Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin, soitin synnärille ja sieltä sanoivat että jos vielä tulee kerrankin, pitää mennä heti näytille. Muussa tapauksessa se aamun neuvola riittää, eli vissiin mitään akuuttia tulehdusriskiä tässä ei ole... Kuumetta ei ole eikä myöskään vauvan liikkuminen ole vähentynyt, joten luotan nyt tähän ohjeeseen. :)

Lumikatriina, kyllä vain, Oysissa synnytän. Millaisia kokemuksia sulla on sieltä? Oon ensisynnyttäjä, joten en tiiä kauheasti mitä odotella.

Ihanaa kun mies kotona yön, aina kovin levoton olo jos reissussa joutuu olemaan... Hommaa olis vielä vaikka kuinka ennen synnytystä, mutta sehän ei ole musta kiinni :) Katotaan nyt päivä kerrallaan ja sitten tosiaan keskiviikkona olis se käynnistysharkinta. Vähän epämääräinen toi keskiviikon suunnitelma on, sillä se käynnistetään vain jos paikat on riittävän kypsät ja kalvot saadaan puhkastua. Tilannetta en tietenkään etukäteen voi tietää. Mutta toivottavasti suunnitelma pitää... Pirskatti vaan kun jännittää tuo synnytys, ei oo koskaan ennen näin ollut...

Tietteks sen kyyneltulvan, kun katsoo kummien joulukonserttia sairaalassa vajaa 2 vrk vanha lapsi rinnan päällä nukkuen. Miten onnellinen olen terveestä lapsesta ja siitä, että kaikki muutenkin on hyvin! Kiitos sille voimalle, joka näistä asioista päättää.
kyyneltulva vaikka se oma vielä tuolla vatsassa möyrii mutta tuo keskonen, hui ja onni ettei omalle kohdalle vaikka onnellinen loppu pojalla. <3

Äyriäinen mä oon jo kolme synnyttäny oysissa, ja mulla on ihan hyvät kokemukset, ehkä sanotaan et ekassa kätilö vaihtui kolmesti ja viimeinen joka autto lapsen maailmaan oli vähän tympääntynyt, opiskelija oli silloinki aivan ihana, rinnakkaisella oltiin ya:lla. Tokassa oli vain vanhempi kätilö ja se oli kyl paras. Kolmannessa oli kans semmonen vähän työhönsä kyllästynyt, mut silloinki harjoittelija oli aivan ihana. Osastolla kätilöt on ollu kyl tosi mukavia, ja ruokaki ollu syötävää... kahdella ekalla kerralla oon ollu samassa 2 hlö huoneessa ja se on ollu mukava ku siin on oma wc... kolmannessa olin 3 hlö huoneessa ja keskipaikalla, ja molemmilla puolilla kerkes vaihtuu kaverit... vaan mitäs siinä puhelias ku oon ni eipä meillä tylsää tullu, ku sattu onneks puheliaat kaveritki mä nukuin silloin ku huvitti, yölläki saatoin käppäillä imetyshuoneessa, käydä syömässä ja lukemassa oleskeluaulassa lehtiä.... mut näin on joka stnnytyksen jälkeen käyny, mä pärjään vähillä unilla normaalisti, mut raskausaikana väsyttäny paljon...

Esikoinen tuotiin justiinsa miekkosen äidiltä jossa oli 2 yötä hoidossa. Ollaan ehditty sopia että huomenna poikuli menisi yöksi sinne kanssa kun tiistaina käynnistys mutta nyt omat tunteet asiasta ristiriitaisia kun toi esikoisen sanoen että poikuli kaatunut siellä viikonloppuna monta kertaa ja pudonnut pahasti niin että toinen jalka ontuu vaikka aiemmin kävely sujunut ja päähän ilmestynyt arpi

Muokattu viimeksi:
Kattookohan neuvolan terkkari mua huomenna ihan kieroon, kun meen aamusta varaileen uutta aikaa sinne.. Tuskin nimittäin synnytän vielä tämänkään yön aikana.
Esikoinen syntyi rv 39+4, kuopus syntyi rv 40+4, ja tämähän näyttäis viihtyvän masussa kaikkein pisimpään. :o
Limatulpasta ei tietookaan, supistuksia (kivuttomia) ollut todella vähän, ja muutenkin tuntuu olevan melko vähän mitään ennakoivaa. On tietty jotain ollut, mutta eihän ne mihinkään oo johtaneet.
Ja jotenkin semmonen fiilis muutenkin, että ei tää vauveli oo halukas muutenkaan vielä syntymään. Meinaan kun liikkumaan alkaa, niin sitä kestää sitten kauan ja hartaasti, ja liikkeet on niin kovia ja teräviä, että on tosissaan tukalat oltavat.
Niin tänään tosiaan rv 40+4.

Meillä neiti on kova syömään. Eilen illalla imetin molemmista rinnoista, tuli monta röyhtäystä ja puklua. Sitten puolituntia myöhemmin alko nii kova kiljunt että otti 25ml lisämaitoa pullosta. Hän kyllä sitten nukkuikin himpun päälle neljätuntia.
Bilirubiinit on rajoilla ja kontrolli puolenyön maissa katotaan mennäänkö valohoitoon. Mulla tuhat astetta kuumetta ja antibioottia menee joka reiästä sisään kun epäilevät kohtutulehdusta. Mutta kyllä tästä parannutaan molemmat!

Tseitsei toivottavasti vauvan bilit olis lähtenyt laskuun ja sun olo paranis, voimia!

Täällä ei pikku neito tahdo nukkumaan, voi näitä vauvojen vuorokausi rytmejä... Tai siis niiden puutetta:/ onneksi tänään tuli otettua 2 h päikkärit!

Äyriäinen, mä synnytin Oysissa ja hyvät kokemukset jäi. Henkilökunta oli ammattitaitoista ja suurin osa vielä tosi mukavia. Sain hyvää hoitoa, samoin vauva. Tilat oli viihtyisät ja toimivat sekä ruoka hyvää. Hyvä mieli jäi viiden yön käynnistä.

Onko muilla kokemuksia siitä että raskausarpia ja suonikohjuja ilmaantuu vaakasuunnassa nivusalueeseen, niitä ilmaantunut vastikään ja on niin kivuliaita että kävely sattunut oikeanpuoleisella jalalla niin että huutanut tuskaisena, onkohan edes normaalia :/ pystysuoraan tulleet raskausjäljet kivuttomia mutta ne tosin ei myöskään nivusessa

Onko muilla kokemuksia siitä että raskausarpia ja suonikohjuja ilmaantuu vaakasuunnassa nivusalueeseen, niitä ilmaantunut vastikään ja on niin kivuliaita että kävely sattunut oikeanpuoleisella jalalla niin että huutanut tuskaisena, onkohan edes normaalia :/ pystysuoraan tulleet raskausjäljet kivuttomia mutta ne tosin ei myöskään nivusessa

Mulla on suonikohjuja just noin. Lotraan hirudoid fortea pari kertaa päivässä ja helpottaa hyvin. Raskausarpia ei ainakaan vielä ole.

Muaki kiinnostaa oyssissa synnyttäneiden kokemukset. Toissa viikolla kävin siellä pelkopolilla ja nyt meen tiistaina uudestaan. Mulla on toiveena yrittää ilman lääkkeitä synnyttää ja jotenki siellä on vastaanotto ollu että "noh mieti nyt vielä" ja että "me palataan tähän asiaan sitte synnytyksessä"

Käsitin että siellä ois tens-laite käytettävissä myös(?)

Täällä ollu kauheat värkin halkeamiskivut, ihan huutaa hoitanu ja menkkakivut myös, mutta vauva vaan pysyy sisällä.

Itsehän siis pakon sanelemana sain vain ilokaasua. Ja kyllä jotakin lääkkeitä sain synnytyksen jälkeen, salissa jotain lääkettä suoraan suoneen ja osastolla laskimotulpan ehkäisyyn Klexanea, särkyyn Paratabsia, mahaan Pegorionia ja hb:seen Obsidania. Tarkoitatko Ninnukka siis ilman kivunlievitystä vai ilman mitään lääkkeitä synnytyksen jälkeenkään?

Melkolailla "uneton" yö takana. Vaikka ei sitä nyt täysin unettomaksi voi sanoa, kun nukuin kutakuinkin 3h ja sen jälkeen kytännyt kelloa vähän väliä. Oli kyllä jokseenkin odotettavissa, että tää yö menee ihan harakoille, kun edellisyön nukuin turhankin hyvin..
Vauva edelleen masussa, ja siellä tuntuu pysyvän :( onneks sentään eilen ja yön aikana satanut lumi piristää mieltä.
Rv 40+5

Ei oo täälläkään paljoa nukuttu. Supistuksia tulee ja menee ja suoli tyhjenee edelleen. Mies lähti just töihin parin tunnin ajomatkan päähän, jos tää mun tilanne nyt johonkin kehittyy niin ei muuta ku taksia sitte vaan ja treffit synnärille. Toistaiseksi supistelut ei oo kipeytyneet, eli taas tällästä hidasta piinaa. Puuuuh.
Voimia kaikille yökukkujille!

Imetyksestä vielä, jos jotain vippaskonsteja siihen niin esim kaikki imetys ja äitiysteet toimii vaihtelevasti, perus sarviapilauute jota saa mm kapseleissa (löytyy googlaamalla fenugreek) esim solgarilta jne. Kaikkihan on yksilöllistä, mutta nuilla saa maitoa nousemaan ja herumaan hyvin.
Joillakin tepsii perus kotikalja ja suklaa. Onhan niitä kaikkia ekstra vaihtoehtoja jos innostuu puljaamaan :)

Mulla esikoisen kohdalla maito tyrehtyi migreeniputkeen, jouduin kolme päivää vetämään migreenilääkkeitä ja pelkällä pumpulla ei maito enää oikein noussut ja olin siinä vaiheessa jo aika kuitti kun alku oli haasteellinen. 3-4 kk meni omalla maidolla ja sitten olikin pakko ottaa tytölle muutakin kuin pelkkää maitoa, sillä oli niin tolkuttoman kova nälkä aina vaan. Taidettiin aloittaa vellit silloin jos en ihan väärin muista.

Tsemppiä imettäjille :Heartpink

Niin noista imetysteestä vielä, jonkun aikaa niitäkin jo lipittänyt ja hyvin alkaa herumaan jo nyt vaikka vauva sitkeästi vielä masussa. Hassu tunne! :rolleyes:

Takaisin