vaan eipä ole noita rahkeita pikkukylillä.

Piukku, toivottavasti helpottaa eikä pahene. Ei kun lepäilyä vain, ei mitään rehkimistä nyt.

Hirveä nälkä ja uskomaton väsymys jännityksen jälkeen. Iloista iltaa kaikille

Ai niin. Lisää tietoa influenssasta ammattilaiselta: Mitään tietoa ei jaeta, koska mikään ei ole Suomessa mennyt kuten muualla maailmassa. Nyt  vain odotellaan koulujen alkamista ja katsotaan mitä tapahtuu sitten. Meillä tauti ei ole levinnyt siinä määrin kuin oletettiin, eikä sairastuneita ole niin paljon, eikä tauti tartu yhtä herkästi kuin on muualla tarttunut. Myöskään kukaan ei ole Suomessa kuollut. Eli kukaan ei tiedä mitään varmaa. Mutta, sairaslomaa saa nyt herkemmin ja etenkin raskaana olevan pitää ottaa terkkariin yhteyttä heti kun on jotain oloja, eikä jäädä odottamaan että flunssa on täysillä päällä. Oli se sitten tuo "hini" tai joku muu. Että näin. Minua ainakin jo hiukan rauhoitti.

Ja vielä kerran lisäys rautalisistä. Itse olen ottanut luontaistuotekaupasta saatavaa nestemäistä, eikä se ole tehnyt vatsantoiminnalle mitään. Ihan vain vinkkinä, joku tuumaili aiemmin.
 
Moikkeli!

Se on taas ihanainen perjantai, joten jaksan mäkin taas tulla koneen ääreen. :)

Kiva oli lukea positiivisista ultrakokemuksista. Onnea kaikille pienistä tytöistä ja pojista! Ja Piukku81lle pikaisia paranemisia!

Hiukkasen omaa napaa: Mun tämänpäiväisiin raskausoireisiin kuuluu kipu hiukan navan alapuolella, sekä oikealla, että vasemmalla puolella. Se alkoi aivan yhtäkkiä töissä joskus puolen päivän aikaan, eikä tunnu menevän ohi. En osaa kuvailla tunnetta kauhean hyvin, muuten kuin että tuntuu siltä kuin olisin tehnyt hulluna vatsalihasharjoituksia, ja kipu tuntuu silloin kun liikun. Toivottavasti se ei ole mitään vakavaa, ja menee pian jo ohi... [&:]

Muuten täällä on kaikki hyvin, herkuttelen kaupasta löytyneillä hapankorpuilla (!!!!), nami! Suunnitelmissa on rauhallinen koti-ilta hyvän kirjan ja suklaan parissa. [:)]

Ihanata perjantai-iltaa teille mammoille!
 
Amppu: Sama juttu täällä, mä kanssa olen näköjään syönyt leipää jossa on pellavansiemeniä. Aattelin olla kuitenkaan panikoimatta liikaa, ja vaan jättää sen leivän tästälähin väliin. Jostain oonkin lukenut, ettei vähäinen määrä näitä siemeniä leivän päällä sen kummemmin mitään vaaraa aiheuta.
 
Lämmintä lauantaita

Ihan liian lämmintä...huokaus. Meikäläiselle ei nämä helteet sovi ollenkaan. Odotan ensi viikon aikana luvattua viilenemistä innolla. Työt alkaisivat ensi keskiviikkona ja motivaatio on nollassa. Oma jaksaminen epäilyttää. Pari reissua viikossa kaupunkiin ja olen aivan uupunut. Menee pari päivää toipuessa siitä, että on ollut koko päivän jalkeilla ja hoitelemassa asioita. Voiko oikeasti olla näin väsähtänyt vain raskauden takia? Miten ihmeessä jaksan viisi päivää viikossa?! Voi teitä jotka olette olleet pitkin kesää töissä. Ja se virus tietenkin vaivaa mielessä, kun ei tiedä mitä sen kanssa tekisi. Onko järkeä lähteä kalastelemaan mitään tautia lasten keskelle?
Meillä on muuten oltu ihan poika-ajatuksissa [:)] On tuumailtu ja suunniteltu tulevaisuuttakin jos jonkinlaista. Ja mahassa myllää entistä enemmän joka päivä. Siellä se meidän jäbä kasvaa ja jumppaa<3

Eipä tässä ihmeempiä tänään (kään). Kestovaippatilauksen laitoin. En tiedä olemmeko tavallista varovaisempia, mutta tuntui kummalliselta se, että tuotteet pitää maksaa ennen kuin niitä lähetetään meille. Eikös yleensä ole tapana, että tavaran voi edes vaikka postissa tarkastaa ennen maksamista.

Päivä on mennyt oleillessa, rauhassa ja jatkuu samaa rataa [:)]
Näkemiin.
 
Heips piiitkästä aikaa... Kone temppuillut niin jääny kirjoitukset väliin. Mulla on nyt hirvee paniikki päällä. Alavatsaan on sattunu ihmeellisesti jo pari päivää. Joka kerta kun nousee makaamasta tai istumasta ylös seisomaan, niin tulee hirvee pistävä kipu. [:@] Se ei kestä kauaa mutta tuntuu todella inhotavalta. Tekis mieli vaan maata paikoillaan koko ajan ja toivoa että menis ohi. Aamulla pakko soittaa terveysasemalle ja kysästä neuvoa. Toivottavasti pikkuisella kaikki hyvin. Ainakin potkuja tulee ihan normaaliin tahtiin [:)] 19pvä sit olis 4D-ultra josta selvii vihdoinkin sukupuoli. niin innolla odotan sitä päivää!!!
 
Kuuma mökkiviikonloppu, tenttikirja ja kummiusuutiset (meitä pyydettiin kummeiksi ja susotuttiin)takanapäin [:D].

Olen minäkin mielissäni, kun ilma viilenee; aloitanhan työharjoitteluni huomenna päiväkodissa, viikko varmaan menee todella äkkiä ja sitten onkin se Turkin matka edessä, jee! Pakkasin tuossa jo valmiiksi, viikolla ei varmaan ehdi eikä jaksa, uskon että ainakin alkuun menee ihan totaalisesti mehut lasten kanssa 8 tunnissa. [:)] Sopii toivoa, ettei käy liian raskaaksi, kun kouluhommiakin on kuitenkin samalla tehtävä, no jos ei jaksa niin sitten ei ja pitää vaan höllentää tahtia [;)].

Nyt istun viilennety hernepussi päässä, kun tunuu että sain mökillä vähän liikaa lämpöä, noh hyvää harjotusta reissulle, siellä kun ei varmasti kylmä myöskään tule. Vielä jänskättää, että mitä kaikea siellä voi syödä mutta pitänee senkin asian kanssa vaan luottaa maalaisjärkeen ja suosituksiin...
 
Onnea Pranametrille ja Terhituulille hyvin menneistä ultrista! Mukavaa, että teillä vauveli esitteli itseään. Minä heräsin ultra-aamuna seitsemältä ja vaavi kanssa ja totesinkin miehelle, että todennäköisesti masussa juuri ultran aikana sitten nukutaan. Näinhän kävi. [:D] Välillä vaihtoi vaan asentoa, kun kätilö häiritsi unta mahan painelullaan. Lopulta makasi mahallaan ja laittoi kädetkin kasvojen eteen. Kieltäytyi siis kuvista! [:D]

Terhituuli meillä on vielä yksi ultra joskus viikolla 37, jossa katsotaan vauvan koko yms.[;)]

Pranametri mulla alkoi sisävaippojen ompelu.[8|] Minkälaisia vaippoja tilasit? 

Amppu veljeni poika on Max ja miehen serkun lapsi Sisu. Ihania nimiä kumpikin. [:)] Itselleni "kolahtaa" myös jotkut ihan perinteisen vanhanaikaiset nimet. Tuttavapariskunta antoi pojalleen nimeksi Aapo ja sopii kyllä muksulle kuin nenä päähän! 

Piukulle  pikaista paranemista!

Aurinkoista maanantaiaamua koko lössille!
 
Heippa masuset!
 
Tää äippäliini palasi arkeen juuri 3 viikon lomalta. Oli semmoinen aktiiviloma että huhhuh!
Suomea on menty ristiinrastiin ja vähän Tallinnassaki käyty. Kolme viikkoa josta 3pv kotona [:D]
 
Kattelin tuossa että menis varmaan 10h jos lukisin kaikki teijän jutut putkeen...[;)]
Mitenköhän sitä sais semmosen lyhyen "kuulumiset"-tiivistelmän.
Onko mitään erikoista tapahtunu kellekkään ja onhan kaikki menny hyvin kaikilla?
 
Meillä tänään rakenneultra. Päästiin yhteisymmärrykseen miehen kanssa lomalla että sukupuoli selvitetään.
Mua jännittää niiiin paljon! Ihana nähä kaveri livenä <3
Meillä tuntuu jo potkuja masussa ja tosi kiva tietää et kaikki hyvin ku kaveri potkii ja rummuttaa [:)]
 
Mut, kertoilen sitten miten meni ultrassa!
 
AILIME: mullaki on ollu jo pitempää noita kipuja navan vasemmalla puolella.
Täytyy kysyä tänää ultrassa mistähän vois johtua. niin jos muistaa kysyä kaikelta muulta jännitykseltä [:D]
 
Moikka

Sinttu83, minulla on ihan samanlaisia kipuja ollut just alavatsan ja nivusen tuntumassa. Taitaa olla ihan asiaan kuuluvia, mutta aina kannattaa kysyä niiltä joilla on enempi kokemusta. Kiva että on kone kunnossa [:)]

Rinkku, toivottavasti harjoittelussa jaksat ja että odotettu matkakin sujuu kaikinpuolin hienosti. Itse en voisi enää edes kuvitella mitään matkaa, ei vain jaksa mitään muuta kuin kotihommat ja omaan tahtiin.

Työt alkaisivat keskiviikkona, mutta tänään käyn lääkärin kanssa juttelemassa. Autolla ajaminen ei oikein suju kun alkaa alavatsassa kipuilla ja nivusiin sattua. Matkaa kertyy kuitenkin päivässä noin 70 km. Ja muutenkin väsyttää eikä työt voisi vähempää kiinnostaa...

Meillä on viime aikoina puhuttu siitä miten jatkossa toimimme äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen. Mieheni suo minulle mielellään kotiäitiyden tekemällä hiukan lisätienestiä vuosittain, että pärjäämme ongelmitta. (hänhän on eläkkeellä ja kotona myös) Minä voin sitten kesän yrityshommien lisäksi tehdä jotain osa-aikaista tai tuuriluonteista. Katsotaan sitten aikanaan että mitä ja missä määrin. Meille on onni, että tällainen on mahdollista.

Hennas tilasin Babyland taskuvaippoja. Vaikuttavat niin helpoilta käyttää. Pääsin tutustumaan sellaisten (erimerkkisten) käyttöön kesällä. Ja olihan nuo edullisiakin verrattuna tunnetumpiin vastaavanlaisiin merkkeihin. Toivottavasti ovat hyviä ja toimivat [:)] Sinä olet sitten ottanut oikein kunnon urakan ommellessa itse vaipat! Nostan hattua.

Dizalle kovasti onnea ultraan, toivotaan että kaveri suostuu näyttämään!

Kuuma päivä taas, mutta sentään tuuli käy ja vilvoittaa. Juttelin serkkuni kanssa näistä raskauden väsymyksistä ja kivuista ja muista. Hän oli ensimmäistä odottaessaan ollut tosi kipeä. Juuri nuo liitoskivut tekivät työssä käynnin mahdottomaksi ja hän olikin ollut ainakin toukokuusta asti sairaslomalla, kun LA oli ollut 20.8. Raskaudet ovat niin erilaisia. Joku porskuttaa täysillä loppuun asti eikä tunnu juuri missään ja meikäläinen tuntuu jo nyt raahautuvan sen minkä jaksaa [:D]

Ihanaa on se, että pikku-jätkä liikkuu paljon ja sen tuntee. Kai se on liikkunut koko ajan, mutta nyt liikkeet tuntuvat jopa tuossa edessä, vaikka istukka onkin vaimentamassa. Tänään on lääkärin lisäksi neuvola, joten normitarkastukset edessä.

Leppoisaa odotusta
 
Hellurei tyttöset!

Taas näin pitkästä aikaa. [:)]
Täällä massu jo valtava, viime neukussa (22+2) sf-mitta jo kivat 26cm.[:D]
Ja meille tosiaan se poika lupailtiin sillon rakenteessa. <3 Paino on vieläki -900g lähtöpainosta.[;)]
 
Heippa rallaa kaikki!

Pitkästä aikaa kirjoittelen ite tänne.. Taisin minä mökiltä yhdesti käydä kirjottaa.

Näyttää että porukalla menee hyvin. Nopeasti lueskelin noita juttuja, rakenneultrassa käyty jne. Ite en VIELÄKÄÄN ole saanut aikaseks edes ajan varauksee, mutta saa nähdä mennäänkö ollenkaa. Näyttää siltä ettei miestä kiinnosta, ku ei kauheena muutenkaa kiinnosta. Ärsyttää ko toinen ei ikinä halua omatoimisesti kuunnella masua tai oo yhtää mielissää potkuista tms. Minä yritän sitte aina että tuu kattoo, ja vastausta ei kuulu. Tympii! Sit se valittaa et valitan koko ajan ja märisen.. Ja et se on taas sairaana sen takia ku minä olen valittanut ja se ei jaksa sitä.. Siis mies on kahden kuukauden aikana ollut nyt NELJÄ kertaa sairaana.. Huoh.. Ei toi mies vissii tajua että mulla on jonkiasteinen raskauden aikainen masennus.. Mitenkähän sitä hoitais? Ei jaksais mennä minnekää valittamaan ko tuntuu ettei ole edes aihetta mistä kertois ko vaa ahdistaa ja masentaa..

Mutta on niitä onnen hetkiä silti. Monesti vaivun omaan onneen vauvan kanssa kun se alkaa potkia. Aivan ku se tajuais mun ajatukset.:D Ja jos alan laulaa yhtä laulua, nii se alkaa heti potkia tai keinua..:) Ihana<3

Nyt minä alan kyllä lähteä vauvan vaateostoksille.. Lähen kirpparille tms.. Meillä on kyllä muutto kesken, mutta ihan sama..:D Otan omaa aikaa..:D

JEop! Tsemppiä teille! NAUTTIKAA näistä viimeisistä ihanista lämpimistä päivistä! Oulussa on ainakin kelvannut..:D
 
Moikkamoi!
 
Zenna: ai sieki oot Oulussa? =)
 
Voi jestas mimmosta oli ultrassa! Siis positiivisella mielellä. Oli ihan tajutonta nähä pikkanen toukka siellä masussa.
Oli tosi aktiivinen koko ultrauksen, potki ja heilutteli käsiä koko ajan. Sormia lutkutti, joi lapsivettä ja hengitti <3
Ja sitten.... Meille tulee tyttö!!
Tosin, vielä mennään kolmen viikon päästä 1.9 samaan hintaan tarkastamaan sukupuoli lopullisesti.
On tuota rasvapeitettä sen verran että vähän sumeasti näky mutta kyllä se kaveri kunnolla pyllisteli ja edestäki päin katottiin
ni ei siellä pippeliä ollu! Ja voi jestas että olen onnellinen, sukat pyörii jalassa <3<3
mies ja mun isi on vähän pettyneitä mutta pitää toisesta sitten tehdä poika [;)]
Mutta pääasia et kaveri oli terve ja kovasti kätilö kehu profiilia.
 
Nyt tietää senki että potkuja ne on ollu jo pitkän aikaa, kun vauva potkas samaan aikaan ku kuvaruudulta näky [:)]
 
Tänään 20+0 HAPPYHAPPYHAPPY!!
 
Mä oon tainnut unohtaa kirjotella tänne, noita muita viestejä kommentoinut jonnin verran ahkerammin.

Musta tuntuu että aika matelee, eikä oikeesti nyt etene yhtään. Pysähty ihan aloilleen! Mulla tuntu ihan selviäkin potkuja viikon verran, mutta sitten ne loppu. Viimeisen viikon ajan on saattanut tuntua ihan muutama pieni joku tunne, mutta muuten vatsa on rauhottunut ja musta pienentynytkin! Kuitenkin ultrassa oli just kaikki hyvin, niin en nyt edes haluis ajatella, etteikö kaikki vieläkin olisi loistavasti... Perjantaina onneksi on neuvola, niin pääsee kuuntelemaan sydänääniä. Tänäänkin heräsin aamulla viideltä suremaan, ja mies tuli töistä vasta kuuden jälkeen rauhottamaan mua. Hain jopa äidiltä verenpainemittarin, että voin seurata omia paineita, ettei vaan oo kyse mistään raskausmyrkytyksestä - olen bongaillut olotiloissani mm. lievää turvotusta, vatsasärkyä ja näköhäiriöitä. Kaikki nämä selitettävissä ihan yleisesti sillä, että oon raskaana, mutta pistäähän se välillä epäilemään. Paineet kuitenkin kunnossa, niin se rauhottaa edes vähän... Vaa'alla ravaan jatkuvasti, eikä paino ole vieläkään noussut edes samalle tasolle, kuin mitä oli ennen raskautta. Joo, edelleen on vararavintoa ja tiedän syöneeni päivittäin ihan riittävästi, eli vauva on ruokaakin saanut... Kaikenlisäks kun minä saamaton en ole osannut päästää tupakasta irti kokonaan (yritin alussa ihan tosi kovasti ja tietysti edelleen yritän), niin nyt tekee entistä enemmän mieli ja sit kuitenkaan en anna itselleni lupaa mennä, kun stressaan sitä sitten. Tuntuu, että pää hajoo!

Onko muilla tapahtunut tätä, että liikkeet ei enää yhtäkkiä tunnukaan? Mietin, et josko toi kohtu on kasvanu ja vauvalla yhtäkkiä tullukun enempi tilaa myllertää, eikä siks tunnu...?

Zenna, mä kans masistelen vähän väliä tai sitten oon ihan taivaissa. Tuntuu nopeatempoiselta bipoläärihäiriöltä tää mun olotila... Tosin onneks mulla mies on vaan tukena ja lohduttaa, yrittää ymmärtää näitä mun heittelyitä, koska jos se vielä kiukuttelis takasin, niin tästä ei tulis yhtään mitään. Tsemppiä siis kovasti sinne sulle!! <3

Dizalle onnea puolenvälin ylittämisestä, eikö ookin ihanaa! Ja tietysti terveestä tytönalusta :) Jos te teette seuraavasta sit pojan, niin me tehdään kyllä tyttö - löysin taas ihania tyttövauvanvaatteita!

Voih, babyshowerit! Ampulla ne on jo noin hyvin suunniteltu, entä muut, ootteko järkkäämässä? Itse aattelin kyllä myös, mutta niiden ajankohta sijoittuu kyllä sitten tonne loppusuoralle, ehkä loka-marraskuulle! Jaksaahan sillon vielä, eikö?
 
Heippa!

Kävin tälläkin puolella kurkkaamassa, vaikka virallisesti kuulun marraskuulaisiin. Ultrassa kyllä veikkasivat, että vauva saattaa hyvinkin syntyä joulukuun puolella, mutta eivät alkaneet sitä laskettua aikaa siirtämään, kun heittoa oli vain muutama päivä.

SannaKoo, mulla oli tuossa pari viikkoa sitten monta sellaista päivää, jolloin en tuntenut vauvan liikkeitä ollenkaan. Olin siis tuntenut niitä jo aiemmin aika säännöllisesti, mutta sitten oli varmaan neljä-viisi päivää, jolloin en tuntenut mitään. Kysyin asiaa neuvolasta, ja sieltä sanottiin, että vielä tässä vaiheessa raskautta se on ihan yleistä, ettei niitä liikkeitä tunne joka päivä. Terkkari neuvoi, että odotan vielä toiset neljä päivää, ja jos mitään ei sittenkään tapahdu, menen sinne kuuntelemaan sydänääniä. No, onneksi yhteydenotostani jo seuraavana päivänä taas tunsin liikkeitä, ja siitä asti ne ovatkin tuntuneet, lisääntyneet ja vahvistunet päivittäin. Eli tuskin sinulla on aihetta huoleen! Hyvä kuitenkin, että sulla on jo perjantaina neuvola, niin sittenhän saat asiasta varmuuden.
 
Heissan!

Teidän juttujen lukemiseen upposi taas aikaa vaikka kuinka paljon. Pitäisi seurata lomallakin. [:)]

Sokereista: Tossa edellisillä sivuilla oli niistä pohdintaa... On hyvä, jos yli 25v. pääsee rasitukseen. Suurimpia syitä rasituskokeelle ovat kuitenkin metabolisen oireyhtymän tekijät eli ylipaino, kohonnut verenpaine ja kohonneet kolesteroliarvot sekä sukurasitus. Myös virtsan sokerit ovat hälytysmerkki (siis ++ tai enemmän toistuvasti). Kotiseuranta on kuitenkin helppoa ja nopeaa sekä muuttuu rutiiniksi nopeasti. Itselläni on ollut diabetes lähes 6 vuotta, joten sormenpäät ovat kovettuneet. Nyt raskausaikana seuranta 6-8 krt/vrk (suositus), jotta huomioin paremmin oman&vauvan yhteisen insuliinitarpeen. Rasituskokeita minun ei tarvitse tehdä, mutta muuten sokerit omaseurannan lisäksi labraseurannassa 1 krt/kk ja rv 26 jälkeen joka toinen vk.
Meillä neuvolantäti kyseli viimeksi (22+0) minulta sokereista, kun monella muulla on raskausajan diabetes eikä hän ollut osannut vastata niiden esittämiin kysymyksiin, miten eri ruoat vaikuttavat sokereihin. [&:]

Rauta: Neuvolasta määräsivät rautaa, kun hb oli tipahtanut rajusti (137 [ennen raskautta] -> 111). Ainakin Turussa suositellaan rautaa päivittäin, jos hb < 115. Rauta vetää mahan kovaksi, mutta ei muuta kuin kuituja ja luumua ruokavalioon, niin kyllä se siitä. Ei tuota muutosta ole tajunnut näillä lämpötiloilla, kun en ole jaksanut harrastaa mitään vauhdikasta. Tosin viime viikolla muutoksen kyllä huomasin, kun oltiin miehen kanssa vaeltamassa Rukalla. Mäkiä ei päässyt enää ilman sauvoja, järkyttävä puuskutus joka mäessä ja paljon taukoja, jotta syke pysyi siedettävänä.

Moni teistä on jo tehnyt hankintoja vauvalla. Käytiin miehen kanssa pyörähtämässä vaunukaupassa ja tultiin äkkiä pois. Liikaa vaihtoehtoja eikä ollut mittoja meidän hissistä mukana. Se on rajoittavin tekijä. Meillä on suht pieni hissi, mutta sinne pitäisi mahtua vaunujen kanssa, jottei tarvitse aina kantaa vauvaa ja ostoksia sylissä. [8|]

Tämä saa riittää tältä kertaa. Kirja käteen ja pihalle yrittämään opiskelua (tosin se on vauvan [23+5] mielestä parasta jumppa-aikaa eli häiritsee pahasti lukemista).
 
Heippa immeiset!

SannaKoo, yritä vielä olla huolestumatta. Minulla on ollut silloin aiemmin ihan samanlaista ja kuten Ritakin sanoi, sen jälkeen alkoi liikkeet tuntua ihan erilailla, voimakkaina ja säännöllisesti. Nyt tuntuu useasti päivässä [:)] Me tulevat mammat olemme niin kovin herkistyneitä kuuntelemaan vauvamme hyvinvointia ja onhan sille hyvä tarkoituskin, vauvasta opitaan huolehtimaan pikkuhiljaa.
Minä ainakin (kuten olette huomanneet varmaan) huolestun tosi helposti jos vain on terveydestä kyse tavalla tai toisella. Iso hatunnosto sinulle vielä siitä, että tupakka on pysynyt aisoissa [:)] Ei ole helppo homma, tiedän, mieheni on yrittänyt samaa.

Diza, onnea onnea tyttösen äidille ja isille! Ultrakokemus on niin ihana, ne pienet sormet ja kaikki.

Zenna, myötätuntoa täältä sinne<3 Toivon, että voit nauttia täysillä jatkossa vauvan odotuksesta siitä huolimatta, että miehelläsi kestää vähän kauemmin orientoitua [;)]

Neuvolassa ei ollut eilen mitään ihmeellistä. Painoa oli alkanut minullekin kertyä yli 600g/vko ja se oli kuulemma hyvä juttu. Maha on kasvanut reilusti ja sydänäänet kuului hyvin.
Neuvolan jälkeen oli lääkärille aika ja sairaslomaa taas kolmisen viikkoa. Supistukset kuulemma saattavat alkaa avata kohdunsuuta, mutta minulla näin ei ollut käynyt. Ja hyvä, kun supistelut tulee vain jotain sellaista tehdessä, kuten se autolla ajaminen tai metsässä kyykkiminen. Olen ihan tyytyväinen siitä, että saan rauhassa edelleen kasvattaa mahaa kotosalla [:)] En vain jaksaisi yksinkertaisesti lähteä töihin... Jonkun mielestä se voi olla turhaa valittamista, että on sitä ennenkin tehty vaikka mitkä työt vaikka vauvaa on odotettu. Noh, kukin tyylillään.

Nyt päiväunille
 
Takaisin
Top