Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva kuulla että Ninnulla ja Mealla menee hyvin :)

Ite sain tämän esikoistyttären siis 36 v. En oikein osaa sanoa miten vauva-arki olis yllättäny.. Olin varautunut itkuihin ja yövalvomisiin, ja niitähän tosiaan alkuun riittikin. Rakkaus lasta kohtaan kasvaa joka päivä, eikä voi käsittää miten noin pieni ja avuton voi olla niin valtavan iso osa elämää. Ehkäpä se yllätti kuinka ylpeä siitä lapsesta ja omasta äitiydestä on. Minusta äitiys useimmiten muuttaa ihmistä sisältäpäin, ei niinkään niin että muut sitä huomaa. Mutta se oma tunne on aivan <3

Poodle pikaista paranemista täältäkin!

Metsäläinen toivottavasti pikkusen rokote kipuilut helpottaa pian! Voimia

Salli mäkään en voi käsittää tätä ajan juoksua! Uskomatonta miten nopeasti tämäkin 4,5kk mennyt! Onneksi kohta mun sisko ja veli saa vauvat niin pääsee nuuskuttaa vauvoja:D

Meidän tyttö 10 päivää vaille 4 kk neuvolassa painoi 5935g ja pituus 61.4cm. Toinen rota ja ekat piikit annettiin. Kuume nousi yöllä, mutta nestemäisellä buranalla laski. Rota teki vähän mahakipuja, mutta ei mitn järisyttäviä.

Nukkumaan mennään kasilta, syö rintaa pitkään mihin nukahtaa. Yöllä herää 2-3 kertaa syömään. Herää ysiltä. Päivällä lyhyet ruokailut noin 2 h välein. Noin kolmet päikkärit ottaa, joista yhdet pitemmät 1-2 h, muuten puolisen tuntia.

Kovasti harjoittelee kääntymistä, ottaa vauhtia muttei pääse kuin kyljelleen. Lelut menee suuhun, mutta hermostuu niille, kai kun niistä ei tule maitoa :happy: Imemisen tarve kova mutta tutti ei kelpaa. Hymyilee, nauraa ja juttelee paljon. Muutenkin liikkuu, heiluu ja sätkii koko ajan. Tykkää kun laulan ja laulaa yleensä mukana.

Paranemisia sairastelijoille ja kivaa kevätviikonloppua kaikille! :joyful:

Metsäläinen, toivottavasti kipuitku lakkaisi pian ja rokotusvaivat menisi tiehensä!

Poodle, pikaiset paranemiset sinne!

Juuri nyt katson uusintana Toisenlaiset äidit - sarjaa, raskausaikana tuli jokainen jakso katsottua. :) kävinpä sitten äsken itkemään kun muistui oma raskausaika mieleen, ja aina viikon kohokohta oli kun ilmestyi uusi jakso. Niin ikävä raskausaikaa - ja masua. :arghh:

No mullahan haave laps luku oli joskus se 5... ja sit päätin et kaikki ois kans tehty 30 ikään... mutta mulla on nyt 4 ja kesäkuussa tulee 30 täyteen... mutta olihan tää 5 raskaus kumminki... sitä vaan asettaa jonkin laisen rajan itelle... mun äiti on kumminki nuorimmat synnyttäny 38 ja 40... ja ihania siskoja ovat mulle ja kumpiki terveitä. Myös mulla on kaveri joka nyt saa 4 lapsen ja tulee 40 v täyteen ja sen vanhin on mun 3,5veen kans samana vuonna syntyny eli sillä on 4 alle 4v pian... ja anoppihan on ollu 45v ku nuorimman sai.... mut jokainen tavallaan ja omiaan ☺

Meillä ei edes oo vielä kunnolla yritetty kääntyä, vaan ku laittaa mahalleen ni nyrkkiä jyrsii eikä edes nostele päätään kovin paljoo... onkin ollu aika vähän lattialla johon sain noottia neuvolasta et pitää pittää enempi lattialla... kannattelee kumminki päätään ku sylissä on et ei oo ainakaan siinä mitään...

Meillä viikonloppu menee pihatöitä tehdessä... ei vielä puutarha hommiin pääse ku pellolla on lunta ja osittain pihallaki, mut on mulla esikasvatus tuossa keittion ikkunan edessä lipastolla ja toinen pitäs tehä ompelu ja vierashuoneeseen pakastimen päälle ja siinä varmaan joudun noi paprikat ja tomaatit kasvattaa ku kasvihuone uupuu... meilläki nyt kellari ni pitäs sinne saada omaa satoa syksyllä, saa nähä miten onnistuu ☺

Paranemisia kipuilijoille!!

Täälläkin käännytään selältä masulleen vasemmalta puolelta ja nopeasti kääntyykin:) oikealta puolelta vielä kova harjoitus päällä. Vähän aikaa ihmettelee poitsu massullaan ja kovasti yrittää peppua punkea ylös ja murisee samalla :D masulta ei vielä osata takaisin selälleen kääntyä, on vissiin havaittu helpommaksi karjaista kovaa ni äiti kääntää:P Niin ne kasvaa hurjaa vauhtia<3
Oon tässä miettiny et millaisia nimiä on pikkuisille annettu? Muiden nimiä ei vissii hirveästi paljastelu kun Äipän Sanni ja oliko Ninnun Mea? :) Aivan ihania nimiä! Tietenkin ymmärrän ettei kaikki halua netissä kertoa lapsien nimiä, mut jos haluis vaikka vihjasta mistä nimi ideat tuli( suvussa olleita tms) :) oliko esim nimi valmiina odottamassa vauvaa?

Meillä tosiaan oli keksitty monia tytön nimiä valmiiksi kun olin 99% varma että saadaan tyttö.. Salissa sitten mies hihkas että poika, se on poika :D meni nimet uusiks :P

Meillä ei poika vielä oikeastaan käänny. Muutaman harvan kerran on mennyt mahalta selälleen, mut mahalleen laitettaessa lähinnä vaan ähkii ja puhkii eikä tapahdu mitään :grin Selältä mahalleen ei edes yritä kääntyä. Kyljelleen saattaa kellahtaa ja siinä kaikki.

Meillä on Verneri :D kauhean paljon teillä pienet jumppaa. Ei meillä mahallaan tehdä muuta ku huidota käsiä ja jalkoja ihan pirskatisti... Niinkö uimassa olis. Yleensä selällään ei ees yritä kääntyä mihinkään. Kai hän on vaan sit niin laiska. Tai sitte vaan kuitenkin hiukan hidasjärkinen... Ilmeisesti itekin olen hiukan tyhmempi kuin normaali ihminen...

Meidän tytön nimi piti olla ekaks Emma, mut se tuntu "väärältä" noh Sanni sit olikin parempi ❤poika olis ollu Veeti, mut se nyt ainakaan olis ollu hyvä:D

Meillä Gabriel kääntyy selältä mahalleen melkein heti kun lattialle laittaa ja siinä on nyt alkanut nostaa pyllyä ylös ja yrittää punkee eteenpäin. Mahalta selälleen on myös kääntyny muutaman kerran.

Huomenna juhlitaan esikoisen 6-vee synttäreitä. Tänään vietettiin päivä hoplopissa ja sitten illalla oon leiponu kakkuja ja herkkuja, nyt on ihan töttöröö väsyny.

Ihana kuulla Ninnu että teillä menee hyvin ja Mea kasvaa hienosti <3

Paranemisia sairaille!

Tääll ei vielä käännytä masulle mutta kyljelleen pyörähtää lattialla ollessa. Mutta eipä tyttöä näytä kiinnostavankaan :) masulleen ku laittaa nii tykkää kyll kattella leikkimattoaan ja ehkä seurata siskon touhuja.

Tääll ollu kyll melkoista haipakkaa ku kaikki muut puolikuntoisia. Esikoisella korvatulehdus ja jo toinen antibiootti siihen. Kuuri loppuu huomenna ja hiukan näyttää että ei tehoa. Jos ei ny viikonlopun aikana näy edistystä nii käytän jo maanantaina lääkärillä taas. Sit mies hajoitti polvensa ja sai antibioottikuurin ja ny jännätään että riittikö se vai joudutaanko polvi operoimaan. Kaiken lisäksi toinenki polvi paukahti eilen mutta ei ainakaan vielä ärtyny siitä.

Sit meiän pikkuvauva.. Tänään miettiny että milloin soitan lastenpolille jos tää jatkuu :/ Eilen huomattiin limaisuutta ekaa kertaa ja oikein yskimällä yritti yskiä :( meni kertaalleen ohi. Nyt hetki sit sain rauhoittumaan kun sai samanlaisen yskinnän ja limaisuuden. Kuumetta ei ole. Peppumittari näyttää 37,8. Normaalilämpö hänellä ollut 37-37,5. Nyt vaan mietin että soitanko jo huomenna vai seuraanko huomisen että nouseeko lämpö ja uusiutuuko toi liman nousu jne. Kun näyttää että se yskintä sattuis :(

Saini ainahan sitä soittaa voi ja kysyä arvioita :)

Ihme ja kumma, ei yöherätyksiä, tyttö nukkuu edelleen o.O Jospa nämä kokonaiset yöt taas palaisi pysyvästi kuvioihin.

Meidän tytön nimi on Heta. Haluttiin joku vahvaa persoonaa kuvaava nimi :) Poikien nimiä ei edes mietitty, kun ennen raskaustestiä jo oli olo, että oon raskaana ja tyttöä odotan. Mites muuten muilla meni veikkaukset/ tuntemukset sukupuolesta? Olihan tuosta joskus rakenneultran aikoihin keskustelua, mutta miten sit lopulta kävi? Omalla kohdalla osunut jokaisen kolmen kohdalla oikeaan omat tuntemukset, keskenmenneissä raskauksissa ei ole sitä fiilistä tullut, että kumpikaan olisi tulossa ja alusta asti tuntunut ettei kaikki ole hyvin.

Angelique, tyhmä ihminen ei tiedä olevansa tyhmä, fiksumpi ihminen tiedostaa olevansa edes välillä tyhmä ;D Ei meilläkään tyttö masullaan viihdy kun tulee mahan sisältö pihalle, selällään ollessa yleensä viihtyy melko paikoillaan leluja näpräten, mutta onnistuu kääntyminen sille päälle sattuessa ja varsinkin vaippaa vaihtaessa :P

Huoh! Mikä yö pyörimistä, nieleskelyä, yökkimistä, tukkoisuutta, itkua ja piereskelyä. Jouduin laittaan hanskat yöksi käteen ku niin raivolla hieroi kasvoja. Nukkunut vaan muutaman tunnin viime yönä, ku en uskaltanut toisen tukkoisuuden takia. Onko jollain kokemusta maitoaltituksesta? Kauan jouduitte tekemään? Meillä oli siis torstaina se altistus neuvolassa ja nyt suurenevin määrin jatketaan kotona viikko. Tai jos menee pahaksi niin maanataina voi soitella jo neuvolaan lopetuksesta. Mut jos tää pahenee jo nyt viikonloppuna niin mitä tehdä :eek: hitto ku tää viikonloppu osui tähän väliin :sad001

Tytön nimeksi tuli Venla, joka päätettiin jo raskauden puolessa välissä. Pojalle nimivaihtoehtona olisi ollut Jiri tai Jori. Alussa olin varma, että poika olisi tulossa, mutta metsään meni:hilarious: Ultrissa ei tullut varmuutta sukupuolesta.

Täällä oli heti alkuraskaudesta lähtien poikaolo, ja oikeaan osui. :)

Annettiin pojalle yötä vasten Panadolia kutiaviin ikeniin, en tiedä johtuiko sitten lääkkeestä vai mistä, mutta vihdoin koko yön taas nukkui, 11h, heräsi vasta 7.30 syömään. :)

Aurinkoista lauantaita kaikille mammoille! :dance008

Meidän poika on Väinö :) Tyttöä ensin kovasti itse toivoin mutta kun rakenneultrassa näkyikin poika, niin ensin tavallaan petyin, mutta sitten pian olinkin sitä mieltä että poika onkin paljon mukavampi. :)

Hansu!: Ei ole kokemusta maitoaltistuksesta vielä. Ollaan mekin siihen menossa 29.4. Ollaan menossa ihan sairaalalle lastenpolille testiin. Saatiin ohjeistuksena että ennen testiä pitää antaa 2 viikkoa Nutrilon Pepti 1:stä (maitoallergisen jauheesta tehtävä erikoiskorvike, saa ihan Prismastakin, mutta saatiin siihen resepti apteekkiin). Sitä ollaan nyt annettu jo viikko. Ensin näytti siltä ettei sekään helpota oireita mutta 5 päivän jälkeen alkoi ehkä vähän helpotuksen merkkejä olemaan ilmassa että ehkä se kuitenkin alkaa toimia. Hope so! Poika on ainakin paljon iloisempi nyt, ei enää niin itkuinen.

Meillä mahdollisen maitoallergian oireina ollut:

* Hirvee piereskely ihan jatkuvasti.
* Ihottumaa joka puolella kehoa joka ei oikein päivittäisellä jatkuvalla rasvaamisellakaan ole helpottanut.
* Vihreä limainen todella pahanhajuinen kakka.
* Mahakivut jotka haittaa nukkumista. Yöt menee suht hyvin, mutta päikkärit menee yleensä ihan plörinäks kun heräilee jatkuvasti mahakipuun. Huutaa kipuitkua niin paljon kun ääntä lähtee. Nukahtaa heti uudelleen kun kipu ja mahankouristukset lakkaa.

Ollaan aiemmin kokeiltu kaupan korvikkeista Tuuti, Tutteli ja Nan, ja Nutrilon Omneo 1 (vatsaoireisen erikoiskorvike). Kaikilla korvikkeilla samat oireet. Nyt tosiaan viikko ollaan testattu tota Nutrilon Pepti 1:stä.

Hansu: Me saatiin lopettaa altistus seuraavana päivä kun tyttö yrjösi kaaressa ja huusi suoraa kipuhuutoa... Soittele johonkin lastenpolille/lääkäriin ja kysele ohjeita, kyllähän nuo oireet ovat aivan selkeät.

Takaisin