Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin 62 käytössä, pienemmällä mitotuksella olevissa vaatteissa jo 68. Ens viikolla ois neuvola, sillon ois ikää viikon vajaa 2kk. Samalla sit lääkäri ja mun jälkitarkastus. Toivon kovasti, että ei ois sama lääkäri ku aikaisemmin ollu, ei hänestä saa mtn irti ja nyt pitäs sitä sterilisaatioasiaa selvitellä, sekä tarviiko noihin mun ruokarajotuksiin jotenkin puuttua.

Huh, 68 kokoa mäkin tarkoitin että saa koht kaivella esiin. Aivot ihan narikassa mulla...

Mulla oli tänään jälkitarkastus. Kaikki oli ok mut lievää virtsarakon pullistumaa. :/ Pitäis jumpalla pysyä aisoissa.

Meidän tyty huomenna 3vkoa ja tänään neuvolassa 4710g (4200g) ja 55,3cm (54,4cm) eli ihan topakka tyttönen :D Esikoispoika painanut 3kk iässä vähemmän kun tämä tyttö nyt!

Meillä vielä käytössä 50/56 vaatteet ja tänään vaihdettiin 2 vaippoihin. Maltillisesti kasvaa, sano neuvolatäti.

Meillä käytössä vielä osa 44 ja pieniä 50 ;D jos merkintä 50/56,niin in liian iso vielä :/
Kakkoskoon vaippoihin vaihduttiin kyllä jo tällä viikolla,kun rupesi ykköset jo pieniltä tuntumaan. Liberoa käytetään,pamppersillahan menis vielä ykköset,kun vähän isompia,mutta en tykkää niistä :P
Poitsu täyttää ens viikolla 2kk <3

Milloin saa ruveta treenaa vatsalihaksia? Tänää oli jälkitarkastus mut ei edes katsonu vatsaani. Vähän vilkas alakertaan ei muuta..

Suoraa vatsalihasta ei saa missään nimessä alkaa treenaa ennen kuin se rako siinä välissä on palautunut! Eikä ensimmäisinä kuukausina suositella just näitä perus istumaannousuja, vatsarutistuksia jne.. Jälkitarkastuksessa olisi lääkärin pitänyt se rako kyllä testata :/

No eipä testannu... mulla vuoto edelleen tosi runsasta :/ ei osannu sanoa onko jälkivuotoa vai kuukautiset.. sain e piller reseptin

Mulla tuntuis et rako on kuroutunu umpeen. Voinkohan nyt sit tehdä jo normejakin vatsalihaksia? Heh, niinku niitä ehtis tekeen, kun ei mitään muutakaan oo nyt moneen kuukauteen tehny :/

Ei mulla ainakaan lääkäri sitä rakoa tutkinu :( ja ite en oikein osaa sanoa mitään kun en älynny heti synnytyksen jälkeen tunnustella että
miltä se tuntu sillon versus nyt

N. 2cm rako on normaali suorien vatsalihasten välissä, tunnet sen selinmakuulla yläkroppaa kohottaessa. Mutta vaikka erkaantuma olis jo palautunu, niin en suosittele heti aloittamaan suorien vatsalihasten treeniä. Osa fysioterapeuteista suosittelee niiden treenaamisen vasta 4-6kk synnytyksen jälkeen. Ennemmin keskittyy jumppaileen lantionpohjaa, kropan toiminta kun ei ole kiinni tuosta suoran vatsalihaksen vahvuudesta tai heikkoudesta :)

Mulla rako oli palautunut kun synnytyksestä kolmisen viikkoa aikaa. Lantionpohjan lihaksia tulee päivittäin treenattua, nyt kun alkaa tuntua lihakset vahvemmilta, oon ottanut kahvakuulailun lenkkeilyn lisäks kuvioihin. Vatsalihaksethan rasittuu epäsuorasti myös muuten kun ihan vatsoja tehdessä :) Ennen kun lantionpohjan lihakset on varmasti kunnossa, ei suositella istumaannousuja yms, eikä esim kyykkäämistä isoilla painoilla. Liian aikasin ku alottaa turhan kovat treenit, niin sillä saa aikaseks vaan ikuisen pömppiksen ja laskeumia...

Voi EIIII! Mies ripulissa :eek: Täytyy vaan laittaa kaikki sormet ja varpaat ristiin, että me pojan kanssa säästytään siltä :( Voi itkujen itku...

Pakko tulla kehumaan: nukuin viime yönä 7 tuntia putkeen!!! Oli kyllä ihanaa. En tiedä mistä nyt tuulee. Tähän mennessä herännyt yöllä kahden tunnin välein. Tyttö on alkanut enemmän päivällä olemaan hereillä ja seurustelemaan, on varmaan sitten yöllä väsyneempi.

Ihmeellisen vähän (eli ei ollenkaan) neuvolassa opastetaan äidin kuntoutusta ja kunnonkohotusta. Eikö se olisi ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa parhaimmillaan?! Mulle lääkäri sano vaan et kaikkee saa tehdä, mut et ihan rankimpaa ei heti kannata ja et venähdysvaara on vielä isompi kun paikat löysät. Itse pitää kaikki tieto hakea ja perusteet et miks esim niitä vatsoja ei kantsi tehdä.

Mulla lääkäriä jälkitarkastuksessa tsekkas vatsalihakset et palautunut ja sano että kuntoilun saa aloittaa omalla, hyvällä havaitulla teholla:O ja niin tehnyt...joo ei neuvolaa vois vähempää äiti kiinnostaa kun lapsi mahasta ulos tulee:/ luulisi että neuvolassa tajutais että hyvin voiva äiti on vaan hyväksi perheelle ja sen takia autettais raskaudesta palautumisessa myös fyysisesti!

Tuo on kyl kumma ettei äidistä enää välitetä synnytyksen jälkeen... Hämmästyttävää ettei neuvota paremmin ja anneta kunnon ohjeita! Niillä neuvolan ohjeilla voi melkeen persettä pyyhkiä jos oikeesti kuntoon haluaa... Sekään kun ei riitä, että väli vatsassa palautunut, vaan pitäs kiinnittää huomiota keskivartalon lihaskorsetin kuntoon. Mutta tosiaan, lääkäri on vaan lääkäri, ei fysioterapeutti tai kunto-ohjaaja, joten mitäpä voi olettaa? Netistä kyllä löytyy ohjeita vaikka kuinka paljon, mutta se tieto on tosiaan itse etsittävä. Kun keskivartalon sais rauhassa kuntoon lantionpohjineen, niin voi välttyä niin monelta isolta ongelmalta! Joka helvetin kerta on täytettävä alkoholikyselyä ja masennuskyselyä, mut eipä vaan kysellä liikunta- ja ruokailutottumuksista, joilla olisi se suurin vaikutus terveyden kannalta... Onneks on Google ja omat aivot :D

Oma neuvolakpkemuksenihan on, että koin ettei minusta oikeasti välitetty siellä raskausaikanakaan...

Meillä valmistaudutaan lähteen neuvolaan. Kovin on liukas ja märkä keli ulkona. Piikkikengät jalkaan.

Takaisin