Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Iih, mä en ite oo lainkaan innoissani tuosta liottamisesta, vaikka osahan taitaa niin likavaipat täysin säilöäkin. Mieluummin joko huuhtelen ne yöllä tai sitten jätän aamuun. Voishan sitä myös vaikka aina loppuviikon osakestoilla öisin ja käyttää vaan kerttiksiä sillon ku alkaa väsy painamaan. Yöpalaksi oon usein syöny muroja tai sit jugurttia tms. nopeeta. Jos tekisin esim leivät valmiiks, menis se kuitenkin yöunista, kun pääsisin niitä tekemään vasta vauvan nukahdettua. Toki tietty nopeuttaisi just sillä, että söis samalla kun vauvakin. Mä lopetin kans yösyömisen jossain kohtaa, mutta huomasin sen pian maidontulossa. Sitten kun palasin syömään yölläkin, niin johan oli taas tissit piukeenaan maitoa. En tiedä oliko se ainoa syy, mutta mieluummin syön yöpalan (varsinkin kun on nälkä ), kun tissittelen sitten seuraavan päivän.

Herkkusieni, mulla ois medelan pumppu tarpeettomana... Ja siis ihan kuka vaan jos on kiinnostunut. Oon ostanu käytettynä, et nyt voisin vaan antaa eteenpäin... Ei sillä varmaan pitkä elinkaari enää oo, mut toimii vielä.

Me asustellaan hgissä.

Strategiset mitat: 7,935kg ja 64,5cm ja mua oikeesti jo huvittaa kui isoja nää mun lapset on. Omasta kasvusta vauva-aikana ei oo havaintoa, mut kuvista näkee että massaa on ollut :) isä on taas ollu hirmu pieni ja kasvanutkin tosi maltillisesti.

Rokotteet tyttö otti rauhallisesti, vaikka itku tietty tulikin. Saatiin neuvolan siunaus maisteluun (siis nyt 3kk) eli tässä parin vkon sisään aloitellaan :)

Nyt ollaan 3 yötä nukuttu täysiä öitä, toivotaan ettei rokotteet nyt sotke hyvää putkea.
Meillä oli tiistaina 3kk neuvola ja rokotteet. Ti-ke yö meni hyvin, mutta kaks edellistä yötä on sitte ollu kitinää :( normaalisti vauva nukkuu 21-04-07-10, eli kaks syöntiä. Nyt rokotusten jälkeen nukkumaan meno ollu itkusta, heräilee neljä kertaa yöllä ähertää vatsaa ja kitisee. Viime yönä sitten vaipanvaihossa ajattelin mitata kuumeen pyllystä ja mittarin sinne laitettua tuli melko laidallinen kakkaa :grin just ehin väistää edestä! Mutta siihen loppu ähertäminen, muistelinki siinä sotkuja siivotessa että synnärillä kätilö sanoi kuumemittarin avittavan kakan tuloa. Niin näytti tekevän :D
Meillä 3kk neiti 5500g ja 61cm :)

Pitkästä aikaa kerkee kirjoittaa, lukenu oon, mut kirjoitus on vaan jääny.
Täällä käyty 2 viikkoo sit jälkitarkastuksessa ja lantiopohjalohaksetki löytyi, lääkäri just sanoki et ei oikeestaan näy merkkiä siitä et oisin 2kk sit synnyttäny, raskauskilot on siis veks... nyt tänään pojan 2kk neuvola ja 1kg per kk näkkyy pojalle painoo tulevan.. eli nyt 6060g(ed.1kk. 5060g) ja täysin rintamaidolla mennään. Vertailin muiden muksujen mittoihin ni 2 on ollu 5kk iässä samaa kokoa vaikka oli syntyissään isoin ja 3 on ollu 3kk iässä samankokoinen. Eli tän piti olla se pieni vauva :D

Mä oon niin hurahtanu noihin käsitöihin et ei millään vois olla tekemättä niitä, nyt on ommellu vauvalle uusia vaatteita bodyista kaukalopussiin, muutamia on muillekki lapsille tullu tehtyä. Illat menee ku pitää aika paljon kannella poikaa ku on kova kitisee, eli haba kasvaa...

ccix, kiitos tarjouksesta, mut mun tarkkasilmäinen mies bongasi sen rinkulan aamusella! En uskonu et löytyis kun ite tihrustin pöytää ja lattiaa vaikka kuinka kauan... mut kello olikin vissiin kaksi yöllä niin kai se unihiekka esti näkemästä selvästi :) Eli toivottavasti pumpulle löytyy ottaja, joka tarvii enemmän kuin minä :happy:

Aamusella edelleen punotti pojan silmä, mutta keitetyllä vedellä sitä aamun aikana useampaan kertaan pyyhin ja neuvolaan soittettuani varasin niiden kehoituksesta vielä lääkärin kun on tässä viikonloppukin tulossa. Jo lääkäriin lähtiessä näytti silmä huomattavasti paremmalta, mut mentiin nyt varmuuden vuoksi. Saatiin antibioottiresepti siltä varalta, että pahenee, mutta tässä nyt putsaillaan ensin viikonloppu ahkerasti sillä keitetyllä vedellä. Tuo äidinmaitojuttu onkin jännä, pitää tutkia tarkemmin! :joyful:

Mulla on kanssa vähän väsy tullut heräilyyn. Ei muuten mutta öisin kun syöttää, vaihtaa vaipan ja pumppaa (ja syö ite) niin siinä menee aina yhteensä se tunti kun on hereillä ja sit onkin niin pirteenä ettei saa heti unta. Ja kun viimein nukahtaa, niin kerkeää ehkä puolisen tuntia vedellä sikeitä kun taas pieni mies siellä huutelemassa ruokaa. Mulla ei onneksi oo tää isompi rumba kuin kerran yössä, muuten sitten poitsu vaan syö ja simahtaa. Muutenkin vuorotellaan miehen kanssa tosiaan syöttöjä (mä iltavirkkuna hoidan ne illan ja alkuyön syötöt ja mies sitten aamulla herätessään hoitaa sitten aamun syötöt, tosin itsekin niihin herään, mut eipähän välttämättä tarvii nousta sängystä), mutta kyllähän se kuluttaa kun ei saa yhtenäisiä unia.

Airam, mites jotkut juotavat jogurtit, mitkä pystyy kiskasee samalla kuin syöttää (tietty syöttöasennosta riippuen)? Mä käytän myös valmiita proteiinijuomia öisin, ne on helppo ja kulauttaa kurkusta ja pitää hyvin nälkää. Tai ehtisikö mies tehdä sulle leipäset illalla valmiiksi, jos vauva ei muualla viihdy kuin tissillä? Tsemppiä! Se on kyllä raskasta kun tuntuu, että joka päivä se väsymyksen aiheuttama taakka vaan kasvaa, toivottavasti saat viikonloppuna rentouduttua!

Väsymyksestä huolimatta tänään on hyvä päivä. Saatiin tietää uudesta asunnosta (muutto huhtikuussa) ja mulla tulee huomenna joukko läheisiä ystäviä kylään brunssille ja ihastelemaan ensimmäistä kertaa meijän tähtisimmua (pojalla on ripset huimasti kasvanut ja tuuheentunut, isänsä tuikkivat silmät selkeästi perinyt :Heartred) . Ihanaa! :hello2

Ja oikein ihanaa viikonloppua teille kaikille! :happy:

Onko teidän pienillä millanen iho kasvoissa? Meillä on jotenki jääny karheaksi ja kuivaksi poskien ja otsan iho, ja poskissa punoittavaa näppyä edelleen, välillä tuntuu että lähtis paranemaan mutta sitten taas alkaa helottaa punaisena. Toivottavasti ei ois mitään allergiaa... Ikää nyt 8vkoa, eikö hormoninäppy pitäis jo olla häviämässä?

Meillä kans hormoninäpyt tuli ja meni, vielä 7vk iässä niitä oli kuitenkin. Pikkasen kulmakarvojen alueella iho meinaa karstoittua.
Sulta voi erittyä lapselle niin iso määrä hormoneja vieläkin ettei lähde niin herkästi ne näpyt pois... Neuvolastahan voi toki kysyä asiasta jos alkaa huolettaa tai menee vauvan iho huonommaksi, aika herkästi aletaan nykyään allergioita tutkimaan :)

Mitenkäs te, joilla tuli vatsan alueelle/reisiin jne jne raskausarpia tai on aiemmissa raskauksissa tullut, kauanko menee ennenkun arvet lähtevät haalenemaan?
Minulla ei ennen tätä raskautta ollut arven arpea ja vasta loppuraskaudessa ilo repesi ja vatsa muuttui kirjavaksi sekä reidet, kun lantio leveni.... :mad: Onko vinkkejä niiden hoitoon? Itse rasvailen aamuin-illoin. Mutta muita keinoja? Tai joku hyvä tuotemerkki öljyissä/rasvoissa? :)

Mitenkäs raskausarvet, varsinkin näin tuoreet reagoivat ruskettumiseen? Atooppisen ihon takia minun tulisi talvisin käydä solariumissa ottamassa valo/uv-hoitoa... En ole uskaltanut mennä kun oman käsitykseni mukaan arvet vain jämähtävät pahemmin jos ne altistuvat auringolle eli juurikin tuolle säteilylle. Kokemuksia? Anyone? :)

Piti tänään mukamas nukkua seiskaan asti, illalla laitoin kellon soimaan, mut unohdinpahan sit laittaa normaalin 5.45 hälytyksen pois :D No ehtipähän käydä aamulenkillä ennen ku mies ja vauva heräävät, isommat muksut lähti mummolaan viikonlopuksi, niin saa aamukahvin juoda rauhassa.

Meillä menee nuo yöt nyt aivan uskomattoman hyvin kun se tutti jätettiin pois. Syö illalla klo 19 ja sit aamuyöllä yleensä neljän aikaan, mut tänään vasta viideltä! Ei pitäs ääneen sanoa, mut oon kyllä niin tyytyväinen jos yösyötöt jää jo lähiaikoina pois :)

Mukavaa viikonloppua mammoille perheineen! :)

Nyt se ihme sitten on tapahtunu. Jo toinen yö että jäppinen nukkuu yli 5h putkeen. Viime yönä klo 22-0330 ja 04-07. Ite heräsin ennen kolmee kun toista tissiä särki. Se ei tuntunu täyeltä, mutta tuli siitä silti maitoo ja mun oli siis pakko lähtee lypsään. Sitte meinad uni vähän pakoilla syötön jälkeen iteltä mutta onhan näät nyt ihan huippuöitä ollut! Ja jäppinen aamulla niin hyväntuulinen ja viihtyy tuossa leikkimatollaan leluja heilutellen. Tuntuu että se seuraa nyt tosi tarkkaavaisena jo. Yks päivä poika oli leikkimatollaan ja ite söin pöyän ääressä ja kun katoin poikaa niin se seuras hiljaa kun äiti oli syömässä. Voi luttanaiseni.

Hyvää lauantaiaamua ihanat äidit!

Meil on kans ollu ihme öitä. Viimeyö 22.30-7.00 täyttä unta! Sit vielä tohon puol kymmeneen jatkettiin. Mulla pää ainakin voi paljon paremmin näiden öiden jälkeen... :D
Leikkimään on kans alettu. Leluista yritetään ottaa kiinni mut kun se nyrkki ei muista aueta :D hetki saatetaan unohtuu tuijottamaan omaa nyrkkiä mut muutoin ei tiedetä et meillä sellanen on. Leluja paiskotaan myös, se on hauskaa. Että varmaan hiukan jälkijunassa muihin nähden...

Just ku eilen mietin että miks noi näpyt ja karheus ei lähde pois, niin tänään yhtäkkiä iho on paljon parempi, sileämpi eikä yhtään niin punanen ja kuiva. :) Jospa se nyt lähtee pois. Itsekin oon miettiny että toimisko tutista luopuminen nukuttaessa, kun iltaisin ja öisin alkanu olla levotonta. Koko ajan tippuu tutti suusta kun nyrkkejä pitää unissaankin äheltää suuhun nyt kun poika on hoksannut kätensä. Sitten alkaa kauhea heiluminen eikä rauhotu ennen ku tutti tai tissi on suussa. Ehkä tää menee ohi kun käsien uutuudenviehätys häviää.

Meillä oli kans eka yö nyt, että nukuin ite yöunet käytännössä yhessä pätkässä :O Tyttö veteli unta n. 22-06:30 ja ite menin kaheltatoista nukkuun. Siitä jatko vielä jonnekin kymmenen paikkeille mut ite nousin puol kaheksalta esikoisen kanssa ku mies oli vähä kipeenä. Ihana kuulla et muillakin on alkanu yöt pidentyä! :)

Moikka, tulin pitkästä aikaa kattelemaan mitä teille kuuluu. Välillä oon pari sivua lukenu ja pitänyt lukuisat kerrat tulla höpöttelemään mut kun toi arki iski kun nyrkki silmään. Tuntuu että aamusta iltaan jotaki hommaa niin ei muka kerkeä :hilarious:

Tytöllä on nyt ikää 2kk ja on ollut niin unelma kiltti ja tyytyväinen, tosi ilonen eikä itke muuta kun jos ei saa ruokaa heti.

Meidän 3vee poika on ottanu pikkusiskonsa hienosti vastaan ja pusuttelee ja halii kovasti.

Mä en oo saanu juurikaan kiloja pois ja ruokahalu on aivan tajuton.

Onko kellään kokemusta miten sais vauvan opetettua rintakumista pois?
Tyttö ottaa kyllä rinnasta hyvin kiinni ilmankin mutta rupee sitten venkuroimaan eikä syö yhtäjaksoisesti niinkun rintakumin kanssa.
Ois niin paljon helpompaa ilman.

T_87, meillä loppu rintakumin käyttö kun tyttö alko syödä tuttia. Oisko imulihakset treenautunu vai mitä... Muuten en valitettavasti osaa auttaa.

Takaisin