Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me annetaan leipä ihan sellasenaan käteen. Yleensä annan vaan puolikkaan leivän kerralla ja sit kun/jos se on syöty niin sit loput jos jaksaa vielä. Ja ihan perusleipiä ollaan annettu, samoja mitä itekkin syödään, mm.ruispaloja tai jotain vaaleeta sekaleipää mitä millonkin sattuu olemaan.. Meillä hampaita vasta 6. Alhaalla 2 ja ylhäällä 4. Ei oo hampaita tullu moneen kuukauteen nyt lisää. Suolaa niissä leivissä varmasti on mut me ollaan aateltu niin et välillä voi kyllä ihan hyvin syödä suolasempaa/makeeta jos se on vaan satunnaista. Ei kukaan siihen voi kuolla jos joskus saa jotain suolasta tai makeaa millä herkutella. Täysin suolaton ruoka on niin mautonta et kuka sellasta halusikaan syödä.. :D Meillä ei kelpaa edes ne mauttomat maissinaksut (styroksipalat) enää kun on leivän makuun päässyt :D

Suolahan on edellytys nesteiden imeytymiselle, et en kyllä olis kovin huolissani leivän suolasta :) Ennemmin ne päälliset, kuten leikkeleiden nitriitti yms lisäaineet on haitaksi.

Air4M, muista riittävä nesteytys ja imeskele vaikka merisuolaa, niin pysyy elektrolyytit kohdillaan. Mulla tulee ainakin tosi paha olo jos ei saa suolaa tarpeeksi.

Lääkäri ja neuvolantäti oli sitä mieltä, ettei tämä varmaankaan ole raskausoire vaan noro tai muu virus. Mikä mahatauti kestää kolme päivää (!!!), ei aiheuta muita vaivoja, eikä tartu? Just joo...

Meillä oli tuossa tovi sitten mahatauti ja mulla meni ohi muutaman päivän ripulilla, muut oksensivat. Mutta sama se mistä johtuu, niin kannattaa pitää huoli nesteytyksestä :)

Kyselen nyt tässä yleisessä keskustelussa kun tää on vähän vilkkaampi, et miten toiset taaperoimettäjät ootte säännöstelleet imetyskertojen määrää? Meillä on jo jonkun aikaa tyttö syöny tissiä vaan aamulla ja illalla, mut nyt on alkanut vaatimaan pitkin päivääkin maitoa. Jotenkin toiselle on niin vaikea sanoa ei, kun se osaa jo topakasti vaatia "Titti haluaa!" ja työntää päätä paidan sisään... En silti haluais ottaa päiväimetyksiä takaisin kun niiden poisjättäminen aiheuttaa sit taas mielialan heittelyitä mulle o.O Tuota mielialapuoltakin oon miettinyt, että vähenisköhän ne lopetukseen liittyvät heittelyt, kun imettää pitkään vai onko se vaan vaikeempaa sit vieroittaa itsensä niistä hormoneista :D Oon jotenkin ihan ulalla tän taaperoimetyksen kans, kun esikoinen lopetti heti yksvuotissynttäreiden jälkeen tissittelyt.

Meillä syödään näkkäriä. Ihan ehdoton suosikki. Taikaruisleipää sit pehmeänä vaihtoehtona. Eipä hirveästi leipää kyllä syödä. Päälle vähän normi rasvaa, juustoa, kurkkua, joskus jopa makkaraa/leikkelettä!!! me aikuiset ei syödä (punaista)lihaa, mut annetaan lasten vetää sekaruokavaliolla siihen asti, kunnes itse haluavat toisin:)

Poodle mä en ole säännöstellyt imetyskertoja. Neiti ottaa maitoa kun mieli tekee. Välillä on päiviä kun ollaan yhtenään tissillä ja välillä taas päiviä kun ollaan pari kertaa eli sillon yleensä aamulla ja illalla. Ja tietysti yöllä ottaa yleensä huikat pikaseen.

Mä en kans väkisin säännöstele, jos poju oikein haluaa. Yleensä "ei nyt, illemmalla vasta" riittää, jos muuten vaan huvikseen haluaa. Oon huomannut, että jos haluu olla enemmän tissillä, niin silloin jotain muutakin pientä hammassärkyä tai mahanpuruja tai tulossa kipeäksi tai muuten vaan jotenkin kurja olo, ja silloin annan maitoo, niin olo helpottuu. Mä en oo huomannut mitään vaikutuksia omaan oloon, pitääkin alkaa vähän seurata, kun yleensä oon kyl hormoneille aika herkkä. Pms-ärtymys/masennus on nykyään kyllä vähäisempää kuin ennen raskautta.

Mulla taas pms pahenee aina imetysaikoina ja jokaista imetyskerran vähennystä seuraa yleensä "hormonikrapula" :( Siks en oikeen oo tiennyt, pitäiskö imettää enemmän, vähemmän vai lopettaa kokonaan, ettei nuo omat hormonit heittelis... Nyt ne on pysyneet suht tasapainossa kun on ollu säännölliset kerrat, mutta ei oikeen tiedä, et kuin kauan tätä taaperoimetystä kannattaa jatkaa ja miten sitä sit olis järkevin vähentää kun alkaa lopulta vieroittaan o.O Ihan vielä en viitti tyttöä vieroittaa, kun tissittely ja tutti on jotenkin korostuneen tärkeitä olleet nyt viime aikoina.

Meillähän tissittely ensin väheni ja sitten taas lisääntyi. Nyt on taas vähentynyt pääasiassa siihen aamuinilloinrytmiin. Oon antanut myös päivisin tissiä joskus kun vaikuttaa kipeältä tms erikoista. Välillä ei muista pyytää ollenkaan päivällä mut jos pyytää niin koitan tarjota vettä jos sillä menisi ohi. Ja ehkä vähän sitten jotain muuta aktiviteettia siihen että unohtuisi.

Mulla ei imetys ole vaikuttanut mitenkään oloihin. Muuten voisin jatkaa lapsen tahtiin mutta nyt kun toinen on tulossa niin pitäisi pikkuhiljaa pistää pakettiin tätä imetystä, mikä surettaa kovin. On kuitenkin ihanaa nyt sujuessaan.

Meillä imetetään kanssa lapsentahtisesti. Yhdessä vaiheessa kun rinnat kipeyty tosi pahasti oli pakko säännöstellä että pääsi paranemaan ja silloin täyty aina keksiä muuta tekemistä että tissi unohtuisi. Nyt ollaan taas palattu siihen että sillon kun poika pyytää saa. Mulla ei ole kiirettä lopettaa, tää on kuitenkin viimeinen lapsi ja aikasemmin imetys ei ole onnistunut.
Ite en omassa olossa ole huomannut mitään.

Äiti-vaihe. Kauanko tätä kestää? :o Kukaan muu ei kelpaa ja sylis pitäis olla koko ajan ja toiseen huoneeseenkaaan ei voi mennä. Hoitoon jättäessäkin tuli itku, vaikka pitkään meni jo tosi mielellään :/ Kurja lähteä huomenna töihin kun pieni ikävöi :(

Aikansa kutakin:) meilläkin välillä jopa isä kelpaa mut pääsääntöisesti äiti on pop... tuskin pikkunen kauaa sinun perään itkee, kunhan pääsee omiin juttuhin! Rankaahan se on kun toinen jää perään itkemään mut meillä se oo koskaan kauaa kestänyt... voimia! Meillä siis oli esikko hetken hoidossa ennenku 2 synty ja olihan se yhtä huutoo kun sen sinne hoitoon jätti, mut ei tosiaan kauaa huutanut:)

Ei mut tää on siis kotonakin. Itkeskeli kun olin jossain käymässä ja jos oon paikalla, niin pitää olla koko ajan kiinni. Onhan se söpöä, mut aika raskasta :)

Iskä vaan korostetummin pikkusen hoitoon/leikkiin jos siitä ois apua... mä oon huomannu et jos mies on paljon töissä niin sillon ollaan enempi mussa kiinni vs sillon kun isukki enempi kotona, sillon mutkin unohdetaan... ainakin ajoittain;)

Hmmm... Hyvä vinkki, paitsi et meillä taitaa nyt just vaan olla toisin päin :) Mies ollut nyt enemmän pojan kanssa, niin sille kai iskikin äiti-ikävä :) On nää hassuja, yks toimii yhdelle ja toinen toiselle. Yritän saada halikiintiön täyteen ens viikolla töiden jälkeen :)

Takaisin