Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voihan ääh! Täällä ruvennu paikat olemaan taas kipeät,koskee tuonne alas niin paljon,ettei taaskaan pysyy istumaan kovalla ja pehmeälläkin pitää miettiä miten istuu :(
Vuotoa ei ole ollut enää melkein viikkoon.
Niin ja synnytyksestä kohta kuukausi..
Onkohan normaalia tuo kipu?
Yöllä jouduin ottaa 800buranan,kun niin koski :(

Roria älä turhaan stressaa imetyksestä. Pääasia, että lapsi saa maitoa oli se sitten tissistä tai pullosta <3 hyvin jaksava äiti on tärkeämpi kuin se mistä se maito masuun annetaan.

Juu korviketta on tuo luomumaitokin. Pitänee siis vaan kokeilla tarvittaessa pidempiki jakso.. Muuten vaa vaikee totuttaa silleen kun harvoin sitä tarvii..
Vaikee tuon masennuksen kans muuten ku sen kaa taisteltu jo tosiaa 8 vuotta, ni aina ku hakee apuu ni sitä ei oikeestaa saa.. Pitkää kesti et pääsin terapiaa mistä oli apua, eniten vikana vuonna ku siel kävin. Mut sitä ei sit 3 vuotta enempää voitu myöntää, eli pitäs maksaa ite.. On vaa kaikki ne työntekijät aina iha eri aaltopituudella ja sit siel käyminen on vaa ressaavampaa ku käymättä oleminen.. On työntekijäki vaihtunu jo kolmee kertaa aikuispsykalla ja nuorisopsykalla oli kans vissii kolme eri työntekijää, sitä ennen eri kaupungissa alotettu eri työntekijällä.. Ainoo kenen kanssa ollut mitää hyötyä ni oli se terapia. Lääkkeitä oon syöny joskus kahta eri laatua joista kummastaki vaan huonontunu tilanne, toisesta sai paniikkikohtaukset enkä muista lääkkeensyönti ajasta oikein mitää ja toinen laitto sellaseen tilaan etten oikeestaa vaa tajunnu mistää mitää. Sen jälkee koitettu määrätä lääkkeitä mut sit ku oon lukenu miten ne toimii ni en kyl oo halunnu hakea.
Noh joo, tuntuu et oon vaa enemmän erityisen herkkä kaikille tunnetiloille ja stressaannun helposti ku et ois sellasta masennusta mihin jossain psykalla käyminen auttais.. Masennuksen syytki aikoinaan kuitenki selvitetty ja tunnen itteni hyvin, mut en vaa pysty välttämää sitä väsymystä ja jaksamattomuuden tunnetta mikä tulee aina jaksottain jostain asioiden sujumattomuudesta, mut ikinä en mihkää ihan hirveen pohjalle päädy ja aina sieltä noustaan. Sellast pidempää välinpitämättömyytä ja jaksamattomuutta ei kuitenka ilmene.. Kyl kakssuuntasta mielialahäiriööki on epäilty mut siihenkää en hirveemmin usko kun ei mee kuitenka niin ääripäästä toisee pidemmissä kausissa ja on ihan normaaliaki elämää paljon välissä.
Hohoh omanapa

Voihan ääh! Täällä ruvennu paikat olemaan taas kipeät,koskee tuonne alas niin paljon,ettei taaskaan pysyy istumaan kovalla ja pehmeälläkin pitää miettiä miten istuu :(
Vuotoa ei ole ollut enää melkein viikkoon.
Niin ja synnytyksestä kohta kuukausi..
Onkohan normaalia tuo kipu?
Yöllä jouduin ottaa 800buranan,kun niin koski :(

Ei mun mielestä kuulosta normaalilta. Kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne.

Vauva-arki on kyllä vienyt niin mukanaan, ettei sitä herran jestas ehdi dataamaan enää ollenkaan! :hilarious: Hyvähän se vaan on :)
Arki on lähtenyt pikkuhiljaa rullailee, mutta tuntuuhan se välillä melkoiselta kaaokselta ja siltä, ettei saa aikaiseksi mitään, mitä on päivän aikana suunnitellut tekevänsä. Mutta se kuulunee asiaan? :wink

Helkutti ku meillä oppi lastenosastolla liian helpolla pullolle ja nyt ei meinaa tissistä ottaa millään. Imuotteessa eikä tehossa oo mitään ongelmia, mutta ku ei malta olla rinnalla ku joutuu enemmän töitä tekemään. Oisko mitään vinkkejä kenelläkään? Ajattelin seuraavaks kokeilla rintakumia. Onneks oon vielä sairaalassa ja kätilö lupasi tulla mukaan seuraavaan imetykseen ja neuvoa kädestä pitäen :)

Mun sektion takia ollaan alkupäivät menty pullolla, koska en saanut mitään hyviä imetysasentoja ilman kipuja. Nyt pikkuhiljaa oon alkanut imetystä harjoittelemaan ja se vähitellen on alkanut sujumaan. Mulla on kuitenkin ollut samaa ongelmaa, eli pullosta saatu maito on niin helppoa, että rinnalla ollessa tulee hermostuminen heti.

Oltiin tänään neuvolassa ja saatiin hyvää apua ongelmaan! Sain monisteen lapsentahtisesta pulloimetyksestä, ootko Wildside_ kuullut/nähnyt semmoisesta (mulla ei ainakaan synnärillä mitenkään pulloruokintaa ohjeistettu vaan lykkäsin vaan aina pullon suuhun)?
http://kolmenkauppa.blogspot.fi/2014/04/lapsentahtinen-pulloruokinta_9.html

Tässä ainakin yksi linkki, minkä pikaisella googletuksella löysin. Tarkoituksena on siis, että lapsi joutuu tekemään töitä myös pulloruokinnassa(eikä maitoa vaan kaadeta suuhun), niin silloin rinnalla olokin ois helpompi.

Mulle nuo oli ainakin ihan uusia juttuja ja tänään on ainakin ollut positiivisia kokemuksia sekä pullo- että rintaruokinnan suhteen, voisikohan jo johtua tuosta, että alettiin heti kokeilee tuota tapaa ruokkia pullosta :)

Mulla oireili kohtuun jääneet istukan rippeet isoina hyytyminä. Aina ennen semmosen hyytymän tuloa jomotti lantionpohjaa. Tulehdusta ei onneks ehtiny tulla. Sain sen käsityksen et ne palaset ylläpiti vuotoa kohtuun, se vuoto jumitti sinne ja hyytyi. Kohtu sitten yritti puskea niitä hyytymiä pihalle mut aina tuli vaan uusia. Kannattaa kyllä herkästi olla yhteydessä terveyskeskukseen jos on jotain epämääräistä kipuilua.
Vuoto jatkuu mullakin edelleen ja vieläki tuntuu et imetys provosoi tota kohtua, kun aina sen jälkeen tuppaa tulemaan kirkkaampaa vuotoa ja vähän nipisteleen mahaa.

Kohtutulehduksen yks oire on kylmät värinät. Sen kanssa kannattaa olla skarppina. Mut mä värisin myös ku rintatulehdus iski. Mulla ainakin tissiin tuli vrk:n päästä kipeeseen kohtaan punanen läiskä. Siitä tajusin, et on tulehdus.

Täällä alkaa olee kipuilevia päiviä. Lonkat naksuu ja sattuu, samoin häpyluu. Synnytyksestä ei silti tietoa... 40+1. Toivon kans, et pääsisin heti ma neuvolaan, ni jos pääsis sit loppuviikosta jo ronkittavaksi polille :shifty:

Miten teidän muiden vauvat on päivisin hereillä? Tää meidän pikku neito joka kohta jo 1kk (apua mihin tämä aika on mennyt) on tänäänkin ollut lähes koko päivän hereillä, pieniä nokosia ottanut ja pisin yhtä jaksoinen uni oli n3h, olisko tänään nukkunut jotain 4-5h kaikenkaikiaan! Hetki sitten nukahti ja tuntuu pierevän joten varmaan kohta herää kakat housussa, jotenkin tunnustaa että nukkuu todella vähän ikäisekseen! Yhtään en muista miten nää muut oli hereillä vauvana...

Äippä meidän, tänään tasan 2 vkoa on yleensä hereillä Päivisin jopa 6h putkeen.. nukkuu sit 3h ja taas herää.. ollu sellainen nyt pari pvää.. oon kans ihan ihmeissäni

Aaa en ookaan kuullu et se tulehdus voi olla myös ilman et arvot nousee :/ Mulla oli viime yönä juurikin noita vilunväristyksiä, oli kyllä ihan hirveä olo.. Ärsyttää tämmöne ku ei tiiä mikä on.

Teillä on kyl vaavit paljon hereillä. Meillä nukkuu lähes jatkuvasti, iltaisin on vaan vähän enemmän hereillä ja ihmettelee. Nyt 2vko ja 5pv.

Mikäs siinä kun päivät hereillä kunhan nukkuu yöt, viime yönä heräs 2 krt ja 2h hereillä klo 2-4 ja tehtiin kakkaa ja syötiin :) mut joo kaikki untenmailla ja mies töissä, taidan itsekin lähteä unten maille!

Ai kauheeta tosiaan miten äkkiä tää aika menee vauvan kans..... Tulee semmosia haikuoloja ja tuntuu koko lapsen syntymä ja sen jälkeinen aika epätodelliselta. Pitää yrittää elää joka hetkessä täysillä ja unohtaa kaikki "turhat" omat tekemiset ettei jälkikäteen harmita, että jää vauvan kans yhteiset kokemukset niitten takia kokematta.. Voivoi. Tuliko mulle nyt uudestaan babyblues!?

Jännää ku ryhmässä on kuukauden ikäisiä tonttuja, ku itellä on vielä masussa :D

Tänään asukki on riehunu ihan hirveesti, siis paljon enemmän ku yleensä! Ite mietin jo, et pitääkö soittaa synnärille ku muksu ei rauhotu masussa, onkohan sillä kaikki hyvin. Netistäkään en löytäny oikein vastaavaa, et liikkeet lisääntyny viimesinä päivinä. No yhen ja lapsi oli syntyny 2 pv hulinoiden jälkeen. Mies on nyt rauhotellu, et eiköhän lapsella oo kaikki hyvin ku liikkuu. Ite vaan pelkään kohtukuolemaa :sorry:

40+2...

Jännää ku ryhmässä on kuukauden ikäisiä tonttuja, ku itellä on vielä masussa :D

Tänään asukki on riehunu ihan hirveesti, siis paljon enemmän ku yleensä! Ite mietin jo, et pitääkö soittaa synnärille ku muksu ei rauhotu masussa, onkohan sillä kaikki hyvin. Netistäkään en löytäny oikein vastaavaa, et liikkeet lisääntyny viimesinä päivinä. No yhen ja lapsi oli syntyny 2 pv hulinoiden jälkeen. Mies on nyt rauhotellu, et eiköhän lapsella oo kaikki hyvin ku liikkuu. Ite vaan pelkään kohtukuolemaa :sorry:

40+2...

Meillä sama laskettu aika ja täällä myös riehunut tänään hirveästi! Tosin eilen oli rauhallinen päivä että piti välillä tökkiä että liikkuu niin tämä riehuminen ei haittaa yhtään kun tietää että on kaikki hyvin, toisin kun taas nuo hiljaiset päivät niin heti huolestuu. Jotenkin heti nyt lasketun ajan jälkeen alkaa enemmän stressaamaan ja huolehtimaan noista liikkeistä yms.

Sama juttu, vauva on alkanut toden teolla riehumaan vattassa, vaikka koko raskauden ollut hyvin rauhallinen ja liikkeet huomannu vasta silloin kun itse rauhottuu ja piti kättä vattanpäällä, nyt tuntuu liikkeet vaikka itse olen liikkeessä! Outo oire :O tulisiko pian meille lähtö ;)

Kettukuittaa, kesäkirppu ja reonla meidän neito ainakin veti kunnon rokit ennen lähtöä;) tsempit!

Niinhän siinä sit kävi sänkyyn asti pääsin ja sit alettiin kakka hommiin ja nyt valvotaan... Hohhoijaa! Jospa sitten nukuttais!

Metsäläinen mulla meinaa kans haikeus iskee kun tää aika juoksee! Kohta ei ole enää vauvaa vaan vilkas taapero :(

Meinaa kateus iskee teitä raskaana olevia kohtaan;)

mulla ollut vielä synnytyksessä lapset vilkkaita liikkumaan ja tää viimeinenki oli niin et kätilö luuli et se viel pyörähtää ympäri :) vaikka niillä ei siellä niin hirveesti tilaa enää ookkaan.

Meillä kävi neuvolatäti tänään kotikäynnillä ja hyvin pikkumies kasvaa nyt 10vrk iässä jo saavutettu ja ylitetty syntymä paino. Eli oma maito riittää hyvin...

meillä kyllä on niin rytmi sekasin koko porukalla ku isäntäki on lomalla..

PAULIINA, mulla oli alkava kohtutulehdus, tulehdusarvot 7 , pahan hajunen alapää ja kipua alavatsalla sekä alaselässä, sain 7pv kuurin kahta eri antibioottia.

Takaisin