Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olisko mahdollista siirtää noita aamun päikkäreitä myöhemmäksi sitten (ainakin teoriassa)illan päikkärit olis myöhemmin? Jos ne ois ne pitkät unet ja illalla olis sit tosi pikaset?

Meillä nukutaan nykyään enää ne yhdet unet jotka on ihan pirun lyhyet 30min-1h yleensä se 30 min:/ 12-13 on uni aika, aamulla herätään 6-7 ja illalla mennään unille 19-19.30... Ketuttaa suunnattomasti kun tälleen ma,ti ja to toi päikkäri aika kattaa tasan sen et saa 2 isompaa kerhoon... Olis kiva et nukkuis pidempään niin kerkeis ton muksu#3 kanssa viettää aikaa, ihan kaksin:/
Tänäänkin herättiin siinä 6.30 mut en kyl ala nukutaan ennen kerhoon lähtöä, jos vaikka nukkuis sit kunnon päikkärit!!

Meillä ei kaappeihin/laatikoihin mtn salpoja laitella, eikä kamoja siirrellä pois paikoiltaan, kielletään tarvittaessa ja viedään tyyppi pois... Lp-levyt näyttää eniten kiinnostavan, tiukka "ei" saa suun murtuun ja lopettamaan hipelöinnin :D Portteja ei edes tarvita kun yhdessä tasossa asuintilat.

Meillä mennään illalla 19 aikaan nukkumaan ja aamulla herää 7 mennessä, yleensä jo aikaisemmin. Päiväunia nukkuu yleensä 20-30min, joskus sitten nukahtaa autoon/rattaisiin hetkeksi ja joinain päivinä nukkuu pidemmät unet. Eipä noihin uniin välttämättä voi vaikuttaa, meillä alusta asti menty tällä tahdilla mikä haluttiin :)

Ei ollut sitten pariin päivään tullut ilmoitukset tästä keskustelusta, vaihteeksi...

Mä yrittäisin siirtää nukkumaanmenoa jos herää liian aikaisin. Pitää muistaa että se pitää tehdä pikkuhiljaa. Meillä mennään nukkumaan vasta yhdeksältä ja vielä riittää kahdeksaan unta. Kahdet päiväunet n 30 min. Joskus vahingossa tunnin. Onko nykyajan lapsilla kans kiire kuten aikuisilla. Sillon 16 vuotta sitten lapset nukku päiväunia vielä kolme vuotiaana ja kesto oli tunnista kolmeen. Että tää on kyllä ihan vierasta ettei muka yks vuotias enää nuku päiväunia kun se on aivoille ihan tosi tärkeetä vai onko sekin muuttunu? Meillähän oli isoin asia aikanaan kun vein nuorimman hoitoon eikä hän nukkunu päiväunia ja ne oli kiukkusia siellä hoidossa ja opetti sen nukkumaan... Kotona ei sitten oikeen meinannu käydä illalla nukkumaan.. 3v siis. Kyllä se silti kaks vuotiaana vielä päiväunia otti...

Kuulostaa nuppu ihan meidän pojan rytmiltä. Vähän on yritetty siirtää, että menisi vasta kasilta nukkumaan ja heräis sillon seiskalta, mutta sitkeästi vanha rytmi pitää.

Ja yleensä se aamupäikky on pidempi ja iltapäiväuni lyhyempi.

Enpä nyt sit tiiä siitä kiireestä? Nämä kun tuntuu pärjäävän vähemmällä unella kun jos nyt pistän isompia päikkäreille se vaatii vähintään1h nukutuksen, nukkuu sit jotain 15-30min ja sit tapellaan illalla 1-2h et saadaan nukkumaan ja heräilee yöllä, nämä kun olleet itse sitä mieltä1,5v että eivät nukkua halua niin en lähe kyl väkisin nukutamaankaan! Sillon 29 vuotta sitten kun itse olin vauva asteella (samoin mun sisarukset) niin olin lopettanut päikkäreiden nukkumisen viim 2v, joten oonko mä sit ollu kiireinen sit -89 ? En omasta mielestäni:D enkä tunne et sen takia et oon päikkärit lopettanut aikasin et mun aivot ois jotenkin vähäpätösemmät tai sit se selittää sen et miks mä oon ihan perus duunari? Tiedä näistä...
Johtopäätös jotkut pärjää vähemmällä ja jotkut tarvii enempi unta!

No mä en ala väkisin päivällä nukuttamaan muksuja, ite nuo on päiväunensa lopettaneet. Yhtäjaksoinen yöuni on mulle ja varmasti lapsillekin tärkeämpää kuin se, että mä väkisin nukuttaisin tunnin tai jopa useamman muksu(j)a päivällä ja sitten kärsisi yöunet... Mulla ainakaan mikään kiire mihinkään, jumalauta kun ois uni maistunut itselle päivällä tokaa odottaessa, mutta kun ei se esikoinen vaan nukkunut päivällä, vaikka pimeässä huoneessa maattiin :D

Ja tosiaan jos mä itse nukun 6h putkeen, se riittää mulle yöuniksi, kokisin siis olevani vähäuninen :)

Ukkeli kyl koijaa mukin puolesta, sellaiset 10h unet ei tee sille ees vaikeeta:D niin ollaan erinlaisia!

Meillä kans mies nukkuisi, mut eihän täällä oikeen seiskan jälkeen kukaan nuku :) Isommat muksut menevät kasin aikaan nukkumaan ja heräävät 6.30 arkena, vkl saattavat nukkua seiskaan asti. Nukahtavat lähes heti, joten tarvitsevat aikaiset unet. Jos aamulla väsyttää, niin sitten menevät aikaisemmin illalla nukkumaan. Isommat siis 7v ja 5v...

Juu ei täälläkään,7 on just hyvä aika nousta... Aika sama päivä rytmi tuntuu olevan teilläkin warheart:)

Nuppu, meillä aika sama rytmi :) jos saan aamuherätyksen ja vaipan vaihdon jälkeen vielä nopeasti nukahtamaan, niin sitten menee paremmin. Tänäänkin oli tunnin verran hereillä, mutta saatiin poika sitten vielä koisimaan onneksi.

Jotenkin iltanukahtaminen on kotona tosi vaikeeta edelleen. Olin isovanhemmilla muutaman päivän ja siellä lapsi nukahti ja nukkui paljon rauhallisemmin. En keksi muuta selitystä kuin, että sai viettää ajan koko ajan mun kanssa rauhassa. Kauhee äitiäitiäiti on edelleen iltaisin, vaikka kuinka yritetään että isäkin olisi pop.

Meillä toi on ihan isin tyttö, kamala huuto jos ukko kotona ja kehtaa ohi kulkea ottamatta syliin :D

Isommat on isänsä perässä kokoajan ja Sanni on "mun vauva"! Kyl se isänsä kelpuuttaa jos ei muuta tarjolla, mut jos mä oon maisemissa niin sit mä oon parasta ikinä:p
Tällä hetkellä taidan olla mä kellä on isä ikävä, onneksi se tulee huomenna kotiin:D

No enhän mä sanonu että pitää nukuttaa väkisin, kysyin vaan että mitä on muuttunut. :D herttinen, hyvä ettei päähän ammuttu!

Ja mulla on ihan todiste siitä että jotain on muuttunut koska neuvolassa tää asia on kans tullu ilmi. Todellakin sillon kun 16 vuotta sitten esikoinen syntyi niin oli hyvin tärkeää nukkua niitä päiväunia ja lapset nukkui, ne jotka ei nukkunu oli enemmän tai vähemmän vilkkaaksi luokiteltuja, silloin se ei ollut hyvä asia... Nukuttiin silti hyvät yöunet... Nyt neuvolassa ihan totesi ihan sama neuvola täti että no, kunhan yöunet sitten nukkuu. Eli tässä välissä on joku kehitys tapahtunut, evoluutio, tai mikä lienee, mutta ihan selkeä muutos se on... Enkä todellakaan tarkoittanut täällä että siitä pitää nokkiinsa ottaa... Ja on ihan eri asia nukkuuko 1 vuotias tunnin vai 8kk vartin.
Mulla on sitten niin eri asia kun isommat nousee itsekseen ja menee nukkumaan itsekseen, ainoastaan tota vajaa 9-vuotiasta pitää hiukan vahtia. Ja hän menee yhdeksältä nukkumaan, herää seitsemältä, kouluaamuisin. Mulla ei oo syytä yrittää saada pienintä samaan rytmiin kun mä voin ite nukkua aamulla just niin kauan kuin hänkin, eli saan illalla valvoa niin pitkään ku huvittaa. Siks meille sopii nimenomaan myöhäisempi rytmi...

Angelique mä muistan kanssa hyvin että mun isommat nukku pitkään päikkäreitä ja silti yöunet oli hyvät. Se oli sillon ja saa nähdä miten tämän kanssa menee sitten vähän myöhemmin. Vielä ainakin päikkärit maistuu :)

Takaisin