Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä jäätiin 33g alle kolmen kilon syntymäpainossa. On saanut pari kertaa lisämaitoa. Yöllä lisämaidon saatuaan nukahti hyvin ja enhän mä sitä malttanut herättää ennen kuin itse heräili.

Niiltä löytyy myös kotisivut jossa on tietoa.
Kannattaa käydä lueskelee.
Löytyy esim tietoa imetyksen tehostamisesta jos haluaa jättää lisämaidon pois.

0000 alko supparit ja parhaimmillaan tuli 5min välein..sitten taas vartin völein.. nyt 10h myöhemmin tulee puolen tunnin välein. Äää. Tais olla väärä hälytys taas.. mut hitto että sattuu.. kai siellä kohdunkaula lyhenee.. mut tuskinpa tänään synnytän.. onko teillä usein tullu pitkään kestäviä vale suppareita?

Jemina täällä tapahtuu tuota "huijailua"
Eilenki olin pikkujouluissa 200km päässä ja koko illan supisteli kipeesti ja lupaavasti mut auta armias ku pääsin puolen yön jälkeen kotiin ja menin nukkumaan, niin ei supparin supparia tullu vaikka kipuja oli toisille jakaa. Olin jo niin toiveikas, mut paskanmarjat!
Tää kiusaa ihan kunnolla ja sata taatusti menee yli. En enää edes jaksa kellottaa noita mun suppareita. Lähtis vaan vesien menolla käyntiin koko paska, niin ei jäis arvailujen varaan. Tää on aika voimaa vievää!

Onnea kaikille vauvautuneille! <3 En millään muista oonko kaikkia kerenny onnitella :)

Tsempit niille, joilla synnytys alkaa olla jo ovella ja hermoja kovasti muille!

Meille sairaalassa sano kätilö et ehdoton maksimi syöttöväleissä on kuus tuntia, jos vauva ei oo erityisen pieni. Mut aika yleinen minkä aiemmin kuullu on ollu kans tuo neljä tuntia.

Mulla tuntu kans supparit joskus kakkoshätänä ja nyt jälkisupistukset varsinki tuntuu helposti siltä et tarttis juosta vessaan.

Me päästiin eilen kotiin! :) Ihana olla oman poppoon kans, vaikka onhan tää välillä aivan armotonta kaaosta :D Mulle itelle jäi synnytyksestä ja osastoajasta karseet univelat, joita pitäis tässä kans paikkailla. Maito nousi eilen ihan urakalla, eikä tuo meijän mini oikeen pysy mun tissien tahdissa... Kauhee epävarmuus meinasi yöllä iskee, et osaanko ny tällätä sen hyvään asentoon tonne sänkyynsä ja syötänkö sitä liikaa ja tuleekoha sillä ny hirveät puklut unissaan jne. Jotenki sitä muuttu muka aivan kädettömäksi ku sairaalasta lähti :D Noh, eiköhän tää tästä ku päästään asettuun :P Ihana et tuo tuhinapaketti nyt vihdoin on täällä <3

Nää on jatkunu kuitenkin jo 11h! Mietin et pitäiskö käydä näytillä jossain.. mut jotenkin tiiän sisimmässäni et tää vaa on just jotain kohdunkaulan kypsymistä... mut mähän tuun oikeesti pyörtyy kun itse synnytys lähtee köyntiin.nämäki kivut on jo sitä luokkaa et huh

Mun äitillä käynnisty kummatkin synnytykset suppareil eikä vesien menolla.. ni oon sata varma et mullaki sama juttu.. mun mielestä mulla ei oo ees limatulppa lähteny.. nyt köyn wc 15min völein pissalla.. oon väsyny

Itse kävin esikoisesta kaks ns turhaa (lue: ei-tositoimi) käyntiä juurikin supistuksista jotka tuli ajoittain 5min välein ja välillä 10min välein. Ja tuota kesti eka kerralla 12h ja toka kerralla 18tuntia. Sit luovuin kellotuksesta ja sit luotin että kyll ne synnytyssupistukset on sellaisia että ne huomaa jos noi ei olleet niitä ku ei edes avannu paikkoja.
Eihän se haittaa jos näytillä käy :) jos on sellainen fiilis :) saa ainaki ittelle mielenrauhan ja tietää missä mennään.

Tääll hyvin nukuttu yö takana. Hyvä sinänsä ku ens yönä tuskin saan nukuttua. Nukkumaan mennessä oli sen tuntuista että ois voinu käynnistyä supistukset mutta ei. Ei niin mitään. Jänskättää se käynnistys ku tuntuu että ei tuo masuasukki oo halukas luopumaan yksiöstään vielä :/

Jemina-87, ehkä voisit soittaa synnärille ja kysyä, mitä mieltä he ovat asiasta? On tosissaan uuvuttavaa jos ei edes nukutuksi saa, joten ehkä sieltä voisi irrota jotakin vinkkiä tilanteeseen.

Täällä limatulppaa irtoilee edelleen ja välillä supistelee napakastikin. En usko, että oma synnytykseni tulee olemaan mitenkään nopea, vaan ennemminkin kehittyy näin pikkuhiljaa. Flunssan oireita on kehitellyt nyt pari päivää, mutta jospa ne pysyisivät kurissa teellä ja levolla. :)

Mitähän kaikkea sitä onkaan esikoisen kanssa kokeillu (nyt kun ei oo ollu sellaisia kipuja vielä).. jumppapallo, 1g panadol, kuuma suihku, kauratyyny alaselälle.. tuossa ny muutama.

Mulla auttaa parhaiten kauratyyny ja hieronta. Oon pyytänyt miestä painelemaan noita alaselän akupisteitä joko käsin tai sitten sellaisella hierontarullalla, ja helpotus on taattu. Yritän hengitellä niitä supistuksia niin, että otan ne vaan vastaan. Monesti lasken hengityksiä, se auttaa, kun voi keskittyä johonkin muuhun kuin kipuun. Konttausasento helpottaa myös mulla ja lantion pyörittely. Kipulääkkeitä en käytä kuin äärimmäisessä tilanteessa, ja semmosia ei oo onneksi vielä tullut.

Meillä hoitaja sairaalassa vähän äkäsestikin sanoi et pitää lapsi herättää syömään kun oli 4h nukkunut ja nukkui edelleen, mua kävi lasta sääliks kun piti herättää.. Sit mun äitee sano ku oltii kotiuduttu et älä ihmeessä herätä et kyllä se lapsi sit herää ku on nälkä. Noh neuvolatäti kun kävi pari päivää kotiutumisen jälkee ja mittaili painoa niin sanoi et 20g/pv pitäs vähintää olla tullu eli 40g yhteensä. Noh pojalle oli tullu 310g :D että jooh, meillä siis ei aineka toi herättely oo tarpeen. Usein kyl maksimissaan sen 4h nukkuu ja sit heräilee, yleensä vähintään 2h. Mut juu jos lapsella ei painon kanssa mitään ongelmaa niin kyl kannattais antaa nukkuu, helpompi sit pidentää niit yöunii ku ei pakoteta lyhyempää nukkumisrytmii..

Kyllä jo niin ottaa aivoon tää mahan kanssa lyllertäminen. Tänään rv 40+4, ja näillä viikoilla kuopuskin syntyi, kun ensin oli supistellut kolme päivää. Ja vieläkään ei merkkiäkään, että olisi lähiaikoina tulossa ulos.
Olin torstaina neuvolassa, ja sieltä terkka sanoi että varaile alkuviikosta uutta aikaa, jos et viikonlopun aikana synnytä. Eli jos vielä huomenna aamusta vien esikoisen päiväkotiin, niin poikkeen siinä samalla reissulla sen ajankin varaamassa.
Mitä pidemmälle päivät menee yli lasketun ajan, niin sitä kiukkuisemmaksi tunnun muuttuvan. :(

Mulla ei oo tullu tosiaan mitään.. niin veikkaan että tosiaan harkkasuppareita on vaikka sattuuki nii helkutisti

Jemina mulla tuli ainoastaan pientä veristä tuhruu synnytyksessä ei muuta.
Lapsivesikin tuli vauvan perässä, kun vauvan pää oli niin tiukasti korkiksi kiilautunut kanavaan.

Takaisin