Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä puetaan ihan nätisti, neiti syliin ja vaatteet päälle...

Aamulla syödään jukurttia marjoilla ja oikeaa ruisleipää voilla, juustolla ja kasviksilla. Sit kun vauvalle tulee selkeämpi rytmi, voin harkita taas munakkaita tms vaikeampaa aamupalaa :D

Meillä aamuisin tällä hetkellä Valion Onni-puurot, ainoa mikä uppoo. Ollaan yritetty monet kerrat samaa kaurapuuroa antaa mitä itsekin syödään aamuisin, vaan ei uppoa ei sitten millään. Ollaan kokeiltu eri valmistajan hiutaleita ja eri tavoilla keittää (hiutaleet joko kylmään veteen tai kiehuvaan veteen), ja yritetty puuron päälle pakkasesta marjoja tai ihan vaan pelkästään mehukeittoa päälle mutta mikään ei kelpaa meidän pojalle. Hirvee huuto ja ei suostu syömään. Tuossa vähän aikaa sitten oli viikon jakso jolloin poika söi puuroa mehukeiton kanssa, mutta yhtenä aamuna tuli siihenkin sitten jostain syystä totaalistoppi. Ei millään suostunu enää syömään vaikka kaikki oli tehty ja tarjoiltu ihan samalla tavalla kuin muinakin päivinä. Palattiin sitten noihin Onni-puuroihin takas.... Toivottavasti jossain kohtaa taas tavan kaurapuurokin menis niin ei tarvii aamupalan kanssa tälleen vekslata. Nyt se on sitä että ensin syötetään poika ja sen jälkeen syödään vasta itse. Poika sitten joko leikkii sen aikaa itsekseen lattialla tai tai sitten jos haluaa meidän kanssa olla pöydässä niin ollaan annettu joku pieni leipäpala mitä saa järsiä sen aikaa että itse saadaan puurot syötyä. Perhepäivähoidossa syö kaurapuuron mehukeiton kera mukisematta mutta kotona ei uppoa, ja ihan samalla tavalla keitän kuin hoidossakin, eli veteen. En tajua.... No, sillä mennään mikä millonkin uppoo...

Anna Kimallus pojan syödä ite, meillä tuo ei useinkaan anna syöttää. Mites ihan voi&maito puuron joukkoon? Ootteko kokeillu muita viljoja? Meillä uppoo melkein parhaiten ruispuuro ja neljän viljan puuro. Ja sitten vaan vaihtelua, välillä vaikka leipää tms.

Anna Kimallus pojan syödä ite, meillä tuo ei useinkaan anna syöttää. Mites ihan voi&maito puuron joukkoon? Ootteko kokeillu muita viljoja? Meillä uppoo melkein parhaiten ruispuuro ja neljän viljan puuro. Ja sitten vaan vaihtelua, välillä vaikka leipää tms.

Niin siis annetaan kyllä tietty samalla syödä itsekkin kun syötetään. Ehkä tuosta sai sen kuvan että pelkästään syötetään, mutta ei. Pojalla aina oma lusikka kädessä ja sillä opettelee syömään. Mutta pakko itse siinä välissä muutamia lusikallisia syöttää kun muuten siitä ei tulis mitään, kaikki ois vaan pitkin ympäri kaukaloa, pöytää ja lattiaa, kaikkialla muualla paitsi suussa :D

Ei olla muita puuroja kuin kaurapuuroa (eri valmistajien hiutaleista) kokeiltu. Mies ei oikeen noista muista puuroista niin välitä niin sit menis puuroilut hankalaks kun joutuis keittelee joka aamu eri puuroja (meille kaurapuuroa ja pojalle vaikka neljän viljan tms.) Ja sit vielä sekin riski siinä et jos poika ei sit suostukkaan sit syömään sitä neljää viljaa niin kukas sen sitte syö pois (mä tykkäisin, mut emmäkään nyt kahta puuroa aamulla jaksa vetää :D ) ja mitä sitä sit antaa tilalle..? :D Emt..

Iltapuurona meillä on Semperin jauheesta tehtävä, 1,5-vuotiaille tarkoitettu puuro, sekin ihan vaan koska normipuuro ei uppoo..

Eihän se itselläkään aina sama ruoka uppoo;) vaihtelu on elämän suola... oon huomannut että puurokin maistuu noille paremmin kun sitä ei joka päivä oo. Meidän ehdoton lemppari puuro on ohrapuuro, voi silmällä tietenkin;) Kiitos timbe nyt rupes tekee mieli perunarieskoja:p

Mä keitän puuron myös usein ihan mikrossa, eikös sillä lailla saisi helposti pelkästään pojalle puuron? Mä oon ehkä vähän tarkka, mutta jos ei ruoka kelpaa, ei kauheasti muutakaan saa. Ja jos ekalla kerralla on ruoat pöydällä, ei ne kauaa oo, kun toinen tajuukin, että maha ei tule täyteen, jos ei nätisti syö.

Meillä syödään aamupalaksi esim. leipää, jogurttia, muroja tai Elovenan välipalakeksejä :) Puuroa pienempi syö illalla, isompi jotain kevyempää, koska ei jaksa enää puuroa yleensä syödä. Pienempi ei suostu juuri ollenkaan syötettäväksi, vaikka kyllä välillä äiti sitä toivois kun kolmasosa ruoasta päätyy ihan muualle ku suuhun :P Puuron kanssa meidän muksut on tykänneet hedelmäpilteistä :) Joskus saatan kans tehdä itse jogurtista/soseesta pruutan, meillä on sellaisia kestopussukoita, joihin saa itse lappaa sisällön. Ne on melkeen takuuvarma keino saada meidän muksut syömään, kaikki kun tuntuu maistuvan paremmalle pruutasta imettynä :D

Meillä pukeminen onnistuu nätisti. Mitä nyt tietty yökkärit päältä saatuaan haluis nakuilla mut pukee kuitenkin ilman suurempaa älämölöä. Samoin ulkovaatteet menee kivasti päälle, mutta ulkoa tullessa joskus ei vissiin haluiskaan sisään kun silloin meinaa suuttua.

Aamu- ja iltapalana meillä pääasiassa puuroa marjoilla/voisilmällä. Välillä leipää päällisin. Jugurtit yms on varattu välipaloiksi. Syö itse lusikalla ja minä autan toisella lusikalla.

Meillä keitetään puuroa aina isompi satsi josta tyttö sitten syö pari päivää. Ei mene jääkaapissa miksikään. Vähän kun notkistaa maidolla/marjoilla lämmityksen yhteydessä niin hyvä tulee.

Meillä käytössä kaura-, ruis-, ohra-, 4vilja- sekä tattari. Yhtä aina keitetään parin pvn annos ja sitten vaihtuu. Ei noita tietysti kaikkia yleensä kerralla kaapissa ole ;)

Meillä aamu- ja iltapuuron kanssa (luomukaura yleensä) raejuustoa ja marjoja. Välillä rypsiöljyä sekaan ja mantelijauhoakin testasin vähän. Useimmiten uppoo hyvin ja myös vain jos saa edes aluksi itse syödä. Jos ei uppoo, niin pöydästä pois ja puuro jääkaappiin odottaan iltaa/seur aamua. Tai teen jämistä munakkaan lounaaksi. Hyvin harvoin annan vaihtoehtoja. Sittenpä syö seuraavalla ruualla taas paremmin :) Joskus harvoin vaihtoehtoisesti leipää joko sellaisenaan tai päälle rasvaa (usein oliiviöljyä), juustoa ja salaattia.

Liian usein päiväkodin jälkeen iltaruuaksi pilttejä, kun ei ehdi/jaksa tehdä ruokaa :(

Kiitos kaikille vastauksista. Entä mitä leipää annatte?ja annatteko kokonaisen leivön ihan käteen? Meillä 2 alahammasta, 2 poski ja 1 etuhammas ni oon todella (ehkä liianki varovainen ) leivän suhteen... revin sen pieniksi paloiksi. Miten te toimitte?(

Ja meillä ei kelpaa mikään muu kuin hip-luomuruoka. Piltit on ehdoton nou nou.. ja kun hippejä ei edes saa kaikista kaupoista..

Mä annan ruisleipää kun poika siitä niin kovasti tykkää, mutta välillä annetaan myös täysvilja leipää. Ja ihan kokonaisena/puolitettuna annetaan, poitsu itse haukkaa paloja ja mutustelee suussa pieneksi. :) Meillä tosin hampaita taitaa olla 14 (?), mutta silloin kun hampaita oli vähemmän, niin hienosti osas itse pureksia/jäystää paloiksi. Ja jos ikeniä kutittaa niin tykkää imeskellä leipää, taitaa helpottaa sitä kutinan määrää.

Meillä mennyt onneks sotkuvaihe jo ohi kun 7kk iästä syönyt kaiken itse :D Keitotkin menee nätisti lusikalla...

Mikropuuroa kans suosittelisin jos vain annoksen tekee, tai sit pikahiutaleita. Vedenkeittimessä keittää veden, hiutaleet suolan kans kippoon ja vedet päälle, 10-15min niin on syömislämmintä. Nuita ei vaan luomuna saa.

Leipänä meillä Palokan perinneleipureiden ruisleipä, on luomua ja sisältää vain ruista, vettä ja suolaa. Annetaan puolikas viipale täytteineen. Muita leipiä syö sit kylässä jos tarjolla.

Ruokana kaikilla samaa, jos ei kelpaa niin nälkä tulee :) Ruokapöytä ei ole Kasvatuspaikka, kyl muksu syö jos on nälkä. Meillä toka käyttää välillä valtaansa ja saattaa useammankin päivän elellä vain maidolla, lopettaa kun huomaa ettei ketään kiinnosta ja itsellä vaan nälkä tulee :D Raivostuttavaa...

Air sama meininki meillä;) mikä muuten fiilis? Joko oloja pukkaa:)?

Joo, onhan sitä jotain. Mahan nipistelyistä ja menkkajomoista, sekä ruoanlaiton yhteydessä käyneestä ällötyskohtauksesta epäilykset nousikin. Ei siis ehtinyt juuri menkat olemaan myöhässä. Nyt viikkoja arviolta jotain 4+1 eli iiiihan alussa vasta. Laskettu aika menisi jonnekin joulukuun loppuun, ihan niinkuin eiskoisestakin. Eilen oli melko huono olo päivällä, mutta toisaalta olen nyt myös ripuloinut vuorokauden, joten saattoi johtua siitäkin. En tiedä mikä tauti pukkasi, ei tämä kai kuitenkaan raskauteen liity.

Mulla ollut maha ihmeellinen aina ihan alussa;) joten tiedä sit... toivotaan että siellä ei nyt ihan kauheaksi olot ylly:)
Jemina meillä syyään eniten ruisleipää tai vaaleaa leipää itse tehtynä;) kokonaisena annan käteen nakerrettavaksi, hyvin meni ihan ekoilla naskaleilla... nyt meillä on 12 terävää hammasta:)

Takaisin