Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Asiasta kukkaruukkuun, onko kellään kokemusta ehkäsy implantista, toimiiko se? Ok mulla lääkäri vasta ensivuonna ja miettinyt mitä sitä rupeis käyttää, kun mitään pysyvää en vielä halua ja kumien kanssa ei kuitenkaan tule säädettyä...

Tarkotatko äippä ehkäsy implantilla ehkäsykapselia? Mulla ollut ehkäsykapseli, joka laitettiin käteen. Sen olis pitäny toimia 3 - 5 vuotta, mutta mulla ei jäänykkää kuukautiset pois niin ku luvattiin, vaan ne jäi päälle, niin ku monella muullakin mitä olen kuullut. Mulla oli jatkuvat kuukautiset puoli vuotta, mikä aiheutti ihan kauheen anemian ja fyysinen kunto romahti. Lääkärit ei millään halunneet poistaa kapselia, vaikka kolmesti lääkärissä kävin pyytämässä poistoa. "odotetaan vielä pari kuukautta jos ne kuukautiset jäisivät pois". Loppujen lopuksi jouduin yksityisen kautta hoitamaan kapselin pois kädestäni ja kuukautiset loppu siihen.

Tääll on ehkäisyimplantista kokemusta. Ei kyll kovin hyvä mutta kerrotaan kuitenki. Ei sopinu mulle ollenkaan kuten ei ykskään muu keltarauhashormoniehkäisy. Ensimmäinen kuukausi meni hyvin ja kuukautiset tuli ajallaan ja normaalina. Mutta sit olikin viikko ilman vuotoa ja sit alkoi uudestaan. Lääkärit ei suostunu ottaa pois ku vasta 6kk jälkeen jona aikana oli enemmän vuotopäiviä ku kuivia. Täysin tuhruttomia päiviä tais olla noin 5 per kuukausi. En kyll raskaaksi tullu tuona aikana, mutta kroppa meni nii sekaisin että seuraavakaan ehkäisyvalmiste ei lopettanu vuotoja ja sit vaihdettiin takas siihen mikä ennen oli sopinu, mutta sekään ei sopinu sit enää ku kroppa oli nii sekaisin. 8kk implantin poiston jälkeen lopetin ehkäisyvalmisteet kokonaan ja siitäkin meni vielä 8kk ennen kuin kierrot tasoittui takas jolloin sit plussasin esikoisen.
Lyhyesti sanottuna toimi raskautta vastaan mutta muuten sit kyll ei todellakaan.

Kiitos lilith ja saini! Itse just tota mietin että jääkö menkat pois vai vuotaako sitten kuukausia... Mulla oli ennen tätä raskautta hormoonikierukka ja vuoto kesti koko sen ajan kun se oli sisällä... Nyt sit vaihtoehtoina joko tää käsivarteen laitettava tai minipillerit, mut ne pillerit kun saattaa unohtua tms!

Mä luultavasti kokeilen tuota kapselia sitten jossain vaiheessa raskauden jälkeen, koska minipillerit on toiminu mulla kuin unelmat: ei menkkoja ollenkaan. Eli sama tulos saattaisi tulla tuolla kapselilla, mutta halvemmalla. Saas kattoa, varmaan alkuun käytän niitä minejä ja mietin kapselia sit jossain vaiheessa.

Tota Vilijonkka mietinkin, et sit ei välttämättä kuulu sapuskat, jos mies ei maksa, et ette olekaan varsinaisessa perhehuoneessa.
Paljon tsemppejä ja toivottavasti puhkasevat kalvot ja se siitä sit etenis.

En tainnu mainita, ku pelkopolilla mun arpea ultrattiin, ni lekuri totes, et eihän toi nyt paksu oo (kohtu siitä kohdin). Toki sano, ettei se vielä mitään kerro, mut jos mun suurin pelko on kohdun repeäminen, ni oisko asian voinu muotoilla toisin. Just wondering...

Onnittelut tinapilli <3

Synttärit käynnissä tua alakerrassa, ihan kivaa tuntuu olevan :) Sitä vähän jännitti, mitä jos ei kukaan tulekaan, se olis lapselle kamalaa... Mutta neljä kaveria ainakin tullut ja omat 5 siihen lisäks, niin onhan tuolla porukkaa :) Supparitkin helpotti ainakin nyt tolla panadolilla, josko tää tästä. Mies tuleekin kotio vasta huomenna illalla työpäivän jälkeen, kova olis ikävä ja jotenkin tekis mieli vähän itkeä tirauttaa oman kullan kainalossa.... Että tällanen herkistelyvaihe... Tsemppiä tän päivän synnyttäjille!

Onnittelut ihanista pikkunyyteistä taas! <3 Ihan parasta lukea näitä uutisia. :)

Onko kenelläkään tietoa, voiko limatulppa jotenkin "kasvaa takaisin"? Mullahan se irtosi jo raskausviikolla 36 lääkärin rajun ronklauksen jälkeen. Käytiin tänään piiiiitkällä kävelyllä miehen kans, ja nyt sitä limatulppaa irtoaa taas! Asiasta ei ole epäilystäkään, tuo rakenne on aivan erilaista kuin valkkarissa. Hmm, jospa siellä tapahtuis nyt jotakin... :)

Juu se limatulppa uusiutuu kyllä, jos irtoaa kovin aikasin ennen synnytystä. En kyllä muista kuinka kauan pitää mennä että uusiutuu..

Mä oon aatellut kans tota ehkäisykapselia ja ainakin täällä pitää ensin syödä 3 kk minipillereitä joilla testataan sitä sopivuutta. En sit tiedä voiko käydä niin, että vaikka minipillerit sopii niin ehkäisykapseli ei? Niissä kun tosiaan sama se hormoni.

Mä mietin että missä vaiheessa vauvalle voi antaa tutin? Vai onko siihen olemassa ees mitään tiettyä aikaa, eli voiko vaan antaa jos siltä tuntuu?

Minäkin saan tänään miehen kotiin. <3 Lähti viikko sitten töihin ja nyt tuloo kotio tunteroisen päästä. Kävin maanantaina moikkaamassa ja pari tuntia aikaa tuolloin yhdessä vietettiin, kun oli unohtanut pari juttua kotiin mitä tarvitsi niin vein ne. Puhelimessa toki puhutaan päivittäin, mutta ei se vaan oo sama juttu.

Mulla oli tänään se äippäpolilla käynti. Voisin sanoa, että suhteellisen turha käynti oli. :D Teki tietenkin koko arvion, mutta eipä tuo juurikaan poikennut siitä, mitä tuo äippäneuvolan terveydenhoitaja-kätilö oli tehnyt jo ihan käsikopelolla. Tällä hetkellä kokoarvio pikkasta päälle 3300g. Keskikäyrällä kasvaa nätisti. Muuten vaan sitten kyseli niitä näitä, samoja mitä neuvolassa. Samat neuvot antoi myös tuolla mitä olin jo neuvolasta saanut. Kohdunsuun ja -kaulan tilanne ennallaan, kiinni on ja visusti. Sano, että jos ei tässä mitään räjähtävää muutosta tapahdu, niin ei oo ihan lähipäivinä vielä tulossa. :D Jotenkin en päässyt yhtään edes yllättymään, kun mulla ei oo vielä ollut minkäänlaisia ennakoivia supistuksia tai vuotoja yms.

Mulla on täällä anoppi siivoamassa. ;D Lupautui siivoamaan meidän pesuhuoneen ja saunan, kun nuo jääneet vielä pesemättä, kun minä en ole niitä yksin jaksanut rueta jynssäämään. NOH, nyt se on sitten imuroinut, pessyt osan keittiönkaapeista, nyt se jynssää lattioita... Pesua odottaneet vauvan lelut oli myös jo ehtinyt pesemään. :D Uuni oli lämpiämässä kun kotiin tulin ja puut kannettu niin uunin eteen kun saunallekin. Tällä hetkellä kylläkin vielä on se pesuhuone ja sauna vielä pesemässä, mitä hän alunperin tuli pesemään. ;D Mulla ei oo vara mennä sanomaan mitään, pitää vaan olla tyytyväinen, kun hän jaksaa tehdä. Se niin innoissaan auttaa, vaikkakin joskus osaa olla varsin tungettelevakin. Oli aamulla niin huolissaan siitäkin, että miten jaksan ajaa tuon 100 km KYSille ja sieltä vielä takaisin, kun ukko ei päässy sinne äippäpolin käynnille tänään mukaan niin piti ite ajaa. Saa nähdä miten nyt sitten jatkossa, kun vauva syntyy...

Mulla oli ennen tätä raskautta ehkäisynä ehkäisyrengas, johon olin varsin tyytyväinen. Tosi helppo ja huomattavasti helpompi muistaa laittaa paikalleen ja ottaa pois, kun että pitäis muistaa ottaa pilleri joka päivä. Pilleritkin mulla ollut, mutta niitä tosiaan sillon tällön jäi ottamatta ja lopulta ne sit teki sen, että mun mielialat oli niin sekasi, että ei koskaan tiennyt millä päällä minä oon. En tienny itekkään. ;D Pitää ottaa selvää nyt sitten, että miten toi ehkäisyasia jatkossa nyt sitten...

Haa tänään sit soitin kelaan ku ihmetytti toi mun yli 500e ennakonpidätys, ni oliki menny 33% veroilla... Soitin sit verohallintoon ja siel oli niin kyrpääntynyt akka ku olla ja voi... mun piti tietää koko ens vuosi paljonko tienaan... mistä perseestä mä sen tiedän, ku en viel ihan 100% varma oo et jään kotiin äploman loputtua. Äkkiä yritin laskee n. summan, ni anto veroprossaks 20%... ihmettelin sitäki ku mulla norm. 14,5% ollu... tai ehdotus on ollu 10% tai 12%.... ni oon sen sit ite nostanu vähän.... ressi meinaa iskee ku menee niin paljon noihin ennakonpidätyksiin tosta äp rahasta ni käteen jäävä osuus on niin saakutin pieni..... Anteeks tää valitus, vaan niin ottaa päähän toi....

Takaisin