Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voiko jälkivuoto haista vaikka ei ois tulehdusta? Tai voiko epparin haava erittää ja haista? :o
Ite just kävin jättämässä perjantaina virtsakokeen ton jälkivuodon hajun takia... varmaa huomenna tulee tulokset. Ei oo mitenkää paha haju mut silti mun mielestä pahenpi kuin normi menkka haju.. oon pitäny ilmakylpyjä mut sitten tuntuu että joka paikassa haisee mun Tuusula... :D

Voiko jälkivuoto haista vaikka ei ois tulehdusta? Tai voiko epparin haava erittää ja haista? :o

Musta tuntuu et kun raskaana olin täysin hajuton, hiki ei haissu eikä toosa oikeestaan miltään, ni nyt kun sit raskaus loppu ni HUH HUH. Hikikään ikinä haissu noin törkeelle ja samoin toosa, siis ei minusta ole ns kipeä haju kuitenkaan. Mut toiv mietonee kuhan hormonit pääsee tasapainoon.

Mut ei kai haavan pitäis kauheesti mitään erittää..?

Ite just kävin jättämässä perjantaina virtsakokeen ton jälkivuodon hajun takia... varmaa huomenna tulee tulokset. Ei oo mitenkää paha haju mut silti mun mielestä pahenpi kuin normi menkka haju.. oon pitäny ilmakylpyjä mut sitten tuntuu että joka paikassa haisee mun Tuusula... :D

Luoja et repesin tuusulalle, tota täytyy joskus käyttää ;D

Meillä tälläiset oireet:
Vauva on koko ajan levoton/rauhaton.
Selälleen ollessa pitää kurkkuääntä tai vikisee.
Nielee voimakkaasti ja irvistelee happamille nousuille.
Ääni/itku käheä.
Limaisuus, yskiminen ja voimakas aivastelu.
Rinnalla koko ajan eli syö lohtuun/kipuun.
Suuri painonnousu
Yöt unettomia ja levottomia.

Ruokavalio on äidin, kun imetyksellä on.
Minulla on nyt pannassa gluteeni, maito, muna, kaakao(suklaa), kahvi ja soija.
Vielä ei ole tyttö oireeton vaikka helpottanut jo paljon.
Seuraavaksi kokeilen kokonaan jättää kotimaiset viljat ja naudan, koska ne aiheuttaa usein oireita refluksiin.

Meillä ei myöskään neuvola osannut sanoa asiaan mitään ja sivuutti sen kokonaan.

Lääkärit ovat myös erimielisiä refluksista eli kannattaa etsiä lastenlääkäri joka on perehtynyt asiaan.
Minä sain tuttavalta lääkärin nimen meidän paikkakunnan joka oli perehtynyt.

Toi vähän syöttäminen tarkoittaa imettäessä, että mahdollisimman usein tarjotaan rintaa eli ei tarvitse keskeyttää.
Röyhtäyttele usein ruokaillessa.

Kiitos solavi.

Onneks on vakuutus niin täytynee olla yhteydessä sitten ihan yksityiselle että saa ainakin oman mielenrauhan eikä vauva kärsi ainakaan turhaan.

Aika hurjan rajoittava tuo sun ruokavalio :( mut mitäpä sitä ei kokeilis..

Itse tossa koittanut miettiä että oonko viime päivinä syöny jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mieleen tuli paprika ja ananas. Googlettelin niin molemmat on aika voimakkaita ja happamia, et ovat voineet pahentaa pulauttelua. Täytyy nyt alottaa siitä ja kattoa et helpottaako vähän jo sillä et niitä en syö.

Mulla tuli eilen kk sektiosta ja kävin kokeilemassa salia. Tosi hyvin onnistu jo liikkeet :) tietty rajoituksia vielä pitkään esim. maastavedon ja tempausten suhteen, mutta laitteissa ainakin onnistui jo tehdä lähes kaikki. Vatsoja en aio tehdä raskaudesta johtuen muutenkaan puoleen vuoteen. Miten muuten juoksun suhteen, normisynnytyksen jälkeenkin toiset sanoo ettei sais juosta tai hyppiä ekaan 6kk ettei tule pissinkarkausongelmia, onko tosiaan noin pitkä varoaika?

Semmonen ehkä kalamainen haju? Oon koittanu nukkua nyt pyyhkeen päällä ja tuntuu että koko kämppä haisee

Oon lypsänyt tai puristellu esim tuttipulloon tai puhtaaseen kuppii maitoo.
Kahdella tapaa oon laittanu

1 kastellu vanun märäksi ja sillä pyyhkiny silmät. Vanu on ollu likomärkä et on tosissaan jäöny ja menny luoman alle.

2. Kaatanu varovasti vauvan ollessa hoitotasolla vähän kylkiasennossa ulkonurkasta lähtien kupin reunasta.. maito on valunu pitki silmää ja menny sit toista puolta pitkin tasolle.

En oo pitäny tai availlu silmiä vauvalta et silmämunaan menis.. vaan tosi märällä vanulla tai sit kaatanu kupista ettö on valuna..

Toivottavasti ei oo liian moninutkaisesti selitetty..

Jemina meillä kans rähmi toinen silmä todella paljon aamuisin meinas rähmiä umpeen:/ märällä vankilapaikkakunnille putsasin ja meni nopeasti ohi:)

Harvinaisen huonosti nukuttu yö takana, Sanni-neito heräs 1,5-2 h välein, meidän taloudessa hyvin harvinaista tämmöinen heräily... Väsy!noh onneksi tulee ystävä perhe meille kylään niin saa vähän virtaa lisää:)

Kiitos solavi.

Onneks on vakuutus niin täytynee olla yhteydessä sitten ihan yksityiselle että saa ainakin oman mielenrauhan eikä vauva kärsi ainakaan turhaan.

Aika hurjan rajoittava tuo sun ruokavalio :( mut mitäpä sitä ei kokeilis..

Itse tossa koittanut miettiä että oonko viime päivinä syöny jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mieleen tuli paprika ja ananas. Googlettelin niin molemmat on aika voimakkaita ja happamia, et ovat voineet pahentaa pulauttelua. Täytyy nyt alottaa siitä ja kattoa et helpottaako vähän jo sillä et niitä en syö.

Pidä ruokapäiväkirjaa syömistä.

Meillä on nyt ollut viimeiset kaksi yötä 10-15min välein herätty ähkimään ja huitomaan, kun hapot nousee ja ahistaa.

On laaja dietti, takasin saa ruveta ottamaan ruoka-aineita, kun oireettomana ollu pari viikkoa.

Pitäs vaan päästä oireettomaksi.

Viime yönä väsyneenä tuskailin, mikä on tullu syötyä joka näin pistää myllämään niin päätiin luopua kaikesta paitsi kanasta ja riisistä.
Olen niillä kaksi viikkoa ja rupean sit yksitellen palauttamaan jotta nään, mikä aiheuttaa oireita.
Tuntuu tää hakeminen olevan ihan loputonta :-(

Mulla tuli eilen kk sektiosta ja kävin kokeilemassa salia. Tosi hyvin onnistu jo liikkeet :) tietty rajoituksia vielä pitkään esim. maastavedon ja tempausten suhteen, mutta laitteissa ainakin onnistui jo tehdä lähes kaikki. Vatsoja en aio tehdä raskaudesta johtuen muutenkaan puoleen vuoteen. Miten muuten juoksun suhteen, normisynnytyksen jälkeenkin toiset sanoo ettei sais juosta tai hyppiä ekaan 6kk ettei tule pissinkarkausongelmia, onko tosiaan noin pitkä varoaika?
Mulle sanottiin, että jälkitarkastuksen jälkeen saa vasta juosta ja hyppiä :)

Lairoin tuohon sektio ketjuun linkin englanninkielisille sivuille, mitä ja missä aikataulussa sais sektion jlkn alkaa tehä mitäkin. Juokseminen ja hyppiminen kuuluu niihin mitä ei kovin nopeesti kannata alottaa.

Itellä välillä tuntuu, että askeltärähdys tai yskäsy tuntuu auki revityssä mahassa... Lieköhän normaalia. Mulla kuitenki jo yli 2kk sektiosta. Mulla se sektioviilto on pystysuora melkeen napaan asti, ja oon miettiny paraneeko sekin jotenkin vaivalloisemmin kuin normi vaakasuora viilto? Kutiseeko teillä arpi? Mulla kutisee yhä niin, että pakko raapia ja rasvata!

Mitähän Mindikselle kuuluu?

Wildiskään ei oo ilmotellu itsestään. Onko vauva jo alkonut paremmin hengitellä. Toivotaan näin.

Tässä se linkki:http://www.girlsgonestrong.com/returning-to-exercise-after-a-c-section/

Ensimmäiset harjotukset jälkitarkastuksenkin jlkn esim. Lantionpohjaharjotukset, hengitysharjotukset, jumppa pelkästään kehonpainolla, kävely. Vältettäviä juoksu, hyppely ja raskailla painoilla reenaaminen ja tietty ne vatsalihasliikkeet. Tietty oomia tuntemuksia pitää kuulostella. Mun haava tuntuu vielä siltä, että en uskalla ottaa mitään nuista vältettävistä lajeista "ohjelmidtooni". Pikkuhiljaa oon alkanu painavampia juttuja kantaan. Koko puuvasu on liian painava, mutta puusylillisiä pystyn hyvin kantaan ilman että tuntuu pahalta.

Päivittelen että meillä on vauvalla verenmyrkytys, se aiheutti kuumeen ja käsittelyarkuuden. Tultiin siis lauantaina sairaalaan, kun kuumetta oli 38. Crp oli vain 15, mutta laittoivat varmuudeksi 2 laajakirjoista antibioottia sekä ottivat kauheasti kokeita eri paikoista. No seuraavana aamuna tulehdusarvo oli noussut 95:teen. :( Eilen illalla oli kuitenkin jo vähän laskussa, nyt ootellaan tän aamun verikokeita.

Sairaanhoitajan kanssa puhuttiin, että näin pienille ei välttämättä edes nouse kuume sepsiksessä/aivokalvontulehduksessa, vaan oireet voi olla tosi epämääräsiä, ja lapsi menee huonoon kuntoon nopeasti. Eli meillä kävi tosi tuuri kun kuume nousi, älyttiin että kärttyisyys johtuu sairaudesta eikä vaikka ilmavaivoista. Nyt sitten seuraillaan pojan vointia, hän on ollut jo vähän parempi, heräilee itse rinnalle ja kuume laskenut. Pöpön oli kait saanut synnytyksen aikana, epäilevät sitä streptokokkia, tuloksia odotellaan siitäkin.

Yleensä kai vastasyntyneiden infektiot alkavat pian synnytyksen jälkeen, mutta joissain tapauksissa voi mennä jopa kuukauden ikään ennen kuin infektio puhkeaa. En halua pelotella, mutta tarkkailkaa teidän pieniä, ja ottakaa herkästi yhteyttä jos vauva vaikuttaa kipeältä! Meilä kävi tosiaan tuuri kun tultiin ajoissa sairaalaan, vieläkin pelottaa, mutta lääkärien mukaan poika vaikuttaa olevan parempaan päin.

Onnea vielä kaikille synnyttäneille! <3 Ja tsempit teille jotka vielä kärvistelette. :)

Teillä on kyllä käynyt tuuri salli! Onneksi niin. Vauvaa kun on välillä vaikea tulkita :/

Moi pitkästä aikaa...
Mulla ei aika riitä muuhun kun imettämiseen ja vaipanvaihtoon ja just ja just ittensä kuosissa pitämiseen :)
Poitsu on melkein koko hereillä olonsa tissillä (=tissimiäs) Nytkin aamu 5-12 6kertaa tissillä, noh nyt on nukkumassa.
Muuten mennyt hyvin mutta iltasella ei tahdo joko maito enää riittää ja tulee ihme raivareita, ollaan nyt koetetu säätää kaikkee ja eilen illalla oli jo himpunverran helpompi nukutus. Olen yrittänyt lypsää omaa maitoa illaksi tai sitten ollaan annettu korviketta imetyksen lisäksi. Viime yönä kuitenkin 5 h unet ettei ole valittamista.
Oma olo alkaa helpottua päivä päivältä, ainut ongelma on istuminen vieläkin... Ja en tiedä mikä tota pissavärkkiä vaivaa kun katetroitiin synnytyksen jälkeen niin voisko johtua siitä että on hieman hassun tuntuinen? Olisko kellään kokemusta/tietoa, ei kuitenkaan miltään tulehdukselta vaikuta mun mielestä, ennemminkin sellaiselta runnotulta ???
Harmittaa nuo kovat pakkaset kun ei uskalla ulos mennä, kovasti mulla käy rinnoille tuo kylmä vaikka kuinka yrittää suojata etumuksensa.

Niin ja kaikille nyyttinsä lunastaneille onnittelut :love7

Streptokokki se oli mikä taudin aiheutti.

Vauvaa on kyllä välilä hankala tulkita, meilläkin poika kuitenkin imi maitoa ja rauhoittui syliin vaikka arka olikin. Sairaanhoitajakaan ei aluksi ajatellut toisen olevan edes kuumeessa, ennenkuin mittasi lämmön uudestaan toisella mittarilla. Tosi petollisia sairauksia :(

Takaisin