Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä äitylin kanssa selvästi vähemmistössä edelleen täysimetyksellä ja maistelut aloitetaan siinä 6kk kohdilla. Haluun antaa tuon herkkävatsaisen pienen vielä kasvaa, että on sitten valmiimpi masu. 5kk-neuvolassa sanottiin, että ei mitää kiirettä vielä, viralliset suositukset tukee meidän päätöstä (tai no, ehkä oikeampi sanoa, et mun päätös seuraa suosituksia :) Mies kyllä haluis jo nähdä pojan ilmeet kun saa uusia makuja :D ) Hienosti kasvaa ja syö. Yöllä herää 1-3 krt nopealle tankkaukselle, vähän illan ohjelmasta ja tankkausmäärästä riippuen.

Rotarokote pistänyt taas mahaa kipuilevaksi, onneksi siinä 6 kk kohdalla ei enää tule rokotuksia, niin on siksikin hyvä ajankohta aloittaa kiinteitä.

Imetyksen kanssa ei vettä tarvita kanssa, kun maito ymmärtääkseni muuttuu tarvittaessa litkummaksi automaattisesti. Ehkä jos ihan huhhellettä tulee (voi kun tulisikin!)

Hui, onneksi ei käynyt pahemmin ikkunastaputoamisen kanssa! Kääk, tuota riskiä en ole vielä ajatellutkaan. Neljännestä kerroksesta taitais käydä jo huonosti :O Pian saa olla silmät selässäkin, mitenköhän siinä onnistuu.

Varmaan jos mullakin olis imetys onnistunut paremmin niin olisin odottanut soseiden alottamisen kanssa (pieni katkeruus nostaa päätään :D) pidempään, mut tällä tutulla tyylillä mennään...

Hittolainen, meidän piti mennä kauppaan kun jkaappi huutaa tyhjyyttään, mutta Sanni rupesi 9 päikkäreille ja nukkuu edelleen, en kehtais herättää... No jospa sinne pääsis ennen kun työssäkäyvät pääsee töistä...

Jollain muuten oli nukkumiset menny levottomaksi. Sama täällä, ei malttaisi millään nukkua päikkäreitä. Aattelen, et kuuluu varmaan tähän ikään, kun alkaa ulkomaailma kiinnostaa enemmän ja siitä myös ymmärtämään enemmän. Yritän rauhoittaa edes lepäilemään pinnasänkyyn päikkäreille, jos ei itse nukahda.

Äippä, joo, itse oon onnellinen, kun imetys lopulta alkuvaikeuksien jälkeen lähti sujumaan. Sympatiat kaikille, jotka joutuu omista toiveistaan riippumatta tai allergioiden yms takia pullorumbaa pyörittämään ja miettimään enemmän näitä ruokajuttujakin.

Täällä ei kanssa noita päiväunia malteta nukkua vaan taistellaan ihan viimeseen asti unta vastaan. Varmasti kuuluu tähän ikään kun pitäis kaikkea ehtiä tekee, kokee ja näkee, ettei vaan mitään mene ohi. Meillä varma tapa saada päikkäreille on rintareppu. Neiti reppuun ja ovesta ulos, niin kyllä se siihen nukahtaa kun tarpeeksi kauan kävelee :) vaunuissa taistelee raivolla unta vastaan, kun varmaan tietää, että yritän nukuttaa :confused:

Täällä ei kanssa noita päiväunia malteta nukkua vaan taistellaan ihan viimeseen asti unta vastaan. Varmasti kuuluu tähän ikään kun pitäis kaikkea ehtiä tekee, kokee ja näkee, ettei vaan mitään mene ohi. Meillä varma tapa saada päikkäreille on rintareppu. Neiti reppuun ja ovesta ulos, niin kyllä se siihen nukahtaa kun tarpeeksi kauan kävelee :) vaunuissa taistelee raivolla unta vastaan, kun varmaan tietää, että yritän nukuttaa :confused:

Kiitos tsempeistä ja tosiaan vaikuttaa siltä, että selvittiin pelkällä kuhmulla. Lastenklinikalla luulisi olevan osaava henkilökunta ja 2 neurologiakin arvioi pojan terveeksi.

On vaan vuoden äiti fiilis ku viikko sit tyttö tippui sängyltä ja nyt tää. Vaik tiedän kyllä, etten oikein mitään ois voinu tehä toisin.

Jaoin tän kokemuksen, ettei suotta kenenkään joulukuisen tartte sit tippua taaperotohinoissaan. Tosin tääkin tapaus osoitti sen, et ei vaan voi kaikkea tulla ajatelleeksi.. kolhuja tulee. Voisihan ton pojan johonkin kuplamuoviin kääriä :D

Meilläkin on tota levottomuutta tytöllä, mut onneksi rauhottelun jälkeen sit nukahtaa tai jos lähdetään lenkille niin ei kauaa mee, et on taju kankaalla.

Lisäksi tyttö on nyt alkanut hokea nimeään... tossa se jumppaa ja hokee "ebbaebbaebba..." on niin hassu tapaus. Myös jotain äidin tapaista hakee ääntelyissään... ätää ja äpää :)

Me ollaan maisteltu nyt Muksu:n persikkaista kaurapuuroa (oli yllättävän löysää koostumukseltaan) ja valion Onni mustikka-vadelma kaurapuuroa. Vielä ois edessä maisteltavana Valion Onni vadelmakaurapuuro ja sit hommasin tommosen ison paketin Muksu:n kaurapuurojauhetta josta saa n.20 annosta. Annetaan nyt ensin noita hedelmäisiä kaurapuuroja ja sit siirrytään tohon pelkkään kaurapuuroon.

Olikos joku antanut lapselle itse muussattua banaania? Miten hienoksi mössöksi se pitäis muussata? Saakö jäädä yhtään niitä pienempiäkään kokkareita?

Kimallus ootko kattonu, ettei ne valion onni puurot sisällä maitoa? Ja meille sanotttiin, että jos todetaan maitoallergiaa, niin suurella todennäköisyydellä on myös viljalle allerginen ja meille suositeltiin alotettavaks viljat vasta 7-8kk iässä ja jos niistä tulee oireita niin heti ottaa yhteyttä.. Eli tarkistahan ekana ettei ne sun antamat puurot sisällä tosiaan maitoo..
Meille sanottiin että seuraavan kerran kokeillaan vuoden ikäsenä vasta maitoo ja siitä puolen vuoden välein. Jätä siis se tavan maito nyt kokonaan pois ja kokeile vasta myöhemmin uudelleen, silloin voi olla että kestääkin jo.

Hansu mä mainitsin neuvolalääkärille tuosta refluksista ja se sano ettei sellasta oo edes olemassa. Kuullemma joku foorumi juttu keksitty. Kuullemma kaikilla vauvoilla on refluksia, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.. Tiiä näistä nyt sitte ku lääkäreitäki on erilaisia..

Vois varmaan päivittää tiedot osa lääkäreistä, vittu miten pistää vihaksi tommonen :( Silent refluksia varsinkin on hyvin vaikeasti todettavissa, mutta aiheuttaa vakavia vaurioita ja todellista tuskaa vauvalle. Nykyään allergiat ja herkkyydet on tosi yleisiä, ilmenee ne sitten ihottumana, refluksina tai muina oireina. Viljoissakin kannattaa suosia luomua tai ainakin Suomalaista, ei sisällä läheskään niin paljoa torjunta-ainejäämiä yms ylimääräistä kun tuontivilja. Tiedä sit mistä nämä nykyajan ravinto-ongelmat johtuu, mut yleisiä joka tapauksessa ovat.. Saa aina ihan tosissaan miettiä, että mitä sitä haluaa laittaa omaan tai lapsensa suuhun. Tuo korvikkeen koostumus ahdistaa aivan suunnattomasti, ennemmin sitä imettäisi kun tommosta vauvan suuhun työntäis, mut eipä ole vaihtoehtoja..

Mahavaivaisten kannattaa muistaa maltilla niitä uusia makuja maistattaa ja aluksi todella pieniä määriä. Siinä vaiheessa kun kaikki tuntuu allergisoivan/aiheuttavan mahavaivaa, niin paljon helpompi purkaa pakettia jos Makuja tulee vaan yks viikossa lisää, koska oireet voi alkaa myöhemminkin kun samana päivänä. Esikoisella saattoi pahojen oireiden alkamiseen mennä kaksikin päivää. Onneks nyt näyttäs menevän siedettävästi ja maha kestää hyvin kiinteitä :)

Varmaan taas puolet jäi kirjoittamatta ja epäloogisuutta havaittavissa, mut pistetään väsymyksen piikkiin :D

Olen samaa mieltä Warheart sun kanssa!! Mutta mitäpä helvettiä voit tehhä täällä tuppukylässä ku eivät edes lähetettä kirjota minnekkään.. Kukaan lääkäri ei tiedä mistään mitään täällä. Minä löysin kyllä ihan sivutkin jotka on tarkotettu refluksia sairastaville. Siis se oli vielä joku yhdistys..

Kiva että täällä taas porukka kirjottelee aktiivisemmin! :)

ccix, hui kamala, onneks ei käynyt pahemmin! Varmasti säikäytti, mutta onneksi sillä säikähdyksellä selvisitte.

Kimallus, kuulostaapa kurjalta teidän tilanne. :sad001 Toivottavasti vaivat loppuisi pian niin pääsisit Oikeasti nauttimaan vauva - arjesta, jaksamishalit ja tsempit sinne!

Kyllä sitä monesti itse saa tietonsa etsiä, ikävä kyllä :/ Onneks sitä nykyään on netti ja kirjastot pullollaan! Mulla itellä on refluksitauti+muuta suolisto-ongelmaa, ihan itse on saanut ruokavalion koostaa kun lääkärin apu on happosalpaajaresepti :( Toi esikoisen vauva-aika kyl herätti karuun todellisuuteen, että aina sitä apua ei saa vaikka kuin hakisi, raha puhuu...

Pitäs alkaa miettiä huonejärjestelyt uusiksi.. Ois isompi kämppä haluttu, mut ei ollut kunnalla tarjota ku kolmio. Jospa tässä sen vuoden saisi kituutettua jotenkin ja sit ku vähän säästössä ni oman ostais. Mites te muut asutte? :) Meillä siis vuokrarivari 75 neliöö 3h+k+S, minä, mies, tyttö 7v, poika kohta 5v, tyttö 5kk ja sakemanni 3,5kk.

Meillä bataatti ja maissi aiheutti öisin levottomuutta kun piti heräillä mahaa huutamaan. Jätin sitten niiden antamisen ja meinasin nyt bataattia kokeilla uudestaan näin reilu kk myöhemmin, josko olis ollut ohimenevää.

Meitä minä, mies ja neiti 5 kk sekä kissa 10 v ja 5 kg puudeli 7,5 v 88 m2 rintamamiestalossa.

Me asutaan pienkerrostalossa (toka kerros kuten tullut ilmi), kolmio oisko 73neliöö. Mies, minä, herra taapero 1v7kk ja neiti 6kk. Ja tosiaan helsingis asutaan... :)

Joo, niinhän noi monet lääkärit tuntuu olevan tai ainakin neuvolalääkärit, että refluksi ei oo todellista. Yksityisellä ollaan käyty refluksia selvittelee useammankin kerran. Onneksi on vakuutus muuten ois tullut kalliiksi. Itse on pitänyt tutkia kaikki, koska neuvolassa vastaus oli lähinnä kaikki vauvat huutaa, nukkuuhan hän yöllä kuitenkin (ku päivällä ei pystynyt) ja kaiken kattava koliikki. Meillä huudettaisiin edelleenkin varmaan paljon enemmän ellei ite olisi yrittänyt ja yrittänyt etsiä tietoa asioista. Maitoaltistukseen pääsyn yhteydessä neuvolalääkäri taisi jotenkin todeta, että onko yksityislääkäri MUKA todennut refluksin. Taysissa lasten tautien poliklinikan ylilääkärinä toimii nainen, jolta saatiin vihdoinkin vastauksia refluksiin ja löydettiin maidon osa syy huutoihin. Wildis onko teillä vakuutusta? Pääsisittekö johonkin yksityiselle gastroentreologille (kirjoitettiinkohan noin) :hilarious: Niin ja facebookissa on refluksilapset ry ryhmä, josta saa hyvin tietoa. Nyt on jopa useimpina päivinä tuntunut, että tää on normaalia vauva-arkea ja jaksaa paremmin ne huonot päivät.

Muokattu viimeksi:
Me asutaan pienkerrostalossa kolmiossa, 80 neliöö, minä, mies ja pikkumies 4,5kk. :) ihanan tilava, siisti ja viihtyisä koti onkin. :)

Takaisin