Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toisaalta toivon, et kotihommia on sit vähän vähemmän, kun ei ole ketään kotona koko päivää sotkemassa. Siis sitten kun menee töihin :)

Saakohan asumistukea vain pariksi kuukaudeksi, jos vaan hetken on hoitovapailla eli tulot meidän taloudessa tosi pienet? (Vaikka oon kyl täysin sitä vastaan, et noita tukia on jo liikaakin ja osa ihan liian hyviä... Sit verot on korkeet ja toisaalta terveydenhuoltoon ja vanhuksille ei riitä rahaa, kun ihmiset vaan optimoi kotonaoloaan ja tukia, kun töissäkäydessä ei välttis sais juuri yhtään enempää rahaa käteen.)

Talvitintti, vähänkö idiootti. No, pitää ajatella, että sillä on varmaan muutenkin tosi ankee elämä, kun pitää pahaa oloa ulkopuolisiin purkaa. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Vaikka mä olisin kyllä varmaan sanonut "hieman" piilovittuillen jotain mukaystävällistä takaisin. Tyyliin et: ai kamala, tuollaisia idioottejako pulloruokituista tulee, olisi sunkin äidin pitänyt imettää ainakin kaksi vuotta.

Äippä, mä opiskelen bio ja kemiantekniikkaa (amk) ja nyt 2 vuotta saan opiskella työttömyysetuudella. Loput 2 vuotta... kattoo sitten :D sossusta saanee jtn harkinnanvaraista, jos on isompia hankintoja opintoihin liittyen. Mä toivon, et saisin bussilipun sossun puolesta, on nimittäin toi seutulippu aika tyyris...

Mut mitä mulla on nyt 3 päivää on ollut koulua, niin voi kiesus... aina tää uuden arjen rytmittäminen ymsyms... oon kyllä niin naatti :)

Talvitintti, aivan järkkyyn ihmiseen oot törmännyt!

Talvitintti kylläpä kohtelias herra osui kohdallesi! Mut ajattele minkälainen elostelija teidän pojasta tuliskaan jos tissistä maitonsa sais, varsinkin julkisella paikalla:o (sarkasmia) noi alkaa kyl vituttaa siis suunnattoman paljon! Kyllähän se lapsi ruokitaan metodista välittämättä missä ikinä se nälkä tulee! En ymmärrä tätä kaksois moraalia sit yhtään, imettää julkisesti ei saa koska se ei ole sopivaa, pullosta ei saa juottaa kun korvike ei oo lapsen ruokaa, miten ihmeessä se vauva sit syötetään?
Anyways toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Ja todellakaan et jää kotiin mököttämään vaan ulos ihmisten ilmoille ja pullo suuhun jos tarve vaatii, vaikka molemmille;)

Varmaan ton työttömyysetuuden saa vaan jos työtön? Tai karenssin jälkeen? Mulla on siis työ (laivalla) mut en mä sinne voi mennä. En voi olla niin pitkään erossa mun lapsista... Pitää kyl olla kelaan päin yhteydessä jahka tää alkaa olla ajankohtaista...

Mä kans mietin opiskelua tossa ennen kun tämä joulukuinen sai alkunsa... Olisin amk:ssa työttömyystuella sen kaks vuotta opiskellut ja loput opintotuella+opintolainalla. Voipi olla, että opiskelen sitten kun lapset isompia, tätä aikaa kun ei ikinä saa takasin. Ainakin siihen asti kun nuorin menee kouluun, olen kotona ja max puolikasta päivää töissä jos ei muuten rahat riitä. Helpottaisi suuresti kun sen oman kodin löytäisi ja ei menisi asumiseen enää kuin murto-osa nykyisestä...

Ja voi vittu noita toisten asioihin puuttujia! Eihän imetykset tai imettämättömyydet muille kuulu...

Pitää olla kyllä reilut tulot että omakotitaloon muuttaessa jäisi enemmän rahaa käyttöön. Meillä ainakin menee lainaan jo niin suuri osuus että kahta vuokra-asuntoa niillä maksais, varsinkaan kun ei tarttis maksaa niin suurta vesimaksua, sähkölaskua jne. Ne kaikki kasvaa kun muuttaa omakotitaloon... Tietty jos on oma kaivo ja omat aurinkopaneelit niin sitte kai on halvempaa... Paitsi jos ne menee rikki... Meillä nousi kaikki maksut n. 700 - > 1300 kk noin...
Ja en kyllä ymmärrä miten tukia sais yhtä paljon ku töissä ollessa. Tän hetkinen 500 kk olis aika pieni palkka... Enskuussa vähemmän...

Ihan omasta kokemuksesta tiedän, että okt:ssa meidän poppoo asuisi halvemmalla kuin esim tässä 1136e/kk kustantavassa vuokrakämpässä... Edellisessä omassa talossa asuessa asuinkustannukset oli n.700e/kk lyhennyksineen, että jäi sitä rahaa enemmän käyttöön. Meidän pienillä tuloilla olisi todellakin järkevämpi maksaa sitä omaa ja elää sellaista elämää kuin halutaan, mutta mukavuuksia ja luxusta haluavalle ei tietenkään tulisi halvemmaksi :) Pienethän meidän tulot on, monet kauhistelee meidän pärjäämistä :D

Kiitos tsempeistä! Kyllä tuo poika on niin normaali aurinkoinen itsensä ollut tänään, että en ole huolissani. Vieläkin vaan välillä kuulee sen kolinan mielessään ja tekee mieli purskahtaa itkuun...

8kk neuvolassa kaikki kunnossa. Kasvu edelleen hidasta, mutta ok. 8020g (6kk 7020g) ja 69cm (6kk 67cm).

Ja voi elämä noita pösilöitä, joita maailmasta löytyy! Olis niin kiva kun aina tuollaisen kommentin jälkeen tosiaan keksisi heti jonkun hyvän vastavedon. Useimmin ne vaan tulee mieleen vasta myöhemmin.

Ei meillä ole mitään luksusta, saatanasti vaan kakaroita. Jo pelkästään vesilasku on vuodessa tonnin luokkaa, lainanmaksu yli tonnin kuussa, ruokaa menis saman verran 1500 bensoineen ja muine taloustavaroiden taikka vaatekustannusten kanssa. Sähkössä säästää kesäisin, kun sillon menee vaan 150 /kk talvella pahimmillaan 400/kk. Esikoinen aloitti just ammattikoulun, nykyään siellä ostetaan ihan kaikki työskentelyvälineet itse, nyt menny kohta tonni niihin... Että joo, ehkä jos me vaikka oltais ängetty 150 neliöön, ni sitte vois olla halvempaa. Nyt nippa nappa kaikilla on oma tila jossa olla... Ja me asutaan niin maalla kuin voi olla... Hyvä ettei lehmät laidunna takapihalla. Mut luonnollisesti on ero siinä onko henkilöitä 7 vai vaikka 4,helvetin paljon halvemmalla oltais päästy kolmen lapsen kanssa.

Osuuskunnan vesi oli meillä ja sai laskea niin paljon ku tykkäs 70e/vuosi :) Lainaa me ei yli 100k otettais ikinä, joten korot sais aika paljon pompata, jotta kulut nousisi. Sähköä ei mitenkään erityisen paljoa käytetä, puusauna, puuhella&leivari tiputtaa jo paljon sähkölaskua(ylivuotista puuta saa ilmasiks parhaimmillaan). Ei mekään neljän lapsen kans mihinkään pikkuluukkuun muuteta, mut kolme makkaria sais riittää ja esim aitta pihassa kesäks. Paljon on tarjolla meidän vaatimuksiin sopivia edullisen asumisen okt:ja, mut ei sitä just meidän taloa ole löytynyt. Luxuksella tarkoitin lähinnä palveluita lähellä, kunnan viemäriä, sähkösaunaa, öljy-/sähkölämmitystä yms, mikä vie rahaa. Tottahan tuo on, että mitä isompi perhe, sitä enemmän asunnolta vaaditaan ja menee enemmän rahaa elämiseen. Siks meidän ois hyvä nyt viimeistään alkaa omaa lyhentämään ja saada pihaan viljelykierto rullaamaan :)

Tuo teidän elinympäristö on ihan luksusta tähän 50 neliöön verrattuna :) oma pihakin helpottais elämää jo ihan hirveesti. Toisaalta kerrostalossa ei tarvitse huolehtia huollosta ja leikkipuistot on lähellä.

Leikkipuistoihin. Joko te olette alkaneet niissä käydä. Kun sisäpaikoissa poika on alkanut kovasti kiinnostumaan kaikesta, niin josko veisi jo uloskin möyryämään. Mitäs kaikkee pitäisi ottaa huomioon ja kaikki vinkit, miten vaunut ja koti pysyisivät suht siisteinä, vaikka poika olisi maasta kurainen/hiekkainen, otetaan vastaan.

Onko minkä merkkien haalarit teistä parhaita (vedenpitävyys, kulutuksenkestävyys, kätevyys, hinta-laatusuhde)? Nyt oon ostanu vasta jotain softshelliä, se ei taida kauheesti kestää. Aattelin, että se on hyvä jos vaikka kantorepussa ja välillä haluaa sit maahan.

Vauvan mallista riippuu mikä haalari paras, mut ite vauvoilla suosinut talvihaalarina ticketin baby baggie -mallia. On todella lämmin, pitää vettä ja tuulta. Välikauteen sitten ostettu useampia eri haalareita kun kuluvat muuten niin nopeasti puhki. Tänä vuonna talvihaalariksi tuli vauvalle joku reiman kirppislöytö, täytynee vaan fleecevuori ostaa :)

Puistossa tuo keinuu tai makaa rattaissa, ei vielä liiku tai istu, joten ei ole ajankohtaista.

Kiitos teille, tiesin kyllä, että viimeistään siinä vaiheessa olo paranee kun täältä saa tukea ja tsemppi viestejä! :)

Me ollaan leikkipuistoissa käyty, ja enimmäkseen poika on keinunut tai rattaissa ihmetellyt. Pitäis ostaa ajankohtaiset ulkovaatteet niin voisi päästää pojan maahan konttailemaan, meno kun on niin kova ja paikallaan ei haluta olla. :)

Minä juuri huutonetistä ostin yhden välikausihaalarin joka ei oo vedenpitävä mut enpä ajatellut märällä kelillä ulos ees lähteä tuon kanssa, nääs kun mun ei oo pakko :P kun ei oo ku yks pieni...
Mut aikaisempina vuosina meillä on ollu lähinnä lassietec, en oo koskaan pyörinyt rahoissa ja nuo on kestäneet ihan hyvin... Mulla täällä yks rääkykaula kun yöllä jo valvottiin monta tuntia hampaita vissii ja nyt vaan kitistään.
Esikoinen latoo koko ajan lisää laskua, ammattikouluun pitää ostaa harjatkin ite (hiusalalla aloitti) en muista että mun kouluaikana olis ollu näin?!? Ne kampauspäät ymmärsin ja työasut, mut sit on kaikkea kuten suoristusrautoja, hiustenleikkuukoneita, kihartimia ja sakset (nekin ymmärsin joo). Yli satasen kappale kaikki xD saksia ostettiin kahdet 150€ lisäksi kaikkea pientä outoa mihin uppoo sitten satanen poikineen.. Kyllä on kallista itselleen ammattia hankkia :O ei ihme että suurinosa jää ammatitta... Tai lukee yhtä hyvään ammattiin ku minä xD

Ootko Angelique selaillu ebayn tai muuten ulkomaiden tarjontaa? Säästää noissa hiusvermeissä huomattavia summia! :)

Takaisin