Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kanssa leipä joko puolikkaan tai kokonaisena, lähinnä ruisleipää. Hyvin söi alkuun vähilläkin hampailla, nyt niitäkin jo 16!!! Huihui!

Olipa ihanaa päästä eilen kampaajalle! Tai kaveri opiskelee kampaaja koulussa niin hänellä kävin. Ihana oli vaan istua kun kukaan ei roikkunu puntissa ja vaatinu mitään, paitsi kääntämään päätä :D Nyt on ihana uusi kevättukka.

Meilläkin on nyt annettu puolikkaana leipä, aiemmin silppusin paloiksi, mutta tyttö tunki niitä vaan sit miljoona suuhun kerralla niin sekään ei oikeen toiminu :D Yleensä syödään jotai kaura/täysjyväleipää.

Mir kuulostaa rentouttavalta. :happy: Mun olis tarkoitus mennä vielä ens viikolla käymään kampaajalla laittamassa tukka synnytyskuntoon. :thumleft

Kohta tulee 2 vuotta kun esikoisesta plussasin, mihin tää aika menee. :woot:

Mulla olis ens viikolla kans kampaaja, en tiiä leikkaisko nää pitkät, lapaluiden väliin ylittävät hisukaiset lyhkäseks... mua kyllästyttää nää mun hiukset!

Talvitintti mahtaakohon kakkonen syntyä ennen tota esikoisen plussauksen vuosipäivää;)

Äippä saa nähdä, esikoisesta plussasin 1.5. :wink Toiveena olis että vapun jälkeen sais tullakin, haluaisin vielä rauhassa käydä vapputorilla. :p

Äippä mullakin oli melkein lapaluitten alapuolelle tukka, nyt on vähän yli olkapään, oisin halunnu vielä vähän lyhyemmäksi, mutta kiva se on tämäkin. Uusi tukka piristää kummasti :)

Pitäsköhän itekkin tempasta ja vetää lyhkäseks:) tekisi mieli kans värjötä tää haalistuneet hapset, mut minkä väriseksi? Tytöt sitä mieltä että pinkki ois kiva, ylläri:p vai oottasko et saa beben ulos masusta...

Meillä on sormiruokailtu jo 6kk lähtien heti kun aloitettiin kiinteät eli leipäkin kokonaisena viipaleena käteen. Ikenet on yllättävän vahvat ja meillä ainakin tykkää nakertaa, kun ikeniä kutittaa tulevat hampaat. Tai nyt niitä kyllä on jo kans se 16, kun pukkas noi kaikki loput kerralla. Onneks on ne hammasiltaitkut nyt ohi. Nyt kun syö jo lusikalla, niin pienennän ruuan lautaselle, mut joskus oon laiska ja annan syödä käsin isompia. Tärkeintä et ruokailu on hauskaa ja maistuu :)

Joku antoi lapselle muroja. Kantsii tsekata Urtekramin luomuspelttihunajamurot ja muitakin kai, niissä ei mitään muita turhia epäterveellisyyksiä, pelkkää spelttiä ja hunajaa. Poika ei tosin tykännyt koostumuksesta kai, mut mulle itselle maistuu jugurtin seurana :)

Ni äippä, piti vielä kysäistä, että onko siis kuinka pahasti sulla ollut maha kummallinen alkuraskaudessa? Kun tuossa rupesin miettimään, etten nyt tälle oikein muutakaan syytä keksi... Maha ei ole kipeä, ei ole huono olo (mitä nyt välillä raskauspahoinvointia) ja kukaan muu ei ole kipeänä.

Siis mulla oli maha ihan ripulilla, noin viikon ihan alussa... samaan aikaa olis pitänyt alkaa menkkojen ja menkkojenkin aikaan mulla masu ihan sekasin:) veikkaan johtuvan hormoneista;)

Ok. Mulla siis ihan kuravelliä nyt toista päivää... Ehkäpä siis voisi johtua siitäkin. Nopealla kuuklettelulla näytti olevan muillakin ollut samaa vaivaa...

Mulla oli kans alkuraskaudessa maha sekasin ja sit loppuraskaudessa kans. Tällä erää ei ollut niin voimakas pahoinvointi, mut ruokavalio meni melko karsituksi loppua kohti kun ei mikään tuntunut sulavan normaalisti. Raskaushan muuttaa suoliston toimintaa, pitää imeyttää ruuat tehokkaammin vauvan kasvua varten, niin voihan siinä hetki mennä elimistöllä tottua :)

Alkaa vaan olemaan aika puhki, kun varmaan sen kymmenen kertaa tänäänkin ripuloinut... Nooh, toivotaan että pian loppuisi.

Mitä leipää syötätte muuten? Annoin reissuniehen käteen mut äitini sano että ei saa antaa, on liian suolaista.. ja ää huomaa kyllä että on esikoinen kun ei sitä vaa uskalla syöttää mitään 'isoa' hyvin meni leipä nääs. Mitä muuta voi antaa? :D

Jemina, meillä syödään ihan normaaleja leipiä. Ja syömme myös joskus makkarakeittoa, ja käytän joskus ruokiin lihaliemikuution missä on suolaa. Minä en pidä tuota vähäistä suolan määrää niin vaarallisena kuin esim. sokeria. Mutta kaikki tavallaan :) Voin/oivariinin oon ostanu vähäsuolaisena.

Jemina ihan perus leipiä meilläkin, reissumies/ruispala/real/milloin mitäkin, vaaleat leivät oon tehnyt itse kun tulee parempia ja harvoin meillä vaaleaa syyään... suolaa käytetään ruuan laitossa maun mukaan joka on kuulemma vähän:D liemi kuutioita käytetään meilläkin;) sokeria pidän itsekin pahenpana pahana, vaikka sitäkin kohtuudella syödään:p

Meillä sitä leipää ei kuitenkaan syödä niin paljon että olisin huolissani suolan määrästä. Ja yli vuoden ikäinen nyt saakin jo suolaa syödä. Muuten meillä kyllä käytetään nykyään suolaa aika vähän.

Niitä vähäsuolaisia leipiähän on muutenkin tosi vähän käsittääkseni tarjolla, että vaikeaksi menee niiden kanssa.

Tarviihan ihminen suolaa muutenkin... ok, pienempi ihmistaimi vähemmän kun aikuinen mut kuitenkin;)

Takaisin