Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on kiddyn palkki-istuin ja ite niiden puolesta liputan. Turvatesteissä toi meidän istuin saanut arvosanaksi hyvä, muut mitä katseltiin oli vain tyydyttäviä... Käytössä tuo on ollut ihan näppärä, muksu viihtyy kun näkee ympärilleen ja lelut pysyy lähettyvillä kun palkissa erilliset paikat lelujen kiinnitykseen :)

Meillä ollu pari kuukautta käytössä jo Maxi-Cosin 2wayPearl ja ollaan tykätty. Ei moitittavaa. :) Jollakulla muullakin tais olla täällä muistaakseni sama istuin..? Muista istuimista en osaa sanoa.

Mitään palkki-istuinta ei saa selkä menosuuntaan päin joten ne jää meillä hylllyyn. Meillä Kiddyn turvakaukalo edelleen käytössä. Olisin Kiddyn halunnut seuraavaksikin mutta niillä on vaan palkki-istuimia :/ Haluan lapsen matkustavan selkä menosuuntaan vielä pari vuotta turvallisuus syistä.

Palkki-istuin ei toimi samalla periaatteella kuin tavallinen, joten eihän tuo vaikuta miten päin lapsi on. Sehän on palkki-istuimen etu, että on turvallinen vaikka auto pyörisi katon kautta ympäri. Suojaa myös paremmin herkkää niskaa. Siksi se on meidän valinta. Toki etutörmäyksessä kuormitus on isompi, mutta palkki jakaa sen muualle kuin niskaan, toisin se on selkä menosuuntaan olevassa istuimessa jos joku perään ajaa... Mut mielipiedekysymyksiähän nämä ovat, että miten tykkää lastaan kuljettaa. Kunhan joku turvaistuin löytyy, niin parempi sekin kuin ilman istuinta tai jopa ilman vöitä kuljettaa, mitä sitäkin näkee :(

Meil on britaxin baby safe kaukalo sannilla(en oo kyl varma mahtuuko se siihen enää), ja multitech/ joku muu jonka nimeä en enää kuollaksenikaan muista... Eli 3britaxin tavan turvaistuinta löytyy, isoin on jo korokkeella... Tyytyväisiä ollaan oltu:)

Juuri tämä: palkissa ja vyöllisessä istuimessa omat hyvät ja huonot puolensa, miten sitä oikein osaa valita... Olin kanssa satavarma, ettei meille palkkia tule, mutta enpä nyt tiedäkään. Vähän kauhistuttaa, ettei sitä saa selkä menosuuntaan...

Warheart... joku oli käynyt arvioimassa sun viestiä :) en siis minä, jäänyt taas tabletti lojuu pienten käsien ulottuville. Eli mun nimimerkki saattaa antaa välillä mielenkiintoisia arvioita, varmaan jtn viestejäkin saattaa ilmaantua :D

Nyt olen ennennäkemättömän asian äärellä joten apua ja mielipiteitä kaivataan... Eli tilanne se et me ollaan räkätaudissa ja minä ja isommat päästiin suht helpolla mut toi pikku Sanni parka onkin sit eri asia, tukossa on edelleen ja köhii kun viimestä päivää (lima yrittää nousta mut on vielä suht kuivaa yskää) syö kyllä todella hyvin, on pirteä ja jaksaa naureskella ja touhuta, mut sitten tää mun ongelma se ei juo, päivässä menee maks 300-350ml tänään yritin korvata aamupuuron velliin mut ei kelpaa, ei sit millään? Joten onko kellään mtn hyvää ideaa miten mä saan tohon lapseen enemmän nestettä sisään? Miettinyt et jos korvais vielä noita ruokia maidolla/vellillä... Jos vaikka se nesteen lisääminen auttais liman nousemisessa! Ilman kostutin on yön sängyn vieressä ja iltaisin ollaan suihkussa höyryhengittämässä... Vinkkejä?!

Pakkojuottaminen ruiskulla taitaa olla niitä ainoita vaihtoehtoja jos ei muuten nestettä mene :/

Hörpyyttämistä en oo kyl kokeillu, sen nyt vois kokeilla, pakottamalla en vielä haluis juottaa:/ ihan perse tilanne... Soseet ajattelin tehä juoksevammaksi jos siitä jotain apua...

Äippä koita hörpyttää ja voithan sä ruiskulla koittaa antaa, silleen vapaaehtoisesti. Se voi olla lapsesta ihan mukavaa jos on uutta. Voimia ja pikaista paranemista ❤️
Me päästiin tänään uimaan pitkästä aikaan ja kyllä oli neiti yhtä hymyä :)

Noihin istuimiin vielä, että autoliiton sivuilta löytyy testejä ja videoita jos kiinnostaa. Pystyy ihan suoraan vertailemaan ja lukemaan, että mikä hyvää ja huonoa istuimessa. Esim noissa kiddyn palkki-istuimissa osassa on erittäin pieni kuormitus myös etutörmäyksessä ja arvosanana erinomainen :)

Meillä on two way pearl ollut käytössä jo pari kuukautta. Erittäin helppo käyttää ja vaihtaa autosta toiseen. Neiti tykkää istua siinä :) Mun mielestä vaikutti tilavammalta kuin tuo sirona! Palkki-istuimessa tuli heti huuto :wideyed:

Nyt kannattaa muistaa vielä sellainen pointti : Milloin palkki-istuin on sopiva?

Palkki-istuin on sopiva silloin kun palkin yläreuna tulee rintalastan kohdalle. Turvaistuinvalmistajien mukaan palkki-istuin on paras silloin kun lapsi on siihen oikean kokoinen. Silloin lapsi istuu mukavimmin ja saa mahdollisimman suuren hyödyn turvaistuimen rakenteista myös sivutörmäystilanteissa. Eli välttämättä 9kg painava lapsi ei ole vielä tarpeeksi pitkä palkki-istuimeen. Silloin kannattaa esimerkiksi mennä kaukalossa vielä jonkin aikaa tai sitten ostaa välivaiheen turvaistuin. Tärkeintä on aina, että lapsi matkustaa sopivan kokoisessa turvaistuimessa.

Ite en ostaisi moista laitosta. Alunperin tehty keskieurooppaan siksi että olisi helppo käyttää ja että vanhemmat käyttäisi edes jotain... Turvaamaan lasta.

Itse en palkki-istuinta ostaisi, mutta en kyllä sitä tuomitsisikaan.. Ei niitä saisi edes myydä Suomessa jos olisivat täysin kelvottomia turvaamaan lapsen matkustamisen autossa, ja nekin on varmasti läpäisseet turvallisuustestit.

En mä sitä meinannu. Paljon on kyllä istuimia joiden turvallisuudessa on parantamisen varaa, Suomessakin, että siihen ei kannata kyllä tuudittautua. Mut jokainen tietenkin tekee niinkuin tykkää. Mulla on henkilökohtainen vastalause kyseistä härveliä kohtaan ja loput olen ottanut vain selvää...

Palkki-istuimista tykästyin sironaan kun näytti saavan hyvään asentoon. Me kun haluttais että istuimen saa kunnolla kallistettua varsinkin jos ja kun lapsi siihen nukahtaa. Meillä tulee kuitenkin ajettua pidempiäkin matkoja (tunti yhteen suuntaan).

Nyt meinasin tilata Elisalla tuon Careteron Scopen. Kuullut siitä hyvää ja näyttää kivalta. Autoliiton testeissä sitä ei oo käytetty mutta nekin kuitenkin jokainen turvaistuinvalmistaja ostaa. Ja varmaan siitä saadaan lisähintaa laittaa istuimelle. Meidän autoon sopivat kun ei niissä saisi hyviä arvosanoja muutenkaan kun ei ole isofix mahdollisuutta :)
Kaikki tavallaan :) Tärkeintä on että istuimella on se hyväksyntä merkki :)

Mites äippä oisko kauheen paha jos koittais jotain mehua tarjota? Jos ne maistuis paremmin.. Kai jotain sokeritontakin löytyis kaupasta tai sitten itse puristaa/keittää..

Nuppu ei olis:) mä ajattelin kokeilla jos tekis noista vauvojen soseista ihan vetelee mehua... Tänään on juonut 150ml maitoa ja 4dl vetelää sosetta, jotain sentään... Välttää mulle...

Takaisin