Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sammasta jos tulee niin pumpulipuikolla puolukkamehua tai sitruunamehua töpötellä vauvan kieleen ja imettäessä sama homma rintaan.

Itte hoidin esikoiselta sammasta topsipuikolla joka oli kastettu vichyyn. Jostain löysin tuon ohjeen. Eli ihan penslasin topsipuikolla suuta hiukan. Mutta vettä oon aloittanu antaa sit ku kiinteitä ollaan alettu maistaa eli esikoisen kohdalla 4kk iässä. Eli juurikin tyylillä että imaisun tai kaks ottanu tuttipullosta vettä.

Tääll saatu vauva vihdoinki nukahtaa tälle yötä ekaa kertaa. Heräs puol 12 ja kahden jälkeen alkoi tissiraivarit jotka yltyi siihen että raivareita vedettiin muussakin asennossa ku tissillä. Kai pitäis nukkuukin mennä. Oli kyll hermot tiukilla ku tänään jäi päikkäritki väliin :/ no jospa sais ny jonnin verran nukuttua.

Jemina olen antanut lusikkaa tilkan vettä ruuan päälle kun meinas sammasta tulla kielen päälle ja tämän neuvon sain neuvolasta vuonna 2015;) puolukka mehua oon sit antanu jos ei muu auta...

Täällä jännätään mikä tilanne mindiSllä on?:D

Jemina olen antanut lusikkaa tilkan vettä ruuan päälle kun meinas sammasta tulla kielen päälle ja tämän neuvon sain neuvolasta vuonna 2015;) puolukka mehua oon sit antanu jos ei muu auta...

Täällä jännätään mikä tilanne mindiSllä on?:D

WHO:n terveysuosituksien mukaan ei tarvitse antaa (neuvolat ohjeistavat juuri näitä ohjeita).
Maidossa on 90% vettä ja loput sokereita ja hivenaineita. Siinä on kaikki, mitä vauva tarvitsee helteelläkin. Jos vauva saa tarpeeksi maito niin vesi ei ole sillon tarpeen.

Eihän se vauva siitä tietysti pilalle mene eikä vaaraksi ole, mutta tarpeellista se ei ole.

Omanapailen tänne nyt sen verran, että me ollaan vauvan kanssa osastolla. Hänellä on kuumetta ja tulehdusarvot koholla, saa muutamaa eri antibiottia. Vielä ei tiedä missä tulehdus on.. Huolettaa ja surettaa kamalasti :sad001

Voimia Sallille ja vauvalle pikaista paranemista. Toivottavasti pian selviää, mikä tulehdusta aiheuttaa, niin saa varmasti oikean hoidon. :/

Mindiksen hiljiselosta päätellen siellä on jotain meneillään... Jännityksellä täälläkin uutisia odotellaan!

Meillä oli ihan ok yö. Alkuun nukuttiin 22-0130. Sitte syötiin ja valvottiin ja tissiteltiin johonki neljään. Sen päälle nukuttiin puol seiskaan. Sitten taas tunnin piehtaroinnit ja katkonaista unta puol kymppiin. Vaippa oli märkä niinkätisi sitä. Kävin vaihtaan ja nyt se taad kiskoo unta kuuppaan. Ite nousin kahville ja lypsään. Nyt kun oon koittanu sinnitellä omien maitojen varassa, kaveri on ollu aivan unelmalapsi.... Voi itku kun oma maito riittäskin.

WHO:n terveysuosituksien mukaan ei tarvitse antaa (neuvolat ohjeistavat juuri näitä ohjeita).
Maidossa on 90% vettä ja loput sokereita ja hivenaineita. Siinä on kaikki, mitä vauva tarvitsee helteelläkin. Jos vauva saa tarpeeksi maito niin vesi ei ole sillon tarpeen.

Eihän se vauva siitä tietysti pilalle mene eikä vaaraksi ole, mutta tarpeellista se ei ole.
Kaipa mun neuvolan täti sit infoo väärin:)

Timbe olen samaa mieltä, suositukset ovat suosituksia ja jokainen päättää kuinka vauvaansa hoitaa!
Noi suositukset muuttuu nyt tammikuussa!
Kiinteiden aloitus muuttuu 6kk aloituksesta 4kk aloitukseen, korvikevauvoilla

Uskon itse, että imetys onnistuu, kun esikoisenkin aikaan tuli maitoa. Tosin olen sen verran itsekäs, että aion opettaa myös pullolle. Esikoinen sai myös pullosta ja se oli oman jaksamisen kannalta tärkeää. Meillä roikuttiin niin paljon tissillä öisin, että aloin olla niin uupunut, että vaan itkin. Tyttö oli 4660 g syntyessään ja oma tuotanto ei vaan millään riittänyt vaikka kuinka söin, join ja pidin rinnalla. Sairaalassa huuti ja oli levoton ja sain vääntää hoitajan kanssa saadakseni lisämaitoa lapselle, kun itseltä ei vaan tullut. Lapsi oli tyytyväinen saatuaan pullosta. Koskaan ei ongelmaa ollut pullon ja tissin yhdistelmällä :) kiinteät aloitettiin neuvolan siunauksella jo reilu 3 kk iässä. Terve ja reipas tyttö on kasvanut.

Suositukset on suosituksia, eli tutkimusten mukaan yleensä paras tehdä näin. Yksilöllisesti sit niitä tietenkin modataan maalaisjärjellä oman tilanteen mukaan :) Tuolla imetyksen tuki -ryhmässä tyypit ottaa ihan järjettömiä stressejä jos nyt et tunnilleen 6kk pystykään imettään ja vauva vaatis kiinteitä jo 5kk 20 päivän ikäisenä. Siis oikeesti, reletkaa hyvät ihmiset! :) (siis ette te vaan ne)

Nukahtaako teidän vauvat pinnasänkyyn kiltisti syöttöjen jälkeen? Meillä ei millään ja haluisin kyllä vähän päästä irti tästä sylissä ja koko ajan perhepedissä nukkumisesta. Kikkakutosia siis kyselen, miten estää vauvan havahtuminen ja itku heti kun siirtää sänkyyn. Selällään ei tykkää olla ollenkaan yleensä muutenkaan (masuvaivoja).

Esikoisen saatuani kiinteiden alutusikä oli 3kk jonka jälkeen sitä nostettiin 4kk:n
Tästä muutaman vuosi myöhemmin nostettiin 6kk: ja nyt tosiaan sitä lasketaan taas 4kk:n.
Tutkimusten mukaan varhainen altistus gluteeninille on parempi, kun vasta 6kk iässä.
Täysimetyksessä vauva altistuu gluteenille äidinmaidon kautta eli toi aikastus olis vaan korviketta saaville.

Meillä eka aloitti tollon 3kk iässä Toinen 2,5kk iässä, koska korviketta meni 400ml kerralla. Kolmas ja neljäs ovat aloittanut 4kk vanhana.
Tämän vauvan kohdalla katson jälleen, mikä aika on sopiva ja mikä tarve lapsella on.
Kaikista on tullut terveitä ja allergiattomia lapsia.

Päivällä kaverin saa välillä siirrettyä kehtoonsa. Yöllä en oo ees yrittäny. Nukkuu öisin siis meiän sängyssä, ja jos mieskin vapailla kotona, niin toinen meistä nukkuu sitte yksinänsä alakerrassa.

Oon huomannu, kun univajetta kumminkin on ja laps ja siihen liittyvät toiminnot :) koko ajan sitoo niin pal, niin esim kestovaippailun oon ihan täysin tässä kohtaa sivuuttanut ja sama pätee näihin imetys-/pullokeskusteluihin. Sieltä mennään mikä kohtuuella onnistuu. Suotta ihtiään piinata turhaan. Lähinnä itellä vain tää kun vauva ja vauvan masu on ihan eri iloset, kun saavat mun maitua. Siks kyllä toivosin että imetys lähtis vielä kunnolla toimiin. Muuten tarvin kyllä ammattiohjausta nuitten korvikkeitten suossa.

Mutta ihan muuhun aiheeseen. Aivan mahtava talvisää viimein täälä Etelä-Suomessakin! Käytiin tänään vielä kärritteleen, kun mittari näytti alle yhdeksän pakkasta. Jos sääennustukset pitää paikkaansa niin kohta tulee kauhukylmä. Ukko tulee torstaina kotiin, että sillon vasta pääsen itekseni ulkoileen. Mitenkäs te muut, ootteko jo alkaneet kärrittelyn ulkona? Mulla tuo sektiohaava yhä tuntuu sen verta vaivaavan, että en oo kärrilenkkejä suurempia urheilusuorituksia uskaltanu tehä.

Takaisin