Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta en näe maistelulla olevan täysimetyksen kannalta mitään haittaa. Ja jos tän hetkiseen suositukseen haluaa uskoa niin samassa lauseessa suurin piirtein sanovat, että täysimetystä suositellaan 6kk saakka ja maistelua 4kk->. Neuvolassa tästä huomautin, niin vastaus oli, ettei maistelu estä täysimetystä.

Ja siis mun maalaisjärjen mukaan näin myös.

Meillä saunotaan joka ikinene ilta. Kuuluu jo rutineihin. Ja meillä saunotaan juurikin sen takia kun auttaa nenäntukkosuuteen, niinku moni teistä varmaan muistaa niin meillä on ne ahtaat nenäontelot. :) Saunomisessa ei ole mitään haittaa kunhan ei heitä löylyä ja muistaa antaa tosiaan sitä vettä niin paljon ku vauva sitä haluaa siellä juoda. Ja ei siellä tarvii tunti kaupalla olla. Meillä ollaan 5-10min ja sekin aika tietenkin vannassa. Vannassa ei myöskään tartte olla niin lämmintä vettä kun sen pitäus olla ilman saunaa. Itse laitan käden lämpöstä, että se tasapainottaa. Kun ollaan lämpimässä ja saa lillua pikkasen viileemmässä vedessä niin ei tulekkaan äkkiä kuuma. :) Näin siis meillä. Ja olen minä ihan avoimesti puhunu lääkäreille neuvolassa ja keskussairaalassa saunomisesta ja jokainen on sanonu että se on ok, jos huolehtii nesteytyksestä ja ei ole pitkiä aikoja. Myös kuntoutuohjaaja ja terkka sanoneet olevan ok. Tosin en tiedä, ollaanko meitä kohtaan ymmärtäväisempiä kun mulla on perustellut syyt käyttää poikaa siellä saunassa. :)

Niin siis terminähän täysimetys tarkoittaa sitä, että vauva saa vain ja ainoastaan tissimaitoa. Osittainen imetys taas voi tarkoittaa sitä, että maistellaan kiinteitä tai annetaan korviketta lisäksi. Ei tuo termi siihen liity millään lailla, että jotain haittaa ois maistelusta :)

Joo, mutta eikö silloin ole aika ristiriitaiset nuo suositukset, jos näin on? Juuri siksihän me maistelemaan alettiin, kun näin ohjeistettiin ja poikaa selkeästi syöminen kiinnosti.

Ei niissä ole mtn ristiriitaa. Suositellaan 6kk täysimetystä, mut kiinteitä voi tarvittaessa alkaa maistattamaan 4kk iästä niin halutessaan :)

Mites teillä naaman/hiusten kunto nykyään? Mulla räjähtänyt mukavasti taas akne valloilleen, ihan kipeetä tekee :( Hiukset edelleen täydellisen paksut ja kiiltävät. Tossa joskus ajattelin, et kai tuosta aknesta pääsis kolmekymppiseen mennessä eroon, mut tuskinpa. Ens vuonna tulee toi maaginen 30v. ja naama sen ku kukkii :D

Jos pitäis esim johonkin tutkimukseen/tilastoja varten vastata että täysimetitkö miten pitkään niin maisteluihin se täysimetys loppuu kun kiinteät on silloin aloitettu. On silloin osittaisimetyksellä heti kun vauvalle tarjotaan jotain muuta ku äidinmaitoa vaikka se ei periaatteessa ravinnoksi olekaan tarkoitettu. Neuvoloissa on ollut erikoista ohjeistusta tämän suhteen, ihan kuin maistelut eivät olis kiinteiden aloitusta. Viralliselta THL:n kannalta se on virheellistä neuvontaa.

Warheart mulla ei varmaan oo kohta enää tukkaa ollenkaan päässä. Joka päivä lähtee tupoittain.... :( kai se loppuu joskus. Onpa muuten ihana taas syödä kunnolla!

Meillä ei sitten oltu ku kuukausi täysimetyksellä :D kun pääsriin ekan kerran sairaalasta kotiin, niin kotona ollessa sai viikon vaan pelkkää mun maitoo.

Mullaki naama kukkii ja tukka puttoo.. Tupoittain irtoo päästä karvaa ja ihmettelen etten oo vielä kalju :D

Hei mikä se on nimeltään mikä on tutin muotonen, mut sinne voi laittaa uusia ruoka aineita maisteltavaks. Vauvva saa ite omassa kädessä sitä pitää ja työntää suuhun? :

Angelique, kiitos vinkistä, pitäisköhän itsekin hankkia tommonen. Varasin myös gynen, niin saa arvioida tarviiko korjausleikkausta tuohon tikitprklaukeshaavaan.

Oisko Wildside ollu joku baby food feeder tai baby feeder se tutin mallinen mihkä voi laittaa sisään esim.hedelmää. :)

Mä vaan niissä food feedereissä mietin sitä et sithän se söhrää sillä kaikki paikat ku ne kädet kumminki heiluu sinne ja tänne ja saattaa sillä feederillä osua vaikka ja minne..joka paikka sitte sotkussa :D

...mä kun oon ite tämmönen järjestyksen ja siisteyden ihminen..aina joku rätti tai imuri kädessä :'D Mulla tulee varmaan olee PIKKUSEN vaikeeta sit kun lapsi alkaa itse syömään ja sotkemaan käsillään :D Meikä varmaan ihan kauhuissaan kun kaikki paikat on sit sotkussa :D :D No, se on sen ajan murhe :D

Joo itekki mietin, et mitenkähän sotkee. Kohta on porkkana roiskeita joka puolella ku käsi viuhtoo :D Mietin vaan, että pitäiskö sellanen ostaa ihan kokeilu mielessä. Toisaalta vois jatkaa vaan lusikallaki. Mut ku toi meijän poika on nyt aika hyvin opetellu leukalukon :D Tosin eipä se haittaa, ainaki osaa hyvin selkeesti ilmasta ku riittää :D

Takaisin