Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äippä just luin tänään imetystuki ry:n sivulta että vaikka itsellä flunssa saa vauva äidinmaidosta vasta-ainetta, että syötä ihmeessä!

Roria, tsemppiä sinne arjen pyörittämiseen! Vaikka ero on aina hankala prosessi ja tekee kipeää ja varmasti erityisesti vauva aikana, niin tilanteesi kuulostaa siltä että se on paras vaihtoehto. Tai jos ei nyt ero, niin välimatkan ottaminen, muutatte erilleen, kyllä ne asuntoasiat luottotiedottomallekin järjestyy vaikka isompi homma siinä on!! Sinun täytyy vaan keskittyä nyt itseesi ja vauvaan. Miehen törttöily ja humalassa olo voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa vauvan huostaanoton tai muuten vaan jotakin turhaa sosiaalitoimen kanssa. Vaikka hyvät hetket ja apu vauvan kanssa tuntuvat korvaavan miehen törttöilyt, saat apua satavarmasti muualtakin! Uskalla siis olla rohkea ja ottaa välimatkaa, tsemppiä!!

Mir näin vähän itsekin sen ajattelin:) mä niin toivon että pikkunen säästyy tältä räkätaudilta!

:cool05Onnea uusista vauvoista!
Tuli vaan mieleen kauan siel sairaalas joutuu olee synnytyksen jälkeen, näin uudelleen synnyttäjillä?

.. Ja aivan kuten Niinu mainitsi Roria. Voivat huostaanottaa vauvan. En halua pelotella, mutta itse kattelin exän sekoiluja turhan pitkään voimattomana ja näin ollen huostaanottivat esikoiseni + päälle mua syyllistettiin siitä etten aiemmin hakenut apua, exää sen sijaan höösättiin ongelmiensa takia. Ajankulun jälkeen nyt asiat on paremmin ja voitonpuolella ollaan. Yksikään mies ei ole vaivan arvoinen elleivät ITSE tee asioille mitään.

Meillä pitää olla se 36 tai 48 tuntia siitä synnytyksestä ja suosittelevat 48h koska muuten pitää tulla käy täällä käymään ylimääräinen käynti. Eli me päästään maanantaina kotia ku vauva aamulla lääkäri tarkistaa ja jos mitään estettä ei kotoutumiselle oo. En viitti lähtä käymään enää ti tai ke täällä ku matkaa on. Muuten vois huomennakin päästä... näin ohjeistus oli minulle

Metalf mä olin vaan yhden yön ja jouduin käymään parin päivää kotiutumisen jälkeen bili kontrollissa!

Metalf, ainakin Porvoon sairaalassa ensisynnyttäjät 2-3pv ja uudenlleensynnyttäjät 1-2pv mikäli kaikki mennyt hyvin. :)

Onnea uusista joukuvauvoista! :)

Komeat kutrit kullannupullasi tsetsei!

Eilen lähti rintamaito viimein kunnolla nousemaan, naistenklinikalla maidontuotanto oli vielä olematonta jolloin vaavi sai tissimaitoni ohessa muiden ihanien luovuttajien lisämaitoa, kättärillä aikanaan oli sama tilanne ettei ensimmäisinä päivinä maito vielä noussut riittävästi jolloin tarjottiin lisämaitona nan-korviketta joka on myös hyvä kun pääasia että ravintoa saa :)

Oyssisa sano että pitää olla vähintään 24h. Mä oon ensisynnyttäjä. Ku sanoin että etten halua olla yhtään ylimääräistä sairaalassa. Asutaan tosin aika lähellä oyssia ni käydään sitte näyttää vauvaa siellä. Oli se kätilö myös sitä mieltä että eivät haluakaan siellä pitää "ylimääräistä" koska kotona esim imetys lähtee paremmin käyntiin

Tyksissä uudelleensynnyttäjä pääsee aikaisintaan 6 tunnin jälkeen kotiin. Tämä on mun tavoite, mut toki molempien vointi, vuorokaudenaika ja hoitohenkilökunnan mielipide vaikuttaa asiaan. Tanskassahan uudelleensynnyttäjät on just sen 6h sairaalassa. Aika pelottavaa varmasti toisille.

Ja äippä, pumppaile ehdottomasti. Pieni saa sun maidosta vasta-aineet tota sun tautia vastaan.

Vuorokausikin ok mutta 6h tuntuu aika hurjalta :D mutt mikäpä siinä jos kaik mennyt mallikkaasti. Haluan kyll kotiutua mahd.pian. Ja todella toivon että imetyskin lähtis skulaa tälläkertaa nyt kun ilman tupakkaakin ollut 6kk ja muutenkin.

Me päästiin 13 tunnin ikäisenä kotiin. Polikliininen synnytyksern meni. Käytii tarkastuksissa 2vrk ja viikon ikäisenä. Viikon ikäisenä bili kontrolli. Joka oli noussu ja valon alle mentiin. Nyt taas kotona.

Meille kätilö sanoi että ois mielellään päästäny meidät kotiin 6h päästä. Mut se ei ollu mahdollista sokeriseurannan vuoksi... Esikoisen kanssa olin 2vrk ja tämän kanssa myös, mutta ilman seurantaa oltais tosiaan päästy aiemmin.

Tytöllä oli tänään vika bilikontrolli, arvot edelleen laskussa eli seurantaa ei tarvi enää jatkaa. Jes :)

Pieni stressi minne sais pojan hoitoon kun miehen kans synnärille pitäs mennä.. Omaan mutsiin ei voi luottaa ja systeri duunis.. Haluis kuitenki ett mies näkis ekan muksunsa syntyvän mutt saa nähä miten tässä käy -.-"

Hieno homma ett arvot yms paranee ja teillä vauvat voi hyvin, tää on ihana kuulla!!

Mä aattelin mennä yksin tyksiin tsekkaa tilanteen ja soitan miehen paikalle, ku alkaa edistymään. Ei tarttee esikoisen olla niin pitkään hoidossa, kun hänellekin tietty jännä paikka.
Oisko teidän metalf mahdollista mll:tä tms saada hoitoapua?

Aattelin ettei tartte huolehtia ja kaikki sujuu hyvin, mutta... :( luulen, että tää on tätä alkuvaiheen huolestunut-äiti-syndroomaa... mutta siis. Omasta mielestä vauvan nenu o keltaisen oloinen. Nyt sit en muista että onko se koko ajan ollu että osastollaki oisivat sen jo huomanneet kun oisivat varmaan siitä sanoneet.. no siihen lisäksi tuntuu ettei nyt oo tänään oikein jaksanu syödä nii pitkiä aikoja tissillä ja nukkunut paljon. Tosin viime yö pompittiin tunnin välein 5-15min tissiruualla. Kävi hän tuossa päivällä tunnin hereillä ja katteli ympäriinsä. Nyt sit on vaan nukkunu. Ja tissiruuatki olleet sen 5-15min. Ja about kolmen tunnin välein ny päivällä tankannu.
Sanokaas soitanko osastolle jo nyt illalla yötä vasten? Vai seuraanko vielä kun huomenna mennään kuitenkin sinne osastolle painokontrolliin?

Vaikee tohon on saini sanoa, ku noilla pienillä päivätkin voi olla niin erilaisia. 5 min tissillä on kyl niin lyhyt aika, et tuskin siinä ajassa vielä mitään saa. Jos tuntuu, et väsymyksen takia ei jaksa syödä, ni sit kysyisin viisaammilta neuvoa. Noi happijututhan väsyttää, et eiks ne nyt ollu ok?

Saini kannattaa soittaa ja kysyä, jos yhtään mietityttää. Mua mietitytti sillo osastolla pikkusen väsymys, velttous ja vähäinen syönti, mutta eka hoitaja sanoi, että normaalia vastasyntyneelle. Seuraavana iltana mentiinkin lastenosastolle ku verensokerit 2,5 syömättömyyden ja infektion takia. Toivottavasti teillä kuitenkin kaikki hyvin :)

Koska ootte ajellut tunnin matkan autossa vauvan kanssa? Neuvolasta sanottiin, että noin puoli tuntia ois nyt sopiva matkan pituus eli kerran pitäis pitää yksi tauko. Tekis mieli lähtee mun vanhempien luo joulun aikaan yhdeksi yöksi. Pieni on silloin melkein 3 viikkoa vanha.

Takaisin