Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mami, meillä syntyi aaton aattona. Perhe piirissä samalla porukalla kun joulua vietettiin niin juhlittiin oikeana päivänä, isommat juhlat pidettiin loppiaisen jälkeen.

Meneekö muiden lapsilla nenä tukkoon nukkuessa päikkäreitä/yöunia? Ja mistä voi johtua? Voiko olla puhkeavat hampaat syynä tähän?

Timbe hampaathan pahentaa refluksia ja meillä meni noin 2 viikkoa, että nexium auttoi kunnolla. Mut Nexium ei tosiaan auta, jos ruokavaliossa on jotain epäsopivaa. Ja nenä menee tukkoon epäsopivista ruuista.

Muokattu viimeksi:
Okei hansu.. oon nyt jättäny sipulin pois vallan ruoista. Onko teillä jotain mitkä aiheuttaa oireita paljon?

Noo, meillä on tällä hetkellä 10 ruoka-ainetta ruokavaliossa.. neiti on moniallerginen ja monista ruuista refluksi pahenee. Se on ihan yksilöllistä mikä kelläkin aiheuttaa. Esim. maito ja kaura monilla lisää tota tukkoisuutta. Sit tietty kaikki hapokas on usein paha, kuten lasten smoothieden sitruunahappo voi olla sellanen. Kauan teillä on ollut noita oireita? Ruoka/oirepäiväkirjaa pitämällä voi saada selville.

No tää tukkoisuus on tullu vasta nyt kahden viikon aikana, jäi mun mielestä flunssasta ja sit alkoikin hampaat puhkeamaan.. yöitkuja on ollu varmaan jostain 8kk ikäisestä asti, joskus oli viikko-kaks että ei itkeskelly. Mitään allergioita ei todistettavasti oo. Mitä puuroa sit jos kaura pahentaa oireita?

Meillä menee tattari ja riisipuuroa vaihdellen. Onhan sitä esim. ohra, ruis ja hirssipuuroa ainakin. Kait toi tukkoisuus voi olla hampaisiinkiin liittyvää :wideyed: mut meillä ainakin alkaa rohina ja tukkoisuus, jos on nousuja ja nieleskelyä. Saattaa olla, että on vaan osan yöstä tukkoinen juuri nousujen jälkeen.

Voisi olla jostain ruuasta johtuvaa, jos on alkanut oireileen vasta 8kk ikäisenä. Se onkin sit monimutkaisempi juttu, että löytää mistä.:sad001 Onko teillä kuitenkin päivät hyviä? Onko öisin kipuhuutoa? Jos ruokatorvi on tulehtunut niin senkin paranemiseen menee hetki.

Muokattu viimeksi:
Meillä mennään tää yö kans panadolin voimalla, kun huomasin, että oli poskihammas puskenut läpi ja edelleen söi nyrkkiään ja itkeskelee. Pari yötä ollut taas niin rasittavia, jos nyt olis parempi, eikä tarvis alkaa miettiin refluksilääkettä. En muistanut taas enää, et hampaat sitä pahentaa kanssa. Kun luulin et ollaan siitä päästy jo eroon. Seurataan...

Gavisconhan on sellanen täsmälääke hetkellisiin refluksivaihoihin ja nexiumit/losec mups/zantac sit jatkuviin vaivoihin kuureina.

Hansu, no siis en oikein tiedä onko se öinen itkeminen suoranaista kipuitkua. H nytkin on niin hankala tietää että onko nexium auttanut vai onko vaan hammaskivut helpottanu kun yksi rivistä puhkesi. Viime yönä siis itkeskeli jotain pientä, mutta rauhottui itsekseen (eli mun mieleen meni yö tosi hyvin). Laitoin viime yöksi pyykit kuivuun neidin huoneeseen ja tamppasin/imuroin patjat ym, katsotaan onko tukkoinen kun herää, jos johtuukin vaan kuivasta huoneilmasta. Taidan koittaa välillä taas vaikka hetken riisipuuroa ja katsoa miten se vaikuttaa.. olisko helpompi jos jatkan kyselyä yksityisviestillä niin ei tarvii muiden kyllästymiseen asti näitä lueskella :D

Mulla omaan refluksiin suurin vaikutus tuntuu olevan viljoilla(myös riisi). Sit tulee sipulit ja kaalit, paprika, omena, sitrukset. Välillä on parempia kausia ja menee lähes oireettomana mitä vaan alas, mut sit on huonompia kausia kun saa karsia paljon pois. Mukavana lisänä IBS, mut onneks melko samoilla rajoituksilla saa oireet kuriin. Monesti nuo lasten refluksit ja allergiat onneksi helpottavat kouluikään mennessä jos ovat lieviä. Punainen liha vaatii vahvempaa mahanestettä, joten sen määrää kannattaa tarkkailla, tai kokeilla vaikka pari viikkoa ilman, niin mahahapot laimenevat. Makaronia yms löytyy hyvin viljattomia, että niitäkin voi kokeilla melko huoletta ja oirepäiväkirjan kanssa sit lääkärille miettimään mitä tekis jos selkeää havaintoa oireiden ja ns. tärkeiden ruokien kanssa. Vaikeaahan se on kun lapsi ei osaa vielä kuvailla oireita ja kertoa niistä

Timbe älä sitten järkyty että se tattaripuuro on ihan hirvittävän pahaa :D lapsi sitä kylläkin syö ihan mielellään voisilmän kanssa. Mutta siis on vissiin sellainen maku että siihen pitäis tottua ihan lapsesta saakka että ei maistuis pskalle, ne jotka on aina syöny tykkää hirveesti..

Meillä menee tattaripuuroa, näkkäriä ja tattarimakarooneja. Onhan se omaan makuun aika voimakas, mut lapset tuntuu tottuvan makuihin nopeammin ja tykkäävän jopa kaikesta oudosta :hilarious:

Kipuitkun kyllä tunnistaa. Neiti ainakin huutaa kipua kuin joku sahaisi jalkaa poikki ja siihen herää koko talo.

Joo nimeomaan et osta vaan ja syötä, meillä lapsi tykkää kyllä. Mutta siis nimeomaan kun se tottumattoman aikuisen suuhun on aika hurjan makuinen :) ei se lapsi sitä samalla tavalla maista.

Asiasta toiseen, onko käsitystä miten hoitolisään vaikuttavat tulot lasketaan? Siis tein hoitolisähakemuksen ja sen laskurin perusteella pitäis olla n 100 e/kk mut päätös on et 20 e. Tuloksi oli merkitty monta sataa euroa enemmän kuin mitä oikeesti, ja oon sinne toimittanut niin miehen kuin omatkin palkkalaput.. Että onko nyt olemassa jotain mystisiä tuloja mitä ei oikeesti ole mut kela ne siihen päälle laskee vai mitä hittoa? Revin pelihousuni taas sen pskalafkan kans ihan just :( aina samanlaista pelleilyä

Lomapalkka/rahat lasketaan mukaan kokonaistuloihin. Ootko niitä muistanut/huomioinut? Oli mulle myös yllätys sillon viime syksynä.

Onko teillä muuten aloitettu pottaharjoittelu?

Asiasta toiseen, onko käsitystä miten hoitolisään vaikuttavat tulot lasketaan? Siis tein hoitolisähakemuksen ja sen laskurin perusteella pitäis olla n 100 e/kk mut päätös on et 20 e.

Mulla ei ole mitään hajua, mut eikös tuo laskuri ole pelkkä suuntaa antava? :wideyed: Ja kelasta kun kyse niin en hirveästi laskureihin luottais, aina jotain mutkia ilmenee. :meh:

Me otettiin potta näkyville vähän ennen vuoden ikää mutta poika ei osoittanut minkäänlaista mielenkiintoa pottaa kohtaan. Nyt ollaan taas otettu potta lattialle ja pikkuhiljaa alkaa mielenkiinto heräämään, välillä poika menee istumaan ja sitten kehutaan ja taputetaan. :) Tarkoitus olisi jossakin vaiheessa potta viedä vessaan ja istuttaa esim. siksi ajaksi kun itse käy wc:ssä, meillä kun tuo poika on niin takiainen heti kun kahden kesken jää että rauhallisista vessa hetkistä ei ole tietoakaan. :grin

Potalle käytetään unien jälkeen ja ruuan jälkeen jos vaippa kuiva. Selkeästi ymmärtää mitä potalla tehdään ku joko pissaa/kakkaa ja heittää sit haifaiffit tai taputtaa ja lähtee pylly paljaana karkuun :'D Ei vaan osaa hädästään ilmoittaa ja potalle ei siis itse osaa vaatia.

Takaisin