Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kokeillehhan sitä rasvaa. Se on meillä ainaki toiminu. Tosiaan ravitsemusterapeuttikin sano, että ne puurot itessään ei ole kovin ravintorikkaita ja niihin pitäis lisätä sit jotain esim sitä rasvaa. Tosiaan tuohon ravintorikkauteen kannattaa kiinnittää huomiota. Kyllähän sitä ruokaa voi mennä vaikka kolmeki purkkia, mut jos ei oo ravintorikasta niin ei se pidä nälkää yhtään sen pidempää ku vähänenkään määrä. Meillä menee päivässä vain ne "pääruuat" ja maito päälle. Yhtään välipalaa ei halua. Eli noin neljän tunnin välein. Viime yönäkin oli 12h syömättä koska iltapuurona oli maissia jonka tein maitoon ja laitoin rasvaa. Kannattaa esim iltapuurokin keitellä maitoon. Se pitää pidempään nälkää kun veteen tehty. Ymmärsin niin, että teilläki on peptiä. Laita iltapuuroon vaikka kolme mitallista sitä peptijauhetta ja puoli teelusikallista rasvaa.

Meillä siis aikuisillakin ruokailun pääpaino kasviksilla(salaatit+lämpimät), sitten on seuraksi proteiinia ja rasvaa on ympätty aina jossain muodossa. Samaa kaavaa käytetään vauvan ruuissa, proteiinia tosin vain yhdellä aterialla :)

Kiitos wildis tosta listasta on varmasti apua! :) Tänään on herätty kesken päikkäreiden jo kolme kertaa ku jotain nousee koko aika suuhun :sad001 Jätettiin tosiaan kukkakaali ja mango pois sekä kaikki valmis purkit ja tehdään itse soseet tästä eteenpäin ainakin toistaseksi. Kokeiltiin kukkakaalia 5 päivää ennen ku otettiin mango mukaan. Täytyy ilmeisesti malttaa vaan se viikko, ettei mee ihan sekaisin mikä sopii ja mikä ei. Nyt ainoot sopivat on päärynä ja kesäkurpitsa, joista kesäkurpitsaa ei oikein edes suostu syömään vaan irvistelee sille.

No, mä en oo ikinä noita ravintoarvoja seurannu omissakaan syömisissä. Syön sitä mikä on hyvää ja piste. En oo jaksanu olla mikään "ravintoarvopiipertäjä" jos nyt sallinette tollasta nimitystä käyttää :D Älkää ottako itseenne. :D Ja mä oon kyllä luottanu noihin kaupan soseisiin et ne on hyviä ruokia vauvalle. Niillä ollaan menty! :)

Wildis, joo meillä on kans sitä Peptiä maitona. Ootko siis ihan sen jauheen vaan pelkästään lisänny sellasenaan siihen iltapuuroon ettet oo sekottanu sitä veteen ensin..? Eikai puurosta tuu sit liian kuivaa..?

Meillä ei ainakaan kaupan soseena maissi uponnu ollenkaan, ei millään :D Meni purkki roskikseen. En oo sen koommin sit mitään maissijuttuja edes ostanu. Kesäkurpitsa oli toinen mistä ei tykänny yhtään.

No en minäkään oo aiemmin noin tarkasti katellu, mut pakko myöntää että vauvan kohdalla siitä on todellakin hyötyä. :)

Joo oon laittanu jauheen ihan siltään siihen. Ei siitä tule kuivaa ja jos tuntuu että tulee niin lisää vähän vettä. Ite oon keittäny maissipuuron ja purkittanu ne. Purkista kumoon lautaselle ja notkistan sitä vähän vedellä, sit 3-4 mitallista peptiä ja sekotus, sekä se rasva siihen niin sekin notkistaa lisää. :) Tuota sekotus hössäkkää annoin aamulla ja tuolla ulkona on nyt nukuttu jo kolme tuntia heräämättä kertaakaan. :)

Eiköhän ne kaupan soseet oo ihan hyviä ruokana. Me jätettiin vaan kokeiluksi pois ku kaikki niistä sisältää tärkkelystä ja, jos se onkin se tärkkelys mikä ei sovi meidän neidille..

Hansu meillekkään ei sovi tärkkelys. Tarkemmin vehnätärkkelys. Maissitärkkelys ja tapiokatärkkelys sopii. Mutta tosiaan helpompi ku tekee ite tämmöselle allergiselle vauvalle. Tietää ainaki mitä niissä on :)

Mitä puuroo teillä wildis syödään? Osaatteko sanoo olisko järkevämpää kokeilla eka kasvis/hedelmä linjaa vai puuroo tai lihaa nyt seuraavaksi? Ku ikää on jo se 6kk.

Mä oon jotenki kuvitellut sen olevan ihan normaalia, että katsoo mitä suuhunsa laittaa :D Itellä kyl taustana se, että olin pitkään kasvissyöjä ja myöhemmin taas nousujohteisesti treenasin voimanostoa, että ravitsemusasiat tulee melko hyvin selkärangasta. Esikoinen oli moniallerginen vauva-aikana, joten tulihan sitä siinäkin yhtä jos toista opittua. :)

Onko muiden vauvoilla omaa tahtoa tullut esiin? Pojalla on, ja se näkyy siinä, että yleensä kun herätään ja nostan pojan pinniksestä, tuijottaa heti leikkimattoa ja jos kävelen leikkimaton ohi, kuuluu vaativa ja tiukka kiljahdus/ärähdys. Sitten kun leikkimatolle laskee, alkaa tyytyväisenä leikkimään. :p

Meillä on hedelmä/marja puuroa maistamassa muuten syödään samallalailla kun warheart kuvaili eli vihannekset+prot lapsilla on on myös hiilari(peruna,riisi,pasta)rasvat tulee salaattikastikeena toimivasta oliivi öljystä, pähkinöistä ja kalasta( jota meillä 2-3krt/vko) itse syön vähän huonon puoleisesti hiilareita, mut mulla muutenkin vaikeaa tuo syöminen, en vaan saa niin paljon naamaani vedettyä kun pitäisi, et sais sen hävinneen lihasmassan kasvatettua takas:/

Mä oon ymmärtänyt, et purkkisafkat on ravintosisällöltään ihan kelpo kamaa, mut se miinus on ku on pakattu ja käsitelty niin steriilisti.

Meillä tyttö syö pääsääntöisesti purkkiruokaa (hipp, semper) ja kohta alkaa sit ihan meidän safka menee. Oottelen noi yläetuhampaat niin pääsee pureskelun makuun. Alunperin piti ite tehä soseet niinku esikon kohalla, mut on täs niin härdelli et helpomman kautta tällä kertaa... :)

Talvitintti kyllä tahtoa löytyy, jos jokin lelu liian kaukana alkaa semmoinen ähähäääähhh ähinä, tai jos joku ottaa sannin lelun pois kädestä niin siitäkös se huuto tulee joka loppuu vasta kun lelun saa takas:D

Hansu meillä syödään aamulla maissipuuroo, minkä keitän polennasta. Sitä saa keitellä puol tuntia, että ne ryynit pehmenee kunnolla ja sit sauvasekottimella pienennän vielä. Sit illasta syödään riisipuuroo, johon sekotan persikkaa tai muuta hedelmä/vihannes sosetta. Lihassa voisit kokeilla vaikka kalkkunaa, se sopi ainaki meille tosi hyvin. Mut kokeile sen viikon verran ainaki aina yhtä uutta, koska se suolisto aina vähän reagoi uuteen. Viikossa kyllä näkyy jos ei sovi. :)

Maissipuuron voi keitellä myös ihan maissijauhoista, mut mä en meidän kaupoista sellasta löytäny niin piti käyttää noita suurimoita.

Ei niissä vauvojen valmis ruuissa mitään vikaa, niitä meidän esikko söi jonkin verran mutta tulevat vaan kovin kalliiksi jos vertaa koti tekoseen... Ootteko maistellu niitä valmis ruokia? Mun mielestä ne kaikki maistuu ihan samalle... Ps meilläkin on hoitolaukkussa valmis ruokaa;)

Niin, omasta tahdosta... Meillä tyttö lähinnä komentaa, ja nyt kun liikkuu niin ei raivoa samalla tavalla. Kiljuu ja karjuu, ihan vaan huvikseen :D

Tulee kalliiks juu ja sit ku on tämmönen vähän allerginen vauvva niin helpompi tosiaan vaan tehhä ite. Koskaan ei tiiä onko sit jollekki tärkkelykselle valmiissa ruuassa allerginen tms.

Kimallus, voi olla ihan vaihekkin vaan. Meillä ainakin toissa viikko oli ihme yöheräilyä konsanaan, nyt on hieman rauhoittunut. Muistelisin että 6kk:n kohdalla on joku hulinavilinäkausi :)

Takaisin