Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on taittonokkamuki. Joo. Meilläki varmaan se 50-100ml suurin piirtein menee päivällä.

Mä en oo ees tullu vielä ajatelleeks nokkamukia, kun rintamaitoa juo. Kaipa sitä pääsee kesäkuumalla sitäkin kokeilemaan. Meillä maisteltu kiinteitä kahdesti päivässä muutama lusikallinen. Aika hitaasti on uusia makuja otettu, nyt maistettu peruna, porkkana, luumu ja banaani. Tänään olis tarkoitus maistaa kukkakaalia :)

Teillähän menee jo paljon soseita. Me ei olla vieläkään päästy aloittaan maistelua :sad001 kun eka piti odottaa maitosaltistusta ja sit palautumista siitä. Nyt toi lääkitys siirsi taas eikä sekään sit sopinut. Torstaina seuraava lääkäriaika, että katotaan onnistuuko sen jälkeen aloittaa soseet vai vaihtuuko lääke ja pitää taas odottaa. Neiti selkeesti seuraa syömistä aina tarkasti ja yritti tänään ottaa multa vesilasinkin kädestä :grin että ehkä mekin voitaisiin hommata nokkamuki.

Syödäänpä teillä paljon. Meidän jätti syö kolme kertaa päivässä sosetta, aamulla hedelmä n. 3rkl., päivällä kasvis-liha n. 3rkl ja illalla nyt alettu puuro, sitä on ehkä 2rkl ja hedelmäsosetta joukossa noin 1rkl ja neuvolassa sanoi että hän syö aika paljon sosetta :O en muista enää kyllä yhtään noista muista...! Maitoa menee vuorokaudessa edelleen n litra...

Hansu mikä lääkitys teillä on? Mulla on varmaan menny ohi jotain..
Meillä sotki myös tuo maitoaltistus soseiden alottelua jne.. Mikä tulos teille tuli siitä altistuksesta?

Refluksiin happosalpaajia, mutta aiheutti ne ripulin. Maitoallergia todettiin ja testistä kohta kuukausi eikä uutta kelakorttia oo vieläkään näkynyt, vaikka lääkäri laittoi lausunnon suoraan kelaan. Koska teillä on se testi?

Meillä poitsu syö kaks kertaa ruokasoseen ja menee kerralla koko purkki siis kaupan noita soseita ja lisäks päälle 80m-100ml maitoa. Sitte päivällä syö yhen kokonaisen hedelmäsoseen ja n. 80ml maitoa päälle. Ja aamulla meillä on puuro ja 60ml maitoo ja illalla velli. :)

Meillä neuvolassa kyseli, että joko nielaisee sosetta, olin vähän että wtf :D Jep, kyllä tuo on suutaan aukonut lusikalle ihan maistelun alusta asti ja vetää tosiaan ihan hyviä määriä sosetta...

Meillä syödään lounaalla sosetta noin 3 rkl + hedelmäsosetta päälle, ja päivällisellä sosetta myös noin 3rkl. Maitoa menee noin 200ml viidesti päivässä, ja soseen jälkeen maito juodaan (ellei ole kiljuva nälkä). :)

Tänään miehen äiti tuli aamupäivällä poitsun seuraksi että pääsin rauhassa salille ja siitä kosmetologille, illalla tein vielä vaunulenkin ja nyt suihkunraikkaana löhöilyä + iltapalaa, ahh. :smiley-angelic003

Hansu meillä loppu eilen se altistus ja huomenna mennään kuulemaan tulokset vaikka siis ite oon niistä jo ihan varma ja pojalla se allergia todetaan.
Meillä yritti yks terveyskeskuslääkäri tuputtaa närästyslääkettä maitoallergiaan. Eka sano, että joo ei tämä mitään allegiaa oo vaan närästystä. "kokeillaan eka tätä lääkettä, sit jos ei oo tästä apua niin sit kokeillaan toista ja sit mietitään vasta sitä allergiaa" pikkusenko olin raivona ku poika lopetti sillon syömisen ja se lääke ois pitäny antaa puol tuntia ruokailun jälkeen... Hohhoijjaa..

Warheart, meillä neuvolassa sanoi kun viimeks just viime viikolla kysyin veden annosta niin sano täti topakasti heti että "Eeeeii, kun maitoa annetaan! Ei vettä!" Ompa eri ohjeet tossakin asiassa :eek: Se torppas heti sen vesihomman.

Meillä vasta nyt kans aloteltu soseiden maistelu, kun meilläkin toi maitoaltistusjuttu viivästytti niiden aloitusta kun ei viitsitty testiä ennen antaa, ettei sotke testiä. Nyt ollaan viikonlopusta saakka maisteltu, kasvissoseita ja puuroja. Tällä hetkellä menee lounasaikaan about 1/3 tai max.puoli pilttipurkillista kasvissosetta ja loput maitoa. Illalla ennen nukkumaanmenoa ollaan annettu puuroa, ehkä semmonen 0,5dl ja loput maitoa. Muut ateriat on maitoa pelkästään.

Kylläpäs teillä muilla syödään paljon! :eek::eek: Meillä poika juo maitoa kerrallaan "vain" 150ml, joskus saattaa mennä 180ml jos on oikein kova nälkä, mut harvoin. Soseiden ja iltapuuron päälle menee ehkä 60-100ml... Kuulostaa meille tosi isoille määrille noi teidän muiden yli 200ml annokset, huh! :eek::grin

Meillä iltarutiinit menee niin että 19 maissa illalla mennään kylpyyn. Meillä kylvetään ihan joka ilta, kun on atooppinen ihottuma. Lääkäri suositteli ihottuman hoidoksi kylpyjä päivittäin ja sen päälle hyvä rasvaaminen, niin että iho on ihan valkoisena rasvasta. Sillä konstilla ollaan saatukkin ihottuma tosi hyvin kuriin :) Kun on kylvetetty ja rasvattu niin sitten uusi vaippa ja yökkäri päälle ja annetaan sitterissä istuen pieni satsi puuroa ja loput maitona. Sitten sänkyyn. Yleensä alkaa melkeen samantien huutaa sängyssä kun ei oo tottunut tolleen "kylmiltään" jäämään sänkyyn. Ollaan siis aiemmin syötetty iltamaidot pimeässä makkarissa sylissä pitäen ja on siihen nukahtanut syliin ja siitä sitten laitettu sänkyyn. Nyt pitäis tottua siihen et viedään vielä hereillä ollessa puuron jälkeen sänkyyn.. No, sitten se pitää käydä muutamaan kertaan vielä rauhoittelemassa takas unille, yleensä semmonen 2-4 kertaa seuraavan tunnin aikana, ennenkuin jää sitten nukkumaan pidempää pätkää. Yöllä meillä herätään 1-2 kertaa syömään. Saattaa siinä välissä heräillä 1-2 kertaa mutta riittää kun käy kääntämässä kyljelleen niin jatkaa unia. Ellei siis ole nälkä niin sillonhan se ei rauhotu :grin

Jep, ja mua jotenki ärsyttää kun mun äiti koko aika muistuttaa nyt näillä lämpimillä keleillä et "muista antaa vettä sille välillä et jos sillä on jano..". Siis kun ollaan oltu tossa pihalla nyt paljon kun on säät suosineet. Varjossa toki. Ja neuvolassa sanoi ettei vettä saa antaa.. Mun velikin kuulemma antanu niiden lapsille 3kk iästä lähtien välillä vettä.. ollut vesipullot mukana niille..
Tiiä sitte mikä on virallinen ohje..saako antaa vai ei..
Oltiin just vähän aikaa sitte kauppakeskuksessa jossa oltiin sellasessa lastenhuoneessa jossa voi lämmittää ruokaa, vaihtaa vaipan jne. Siellä oli yks toinen äiti jolla oli pikkusen isompi vauva, ehkä 6-7kk ikänen, en nyt osaa sanoa, niin se syötti sille sosetta siinä ja antoi nokkamukista vesihörppyjä välissä. Siitä mulla tulikin se kysymys mieleen neuvolaa varten et saako antaa vettä välillä. Mut neuvolassa torpattiin se homma samantien! Ei kuulemma saa!

Eihän se vauva mihinkään vettä tarvitse normaalioloissa, maito pitää huolen nesteytyksestä. Viehän se vesi tilaa mahassa maidolta, varsinkin jos sitä menee ennestäänkin vähän. Varmaan sit voisi vettä antaa jos on tosi kuuma ja paljon hikoiltu, eikä maito maistu, mut muuten kyl ihan maito on vauvan juomana. Ja jotenkin omituista ois totuttaa nokkamukista juomaan mautonta vettä kun pullosta aina maitoa saanut o.O Välillä sitä on ihan äimänä tuolla neuvolassa kun niin omituisia kysymyksiä ja ohjeita :D Raskausaikana sitä ihmetteli, et eiks siellä koneella tosiaan oo niitä tietoja mistä katsella, aina piti samat asiat selittää alusta alkaen uudestaan ja uudestaan. On niitä vähän outoja lääkäreitäkin kohdalle sattunut, mennyt vähän luotto tähän järjestelmään..

Muistaakseni (tästä siis jo se 5-vuotta) siinä veden antamisessa on se et se täyttää mahaa ja kun sen vauvan ruokahan on se maito... Mut jos nyt muistan ihan tosi väärin niin korjatkaa:D tietysti jos haluu vettä antaa niin antaa mennä vaan, meillä ei oo ollu tarvetta antaa ja maidolla ollaan menty sinne vuoteen asti, sit vaan maito ruoka juomana ja vesi jano juomana :)

Wildside, vähän saman suuntaista kokemusta mulla oli esikoisen kans. Ei millään voinut olla allergia kyseessä ku oon vaan liikaa huolehtiva esikoisen äiti. Kuulemma normaalia, että vauva itkee ja pulauttelee.. Vaikka itkin neuvolassa kun vauva huutaa selkä kaarella ja oksentaa, niin ei, vika oli mun päässä :/ Yksityisen kautta sai sit onneksi apua ja muutkin probleemat saatiin sitä kautta kuntoon. Muistoksi jäi sit krooninen unettomuus ja herkkäunisuus tuosta touhusta, esikoisella kun oli hengityskatkoksia tohon refluksiin ja oksenteluun liittyen, jäi nekin sit pois kun saatiin ruokavalio kuntoon.

Takaisin