Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä on kyllä ihanan aktiivista tämä keskustelu :) Itsekin käyn päivittäin lukemassa mutta ei jotenkin 'ehdi' syventyä kirjoittelemaan, ihmeen paljon touhua riittää näin yhden lapsen perheessäkin :D
Paljon onnea mindikselle vaavista vielä täälläkin, fb ryhmässä seurasin jännittyneenä sun käynnistystä :D ❤️
Meillä on pakkasraja -10 ja samaa suositteli neuvolasta alle 3kk ikäiselle, on niin raakaa pienille keuhkoille tuo pakkasilma. Tietty vois tilanne olla eri jos olisi jo ehtinyt enemmän vaunutella mut me ei vielä kauheasti ehditty ennen pakkasten tuloa.
Täällä on jo ensimmäinen hymykin annettu, jonka vauva tietysti antoi mummolle (mun äidille) :D ❤️ Nyt onkin päivittäin väläytelty hymyjä, kyllä siinä sydän sulaa! Pieni on muutenkin niin reipas pieni ihminen, nukkuu 00-9 yhdellä heräämisellä ja usein vielä pari tuntia tuon 9 jälkeen joten hyvät unet ollut vanhemmillakin :) Nukkui hän kerran jopa 00-8 ilman yhtään heräämistä :D Ja rintamaidolla siis mennään :) Voin vaan kuvitella miten kauheaa on kun joutuu valvoo, oli meilläkin alussa pari huonompaa yötä, joten toivotan kovasti tsemppiä valvoville ja voimia!! Toivottavasti pian helpottaa!

Ainiin mulla todettiin viime viikolla kohtutulehdus ja sain kahdet antibiootit. Luojan kiitos ei näytä et vauvalle olisi sen ihmeempiä vatsavaivoja tullut. Kädet ristissä että menee nyt ohi näillä.. :/ Ei kiinnosta yhtään kyllä uudestaan syödä kuuria.

Kesäkirppu mulla torstaina aika äippäpolille, kun 41+3. Toivon, että eivät lähettäis enää kotiin oottelemaan. Joensuussa vaan eivät kuulemma käynnistele herkkään ison koon takia ja tää on yli 4 kg.

Käyn kans lukemassa jutut kerran päivässä, mukava lukea muiden kuulumisista, vaikka ei itse ehdi aina kirjoitella tänne. Nytkin eksyin tänne, vaikka piti ilmoittaa kakkonen esikouluun. Ei sitäkään ole helpoksi tehty ja pitäisi vielä ymmärtää virallisempaa ruotsia. Kai ne testaa vanhemman kielitaitoa, että pääseekö lapsi ruotsinkieliseen päivähoitoon.

Oliko se täällä vai missä kun oli puhetta vauvan rauhoittamisesta äänillä? Esimerkiksi kova shhhhhhhhh korvan vieressä jos on kova huuto... Koliikkiselle vauvalle ja muillekin itkuisille... No entäs White noise-Radiokohina...
Me kokeiltiin tänään kovaa shhhhhhhhh niin vauva nukahti syliin... :D
Imuria ja muita mölyäviä myöskin voi kokeilla. Puhelimeen saa white noise appseja ladattua. Ajattelin kokeilla kun levottomuus iskee...

Äippäx4 onko lapsen kehitykselle joku paino/pituus/ikä-käyrä? Oliko ihan sopusuhtainen kasvu? Oon vaan miettiny että onko sellaista. Ja oon myös miettiny että annanko liikaa korviketta vuorokaudessa, kun en tiedä yhtään että paljon tuolta tisseistä tulee maitoa..

Niin, ja nää perustu siis siihen että vauvalle kaikki on nyt kauheen hiljasta... kun kohdussa kuului kaikkia ääniä kauheen kovaa... kohinaa, sydämensykettä jne... Samaan toki perustuu kuin kapalointi levottomalle vauvalle, mä en tota kapalointia pysty vauvalle tekemään, ku mua ahdistaa itseä se :D (joo joo... mut en voi sille mitään) mut ympärille pystyn hälle kietasemaan vaikka harson,kun laitan nukkumaan, harso muuten lämmittää ihan uskomattoman paljon, oon joskus pitäny harsoliinaa pakkasella liiveissäkin,kun rinnat muuten tahtoo helposti saada kylmää... Meillä kun tää vanha talo hiukan ikkunoista valskaa, niin pidän välillä ihan sylissäkin vauvalla harsoa päällä... niin siis harsoliina... miksikä niitä nykyään sanotaan? Ku enää ne ei oo ees puklurättejä, kun ne on vaan vaippaliinoja tai jotain semmosia :D Mulla on puklurättejä ja niitäkin pitää olla sata :D

(herranjestas mulla on sekava sepustus... pistän vauva-arjen piikkiin!!!)

Äippäx4 onko lapsen kehitykselle joku paino/pituus/ikä-käyrä? Oliko ihan sopusuhtainen kasvu? Oon vaan miettiny että onko sellaista. Ja oon myös miettiny että annanko liikaa korviketta vuorokaudessa, kun en tiedä yhtään että paljon tuolta tisseistä tulee maitoa..

Korvikkeelle on olemassa sellanen suositustaulukko, ainakin jauhepurkkien kyljessä on sellanen. Mut sehän on vaan suuntaa antava, ei mitenkään niinku just näin pitäis tehdä-taulukko...
Alle 1kk-ikäiselle oli noin 500-600ml/vrk, 1-2kk ikäiselle 600-800ml/vrk...jne...
Neuvola kun mittaa lapsen niin ne näkyy nimenomaan sellasella kasvukäyrällä... Mut ne on vielä alkuvaiheessa kauheen epätarkkoja ne käyrät, kun ne saattaa näyttää vaikka miten paljon pieleen...

Miulla toinen tyttö käynnistettiin. Ultrassa mittailtu isoksi. Ei ois mahtunu lantiosta.
Aamulla menin äippä polille vielä konrtolliin Aika 10. Tilanne pehmeät paikat, sormelle auki, kanavaa noin 3cm, ei laskeutunu eikä kiinnittynyt. Siitä osatolle. Ensi käyrä ja sit eka tabu. ( mitä laitetaan emättimeen). Kello jotain 12 pintaan. Uus käyrä. Supistukset alko 5 pintaan. Illalla 9 aikaa lääköri tutki. Kanava hävinny, auki 5cm. Siirryttiin saliin. Kalvot puhkottiin 11 maissa. Sillo vielä 5cm. Nopeutti menoa ja tyttö synty 2 jölkee yöllä.
Mulle riitti sillo yks tabu mitä laitettiin. Eikä ollu mitenkään kummoinen tilanne alakerrassa. Ja korkeelta tulimja vauhdilla kun ei ollu laskeutunu. Siks vähä mustelmaa tuli nenä-suu alueelle.. mut hävis parin päivän sisään..

Timbe on neuvolassa kasvu käyrät ja ideaalisti menis pituus -2-+2 käyrien välissä ja Sanni menee siinä-2 käyrällä toistaiseksi nyt ainakin:) 2 isompaa menee samalla käyrällä ja miedän pikku3 menee -3 käyrän tuntumassa ja ollaan "saatu" juosta erikois sairaan hoidossa tutkimuksissa että miksi, näin villi veikkaus tähän on se että vanhemmat on hobitteja minä siis 159 ja mies 178!
Painon pitäs taas tulla tasaiseen pituuden kanssa ja pipon pitäis kasvaa tasaiseen kans:)

Äh toivottavasti sait selvää tästä mun selityksestä:D

Niin ja on kuulemma sopusuhtainen paino/pituus suhde:)
Enkä kyl usko et korviketta voi liikaa antaa jos lapsella on nälkä niin tottakai sitä pitää syöttää:) meillä neito vetää 600-800ml/vrk!

Netissä on sellainen ku kasvuseula.fi nii siellä on noi neuvoloiden käyttämät kasvutaulukot. Sinne saa laitettua oman lapsen tiedot ja sit näkee sen käyrän jne.

Niin ja on kuulemma sopusuhtainen paino/pituus suhde:)
Enkä kyl usko et korviketta voi liikaa antaa jos lapsella on nälkä niin tottakai sitä pitää syöttää:) meillä neito vetää 600-800ml/vrk!
Just mietin kans samaa et voiko muka liikaa antaa? Meijän poika syö vähintään kolmen tunnin välein 70ml korviketta.. meillä siis ei imetys onnistu ni korvikkeella mennään..
Eipä sille mittää mahda jos pojalla nälkä on ni kai sitä ny pitää syöttää :D

Takaisin