Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei puhunu muuten mitään syötötuoliin istuttamisesta..ei edes kysyny mitään siitä et ollaanko kokeiltu..:eek:

Siis virallisesti ihan WHO suosittaa, että maito on ensimmäisen vuoden ajan se ensisijainen ravinnonlähde, mut en tiedä päteekö vaan tissimaitoon? Ravintokoostumus nimittäin on niin vaihtelevaa kiinteiden suhteen, että maito takaa kasvavalle ja kehittyvälle vauvalle kaiken tarpeellisen. Tietysti lisäksi tarvitsee vitamiinit kasviksista ja kuitua yms. Näin mä asian ymmärtäisin :)

Syöttötuoliin yleensä voi melko huoletta laittaa syöttämisen ajaksi 6kk-->. Suojaheijasteita ja selän suoruutta voi ihan itse katsoa kun laittaa lapsen istumaan lattialle ja kallistaa sivulle, että ottaako kädellä vastaan ja miten pysyy selkä suorassa :)

Niin, no tiedä noista suosituksista mut noin mulle tänään sanottiin. Neuvolan mukaan mä aattelin mennä..

Pidättekö vauvalla yöllä peittoa? Mua on alkanut mietityttää uskaltaako pitää yöllä, kun pyörii nykyisin niin paljon unissaan niin voiko kietautua siihen ja tukehtua :eek: vai osaako tän ikäinen jo pitää itse huolen ettei niin käy? Nyt, kun oli lämpimämpiä päiviä niin oli vaan yöpuku päällä, mut nyt vaikutti olevan vähän viileä ilman peittoa.

Kimallus mulle sano ravitsemusterapeutti (jonka väitän tietävän näistä ruoka asioista enemmän ku neukkutäti) että maito, oli se sitten korvike tai rintamaito, niin on vauvvalle se pääsääntöisin ruuanlähde vuoden ikäiseksi asti. Sitäkin peptiä jos ei saa tarpeeks menee, niin joutuu ottaa kalkki/kalsiumlisiä purkista lisää. Juuri tänään olin asiasta yhteydessä, koska meillä ei ole poika nyt halunnut kolmeen päivään juoda maitoa. Ja vinkkinä, että jos ei halua ottaa maitoo, niin laita jokaiseen soseruokaan mukaan 3-4 mitallista peptiä. Sillon tulee vähintään se 600ml maitoo vuorokaudessa ja sillon saa tarpeeks kaikkee hivenaineita. Mutta tosiaan se maito on pääsääntöinen ruoka.

Hansu voin kertoo, että kun meijän pojalla oli niitä hengitysongelmia niin hän kyllä ainakin piti huolen siitä että hengitys kulkee.. Ja meillä ku välillä ollaan nenä kiinni pinniksen suojassa niin kyllä se sieltä ite siirti nenäänsä niin että henki kulki.. Meillä ei kyllä muutenkaan pyöri paljoa kun on se pötkö estämässä juurikin tuota, että ei olis nenä kiinni joka paikassa

Joo, näin olin itsekin ajatellut tuon maidon suhteen ja siksi olinkin huolissani kun tässä meni pitkä tovi että maitoa meni niin vähän...
Kiitos warheart ja muut, olitte ymmärtäneet mitä mun sekava sepustus tarkoitti... Olen yrittänyt kyllä todellakin opettaa lapsille normaalia ruokailua, mun äiti on edelleen hiukan rasittava, esimerkiksi syöttää lapsille paljon keksejä ja limsaa. Valittaa ettei munakas ole kunnon ruokaa vaan välipalaa (jösses). Paljon perunaa pitäis syödä (itse yritän opettaa lapsille edelleen vähentämään sitä, koulu ei auta asiaa kun siellä on aina perunaa ja pakko syödä...)
Hei mulla kans cerazette noi pillerit! Eli sullakin edelleen kimallus niiden kanssa ongelmia. On kyllä jo todella rasittavaa...!
Joo meillä olisi tarkoitus vielä yksi. Kondomit on niin... No... Ja vuoto oli yks syy noille pillereille kun mulla niin runsaat ja kivuliaat. Aikaisemmin oli niin helppoa ku ei vuotanut yhtään väleissä...
Meillä hiukan sama idea, ei olis kiva jos yksi on ainoa pienempi, mut toisaalta hän oliski ihana isompien hellyyden kohde. Mutta siis ei tietenkään ole se syy... En tykkää itekään raskaudesta varsinkaan jos on yhtä hankalaa kuin tää viimeisin diapeteksineen päivineen...

Okei. Meidän neiti on löytynyt välillä nukkumassa pää jalkopäätä kohden ja usein ihan mutkalla siellä jalkopäässä, vaikka toistepäin laittoi nukkumaan :hilarious:

Meillä kans myllätään yllättävän paljon ympäri sänkyä, joskus herää siihen kun ollaan väärinpäin jalkopäässä peiton kanssa solmussa... Välillä poikittain niin että pää hakkaa pinnoihin kun pitää potkia :D

Meidän poju ei taas tunnu yöllä juuri liikkuvan. Päätä kääntää ja vähän puolikyljelleen yrittää, mutta ei kuitenkaan ihan kyljellään nuku.

Meillä vaipoissa kanssa samat s ja m koon kestot ja hoitolaukku/viikonloppureissuvaippoina liberon comfortti 3. Nyt ostettiin paketti nelosia, mutta varmaan joutuu vielä ainakin toisen paketin ostamaan noita kolmosia, ennenku neloset on ok. Ja meillä ikää noin 5,5kk (5kk neuvolassa 6910g ja 65,5cm).

Hyvä että pudotuksista on selvitty säikähdyksillä! Mä olisin ite varmaan aivn paniikissa ja muuttaisin vähäksi aikaan sairaalaan ihan vaan varmuuden vuoksi :eek:

Meillä on kyllä peitto, ei se kyllä koko yötä päällä oo, mutta kuitenkin;)
Mir onhan tossa vaik kuin tilaa;) ihana pesue❤️

Angelique, mä stressaan kyllä kans noista lapsien painoista ja syystä, että olen itse ollut ylipainoinen lapsena ja teininä. Ja täällä nuo kaksi on vankkarakenteisia, pituuspainosuhde siin +20 eli kasvuseula herjaa ylipainoa. Mut eipä kumpainenkaan kovin lihavalta näytä... En vaan halua, että joutuvat kiusatuksi koulussa (sitten joskus). Neuvolassa ei oo sanottu kyllä mtn asian tiimoilta ja oon ihan kysynyt, onko lapset ylipainoisia. Eivät ole tädin mukaan. Ja ok, näähän on vielä "vauvoja" molemmat niin ei kai voi mistään ylipainosta puhua. Stressaan silti.

Mulle laitettiin kapseli 14.1. ja edelleen on vuotoja. Nyt menkkamaisesti n 3 viikon välein eli mulla tuskin sit vuodot ees loppuu... En tiedä johtuuko siit et oon yli 70kg (ymmärsin, et kapselin teho mm heikkenee jos paino on yli 70kg) ja nää tiedot sain selville kapselin laiton jälkeen... Argh.

Tosta ylipaino asiasta, mä olin lapsuuden ja nuoruuden ihan normipainoinen mut sit muutin 18-v pois kotoa ja paino ekan vuoden aikana nousi melkein 30kg ihan vaan syömällä huonosti ja ennenkaikkea juomalla alkoa ja limua! Noh heräsin todellisuuteen kun painoin melkein 100kg joka on 159cm rungossa aikapaljon... Melkein 2vuotta siihen meni että sain kilot pois, ja nyt oon 5kg normipainosta mutta en tunne tarpeelliseksi tiputtaa kiloakaan lihasta pitäis vaan saada... Pointtini siis se et jos tahdonvoimaa löytyy niin numeroita saa vaa'asta pois jos niin haluaa mutta ei se paino ole ihmisyyden mittari.. Jokainen kantaa kroppansa niinkun haluaa, eikä siinä ole neuvolalla tai kellään muullakaan naputettavaa:)
Muihin aiheisiin... Meillä tänään 6kk neuvola, jänskää kuulla mitä tyttö painaa:)

Meillä 5kk neuvolassa 65 cm ja 6610g eli meillä aika hoikka poika, mut ei mekään olla isoja. Ja toihan hoikkuus/lihavuus on tietenki vauvalla suorassa yhteydessä myös liikkuvuuteen. Meillä esim todella aktiivinen sätkijä ja koko ajan pitäis olla liikkeessä, siks tarvii paljon kaloreita kun niitä selvästi kuluttaaki paljon. Siks se rasvalisä ei oo pahitteeks meillä.

Täällä käy vähän raskaaksi elo, kun aamulla alkaa meteli viereisen talon kattoremontin takia ja kestää 7-17, sitten alkaa illalla yläkerran naapurin keittiöremontti ja poraaminen joka kestää vähän yli puoli yhdeksään yleensä....eilen poika heräs koko ajan illalla kun aina alkoivat poraamaan just kun sain toisen nukkumaan. Pitää varmaan käydä tänään kysymässä jos voitais jotenki sopia etteivät porais enää seiskan jälkeen. Koko kämppä tärisee ja poika raukka pelkää... tuo kattoremonttikin kulkee kaikki nää kolme taloa läpi ja kestää marraskuuhun. Kiva. :(

Mua muuten kans ärsyttää kun on vielä semmonen kymmenen kiloa ylimääräistä kropassa, oon kyllä jo alle sen mitä ennen raskautta ja synnytyksen jälkeen lähteny n. 16 kg mutta vielä on ihan löysää. Sain jo itteni kuntoon 2013, mutta kilot tuli takas...ärsyttävää jojoilua mutta itsepä oon niin kova herkuttelemaan.

Mulla on huono äiti fiilis.. Mun lemmikki puri poikaa nenästä. Tuli viiltohaava nenään. Mut onneks nää lapsukaiset parantuu äkkiä.. Olin kyllä varmistamassa siinä, ettei kokeile maistaa, mit en kerenny laittaa kättä väliin ku nappas niin äkkiä... Kertokaa oonko mä oikeesti näin paska etten osaa vahtia. Haluaisin olla pojalle parempi äiti!! :'(

Takaisin