Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joulumasu meillä on tuollasia ja ne on kauhukohtauksia. Niihin ei auta muu kuin antaa vaan itkee tai siis harvemmin auttaa lohduttelu, mutta itekki aina kuitenki nostan syliin ja rauhottelen vaikka se ei auttaskaan. Kerrompahan vauvalle, että tässä ollaan ja äiti lohduttaa. Ne kauhukohtaukset tulee siis juurikin siitä, että näkee pahaa unta ja saattaa olla jopa silmät auki eikä tunnista omia vanhempiakaan. Eli tavallaan on unessa koko ajan vaikka silmätki on auki. Siihen voi yrittää esim kokeilla laittaa valot päälle tai jotenki muuten katkasta se "kohtaus". Se ei oo vaarallinen vaikka kuulostaaki pelottavalta kun ei tunnista omia vanhempiakaan. Kuuluu kehityksen vaiheeseen. Kaikille ei toki niitä tule. Joskus isommilla lapsilla saattaa olla sellastaki, että juokseevat ite omasta sängystä vanhempien luokse. Kahtoo vanhempien ohi osottaa jotain ja sanoo että "paha setä on tuolla" tms..

Netissä ainakin jossain luki että kauhukohtauksissa lasta ei tulisi herättää, koska jos lapsi ei siihen herää, niin hän ei koko kauhukohtausta muista enää jälkeenpäin..
"Kohtaus kestää noin 5-15 minuuttia. Itse asiassa lapsi on syvässä unessa. Hän ei reagoi lohdutteluusi vaan yrittää ennemminkin työntää sinua pois. Lasta ei pidäkään yrittää herättää tai rauhoittaa, koska hän usein vastustelee ja kohtaus voimistuu. Ole läsnä ja katso, ettei hän satuta itseään. Kohtauksen jälkeen lapsi rauhoittuu. Hän nukkuu monesti täysin heräämättä. Ei ole tarpeen puhua lapselle tapahtumasta myöhemmin, koska hän ei muista siitä mitään. Keskustelu vain herättäisi hämmennystä."

Meillä esikoisella oli joskus 2v iässä noita yöllisiä kauhukohtauksia. Saattoi ihan silmät auki huutaa, mut ei reagoinut mihinkään. Herättää ei saa, samoin kun unissakävelijääkään, voi aiheuttaa voimakasta pahoinvointia ja oikeaa paniikkia.

Itte kysyin ihan lääkäriltä, niin ei tietenkään siis saa herättää, mut tarkotin, että valot päälle esim niin se voi lopettaa sen kohtauksen. Lääkäri sano mulle noin.

No sithän se muksu herää siihen kun laittaa valot päälle, ja muistaa sen kohtauksen? Ja se ainakin varmaan pelästyttää kun laittaa pilkko pimeään huoneeseen yhtäkkiä valot päälle? :o

Okei, hiffasin väärin. Ku meillä lapsi herää varmastikkin jos laittaa valot päälle pimeään huoneeseen..

Meillä ei ole tuttia käytössä ja joo ymmärsin ettei pitäisi herättää mut kun tuntuu ettei saa rauhoittumaan ja ihan kun paniikissa huutaisi. Kai joku vaihe taas?

Joulumasu se paniikinomainen huuto juurikin kuuluu tuohon kauhukohtaukseen. Se saattaa kestää jopa sen 15min mut varmasti rauhottuu kun kohtaus menee ohi ja sitten nukkuu kun ei olis mitään ollukkaan. Rasittavaahan se on ja sydäntäraastavaa kuunnella, mut on vaihe.

Joillaki niitä voi olla pitkään tai sit ne loppuu ja jonkun ajan kuluttua tulee uudelleen. Elä stressaa, tuskin mitään vakavaa. Jos ei sit ole kipuitkua? Ootko syöttäny jotain uutta?

Meillä oli esikolla noita itkukohtauksia ja ne tuli aina noin tunti nukahtamisen jälkeen... En tiiä, oliko kauhukohtauksia, ku oon ymmärtänyt, ettei tulisi alle vuoden ikäisille.. noh anyways, jos ei rauhoittunut niin otin lopulta syliin, johon "heräsi" mut siis jatkoi kyllä uniaan tyytyväisenä. Yleensä riitti, et laskin käden kevyesti rinnalle. Rauhoittui nopeasti, ei herännyt. Mut selkeesti poika näki pahaa unta... vaikkei kauhukohtaus ois ollutkaan. Tytöllä on parina iltana tullut hysteerinen itkukohtaus, johon on auttanut toi käden laskeminen kevyesti olkapäälle (nukkuu kyljellään).

Muoks! meillä se itkukohtaus saattoi kestää lähemmäs tuntia, siis rauhoittui ja alkoi uudelleen. Joinakin kertoina oli pakko herättää.

Kyllähän sen omasta muksustaan näkee, ettäaina toimii ja mikä ei. Normaalit painajaiset ja mahakivut tms voi helposti sekoittaa kauhukohtauksiin. Jos perus painajaisia, niin vauva kyllä reagoi ulkoisiin ärsykkeisiin ja ei herätessä mene paniikkiin, vaan rauhoittuu. Kai nuo kohtaukset yleisempiä on siinä vuoden iän jälkeen, kaveripiirissä ollut 2+ v. ikäisestä alkaen johonkin 4v. kieppeille.

Mäkin olen ymmärtänyt ettei tulis näin pienille niitä kohtauksia. Kaikkea muuta tietty kyllä voi tulla uniin kun opitaan uutta ja kaikkea pitäis ehtiä tekemään... Mut enpä mene sanomaan kun en tiedä tarkemmin.

Joillaki niitä voi olla pitkään tai sit ne loppuu ja jonkun ajan kuluttua tulee uudelleen. Elä stressaa, tuskin mitään vakavaa. Jos ei sit ole kipuitkua? Ootko syöttäny jotain uutta?
En usko et liittyy syömisiin. Maltillisesti maisteltu vähitellen ja mitään oireilua /ruoka-aineallergiaa en ole huomannut alun vatsanväänteiden jälkeen (pari ekaa vkoa oli vatsa tiukilla). Kiitos kommenteista ja infosta kaikille, uskon että juurikin tuosta on kyse ja täytyy itse ottaa rauhallisesti tilanne kun taas tulee.

Meillä vähän samanlaista kuin ccix:lla. Nukkumaan menosta se 45 min- tunti, eli yhden unisyklin jälkeen alkaa 'heräillä' hirveään huutoon. Saattaa huutaa ihan parin minuutin välein tai mennä välissä 10-20 min ja sitten taas. Menee yleensä ohi kun tyrkkää tutin suuhun, hyssyttelee ja silittää. Yleensä viidennen kerran jälkeen kyllästyn ja annan tissiä ja sitten saattaa nukkua siitä suoraan seuraavaan varsinaiseen herätykseen parin tunnin päähän. Tai sitten havahtuu huutamaan vielä pari kertaa. Ei siis vissiin ole kyseessä kauhukohtaus mutta hirveän rankkaa kyllä, itse ehtii välillä juuri nukahtaa niin tuo rumba alkaa. Mutta ihan kädetön olen, voiko noille tehdä mitään? :( olen yrittänyt googlettaakin mutta en ole oikein mitään löytänyt aiheesta.

Meillä näkee ilmeisesti pahaa unta, alkaa itkemään suoraa huutoa, mutta itku loppuu kun silittelen ja kuiskaan että äiti tässä. Eikä meillä usein nähdä pahaa unta, oliskohan nyt 3 kertaa tähän mennessä nähnyt.

Nuppu, onks vauvalla sama tilanne nukahtaessa ja ekalla herätyksellä? Siis nukahtaako siihen samaan tilaan mistä sitten herää? Jotkut vauvat kun kamalan tarkkoja olosuhteista, että samat kun nukahtamishetkellä. Meillä oli aluksi semmoinen tosi himmeä punainen valo koko yön päällä, eli ei nukahtanut pimeään ja oli helppo öisin syöttää siinä valossa. Kun yösyötöt jäivät pois, alettiin nukkumaan pimeässä. Nykyään saattaa öisin itkeä, mutta loppuu yhden-kahden parkaisun jälkeen, jos ei lopu, niin rauhoittelen puheella ja käärin tiukasti peittoon :)

Nuppu, mä kysyin aikoinaan neuvolasta, mut en saanut mtn vastausta. Ite sit googlailin ja no eipä hirmusti mtn faktaa löydy. Ainoastaan muiden kokemuksia. Mä luulen, et liittyy vaan kehitykseen ja siihen ku infoa tulee paljon. Mitään kikkaa en tiedä. Meillä on rutiinit ja rauhoittumiset yms ihan osana arkea ja oli siis jo esikon kohdalla. Eikä siirretty unessa olevaa paikasta toiseen, vaan nukutettiin sänkyyn. Meillä noi itkut ajoittui 6-8kk ikään ja nyt kun tyttö 7kk näitä itkuja on alkanut ilmaantuu...

En ois huolissaan, ellei tosiaan lapsi oo ihan kuutamolla tai ilmene jotain muitakin oireiluja. Kannattaa kysyä, jos teillä ois fiksumpi neukkutäti.

Takaisin