Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua jotenkin huvittaa /hirvittää noi teidän lisäykset ruokiin, rasvaa tms ku mä taistelen että poika jois ees maitoa riittävästi ku syödään. Kolme kertaa päivässä maksimi määrä soseita/puuroa että menee maitoa edes jotakuinkin 6dl... Yöt nukkuu kyllä taas hyvin n. 21-08 ihan syömättä. Havahtuu kyllä jos on kääntynyt mahalleen tai kieriny pinnoihin kiinni, mut ei ole nälkäinen... En mä tajua millä pyhällä hengellä tuo sitten elää vai millaisia maitomääriä teillä menee? Muistaakseni jossain listassa oli 6kk ylöspäin maitomäärä 6dl minimi...?

No siis meille on lääkärin toimesta ihan asetettu minimi maitomääräks 300ml päivässä. Että toihan 6dl on jo tosi paljon, ainaki meille. Ja ite lisään niihin soseisiin sitä maitoo sitten jos muuten menee vähemmän maitoo nesteenä. Se maito on kuitenki aika tärkeetä ku siinä on kaikki mitä vauva tarvii. Jos pitemmän aikaa menee vähemmän maitoo, niin pitäis alottaa kalsiumlisä. En halua alottaa mitään lisiä, niin siks laitan soseisiinkin maitojauhetta välillä.

Ja mun mielestä rasvan lisäyksessä ei ole mitään huvittavaa. Se on ihan perusteltua käyttääkkin.

Angelique, jos ei mene maitoa tarpeeksi, niin josko korvikejauhetta ruuan sekaan? Meillä vähän toisin päin, että maitoa menee turhan paljon. Rasvalisää käytetään, jotta soseessa ravintosisältöä enemmän ja pitäisi nälkää, eikä tarviis niin paljoa maitoa. Meillä nukutaan syömättä 19-07, että ei sen suhteen ongelmia ole. Aikanaan allergialääkäri antoi meidän pienikokoiselle tytölle minimiksi 500ml/vrk korviketta, mutta harvoin sitä niin paljoa sai menemään. Ohjeellisiahan noi suositukset on, että jos maitoa ei mene riittävästi, niin ravinteet sitten saatava muualta :)

Tosiaan ihan neuvolasta ohjeistetaan lisäämään rasvaa soseeseen/puuron, jotta olis enemmän ravinteita. Solut kuitenkin tarvitsevat rasvaa rakentuakseen.

Tänään löytyi kyl ehdoton suosikki näiden 2kk maisteluiden aikana! Meillä tänään sosekeittopäivä, niin vauvalle laitoin sit maa-artisokkaa, porkkanaa ja kukkakaalia, tykkäs kovasti ja suuttui kun loppui :D Yleensä ei meinaa mennä kun pari tl soseita, ellei ole jotain todella herkkua. Alkaa päristellä ja sit on kaikki paikat soseessa. Vois sen syöttötuolin kai vähitellen hommata ni pääsee tästä sosepelleilystä :D

Niin no meidän neuvolassa ei ole koskaan suositeltu, päinvastoin, kaiken pitäisi olla vähemmän rasvaista... :D että tää teidän ohjeistus on kyllä ihan uus juttu ja mulla sentään vanhin 16 v.
Meillä on opittu uus juttu, isketään äidille silmää :D siis kummatkin silmät kiinni ja katsoo päin ja alkaa nauramaan... Aika hauska... :D enkä tiedä mistä oppinut.
Hyvä tietää että toi 6 desiä riittäis. Meillä ke neuvola kyselen sitte lisää...

Meillä menee maitoa joku 580-600ml/vrk tällä hetkellä. Just viikonloppuna laitettiin vuorokauden ajan määriä ylös kun tuli 6kk täyteen, ja katottiin et paljon menee, ja meni se 580ml. Sehän taitaa olla aika sellanen viitteellinen se taulukko, lapset on erilaisia. Toisilla menee enempi kun 600ml ja joillakin vähemmän. Meillä menee himpun alle 600ml kun poika ei oikeen tahdo soseiden päälle enää maitoa ottaa juurikaan. Joku 20-30ml saattaa hyvällä säkällä mennä, yleensä ei juo mitään, leikkii vaan pullolla..Mut ei me tosta maitomäärästä stressiä oteta. Juo minkä juo ja syö minkä syö, sehän se on pääasia.

Meillä esikoinen 7v ja sillon kiinteiden aloittamisesta asti suositeltu rasvalisää neuvolasta, että ei sen uudempi juttu ainakaan mun tietoon :)

Kyllä meilläki neuvolassa tuosta myös sanottu ja opuksia joita sain viimeks mukaan, niin sielläki sanottu.. Ja on se kyl ihanaa ku nukkuu yönsä kitisemättä eikä tartte päivälläkään olla kokoaikaa syöttämässä. Toisin ku sillon ku oli ihan vauva, tuntu että koko ajan sai olla pullo kourassa antamassa maitoo. :)

Meillä vedetään toisia päikkyjä. Ne ekat oli 3h ja nyt menossa jo 4h. Noh eipä tässä, kerkeen kivasti kasailla näädille ulkoaitauksen kun sellasen tilasin. :) pääsen oman alan hommia tekee pitkästä aikaa :)

Mä pääsin kans tänään tekemään oman alan hommia, ihmettelin nukkekodin sähköjä :D

En oo saanu sellasia lappujakaan neuvolasta :D No mutta mun lapset tietty onkin ollu neuvolan mukaan myös lihavia ni ehkä siinä sitten syy... Saan taas kuunnella keskiviikkona että oliko se niin että ne muutkin sitten laihtui kun lähtivät liikkeelle...
Hän kyllä joi maitoa aiemmin hurjia määriä, että ehkä siks tää yhtäkkinen muutos on outo. :D Muutenkin aina hyvä fiilis kun mun mielestä toinen ei syö paljon mut neuvolan mukaan syö paljon kun on niin lihavakin, huoh. Ei multa enempää tästä... Kunhan oudoksuin.

Teillä on kyllä Wildis ruhtinaallisia päikkyjä, ihanaa! :) Meillä on nyt menossa päivän kolmannet päikyt. Ekat päikyt oli n.30min. seuraavat oli kans sama 30 min. ja nyt on nukkunu 25 minsaa et varmaan ihan näillä näppäimillä herää.. On unien määrä PIKKUSEN eri luokkaa ku teillä Wildis :D Meillä päivän kokonaisunimäärä jää alle 2 tuntiin :D Mikä on meillä ihan normi..

Mullekaan rasva lisää olla neuvolassa suositeltu... Puuroon kyl lisään vauvalle öljyä:)
Angelique jätkä mikä jätkä, pelimies in the making;) söpöä❤️

Ei mullekkaan oo neuvolasta mitään mistään rasvoista ikinä puhuttu. Eikä olla mitään lippulappusia ylipäätään ravinnosta saatu koskaan. Edes raskausaikana en saanu mitään vihkosia mistään ravintojutuista. Kielletyt ruoka-aineet kerrottiin suullisesti vaan.

Ylipäätään en oo neuvolasta mitään kirjallista materiaalia juurikaan mukaani saanu :D Ainoot taitaa olla jotkut kyselyt mitä piti täyttää raskausaikana..omista ja miehen elintavoista, tukiverkosta jne. Ei me mitään muita materiaaleja olla taidettu saada koskaan. :D

Meille tungettu vaikka mitä lappusia ja esitteitä matkaan neuvolasta, vaikka jo kolmas lapsi kyseessä :) Ravitsemuksesta melko vähän osaa kertoa perus terkkari, että pääpiirteittäin suosituksista aina mainitsee. Yhdessä edellisistä neuvoloista tuli aina noottia jokaisesta asiasta minkä teki suosituksia vastaan, lopulta sit otin sen "joojoo-linjan" neuvolassa ku en jaksanut aina sitä ruikutusta kuunnella :D Siellä myös joka helvetin kerta täytettiin se alkoholikysely, täällä ei olla ku kerran täytetty ja käyty läpi suhtautuminen alkoholiin ja alkoholikasvatukseen.

Kyllä kaikki rasvaton jne jne materiaali on saatu varsinkin kun mun lapset on tosiaan isokokoisia olleet... Nykyisin kyllä ihan normaalikokoisia ovat.

Joo, en oo saanu muille näytettyä tota ilmettä kun näyttää vaan mulle :D Mut aika hauska tyyppi kyllä :D

Pakko tulla tänne sanoo vaikka meneeki asian vierestä... Mulle tuli äsken paketti kotiinkuljetuksella (koska oli ilmanen) ja hyi hitto siihen tuli sellanen keski ikänen mies, jolla oli tupakka suussa.. Kävelin siihen ovelle tietysti vauva sylissä ku en tuota hennonnu itekseenkään jättää olohuoneeseen. Sillä ukolla vaan se tupakka kärysi siinä huulessa ku meillä oli kämpän ovi auki ja mulla vauva sylissä.. Eikös se savu menny sisälle ja voitte nyt kuvitella miten tää koko asunto haisee ihan tupakalle!!! Ja sit se kehtas vielä ilman mun lupaa mennä niillä tupakka käsillään poikaa nykimään poskesta. Pikkusenko näin punasta ja arvatkaas kiitinkö paketista.. Tosi ihana nyt olla täällä ku kämppä haisee ihan hirveelle.. Ja sit ku meni poikaa koskee niin poika alko huutaa hirveesti.. En kyl enää tilaa matkahuollolta kotiinkuljetuksella mitään.

Takaisin