Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toi imetys on niin yksilöllistä, esim. mun mummu ei koskaan oo imettäny, ei oo maitoo tullu, mun äiti on sit joutunu jopa luovuttaa maitoo ku on ollu niin suuri se maidon tuotanto. Ite ekaa imetin 3kk jonka jälkeen osittain 5kk asti, sai niin kauheita raivareita ku odotin jo kakkosta ja sitä sit imetin 5kk täysin 7kk asti osittain kunnes sen kasvu alkoi taittuuu ni siiryttiin pullon käyttöön... Kolmosen kohdalla sit mun maito riittiki niinkin pitkään et 9kk asti imetin kumminki oli jo aloitettu noi kiinteet vaan se ressas tuossa kolmosen imetyksessä et en päässy mihinkään ilman vauvaa ku mentiin lapsen tahtisesti sitä imetystä. Ja päätin et nelosta en imetä, no mitenhän sitä vois olla imettämättä ku maitoo tulee ☺ mut ymmärrän täysin niitä jotka ei imetä tai ei vaan tuu maitoo... meillä ollu noi kaks ekaa kyl paljon terveempiä ku kolmonen vaik se sai rintamaitoo niinkin pitkään... et en sillekkään oo mitään perustaa et rintamaito suojaa esim. Välikorvatulehduksilta..

Minä imetin ensimmäistä 2vko ja sen jälkeen siirryin kokonaan pulloon, koska inhosin ja kuvotti suorastaan koko imetys.
Toista lasta imetin 2kk jonka jälkeen lähdin osa-aikaisesti töihin, koska olin yrittäjä.
Imetystä olisin halunnut jatkaa, mutta työpäivän jälkeen rintaraivarit oli niin suuret et päätin siirtyä pulloon ettei lapsen tarvitse kärsiä heikommasta maitomäärästä työpäivien jälkeen.
Kolmosta olisin myös halunnut imettää, mutta kahden kuukauden jälkeen sairastuin kolme kertaa peräkkäin angiinaan ja viimeisen lääkekuurin aikaan ei saanut enää imettää. Kovan kuumeen ja imettämättymyyden jälkeen maito loppui.
Neljättä lasta odottaessa päätin onnistua imettämään.
3kk jälkeen alkoi tiheänimemisenkausi ja minä siitä tietämättömänä luulin tuntevani lapseni ja annoin sille pullosta lisää. Lisämaito sai aikaan, että oman maitoni tulo hiipui pikkuhiljaa kokonaan vaikka tarjosin rintaa joka ruokailulla.
Tietoa en osannut sillon etsiä enkä saanut mistään apuja tai neuvoja. Neuvolakin vsin kehotti antamaan korviketta, jos ei oma riitä.
Nyt olen hankkinut tietoa jo raskausaikana ja hakenut vertaistukea ongelmia kohdatessa.
Neuvolaan sanoin, etten ota korviketuputusta vastaan vaan ohjeita ja apuja imetykseen.
Korvike mahdollisuuden tiedän ja sen syöttämiseen en tarvitse apua.
Kokemusta siis kummastakin ruokailusta ja nyt olen päättänyt imettää niin kauan lapsi sitä tahtoo!

Voi huoh, ei kyllä oo parhaalla mahdollisella tavalla tämä meijän vauva-arki käynnistyny... Ensin meni itellä palautuminen vähä nii ja näin ja nyt on sitte esikoinen napannut enterorokon! Alan olla jo iha hemmetin kypsä tähän huolehtimiseen, nyt sitte saa vauvanki oloja kytätä :(

Kävin käyrillä, kun tää ADHD tuntui laiskemmalta, mutta siellä alkoi myllätä ja kaikki ok. Nyt sitten vääntää senkin eestä enkä kärsi oikein olla kuin makuullaan. Jotenkin päätään hankaa hermoihin niin, että meinaa järki lähteä kun sattuu ja jalka meinaa mennä alta sais syntyä jo! 40+5...

Mie imetin esikoista 3vko, tuli tissi tulehdus ja lääkäri määräs lääkettä jonka aikana ei saa imettää.. noh poitsu oppi pulloon ja tissi ei enöö kelvannu kuurin jälkee. Sai kuitenkii pumpattuna öidinmaitoo ja korviketta. Tuotanto kuitenki hiipu.. ja pelkkää korviketta sai lopuksi.

Toista imetin täysin kokonaan. Ei saanut ollenkaan korviketta. Imetin täysimetyksellä 1v. Siis kiinteiden ohellakin oli noin 6-8krt rinnalla.
Vuoden iästä pilku hiljaa vähenty kerrat. Kesällä oli enää ns uni maito. Neki jäi pois kun oli 1v 6kk. Eli imetin 1v6kk. Ja pumppasin maitoo myös luovutukseen.

Nyt kolmannen kaa onnhyvin myös imetys lähteny mut ei ehkä niin paljon tule kuin kakkosen aikaan. Eikä heruta pumpulle..

Onko teillä tullu synnytyksestä ongelmia häntäluuhun/lantioon/jalkoihin?
Mulla ei toimi jalat oikein, toinen vaikuttaa paljon pidemmältä, en voi kävellä enkä istua

Metsäläinen, mun sisko onnistui saamaan täysin pullolle oppineen esikoisensa (syntyi 29+6) syömään rintaa. Piti meijerit käynnissä sairaala-ajan pumppaamalla ja kotona tosiaan vaan sinnikkäällä imetyksellä opetti tytön tissille. On siis mahdollista, mutta ei varmasti helppoa!

Mä täysimetän lapsentahtisesti ja toivon että maitoa tulee. Olen myös huomannut, että julkisilla paikoilla imetys herättää joissain vihaa tai inhoa yms. Itse kyllä imetän just siellä missä lapsi maitoa haluaa. Toki etsimme vähän rauhallisemman paikan ja harsolla hieman suojaamme imetyshetkeä, mutta en sen takia että minua se häiritsisi vaan sitä varten, ettei muut häiriinny.

Ei kaveria näy... 40+3 On alkanu kyllä huolettaa loppumetreillä kaikki ja tullut käytyä käyrillä pariin kertaan tällä viikolla ja molemmilla kerroilla kaikki hyvin. Hiukan jopa hävettää kun sinne synnytyspäivystykseen soittelen, mutta esim. eilen se ei ollut lapsivettä mikä musta valu vaan vetistä valkovuotoa :O vaikka luulin ottavani kaikista asioista selvää niin toi tuli yllärinä... No sain ainakin ultran jossa tehtiin samalla kokoarvio 3,7kg!

Mukava kuulla siskosi kokemuksesta, Air4m. Nyt tosiaan pumppaapumppaa tiuhempaan, että jos sais meijerituotantoa vähän nouseen. Oon nyt muutaman kerran imettäny poikaa kummallaki rinnalla niin kauan, että imu hyytyy... Sen jlkn oon pumpannu ja pulloon on tullu noin 3/4-1/2 siitä mitä ilman imetystä. Normi pumppauskerralla saan yhteensä 80-90ml, ometykden jlkn tullu n. 30-50ml... Poika kuitenki alkaa heti kohta lipoon kieltä ja tunkeen nyrkkiä suuhun ja itkeen. Että vähän niinku nälkä jäis, mutta ei sitten enää huoli tissiä uuestaan..

Esikoinen tänään 11kk, aika hurahtanut huimaa vauhtia! ♡
Kuopusta imetän osittain ja pulloruokintaa myös. Kahden vaippaikäisen hoidossa usein tilanteita että helpompi pulloruokinta rintaraivarien sijaan jolloin mieskin voinut tarvittaessa avustaa kun molemmat pienokaiset saattavat yhtä aikaa olla esim
nälkäisiä tai vaipanvaihtoa vailla ja esikoinen kova viipeltäjä jota saa vahtia herkeämättä.
Vuosi käynnistynyt muuten mukavasti ja päivä hurahtanut vauvojenhoidon lomassa kastekutsuja väsäten sekä mustikkarahkakakkua leipoen :)

Onko teillä tullu synnytyksestä ongelmia häntäluuhun/lantioon/jalkoihin?
Mulla ei toimi jalat oikein, toinen vaikuttaa paljon pidemmältä, en voi kävellä enkä istua

Ninnukka mulla pari viikkoa synnytyksestä häntäluu ja lantio kipeä, sen takia myös kävely vähän vaivalloista. En tiedä mistä johtui, ei aikaisempien synnytysten jälkeen tälläistä. Vieläkin tuntuu just toi häntäluu vähän omituiselta, nyt synnytyksestä 4 viikkoa.

Eikös häntäluun murtuma ole melko yleistä synnytyksessä :O varsinkin siinä puoli-istuvassa asennossa ponnistaen??

Muokattu viimeksi:
Haluaisin sanoa tuosta imetyksestä, että tissit voivat tuntua tyhjiltä, pumpulle ei tule, mutta vauva saa niistä imettyä tilkkoja. Alussa pari kuukautta vauva viihtyy rinnalla 24/7 että voimia siihe sohvalla istumiseen. Itsellä on nyt nelikuinen vauva ja rinnat ovat pehmeät melkein yönkin jälkeen. Täysimetän. Nyt ei mene yhden tissin imetykseen kuin muutama minuutti. Eli se alun kärsivällisyys palkittiin.
Ja muutenkin vauvalla oli alussa paljon ahnaampi ote rinnasta ja imettäminen sattui. Oli yksi rintatulehduskin, joka nosti kuumeen ja söin antibiootin. Käytän edelleen rintakumia. Se on sääli monet lopettaa just silloin kun pikkuhiljaa alkaa imetys helpottaa..

Annatteko vauvalle vettä? Mummot sanoo että pitäisi antaa (tuttipullosta ehkä yksi imu ei siis enempää) että ehkäisee korvatulehduksia yms kun maito menee kurkusta pois.. entä millä muulla ootte ehkäissyt sammasta?

Äidinmaidossa on kaikki vauvan tarvitsemat aineosat eli ei tarvitse ainakaan rintaruokinnassa olevalle antaa.
Veden anto ohje oli joskus 80- ja 90-luvulla.

Takaisin