Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huoh, ostin kuukausi sitten joululahjaksi vaatetta esikoispojan serkulle ja nyt tuli lapsen äidiltä ilmoitus että haluaa kehittäviä leluja joululahjana. Sanoin tästä miekkoselle kun en edes verisukua heihin ole että jos setänä haluaa uuden joulumuistamisen hoitaa kun en itse nyt kauppareissuilla käy kun sen verran kipuillut ja kelan tuet olemattomat mutta on sitä mieltä että mennään nyt sillä vaatepaketilla mikä hyvä lahja. Toivottavasti on joulun alla ymmärtäväinen lahjasta kun melko temperamenttinen tapaus

Lilith, soittele synnärille. Voi olla että alkaa supistella, voi olla että ei. Itsellä lapsiveden meno ei oo aiheuttanu supistuksia, mut monelle muulle on. :)Tsemppiä!

Kannattaa lilith tosiaan olla synnärille yhteydessä niin siellä voivat tehdä testin jossa asia varmistuu, tsemppiä :)

Imetysasiassa en aio ottaa paineita, yritän sitten kyllä vaavin synnyttyä mutta jos jostain syystä ei onnistu (esikoisen kohdalla ei onnistunut kun oli sydänvika joka esiintyy n.500:lla vauvalla Suomessa vuosittain) niin pääasia että lapsi saa ravintoa oli ruokintatapa sitten rinta, pullo- tai letkuruokinta

Äyriäinen ja Lilith, eikös synnärille pitäisi mennä viimeistään 12h lapsivesien menosta? Soitelkaa ihmeessä sinne!

Paras aika imettäähän on ilmeisesti yöllä, kun sillon nimenomaan ne imetyskerrat parhaiten "tilaa" sitä maitoa. Eli parempi olis väsymyksestä huolimatta vaan imettää öisin ja nukkua sitten päivällä niin, että mies hoitaa (ja vaikka syöttääkin) vauvaa. Yöllä imetetyb ja pumpatun maidon pitäis parhaiten edistää maidontuloa...

Mun vanhemmat tulikin tänään yllärivisiitille <3 Äidillä oli mukanaan iiiso piparitaikina ja piparpähkinätaikina sekä tonttulakit :D Leivottiin sitten jouluksi iso kasa pipareita ja meillekin jäi iso laatikollinen. Lisäks ne toi mukanaan pinniksen ja keinutuolin, johon äitini oli ommellut uuden istuinpäällysen. Lisäksi se oli ommellut hoitoalustan päälle kosteutta pitävän uuden kankaan. Mies sitten putsaili ja kokoili pinniksen ja nyt kun vaan järjestetään loput vauvanhuoneen tavarat, niin on pikkutontun huone valmis <3 Komeesti on myös vihlonu ja supistellu ku koko päivän touhunnu. Äsken taas tuli tulppaa.

Voi mikä ihana joulufiilis, kun pipari tuoksuu ja luntakin tuli hiukan. Loppuillan askartelen joululahjoja paketteihinsa :)
bcece9be873b897fbac03c32802b73d3

Tsemppiä kipuileville! Toivottavasti pääsette pian kunnolla hommiin ;)

Ensimmäisestä lapsivesi holahuksesta 12 tunnin sisään pitäis olla synnärillä jos strepto neg. Ja jos strepto pos niin ekasta hulahuksesta 6h sisään synnärille.. Soitelkaa ehottomasti. Eikös tseitseilläki vedet menny mutta ei suppareita tullu 41 tuntiin. Sillon pitää jo avustaa synnytys alkamaan.

Käytiin äsken jouluruokaostokset tekemässä, kun saatiin Mannerheimin lastensuojeluliitolta 70€ arvonen lahjakortti ruokakauppaan :) Mukava yllätys oli, ja tuli kyllä tarpeeseen :)

Empä usko että oli lapsivettä, kun masu ei tunnu mitenkää erimoiselta, vauvelin liikkeet samaa luokkaa ku ennenkin, ja huomenna neuvola aika, jossa sit saavat ihmetellä. Kaitpa sen ajankin saan polille sieltä neuvolasta huomenna. Shoppailu ässä siis kokeiltu, eikä aiheuttanu ees supistuksia >:( Pällistelyjä kylläkin, ja kun katteltii miehen kanssa joulukinkkua, niin myyjä tuli siihen auttamaan tarpeeks pienen ettimises, ja kun mies sano että yks 7 kilonen on jo keritty ostaan ja syödäkki, nii se myyjä katto mua ja alko nauraan että söinkö mä sen joulukinkun aivan yksin? :D Naurahdin mutten sanonu mitää, voi sitä pitkää kiusallista hiljasuutta :D

Mulla sama juttu kuin Lilith_Mistillä, eli aamulla neuvola ja poju on ollut nyt niin aktiivinen, että ei se synnytys vielä ole käynnissä. Mullahan tuota lapsivettä on holahdellut ennenkin ja 29. raskausviikolla kävin jo näytilläkin asian takia, mutta kaikki oli kunnossa. :) Mun käsittääkseni nuo 6 h ja 12 h säännöt pätee silloin, jos kaikki vedet menee kerralla.

Kiitos kaikille ja onnea muille vauvan jo saaneille <3!

Mulla onneksi toimii maidontuotanto niin, että mies antaa pullosta alkuyön syönnit (lypsän päivällä) ja nukun alkuyön. Minä puolestani vastaan aamuyön syönneistä. En voi alkaa öitä valvomaan kokonaan, sillä en osaa päivisin nukkua ollenkaan. Vaikka öille tulee yleensä vain yksi syöttö, niin silti tulee maitoa tosi hyvin ja vaikka ei tulisikaan, niin sitten valitsisin omalla kohdallani lisämaidot, sillä virkeä minä on vauvalle paljon tärkeämpää kuin umpiväsynyt minä. Sitä paitsi se, että nukun öisin pidemmän pätkän, vähentää stressihormoneja, ja tämä lisää itsessään maidontuloa :happy:. Tämä on jo neljäs lapsi, jonka kanssa mennään tällä tavalla, joten luotan nytkin onnistuvan.

Kyfi, mun mielestä muiden täytyy olla vaan joululahjoihinsa tyytyväisiä. Jos haluu jotain tiettyä, ni siit täytyy sit ilmottaa enemmän ku 10pv ennen aattoa. Mä ainakin vaa miettiny noita lahjoja etukäteen, ja vinkkaillu jos sukulaiset on kyselly.

Lumikatriina, oon kans kuullu, et toisilla lepo ja kunnon yöunet nostaa maidon kaikkein parhaiten. Ehdottomasti samoilla linjoilla tossa sun kanssa.

Mutta vesien tihkumisessakin ongelmana on nimenomaan infektioriski, ei se että vedet loppuu... Mutta toivotaan, ettei mitään ole. Sitten ainakin on oltava synnäriin yhteydessä jos nousee kuumetta tai vauva ei liiku. Mä en kyllä uskaltaisi olla kotona, jos tietäisin vesien hulahdelleen... Mäkin kävin kerran viikko sitten testaamassa tihkuiko vesi vai ei ja sen jälkeen kerran samaa miettinyt, mutta todennut sen valkovuodoksi. Silti olen nyt varmuuden vuoksi mittaillut lämpöä ja tarkkaillut, että vauva liikkuu normaalisti.

Ja joo, tottakai jos ei päivällä saa nukuttua tai siihen ei oo mahdollisuutta, niin tietty noin parempi. Ja sullakin jo imetyksestä noin monen lapsen kanssa kokemus, niin eiköhän se samalla kaavalla onnistu. Lähinnä tarkoitin, että jos jollain takkuaa maidonnousun tms. kanssa, niin kannattaa ainakin kokeilla tuota yöllä imettämistä.

Mutta vesien tihkumisessakin ongelmana on nimenomaan infektioriski, ei se että vedet loppuu... Mutta toivotaan, ettei mitään ole. Sitten ainakin on oltava synnäriin yhteydessä jos nousee kuumetta tai vauva ei liiku. Mä en kyllä uskaltaisi olla kotona, jos tietäisin vesien hulahdelleen... Mäkin kävin kerran viikko sitten testaamassa tihkuiko vesi vai ei ja sen jälkeen kerran samaa miettinyt, mutta todennut sen valkovuodoksi. Silti olen nyt varmuuden vuoksi mittaillut lämpöä ja tarkkaillut, että vauva liikkuu normaalisti.

Hmm, tästä ei kyllä synnärillä mainittu viimeksi mitään... Täytynee soittaa ja kysäistä, mitäs nyt. Harmi kun näistä ei kerrota, enpä olisi osannut tuollaista ajatellakaan.

Joo, infektioriski on tosiaan riskinä, jos vettä tihkuu.

Ai niin, Äyriäinen kyseli, että synnytinkö Oulussa. Vastaus on, että kyllä vain :happy:? Sinäkin?

Tietteks sen kyyneltulvan, kun katsoo kummien joulukonserttia sairaalassa vajaa 2 vrk vanha lapsi rinnan päällä nukkuen. Miten onnellinen olen terveestä lapsesta ja siitä, että kaikki muutenkin on hyvin! Kiitos sille voimalle, joka näistä asioista päättää.

Takaisin