Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tytsy meilläki on sama tuon liikkumisen suhteen. Ja sit pyörii silleen ympyrää. Oon laittanu sen massulleen pää töllöön päin ja käyny hakee keittiöstä jotain niin onkin kääntyny pää sohvaan päin :D

Meillä siirrytään kyl heti sormiruokailuun ku typy vaan istuu tukevasti :) Sotkua siitä tulee, mut voi syödä ite samaan aikaan ja jos jää vauvalle nälkä niin sit vaan sosetta lisäks naamariin. Voihan niitä esim maissinaksuja jo nyt antaa sormiruokana, ne ei ihan hirveästi sotke, pääsee vauva ite tutustumaan syömisen ihmeelliseen maailmaan :D

Ai saa nyt jo antaa? Pitää antaa sitten kunhan opetellaan ekana noi uudet soseet. Niiden kanssa pikkasen massu ummella, mut uskon tasottuvan parin päivän sisään. :)

No joo, on sitten ollu meillä ihmeelliset ohjeet, kun nimenomaan sanottu, että hyvä täysimettää mahdollisimman pitkään ja kiinteät on hyvä aloittaa maistelemaan neljän kuun jälkeen. Isommissa määrin sitten kun täysimetyksen 6kk täynnä. Noh, eipä tuo varmaan pojalle vahinkoa tee. Olisin vaan saattanut kiinteitten kanssa odottaa pidempään. Mutta joka tuutista kun hoettiin, että uusi suositus on alkaa maistelemaan ennen puolen vuoden ikää, paras tutkimusten mukaan yms yms, niin tottahan me alettiin maistelemaan. On tämäkin tullu täällä jo usein todettua, että ohjeistukset vaihtelee.

Mulla naama ollut aina hyvässä kunnossa, joten ei valittamista, mutta tukkaa lähtee.. Vaikka tätä tukkaa löytyy omasta takaa niin olen huomannut että joistain kohti on vähän ohentunut, toivottavasti loppuisi pian. :eek:

Kimallus, täällä myös yks siisteys friikki! Joka päivä pakko siivota edes jotakin, pienikin tahra pitää heti hinkata pois näkyvistä, pölyt pyyhkiä, hiekat imuroitava, esineet laitettava tip top järjestykseen ja ja ja ja... :p

Pakko vielä laittaa teille kuvaa meidän ohjeista... Nämä siis saatiin "vanhentuneiden" ohjelehtisten lisäksi. Näihin oli saatu jo uuden suosituksen mukaiset ohjeet.
00150785cb84b8a4eb632436229c8f6d
6b39994a1716675ed33e99c96ed7b745

Näiden ohjeiden mukaan kiinteät pitäisi siis aloittaa viimeistään 6kk iässä.

Talvitintti, juuri näin! Ihan täsmälleen sama täällä. :grin Jotain siivoan joka päivä, jos ei muuta niin pölyt pyyhin. Mua ärsyttää jopa jos sukista jää sitä mustaa (tai minkäväriset sukat nyt onkaan) nöyhtää lattialle. Ja miehellä sitä jää, tiiä millaset ihmeen sukat sillä on kun aina vaan nukkaa irtoo :D . Niitä sitte meen ja nypin matoista irti koko ajan. Ja nyt kun on nää terassikelit ollu et on voinu ulkona olla ni ulkoota tulee sukkien pohjassa kaikkee roskaa jatkuvasti sisälle..ja taas imuri huutaa :D Ja mulla on tavarat kans hyllyillä niin tip top et huomaan heti jos niitä on joku (esim.vieraat) pyöritelly käsissä kun ei oo osattu laittaa samalla lailla takas :hilarious: Mattoja saa oikoo lattialla tuon tuosta kun ovat vinossa :grin ja ja ja.... Mun on vaikea rahoittua jos mä tiedän et joku paikka kämpässä on rempallaan..:grin

Täällä maisteltiin tänään kesäkurpitsa-bataattisosetta eikä ollu sitten YHTÄÄN hyvää :D Jo ensimmäisellä lusikallisella ilme oli sellanen et "mitä h*******ä TÄÄ on?" :wtf: Koko ajan päätä käänsi poispäin kun yritti syöttää ja sylki melkeen samantien pois suusta ja pariin kertaan tuli ihan jopa yökkörefleksi :sick009 :grin No en sitte viittiny väkisin syöttää kun ei kerta ollenkaan uponnu :D

Taitaa korvikeruokituille olla suositus aloittaa siinä 4kk iässä maistelut, imetetyt vauvat kun saa sieltä tissin kautta altistusta eri ruuille :)

Meillä siivotaan kerran viikkoon kunnolla, eli imurointi, pölyjen pyyhintä, vessan pesu ja lattiat pyyhitään kostealla. Tiskaan kerran päivässä ja pyykinpesukone pyörii kerran päivässä. Saattaa joskus joutua imuroimaan kahdesti viikossa. Meillä tavarat laitetaan aina paikoilleen, mä oon jotenkin neuroottinen symmetriasta ja siltä meillä näyttää :D Olkkarin kirjahyllyssä lasiovet, joten kirjat yms ei pölyynny ja mattoja on vaan vessassa.

No noita suosituksia on taidettu tulkita ihan miten sattuu mm. mediassa, siitä tehtiin haloo että jo 4kk iässä nyt pitäis alkaa antamaan makuannoksia vaikka oikeastaan suositus sanoo että aikaisintaan 4kk iässä ja viimeistään 6kk iässä sen mukaan miten vauva osoittaa valmiuksia tai on joku muu tilanne että tarvii jo lisäruokaa. Paljon aiemmin tai myöhemmin aloittaminen saattaa lisätä allergioiden puhkeamisen riskiä. Minkäänlaista estettä ei ole pelkästään imettää 6kk asti, jos kasvu on hyvää. Ja silloinkin voi vielä tehostaa imetystä ensin jos alkaa takkuilemaan kasvu. Ei varmastikaan ole mitään vahinkoa tapahtunut pojalle Air, kyllä sen olisi huomannut jos suolisto ei olisi ollut yhtään valmis edes pienille makuannoksille. Varmimmin se suolisto taitaa olla kypsä siellä 6kk aikaan ja silloin aloitettaessa voi antaa jo paljon tiuhempaan uusia ruoka-aineita. Esim. parin kolmen päivän välein kun oletus on että suolisto kestää jo hyvin. Yksilöllistähän nää kaikki on, esim. meillä vois olla valmiuksia alottaa jo aiemminkin kuin 6kk kun nyt huomaa että pojan maha kestää jo kaiken ruoan mitä itse syön, eikä enää tarvi välttää mitään ruokia mitä tuohon n. 4kk asti en usein syönyt kun tuli niin paljon mahakipuja. Mitään en kuitenkaan lopettanu kokonaan niin siedättyi poikakin niihin. Mutta pääasia näissähän on se että lapsi kasvaa ja kehittyy ja on tyytyväinen. :)

Warheart, tuossa lapussakin nimenomaan lukee äidinmaito. Mutta joo, on sitten varmaan meidän neuvolantätikin vaan ollut superinnostunut uusista ohjeista tai jotain, kun en yhtään kyseenalaistanut kiinteitten maistelun aloittamista. Ja lopouun vielä huomautan tuosta ristiriidasta, että jos suosituksen mukaan pitää aloittaa maistelu (eihän kenenkään ole pakko) ennen 6kk ikää, niin eihän yhtään lasta sitten täysimetetä puolivuotiaaksi :confused:

Wildside, ne maissinaksut sulaa suuhun, vahtii vaan, että ei vauva saa liian isoja palasia kerralla(ikenillä tuskin kovin isoja irtoaa) ja vauvan oltava pystyasennossa :) Helpottaa syöttämistä huomattavasti jos vauvalla jtn järkevää tekemistä käsille :D

Meillä kanssa neuvolan täti, selitti että nyt pitäis kiinteet alottaa 4kk jälkeen heti maistelulla. Mutta sanoin suoraan, että jos neiti kasvaa hyvin ja paino nousee, niin mä alotan vasta 6kk maistelut. Viime neuvolassa oli sijainen, joka taas heti sanoi kun mitat ja paino oli otettu, että voin hyvin jatkaa täysimetyksellä ja alottaa 6kk maistelut. Että kyllä ne siellä neuvolassa niin eri neuvoja antaa kiinteiden alotuksesta.

Siis lähinnä tossa mun saamassa ohjeessa. Ei mulle oo kukaan sanonu, että aloitus tarvittaessa 4-6kk iässä, vaan paremminkin toisin päin: aloitus 4-6kk iässä, tarvittaessa 6kk-> Mutta ilmeisesti siis vaan erilainen info taas paikkakunnittais/neuvoloittain.

Että mä vihaan niitä sukkanukkapalleroita kanssa! Meillä on aika sama siivousmeininki ku mitä Warheart kertoi omastaan, mutta imuroin useamman kerran päivässä... nyt ku tyttökin on lattialla niin koitan kaiken maailman roskat, kivet, SUKKANUKAT pitää poissa :D

Tänään oli meillä sannin 5kk neuvola, saatiin rokotteet painoa oli 8.9kg ja pituutta 65.5 cm, iso tyttö! Sanoivat että ruokailun ajaksi saa laittaa jo syöttö tuoliin kunhan tukee kunnolla:)
Täällä ollut taas kovat keskustelut, ainakin ruokailusta... Ihmettelitte vauvojen valmis puuroja ja samoja olen itsekin ihmetellyt... Onhan ne helppoja ja nopeita mut eipä toi tavan puurokaan vie paljoa aikaa... Meillä siis ei syödä valmis ruokia ollenkaan:)
Hiuksista ja naamasta joku kysäs ja mun hiukset tippuu tukkoina ja naaman iho on rutikuiva:( mitäs muuta...
Ai niin wild ainakin joku täytettävä tutti on nimeltään taste teaser, saatiin sellainen jonkun kaste lahjaksi ja ihan turha ollu meillä kun ei nää siitä niin välitä... Nyt menee kiertoon:)
Siivouksesta, meillä imuroidaan päivittäin, tiskikone pyörii 3-4 krt/pv, pyykkiä pestään 3pv välein, kerran viikossa on sit kunnon siivous päivä jollon käännetään koko kämppä... Noh siistiä meillä on ehkä hyvällä tuurilla minuutti, varmaan arvaatte miksi ;)
Mun puhelimen foorumi ei taaskaan suostu päästämään mua sisään, mikä siinä on että ei voi toimia?

Takaisin