Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin joo, meillä käytössä liberoja, pamperseja ja muumeja. Kaikki käy. Muumit tosin ainoita jotka omaan nokkaan ovat hajuttomia. Muihin on ehkä vähän tottunut.

Kimallus, mä olen nostanut sitterin keittiön pöydälle, niin on voinu syöttää seisaaltaan, kun kahta vanhempaa syötin sitterissä. Tätä on ollu helpompi syöttää sylissä.

Ai..kyllä mä aattelin syöttötuolissakin sit soseita syöttää edelleen.. Se on vaan sit helpompaa syöttää ku ei ite tarvii olla lattialla ihme kyykky kyyryssä enää :D Saa olla samassa pöydän tasossa pojan kanssa ja istua itsekin tuolilla.

No meillä oli tarkoitus alusta asti mennä sormiruokailulla, mut imetys kusi ja jouduttiin aloittamaan kiinteät aikaisemmin kun suunniteltiin, niin soseilla nyt menty. Itelle helpompi ku vauva syö samaa ruokaa kun muut ja syö sit ite mitä hyväksi määräksi katsoo, voin itse syödä samalla isompien kanssa :)

Kimallus, mä olen nostanut sitterin keittiön pöydälle, niin on voinu syöttää seisaaltaan, kun kahta vanhempaa syötin sitterissä. Tätä on ollu helpompi syöttää sylissä.

Niin, olishan toikin vaihtoehto. Mä oon vaan niin hirvee siisteysintoilija, et jotenki se et nostaa ruokapöydälle sitterin joka yleensä lattialla pyörii niin ajatuksena jotenkin vähän ällöttää :D hah! Vaikkei meillä mitenkään likasta ja sotkusta olekkaan, mut se on vaan sellanen ällö mielikuva, et ei puhtaalle ruokapöydälle mitään mikä lattialla ensin pyörii :D

Meillä syöttötuolissa vaikka ei osaa istua. Selän takana tuki tyyny ettei pääse heilahtelemaan... Meillä ei syödä ollenkaan sormi ruokaa koska hän ei paa oikeastaan mitään suuhun, ne vaan levii pitkin lattiaa ja pöytää. Lattialla jos sitterissä syötän niin ollaan olohuoneessa ja istun sohvalla tai jos keittiössä ni mulla on jakkara. 6kk neuvolassa käyty. 9.5kg ja 71.5 cm. Kuukaudessa tullu 400 g täti oli vaan iloinen kun niin vähän tullu. No onneks jää eläkkeelle just tän kuun lopussa... Tiedä sitten minkälainen seuraaja on...

Meillä on stokken steps tuoli, johon saa sitterin kiinni. Tulee juuri sopivalle korkeudelle, että on hyvä syöttää ja poju voi seurustella meidän kanssa kun itse syömme. Tosi kätevä!
Neuvolassa käyty ja mukavasti oli pieni kasvanut: 66.6cm ja 8130g. Masuakin täti tutkiskeli ja sanoi ettei tunnu mitenkään poikkeavalta, mutta kakka pitäisi saada tulemaan viikonloppuun menessä. No pari tuntia neuvolan jälkeen kakka sitten vihdoin tuli ja tulikin melkoinen määrä. Enpä ois uskonu ikinä tulevani toisen kakkaamisesta näin onnelliseksi! :-D

Äityli muistan itekki ku pojalla oli ummetusta sen lehmänmaidon takia, niin suurinpiirtein hypin ilosta tasajalkaa ku se kakka vihdoin tuli. :D

Ei kuulkaa enää ole todellista... Kehuin teille just vissiin viime kuussa kun 5kk pillereiden aloituksesta vihdoin loppu kuukautiset. Ei... Nyt taas ensin vuoti reilun viikon, pari päivää taukoa ja taas alkoi.... Mä en tiedä mitä enää tekis... Ilmeisesti ei pillerit vaan niinku ole enää sopivat vai mitä hemmettiä?

Nyt tuli levättyä kun poika veti ruhtinaalliset 4h päiväunet! :)

Nyt on vihdoin & viimein syöttötuoli tilattu, pitää toivoa että nopeasti tulisi kun meinaa hermot mennä sitterissä syöttämiseen. Koko ajan kampeamassa istumaan ja sitten röhnötetään milloin missäkin asennossa niin, että äidilläkin on selkä ihan jumissa. :shifty: Olisi aiemmin pitänyt hommata kun tasan 5kk iässä saatiin lupa syöttötuolin käyttöön...

Meillä ei ole vielä edes syöttötuolia. Eilen netistä kattelin millasii vaihtoehtoja löytyy, mutta päätöstä ei vielä tehty. Kohta kyllä pitää mennä ostamaan. Nyt ollaan ihan sylissä maisteltu.

Meillä liikutaan selällä maaten ja siitä jaloilla potkien ja peppua ylös nostaen, huvittavan näköistä. Mahalla maatessa nostaa ylävartalon suorien käsien varaan, pyörii navan varassa ympäri ja peppu nousee ilmaan ja jaloilla yrittää ryömiä, mutta liikkeelle ei pääse ryömien.

Angelique, jos oikein muistan, niin eiks sulla itellä ollu ylipainoa? Mun yks ylipainoinen kaveri joutunut silmätikuksi lapsineen neuvolassa, ihan vaan oman ylipainonsa vuoksi. Tyttö pistetty verikokeisiin, ravitsemusterapeutin luona joutuneet käymään jne ihan vaan siksi ku mamma lihava. Tyttö saa ihan terveellistä kotiruokaa, kasvaa normaalisti, mamma hankkinut kilonsa ihan itse herkuttelulla, tissuttelulla ja isoilla ruoka-annoksilla omien sanojensa mukaan. Yritän vaan sitä sanoa, että jos teidän muksu kasvaa ihan normaalisti, niin älä välitä neuvolan tädin höpötyksistä! Susta nimittäin ihan tolkun kuvan saanut juttujen perusteella, että todella typerää ammatti-ihmiseltä leimata ulkonäön vuoksi... Itellä ei painosta leimata, mut näytän varmaan narkilta tms monien mielestä :D Vituttaa huolella välillä, mutta ihan positiivista palautetta aina saanut kun joku ihminen jaksanut oikeasti muhun tutustua :)

Äityli meillä liikutaan samallalailla kun teillä:D vähä vaan pelottaa että kopauttaa päänsä jonnekin:/

Ei ole ihmistä tuomittava ulkonäön takia, moni saanut mustakin väärän käsityksen kun ei viitsi tutustua... Anyways Angelique älä välitä siitä neuvolan höpötyksestä, kaikki kasvaa tavallaan:)

Äippä meillä ainakin täytyy seurata jatkuvasti missä neiti menee, kun innostuu liikkumaan, sillä meillä ainakin vauhti aika kovaa. Ja ei nää tarkalleen mihin on menossa.

Meillä seurattava kans menemistä kun kierii paikasta toiseen ja ei tiedä kuinka kovaa kierähtää mahalta selälleen ja mihin seuraava suunta. Täytyy siivota lp-levyt turvaan ettei itku pääse jos neiti päättäisi maistella alkuperäisiä Hurriganesin tai Mötley crüen kansia :'D

Pillereistä.. Mä käytin jostain 15v asti yhdistelmäpillereitä akneen, menkkakipuihin, vuotomäärään ja ehkäisyyn. Mulla sit puhkesi esikoista odottaessa aurallinen migreeni ja jäipä sitten yhdistelmät. Kaikkea hormonaalista kokeillut, paitsi kapselia, mikään ei sovi. Niin moni asia noihin vaikuttaa, että voi olla, ettei hormonaalinen enää jossain vaiheessa käy. Eikös Angelique teillä ollut tarve ehkäisylle vaan vuodeksi ja sit uutta tulemaan, vai muistanko väärin? Ehkä sen ajan pelaisi kumillakin? Vai onko noi menkat se ongelma?

Mullahan piti se sterilisaatio olla edessä. Vedettiin sit takapakkia kun mies ei ollutkaan varma asiasta. Saas nähdä miten käy. Mulla oli aivan helvettiä se raskaus viimeksi, ei niin tippaakaan kiinnostaisi enää. Toki raha, ajankäyttö yms mietityttää, mutta jos mies sitä mieltä, että vielä yks muksu olis jees, niin mikäpä ettei? Sit on vaan omista menoista yms karsittava, oishan se toisaalta lapsenkin kannalta hyvä, että parin vuoden ikähaarukalla olisi sisarus, meillä kuitenkin tarkoitus muuttaa johonkin maalle. Olisi sääli jos yksi lapsista ihan ulkopuolisena, noi vanhemmat kuitenkin 7 ja 5v... Ei tietenkään lapsia hankita toisten kaveriksi yms, mutta tässä on paljon mietittävää/sulateltavaa! Luulin olevani niin varma asiasta ja täälläkin sitä toitotin :D Pakko vaan purkaa johonkin tätä ihmeellistä sekopäistä oloa :( En tykkää yhtään raskaudesta ja vauva-ajasta, mut sama kai se ois toinen lusia putkeen? :D

Warheart mä halusin vielä (ja vielä, ja vielä....) yhden mutta mies ei ole alkuunkaan innostunut asiasta:( ok raskaus aika on perseestä, mutta synnytys ja syntymä vauva-arkineen on ihanaa❤️ noh minkäs teet kun ei toinen lämpene, viitsi jatkuvasti nalkuttaa!

Kiitos hei teille paljon. Mä oon tosiaan todella ylipainoinen ja jotenkin mua kyrpii sekin kun suureen ääneen mainostetaan kuinka mun lapset on kuitenkin ihan "normaali" painoisia. Mulla on vahva geneettinen tausta lihavuudelle. Olen itse lihonut vauvana kun äiti alkoi syöttämään pullaa heti kun osasin syödä... Lapsena oli yhtä helvettiä kun koulussa kiusattiin ja toitotettiin että pitää syödä salaattia ja laihtua ja kotona äiti alkoi itkemään ja isä huutamaan jos ei syönyt sitä mitä lautaselle laitettiin ja jos laittoi itse ja sanoi että se riittää niin äiti itki mukasalaa kun ei ruoka kelpaa tai että Afrikassa lapset kuolee nälkään... Huoh! Teini-ikä oli siinä mielessä ehkä pahin kun sitten ei ees yrittäny enää. Söin vaan mitä mieli teki. Nykyisin ei jaksa enää ees kiinnostaa, yritän pysyä tässä painossa ettei ainakaan lisää tulis... Tää meni nyt ihan puiksi koko keskustelu.... :D sori, mut ehkä tuo jotenkin avaa tätä mun ahdistusta tosta pojan painosta...

Meillä 6kk neuvolassa tänään mitat 7,7kg ja 67,2cm.
Poika sit päätti pissata mun päälle siinä kun alasti oli mittaustilanteessa..paita ja housut itellä sit ihan märkänä :D Onneks käytävässä ei ollu ketään kun pois lähdin :D Ei muutakun kotiin heittämään vaatteet pesuun, kun just olin ottanu puhtaat vaatteet päälle neuvolaa varten :D

Mulla ehkäsynä Cerazette ja vähän väliä kans jotain tuhruvuotoo, saattaa hyvällä säkällä olla viikon vuodotonta ja sit taas jotain tuhruu monena päivänä putkeen. Sellasta jatkuvaa On-Off vuotamista. Tosi ärsyttävää..! Tällä menolla menty nyt reilu 4kk.

Angelique, ei sun tarvitse vauvan painosta todellakaan stressata jos ihan normaalisti syötät! Varmasti kyllä painaa tuo malli kotoa, mutta teethän varmasti kaikkesi lastesi hyvinvoinnin eteen ja et pullaa syötä ja höpötä Afrikan lapsista... Jokainen ne kilonsa kantaa itse ja veikkaisin, että yksikään reilusti ylipainoinen ei tahtomalla ole kilojaan saanut, vaan taustalla vaikka mitä ongelmaa... Ei se ole mikään elämän pääasia olla laiha, vaan olla tyytyväinen itseensä sellaisena kun on :) En tiedä saako taas kirjoittamalla tuotua esille mitä tarkoittaa, mutta siis, ei se ulkonäkö todellakaan ole se mikä ihmisen määrittää, vaan se ihmisyys ja olemus tulee sisältä! Kukaan ei ole huono äiti vaan siksi, jos on lihava, laiha, tatuoitu, vammainen, musta, keltainen, rikas, köyhä, uskovainen, ateisti tai mitä vaan, se äitiys ja lapsista huolehtiminen ei katso ulkoisia puitteita! :)

Ainiin, ja kysyin noista ruokahommista, siitä et kumpi on tärkeempi vauvalle, kiinteet vai maito, niin kiinteet on ensisijaisesti mut maitookin ois tietysti hyvä saada. Kun mua vaan mietitytti toi et kumpi on se tärkeempi..

Öljylisästä ruuassa kysyin kans, niin sano että jos kasvaa normaalisti eikä oo tarvetta lisäravinnolle niin ei mitään öljyä tarvii ruokaan lisätä. Et sitte vasta 8kk ikäsenä voi niitä öljyhommia..en tiiä mitä se sit sillä tarkotti..

Takaisin