Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äippä x 4, toivottavasti siellä aletaan tervehtymään pikapuoliin!

Meillä oli tänään ristiäiset ja kaikki meni hyvin. :) isomummot oli niin innoissaan, että lupautuivat pistämään juhlasalin, ruuat, kukka - asetelmat, kattaukset ym kuntoon, kaikki oli valmiina kun miehen ja pojan kanssa mentiin paikan päälle :) poika oli kiltisti koko papin puheen ajan, vettäkään ei hätkähtänyt vaan hymyili ja tapitti pappia sekä sylikummia. Kesken papin puheen poika väänsi kakat ja sellaisella paineella, että koko salissa kaikui paukutus ja kenellekään ei jäänyt epäselväksi, että nyt tuli kunnon tortut vaippaan, oli kaikilla pokassa pitelemistä :grin

Meillä saatiin ke 3 kk rokotteet. Torstaina nosti vähän kuumetta mutta ei muuta. Pe oli selkeästi huono ilta muuten, vauva kiukkusi mutta kuumetta ei enää ollut.

Sale mustakin tuntuu, että stressaan kaikesta ihan liikaa välillä. Tuntuu, että vähän liikaa jämähdetty kotio vauvan kanssa, kun alussa oli niin paljon huutoa ja kipua, ettei voinut lähteä. Vaunulenkitkin lyhyitä, kun ei yleensä pysty nukkuun, kun sen puolisen tuntia vaunuissa. Välillä saatetaan käydä lähikaupassa, mutta harvemmin tulee lähdettyä isompaan kauppaan. Käyttekö paljon vauvojen kanssa kaupungissa kahvilla tai kaupoilla tai kylässä?

Alussa myös olin tosi peloissani pienen voinnista sen lasten osasto-ajan jälkeen. Kun se meni niin, että kysyin jo lauantaina hoitajilta onko normaalia, että vauva on lötkö ja kaikki vaan sanoi, että on on normaalia. Sunnuntai-iltana pieni lähti osastolle, kun oli infektio ja verensokerit matalla. Siitä jäi olo, ettei kukaan kuunnellut eikä kukaan kunnolla aluksi kertonut mistä on kyse. Kotoa sitten alkoi melkein heti kipuhuuto ja tukkoisuus, joka stressasi lisää ennen kuin sai tietoa refluksista. Siis joskus syönnin jälkeen, kun höräsi maidot vauhdilla tai yöllä oli nukkuessaan niin tukossa vaikutti siltä, että tukehtuu vielä. Olin alussa melkein kaikesta, onko normaalia vai ei.. Välillä huomaan, että saatan alkaa helposti stressaan voinnista, jos neiti on väsynyt yms.. Onneksi oon pahimmasta stressaamisesta päässyt yli, kun neidistäkin on tullut iloisempi ja rauhallisempi :)

Muokattu viimeksi:
Me käydään pojankaa aika paljon kaupoilla tai kahvilla. Meillä poika yleensä aina nukkuu kaikki reissut vaunuissa. Tai sitte jos ollaan monta tuntia putkeen kaupoilla niin sitten vaan syötetään poika jos nälkä iskee ja yleensä vaipan vaihtokin menee hyvin. Sen jälkeen poika aina nukahtaa uudelleen. :)

Aluks kyllä vähän stressasin että mitähän kauppareissusta tulee kun nyt pitää poika ottaa joka paikkaan mukaan. Ihan turhaa stressasin. Yllättävän hyvin menny aina! :)

Sale: ihan samat fiilikset täällä esikon kanssa. Tuntuu välillä vähän suorittamiselta, että onhan kaikki varmasti pienellä hyvin ja jos ei heti vaikka vaunuissa rauhoitu kun lähdetään ulkoilemaan (mitä yleensä käy tosi harvoin kun nukahtaa lähes heti kun ulos päästään), niin alkaa päässä raksuttaa että pitikö sitä lähteä väkipakolla jne. Ja kun puhutaan siitä vauvantahtisuudesta ja rytmeistä, yhtenä päivänä neuvola on ihan aamusta, toisena iltapäivästä, välillä käydään kaupoilla ilta-aikaan ja kylässä on myöhään (n.19 asti) vieraita. Jo soimaan itseäni, ettei tästä mitään rutiineja/rytmiä vauva saa.

En tiedä onko muilla samaa ongelmaa, mutta aamupäivästä/päivällä poika nukkuu hyvin mutta iltaa kohden kun pitäisi mennä yöpuuhiin saa hepuleita, itkee lohduttomasti kai yliväsyneenä mut välillä piristyy hieman ja sänkyyn jos laskee et ruvettas syömään niin jo alkaa uusi huuto. En ymmärrä, ei kai sitten niin kova nälkä ole ja meillä kun ei itsekseen nukahda sänkyyn. Neuvolassa just kyselin apuja mut oli vähän huonosti mitään. Sanoi et pitäs opettaa nukahtaa itsekseen sänkyyn myös ilman tissittelyä/heijailua. :sad001Jakakaa jos on hyviä vinkkejä. Yleensä siis nukkumistouhut meillä alkaa jo 20-20.30 paikkeilla.

No ei tarvii opettaa itsekseen nukahtamaan, jos ei siis ole mitään usean tunnin nukutusmaratoneja illalla. Helpoitenhan se vauva nukahtaa kun kuiva vaippa, masu täynnä ja turvallinen olo, eli jos vauva vaatii vanhemman viereensä tai vaikka tissin suuhun, niin se on ok. Meillä alkaa iltahommat puol seitsemän aikaan, eli aletaan vaihtaa yövaippaa ja yöpukua päälle. Samalla siinä höpötellään ja pelleillään hetki. Sit jätetään vaan yövalo päälle ja iltamaito hörpitään jo hämärässä. Yleensä nukahtaa jo siinä, mut jos ei, niin nostan sänkyyn ja ähisee siinä itsensä uneen. Mun vinkkinä on siis, että vauva kun heräilee yöllä tarkastamaan tilannetta, että onks kaikki samoin ku nukahtamista, niin yrittää pitää tilanteen siis samana. Meillä punainen yövalo päällä koko yön ja minä nukun vieressä, että samat olosuhteet kun nukahtaessa. Jos vauva helpommin nukahtaa kun sylissä hytkyttelee, niin voipi yrittää puoliunista vauvaa laittaa sänkyyn ja pitää sit omaa kättä siinä rinnan päällä hetken. Eipä nuo vauvat ole pieniä kun hetken, että ei ole mikään kiire opettaa mihinkään. Vauvan rytmi kyllä syntyy opettamatta niistä päivittäisistä rutiineista :) Meillä sama rytmi ollut jo raskausaikana, että melko sujuvasti siirtynyt samaan rytmiin myös mahan ulkopuolella :P

Mä oon sellanen etten ikinä stressaa oikein mistään ja välillä ihmettelen miten ihmiset pingottaa asioista niin älyttömästi. Me oltiin kylässä vauvan kanssa lähes puoleen yöhön, hänen ollessa 2vkon ikäinen. Käydään kaupoilla, ravintoloissa, kahviloissa,naapurimaassa autoreissuilla jne. Tyttö vetelee joko sikeitä vaunuissa/kaukalossa tai kattelee menoa. Syötän kun on nälkä ja vaipan vaihdan kun siellä on tavaraa.

Lapsi on iloinen,seurusteleva, hyväntuulinen. Ilman mitään sen suurempia rytmejä, nukkuu kun nukuttaa jne. Nykyään tyttöä on alkanut väsyttää kasin pintaan illalla, jolloin iltatoimet,syöttö ja sit omaan sänkyyn, jonne nukahtaa lähes heti.

Itse uskon vahvasti lapsen vaistoavan äidin stressaamisen/rentouden ja käyttäytyvän srn mukaan.

Me ei olla pikkusen kanssa käyty vasta kuin mummulassa. Oon yleensä oottanut, että vauva on ainakin 2kk ennenkuin on alettu enemmän kyläilemään. Nyt varsinkin kun tuo influenssa jyllää niin ei tee mieli lähteä mihinkään.
Oon varmaan ylivarovainen..

Ikuinen unelma, minä kans en osaa kauheesti ressata äitiyttä vaan annan mennä omalla painolla ja sen mukaan mikä tilanne kullonkin on.

Joulumasu. Meillä kans ollu yliväsymys usein riesana ja silloin tietty uneen pääsee vaan kovan itkun kautta. Siihen on auttanu ennakointi niin, että vauva jaksaa max 2 tuntia yleensä olla valveilla ja sit ollaa yliväsymyksen puolella. Eli oon yrittäny alkaa nukuttaa ennen ku se n. 2 h tulee täytee

Meillä alkaa silmät lurpsua aina kun silitän sormella nenänvarresta kohti otsaa toistuvasti. Poika siis usein nukahtaa sänkyyn ihan itsekseen. Iltaisin kylläkin useimmiten nukahtaa jo tissille.
Mä oon kanssa aika stressari, mutta yritän päästä siitä. Sinänsä en varmaan vaikuta stressarilta, kun kolmen päivän ikäisen kanssa jo lähdettiin mummolaan joulun viettoon ja uudeksi vuodeksi toiseen mummolaan. Kauppakeskuksessakin käytiin jo muutaman päivän ikäisenä. Nyt menen vaunujen kanssa miten huvittaa, kun poika niissä niin hyvin viihtyy. Voi käydä pitkällä lenkillä tai keskustassa kahvilla. Tampereellekin mentiin kerran junalla käväisemään, kun mun piti käydä kirjastolla. Hyvin nukkui vaikka mä shoppasin kenkiä ja kahvittelin ym. Mutta just sit noi samat jutut mietityttää, että jos nukkuu vaunuissa tai autossa monta tuntia enemmän kuin normaalisti, niin meneekö nyt sitten rytmi sekaisin ja jos isi nukuttaa, niin nukkuuko ainakin sen neljä tuntia vai ei ym.

Huomenna tulee 11viikkoa täyteen, oliko tässä iässä ihan odotettavissakin jokin rintaraivarikausi? Ihan älytöntä taistelua tuo syöminen...

Ehkä meillä aiheuttanut ongelmia lähtöön tuo aikasempi itkuisuus ja se, kun neiti ei pystynyt nukkuun aluksi missään muualla kuin sylissä pystyasennossa. Nyt, kun ollut normi vauvan itkua koliikki itkun tilalle niin se on tuntunut ihan juhlalta :hilarious: Nyt pitäis vaan helpommin lähteä liikkeelle, mutta pelkään aina, että alkaa se itku mihin ei auta mikään. Vaikka sitä ei nyt enää oo ollut kuin tosi harvoin. Mummolassa ja kylässä ollaan käyty viikottain, mutta kaupunkiin tai kaupoille lähtöä oon aristellut. Mäkin ajattelin ennen synnytystä, että heti lähdetään liikkeelle vauvan kanssa. En osannut varautua tollaseen alkuun. Nyt tuntuu vihdoinkin, että on alkanut se normaali vauva arki (2,5kk jälkeen) :)

Muokattu viimeksi:
Neidillä on kyllä hyvät rytmit ja nukahtaa helposti itselläänkin syliin tai sänkyynsä. Päivälläkin nukahtaa useimmiten ilman mitään keinutteluja. :happy:

Meillä alkaa silmät lurpsua aina kun silitän sormella nenänvarresta kohti otsaa toistuvasti. Poika siis usein nukahtaa sänkyyn ihan itsekseen. Iltaisin kylläkin useimmiten nukahtaa jo tissille.
Mä oon kanssa aika stressari, mutta yritän päästä siitä. Sinänsä en varmaan vaikuta stressarilta, kun kolmen päivän ikäisen kanssa jo lähdettiin mummolaan joulun viettoon ja uudeksi vuodeksi toiseen mummolaan. Kauppakeskuksessakin käytiin jo muutaman päivän ikäisenä. Nyt menen vaunujen kanssa miten huvittaa, kun poika niissä niin hyvin viihtyy. Voi käydä pitkällä lenkillä tai keskustassa kahvilla. Tampereellekin mentiin kerran junalla käväisemään, kun mun piti käydä kirjastolla. Hyvin nukkui vaikka mä shoppasin kenkiä ja kahvittelin ym. Mutta just sit noi samat jutut mietityttää, että jos nukkuu vaunuissa tai autossa monta tuntia enemmän kuin normaalisti, niin meneekö nyt sitten rytmi sekaisin ja jos isi nukuttaa, niin nukkuuko ainakin sen neljä tuntia vai ei ym.

Huomenna tulee 11viikkoa täyteen, oliko tässä iässä ihan odotettavissakin jokin rintaraivarikausi? Ihan älytöntä taistelua tuo syöminen...
Siis minä pvänä teijän poitsu syntyi???

Takaisin