Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kauheesti teillä kaikilla on aikaa kuntoilla :D
Mulla ei ole ku kaks unipätkää ku vauva nukkuu päivällä, niistä kumpaakaan en kyllä pysty "haaskaamaan" mihinkään ylimääräseen... Toinen väli on pakko hoitaa ruokahommeleita, toisella menee sitte melkeen jo pyykkäys/siivous tai jos ollaan valvottu pahasti, niin minä kyllä laiskottelen, se on noin 1½ - 2 tuntia kun poika nukkuu, siinä ei paljoo ehi pohtimaan mitä sitä tekis :D
Mulla lantiopohjalihaksiakaan ole, oli jälkitarkastuksessa ihan todella tyhmä olo, kun lääkäri kysy karkaileeko virtsa, johon totesin että ei karkaa ja että olen tehny paljon niitä lihasharjotuksia jne... Sitte ku lääkäri kokeili, ni totes,ettei sulla ole yhtää lp lihaksia, käski tehdä niitä paljon lisää...
Sen jälkeen kaivoin oikeen netistä ohjeita, enkä ilmeisesti osaa edelleenkään tehdä niitä oikein xD Mun mielestä mulla ei oo mitään ongelmia puristella ja pinnistellä, mut alapäässä ei tapahdukaan mitään... onko kellään ees harmaata aavistusta mitä sellanen vois tarkottaa? :O Kyllä olen aiemmista lapsista ihan jumppaillu itekseni lihakset kuntoon... nyt vaan ... niitä ei ole?

Mun on PAKKO päästä edes 30min-1h pois että saa akut ladattua, mies kyl pärjää hienosti tyttöjen kans:) hyvin voiva äiti=hyvin voiva perhe, eiks nii? mä muutenkin jumppaan lapsien kans ja vauvakin tuijottaa silmät suurina hämmennyksestä kun äiti jumppaa/sätkii vieressä:D

Moi pitkästä aikaa :)
Aika hulinaa meillä, poika 2kk ja joku sanoo että vauvat vaan nukkuu ja syä, muttakun meidän vauva vaan syä :)
6 viikon iässä 6kg ja 58cm ja haba kasvaa äitillä :)
Kiva huomata että täällä turinat on jatkuneet, pitää poiketa useammin!
Ihanaa kevään odotusta kaikille.

Valistakaa urpoa.. Siis on mahdollista tehdä niinkin että ei annakaan vauvalle soseita o_O whaat..?! Hämmennyin :D siis että soseiden sijastako vauvalle vaan annetaan ruoka paloina..? Jos joku viittis nyt juurta jaksain valistaa tai heittää linkin tms.

Ja angeliguellako oli ne olemattomat lp lihakset. Täällä tuntuu olevan sama homma. Hulluna muka treenaan ja itestä tuntuu et hyvin saa tuntumaa mutta pissiä en edelleenkään saa katkaistua ja lääkäri ei ollu tyytyväinen. Että mitähän hittiä :(

Hei, alkaa pikkuhiljaa olla tuo hampaiden tulo ajankohtaista, jotenka kyselisin varhaisia merkkejä viitaten siihen?
Meillä 2kk vanha poika on alkanut kuolaamaan kovasti ja imeskelemään nyrkkejä oikein urakalla. Itkee myös kovin, ei kelpaa tutti, tissi eikä tuttipullo, vaan helpottaa jos vaavin ikeniä "raapii" omalla rystysellä...

Onko muilla ollut tällaista? :)

Äippä wautsi mitkä hiukset teidän tytöllä!! :) Mä kun luulin että meidän pojalla on tuuhea tukka :D Saat aikaisin tehtyä kivoja kampauksia tytsylle.

Mutta tosiaan tuosta hiuspohjan karstoittumisesta.. Meillä on pysynyt aika hyvänä mutta iho karstoittuu nimenomaan kulmakarvojen kohdalta sekä hiuspohjasta- missä iho ei samalla tavalla hengitä.

Tyhmänä nyt kysyn, pitääkö karstalle tehdä jotain, siis onko pakko? Jos sitä ei rapsuttele pois niin koituuko siitä lapselle jotakin? Meillä on lähtenyt itsekseen nimittäin aina parissa päivässä.

Me laitettiin bepanthenii kulmakarva karstaan ni autto. Neuvolas sanottii jos ei päästä poista karstoi voi vaikeuttaa hiusten kasvua.. minkä ikäsinä vauvoille sit oikwin tulee ekat hampaat??

Huooh!!
Medelan käsikäyttöisessä rintapumpussa on yhdessä osassa kiinni piiiiieeenen pieni rinkula. Jep, just sellainen superpieni rinkula, joka on äärimmäisen tärkeä osa, mutta irtoaa niin kovin helposti. Se holahti vissiin holahti pesuveden mukana viemäriin kun ei mistään löydy :eek: Että mitähän nyt sit...Eipä tolla pumpulla taida mitään enää tehdä? :mad: ...Ja aamusta sitten pumppuostoksille?:meh:

Jo aikaisemmin mietin, että on kyllä suunnittelun kukkanen tommoinen pikkurinkula kun käyttöohjeessa vielä erikseen kirjoitettiin, että tarkista sen olevan aina paikallaan (no kannattaisko suunnitella se pumppu niin, ettei tärkeät, nuppineulan päänkokoiset osat pääsisi mitenkään irtoamaan).

Tässä tämmöinen pieni aamuyön kiukku hiipii pintaan.. o_O

Meillä on myös alettu urakalla kuolaamaan ja maiskuttamaan nyrkkiä (voi että miten söpö ääni siitä lähteekään! :happy:). Mutta en vielä usko, että ihan heti meillä hampaita tulisi kun ei muita "oireita" ole havaittavissa :)

Mekin saatiin joululahjaksi täällä mainittu Pipsan lastenruokakirja. Vielä ei ole ehtinyt perehtymään kunnolla, mutta vaikutti kyllä mielenkiintoiselta ja hyvältä. Täällä on kanssa tuo sormiruokailutermi kyllä tuttu ja paljon kuultu, mutta nupun tavoin sen toteuttaminen ja tavoitteet (normi soseruokailuun verrattuna) on kyllä hieman hämärän peitossa vielä.... Tässä jossain välissä kun on aikaa on siihenkin tarkoitus perehtyä... ("sit kun on aikaa" on kyllä nykyisin aika yleinen termi mun suusta :grin)

Illalla alkoi poitsun silmä punottamaan. Sillä silmät rähmii todella paljon joka päivä, nyt näytti vähän turvonneeltakin, mutta silmän valkuainen ei punoittanut. Toivottavasti on vaan ollut joku rähmän murunen, joka on simmua ärsyttänyt. Aamulla tsekkaus, onneksi on meijän neuvolassa on huomenna avoneuvola-aika, niin pääsee sinne suoraan jos on mennyt pahemmaksi ja yltynyt tulehdukseksi.

Sormiruokailu kiteytettynä kahteen sanaan: hidasta ja sotkuista :D Eli vauva syöttötuoliin istumaan ja nenän eteen semmosia reippaan kokoisia palasia ruokaa, joista vauva saa hyvän otteen. Ruuan tulee olla helposti muussaantuvaa, koska vauva muussaa sapuskat kielellä kitalakeaan vasten. Tarkkana pitää olla, ettei vauva hotki opetellessa liian isoja satseja, mut nopeasti oppii kakomaan ylimääräiset pois. Meillä esikoinen söi vaan sormiruokaa, toka ei saanut siten masuaan täyteen niin lisäks annettiin soseita. Ite koen sormiruokailun etuna, että vauva saa itse päättää syödyn määrän, tukee motorista kehitystä ja saan ite syödä samalla. Aluks määrät pieniä ja ei mahaan paljoa päädy, mut kyl ne määrät pian kasvaa kun vauva hoksaa mitä on tekeillä. Googlella tai kirjastosta lisää :P

Mä jumppaan myös vauvan kans ja vauva onkin mukava lisäpaino :D Kahvakuulailen yleensä tehokkaan pikatreenin puoleen tuntiin ja kiireisimpinä päivinä ruoanlaiton/pyykkien viikkailun/siivoamisen tms ohessa. Joka toinen viikko herään aikaisemmin ku muut ja käyn itsekseni lenkillä, kyl hermo lepää :) Mä en kestä tätä lihaksetonta kroppaa, kaikki tuntuu näin paljon hankalammalta. No mut, vähitellen kun saa taas itsensä kuntoon niin jaksaa paremmin. Mulle liikunta, varsinkin juoksulenkit ja kunnon hikitreeni on oikea henkireikä, en jaksais ilman! Nykyään toki ei oo enää niin nousujohteista treenaaminen ja penkkiä ei löydy kotoa, mut ihan hyvää oloa tulee tavoiteltua, eikä niinkään tuloksia.

Lantionpohjan treenaamiseenhan on olemassa kaiken moisia kuulia yms, en kyl oo kokeillu ite, mut josko semmosista olis hyötyä? Voihan sitä tunkea sormet sisään ja kokeilla löytyykö niitä lihaksia ja luulis niiden löytyvän jos saa pissaamisen ees hidastumaan niin tietää mitä ja miten jännittää. Kyllä mäkin ihan itkin synnytyksen jälkeen ku ei oo kahden edellisen kohdalla menny lantionpohja näin paskaan kuntoon, en siis saanu pissaa edes hidastettua aluks, vaikka koko raskausajan treenasin lantionpohjaa :( Nyt onneks kovalla treenillä saanu tuloksia aikaseksi, et uskoisin oikeiden lihasten löydyttyä treenaamisen auttavan teillä muillakin! Sikäli hyvät lihakset treenata ku voi treenata missä vaan ja millon vaan ja useamman kerran päivässä :)

Meillä kuultaa/tuntuu jo toinen alaetuhammas ikenen läpi o.O Voi tota kuolan, kiukun ja nyrkin jyystämisen määrää... Saas nähdä kauanko menee ennen kun hammas puhkeaa :)

Jospa sitä jatkas hetken kauneusunia ku tyttökin näytti nukahtavan, paljon helpottanut nukahtamista iltaisin/öisin kun tutti jätettiin kokonaan pois, neljättä vuorokautta näin menty. Aikaisemmin piti tuon tutin kans tapella, et pysyykö suussa ja saattoi tuntikin mennä ku ähisi sen kans. Nyt rauhottuu paljon helpommin tohon viereen ja nukahtaa nopeammin. Välillä ei malttas ite nukkua ku tyyppi tuhisee tossa vieressä niin sulosesti, että pakko jäädä tuijottamaan :D

Meillä aloitettu 4kk soseet ja sit kun n6kk tienoolla kun istuneet syöttötuolissa siihen lisäksi sormiruokaa:) juurikin niinkuin warheart mainitsi!

En sit tiiä onko hampaita vai mikä mut täälläkin hangataan nyrkillä ikeniä, tuttia lutkuttaa kuin riivattu muttei kuolaa tms ikää 11vk saattaahan se alkaa pikkuhiljaa oireilemaan?

Lplihaksista mulla on sellaiset kuulat jotka tungetaan tonne ja jännitetään, pointtina niissä et löytyy ne oikeet lihakset ja muistaa treenata kun kuulat tuherossa:D mulla toiminu paremmin kun hyvin!

Mitäs muuta, pitikö jotain kommentoida... Äh en muista :D
Hyvää huomenta ja mukavaa alkavaa viikonloppua:)

Me sekä soseiltiin että sormiruokailtiin. Sormiruokailu aloitettiin ku syöttikseen siirryttiin mut siis kokoajan meni myös soseita (itetehtyjä ja kaupan). Tytön kaa mennään samalla tapaa, eli soseilut aloitellaan kohta ja sormiruokailu sitten kesän kynnyksellä. Ja vaikka onkin joskus sotkusta niin onhan se vauvasta hauskaa, ainakin esikoinen tykkäs kovasti kun sai ite syödä :)

Hoh, kohta neuvolaan. Jänskättää... Ekat piikit saadaan tänään. Niin sydäntä raastavaa... Toinen on niin raukka.

Herkkusieni, kokeileppa tiputtaa silmään pari tippaa äidinmaitoa!
Meidän pojalla punoitti ja rähmi silmä ihan hurjasti ja netistä luin äidinmaidon ihmevaikutuksesta tähänkin vaivaan ja kahtena päivänä tiputin kaksi tippaa simmuun ja kas, säästyttiin silmätulehdukselta ja loppui rähmiminen ja punoitus kun seinään! :) Olin tyytyväinen, sillä haluan säästää pikkuista mahdollisimman pitkään kaikennäköisiltä lääkkeiltä ja antibioottikuureilta.

Minä olen kotona aina ehtiessäni jumppaillut kun vauva nukkuu päikkäreitä ja jos on herännyt olen nostanut sitteriin katselemaan kun mamma jumppaa :D

Hei onks kellään emmaljungan scooter rattaita? Kuinkahan alas se selkänoja menee? Mistään ei tunnu kuvaa löytyvän... Menee niin järki näihin paskakuntoisiin teihin, niin pitäs miettiä city jettien lisäks toiset kärryt. City crossit niin kalliit, että mieli tekis scooterit ostaa, jos mitenkään menee semmoseen asentoon toi selkänoja, että sais pienemmän ku 6kk sinne viriteltyä turvallisesti. Kuomu vissiin uudistunut siten, että suojaa paremmin, mut silti mietityttää toi kasvot menosuuntaan työntely esim ens talvena. Jos jollain siis tommoset scooterit löytyy niin oisko mahdollista saada kuvaa siitä makuuasennosta? :)

Onpas vaikuttava paksu pitkå tukkq Äipän pienellä!

Meillä maisteltiin eilen ekan kerran pottuporkkanasosetta. Ite tein, kun samalla tuli eväsyä itelleki. Varmaan välillä ostankin mutta näät perusmömmöthän surahtaa siinä sivussa.

Illalla meni korvikkeeseen sekotettu riisivelli joskus seiskan pintaan. Nukahti klo 21. Klo 24 jotain havahty mutta nukahti uuestaan. Käytännössä nukku sitten aamukolmeen asti. Söi ja taas nukuttiin kuuteen. Kuuen jälkeen vasta alko se 30-60min välein kätinä. Itehän pääsin nukkuun vasta klo 23 ja puolilta öinki kerkisin jo nousta lämmittään maiot ennenku huomasin että ei se poika herännykään. Parempaan päin siis unien kans.. vieläkö sais ittensä kalibroitua pojan unirytmiin. Nyt oon ollukin aika uupunut kun koko ajan yksin. Mies tulee tänään ja toivottavasti terve niin osallistuu hoitoon...

Sen verran vaatelias sylipoika tää meiän laps on että hereillä ollessaan kaipaa aina seuraa ja syliä. Eli jos jumpatakin aikos niin se pitäs tehä pojan nukkuissa. Ja sillon on muutaki tekemistä kuin jumpata. Koti näyttää petolinnun perseeltä en siis kotitöistä tressaa mutta pullojen pesut omat syömiset ja lypsut ja päikkärit menee nyt jumpan eelle harmi kyllä.

Strategiset mitat: 7,935kg ja 64,5cm ja mua oikeesti jo huvittaa kui isoja nää mun lapset on. Omasta kasvusta vauva-aikana ei oo havaintoa, mut kuvista näkee että massaa on ollut :) isä on taas ollu hirmu pieni ja kasvanutkin tosi maltillisesti.

Rokotteet tyttö otti rauhallisesti, vaikka itku tietty tulikin. Saatiin neuvolan siunaus maisteluun (siis nyt 3kk) eli tässä parin vkon sisään aloitellaan (:

Nyt ollaan 3 yötä nukuttu täysiä öitä, toivotaan ettei rokotteet nyt sotke hyvää putkea.

Voi elämä.. Täällä kitinää ja itkua ollut edelleen iltaisin ja nyt myös koko aamu mennyt hoivatessa, kanniskellessa ja tuuditellessa. Nyt nukahti päikkäreille. En ollut tullut ajatelleeksikaan, että tämä voisi olla hampaitakin! Kuolaa nimittäin tulee runsahasti ja nyt kun tämän huomasin, niin nyrkkikin ollut koko ajan suussa! Ajattelin vain, että hakee imemisellä lohtua masuvaivoihin/vösyyn/nälkään/märkään vaippaan/ties mihin. Pitääkin tsekata ton ikenet, kunhan heräilee.

Ihanaa, kun tulee viikonloppu! Ollaan menossa mummolaan viikonlopuksi. Odotan jo innolla, että pääsen rauhassa miehen kanssa saunaan ja saan ehkä huomenna nukkua extraa jossain välissä. Viime yönäkin poju nukkui 5,5h ja sitten 2,5h, mutta vaipanvaihtojen, vaipanpesujen ja oman yöpalan jälkeen kun sain viimein unta, niin mun unipätkistä kertyi ehkä yhteensä joku 6h... En vaan tiedä, miten nopeuttaisin yöhommia, kun jos vaippaa ei pese, se on miljoonasti ikävämpi pestä aamulla (tai varsinkin päivällä, jos ei aamulla vauvan vuoksi pääse heti pesupuuhiin) ja jos ei ite syö, niin on kiljuva nälkä. Ja maitoakin tulee runsaammin, kun on syönyt yölläkin. Voi plääh. Sama väsy aina loppuviikosta, onneksi viikonloppuna saa useimmiten ladattua varastot täyteen.

Voisko niitä vaippoja vaikka vaa laittaa likoamaan ettei tarttis yöllä pestä? Tässä kohtaa kyllä olen tyytyväinen kun käytetään kertiksiä, mä oon muutenkin ihan zombi saatikka jos yöllä pitäis kaikkea muutakin tehdä...
Voisko sen yöpalan tehdä valmiiks niin että syö samalla kun vauva syö? Pääsisit itse nopeammin nukkumaan?
Mulla yönälkä loppuu siihen kun vauva nukkuu pidemmän pätkän eli nälkä johtuu luultavasti mulla väsystä... Mitä väsyneempi sitä enemmän nälkä.

Takaisin